mag mijn ruin bij een pasgeboren veulen en moeder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

mag mijn ruin bij een pasgeboren veulen en moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:02

ik wil graag volgend jaar mijn shet laten dekken
en hoop dan het jaar er op een mooi lief veulentje van haar rond te hebben lopen(deze blijft)
maar nu wil ik op alles voor berijd zijn en vraag me dus ook af
of ik mijn haflinger ruin apart moet houden van hun
en zo ja hoe lang

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:03

nee hoor lekker erbij laten mijne ging na 1 dag in een kudde van 15 van alles door elkaar.

Wel even in de gaten houden natuurlijk !

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:06

fjordie333 schreef:
nee hoor lekker erbij laten mijne ging na 1 dag in een kudde van 15 van alles door elkaar.

Wel even in de gaten houