Hoe voeren jullie je drachtige shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fientje80

Hoe voeren jullie je drachtige shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 09:57

Hoi allemaal,
Sinds juli ben ik in het bezit.van 2 drachtige shetlandmerries. Ze kunnen bevallen tussen eind maart en half juni. We weten niet helemaal zeker of ze een.veulen dragen, we hebben niet laten scannen, maar ze hebben een heel jaar bij de hengst gestaan en ik denk toch wel dat ik al een beetje babybuik kan zien :D Bij ons staan de dames nu vooral binnen ivm prutweiland, en ze krijgen onbeperkt ruwvoer (goede kwaliteit stro en hooi) en een half kilootje basisbrok per dag... Nou hoor ik heel veel verschillende theorieën over het voeren van drachtige shetlanders. De een legt ze tot de bevalling compleet in de watten qua voer en de ander voert ze niet anders dan.normaal. Nu is.mijn vraag aan jullie: hoe voeren jullie jullie drachtige shetlanders? Ik ben heel benieuwd! :)

QuintySnoepy

Re: Hoe voeren jullie je drachtige shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:08

Succes met de veulen's Als je niet weet of je merrie drachtig is kun je ook kijken op je merrie een uier krijgt of heeft

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:14

mijn opa voerden ze nooit bij. die aten alleen gras van buiten :P

sharon197

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:17

Mijn merrie kreeg tijdens haar drachtigheid onbeperkt hooi (of ze stond op het land) daarnaast krijgt ze normaal 1 handje brok, maar dat had ik tijdens haar dragtigheid vervangen door merriebrok.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:59

Mijn mini shet krijgt onbeperkt hooi en 2 handjes merriebrok per dag

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:51

Mijn shet merrie krijgt normaal geen brok.
Nu krijgt ze 1 week 1/3 summerfit koek per dag.
En straks als ze wat verder is krijgt ze elke dag 2 handjes biks voor sobere rassen tot ongeveer een maand na de geboorte. Omdat ze snel dik wordt stop ik al na een maand.

claudiaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:04

onze kregen ook gras en hooi, en verder niets extra´s

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:13

Mijn shetje krijgt kuil(super kwaliteit lijkt hooi) en van Martsall Naturell met Force ,mijn DA adviseerde niet te veel te gaan voeren bij een Shet ze worden gauw te zwaar .

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 13:43

Oké, bedankt voor de tips! Helaas vallen onze shetjes nu heel erg in, terwijl ze dus onbeperkt hooi krijgen. Zou ik de brok op kunnen voeren om te zorgen dat ze iets dikker worden?

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:49

Mijn merrie krijgt onbeperkt goed kwaliteit hooi en 2x per dag een kwart schepje merriebrok, met een klein beetje meusli erdoor voor de smaak.

Hoe is de kwaliteit van jullie hooi. Want je kunt beter meer hooi (in jullie geval misschien ander hooi) voeren dan meer brok. Dat hebben ze niet nodig, en worden ze ook niet echt dikker van.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:55

gewoon het zelfde blijven voerem doen wij ook met 21 pony waarvan er 10 zwanger zijn dus niet veranderen van voer gewoon zelfde blijven voeren

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:58

Ik voer mijn 22 jarige drachtige merrie niets bij naast hooi, ze staat 24/7 buiten.
2 weken voor de uitgerekende datum ontworm ik haar en na de bevalling gaan ze hier het volle gras in.

Zoeklein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:06

gewoon net als altijd! /3
en nog van harte *\o/*

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 20:09

elsando schreef:
Mijn merrie krijgt onbeperkt goed kwaliteit hooi en 2x per dag een kwart schepje merriebrok, met een klein beetje meusli erdoor voor de smaak.

Hoe is de kwaliteit van jullie hooi. Want je kunt beter meer hooi (in jullie geval misschien ander hooi) voeren dan meer brok. Dat hebben ze niet nodig, en worden ze ook niet echt dikker van.

We hebben goede kwaliteit hooi, en ze staan nu overdag de hele dag op de weide. Het is niet dat ze echt mager zijn, maar het leek me gezonder als ze een beetje vet op de botten hebben. Hopelijk bevallen ze snel, dan hoeven ze niet meer voor 2 te eten, haha!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:13

Als ze bevallen zijn hebben ze juist veel nodig om het veulen van melk te voorzien !

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:15

Onze Pino eet niet anders als anders.
Oftewel gras en onbeperkt ruwvoer.
Van mijn haf pikt ze altijd wat brokjes mee en ze krijgen regelmatig wat brood oid en snoepjes.
Meestal let ik er wel op dat ze net iets meer als anders krijgen en prop er een vitaminekuurtje in aangezien ze bij ons nooit binnen komen en hun energie en gezondheid moeten sparen.
Nooit problemen mee gehad!

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:05

ze moeten niet te zwaar voeden want door te veel gwicht kunne ze door de enkels zakken snappie

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:10

Onbeperkt ruwvoer, net als altijd.
Een maand of 2 voor de bevalling word de vitamine korrel vervangen door merriebrok. Hoe veel merriebrok hangt van de conditie van de merrie af. Meestal niet veel, een gezonde pony heeft normaal genoeg aan goed ruwvoer.

Een dekdatum is wel erg belangrijk te hebben. Dan weet je wanneer je het veulen ongeveer kan verwachten en kan je maatregelen nemen.
Hier gaan ze meestal 2 tot 3 weken voor de bevalling 's nachts naar binnen, onder de camera. Dan kan ik hun normale avond/nacht ritme leren kennen. En als het spannend word krijgen ze het geboorte alarm om zodat ik altijd gewaarschuwd word als er iets gebeurd.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:08

Rizette schreef:
Als ze bevallen zijn hebben ze juist veel nodig om het veulen van melk te voorzien !

Haha ja ik snap het hoor, ik bedoelde ook meer als de veulens straks wat groter zijn en niet meer.afhankelijk zijn van mammie :)

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:09

Dennis schreef:
Onbeperkt ruwvoer, net als altijd.
Een maand of 2 voor de bevalling word de vitamine korrel vervangen door merriebrok. Hoe veel merriebrok hangt van de conditie van de merrie af. Meestal niet veel, een gezonde pony heeft normaal genoeg aan goed ruwvoer.

Een dekdatum is wel erg belangrijk te hebben. Dan weet je wanneer je het veulen ongeveer kan verwachten en kan je maatregelen nemen.
Hier gaan ze meestal 2 tot 3 weken voor de bevalling 's nachts naar binnen, onder de camera. Dan kan ik hun normale avond/nacht ritme leren kennen. En als het spannend word krijgen ze het geboorte alarm om zodat ik altijd gewaarschuwd word als er iets gebeurd.

Ik ben inderdaad ook opzoek geweest naar een goede merriebrok, maar overal werd me het voeren van merriebrok afgeraden omdat er te veel in zou zitten voor shetlanders. Maar uit jou verhaal begrijp ik dus dat dat wel meevalt?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:03

Ik voer echt geen kilo's merriebrok hoor. Meestal ongeveer een kwart schep, maar voer op het oog dus het kan bij de ene merrie meer of minder zijn dan bij de ander. Mijn merries lopen (mits ze het nog leuk vinden) tot laat in hun dracht ook nog onder het zadel en voor de wagen en dat pak ik ook weer redelijk snel na de bevalling weer op.
Ik geef het ook meer voor de juiste vitamientjes dan dat ik ze er dikker door wil laten worden.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 10:43

Dennis schreef:
Ik voer echt geen kilo's merriebrok hoor. Meestal ongeveer een kwart schep, maar voer op het oog dus het kan bij de ene merrie meer of minder zijn dan bij de ander. Mijn merries lopen (mits ze het nog leuk vinden) tot laat in hun dracht ook nog onder het zadel en voor de wagen en dat pak ik ook weer redelijk snel na de bevalling weer op.
Ik geef het ook meer voor de juiste vitamientjes dan dat ik ze er dikker door wil laten worden.

Okee ik ga het in overweging nemen. Bedankt voor de tips! :)

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:06

Mijn merrie krijgt veel ruwvoer, goed hooi en stro.
En daarbij krijgt ze ongeveer 1,5 kg brok per dag (sport brok van havens)
En daar doet ze het goed op.
Is absoluut niet dik ofzo.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:52

1.5 kg brok?? Maar jij hebt het vast niet over een shetlander :')

Hier krijgen ze 2x daags hooi (zo goed als onbeperkt), 1 schep ingekuilde mais per dag en dan nog 2 x daags een handje mengeling.
Ze hebben hier swinters wel geen gras.
Drachtig of niet drachtig,dat blijft hier hetzelfde qua voer,na het veulenen krijgen ze wel wat extra krachtvoer bij als het gras niet te bijzonder is.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:24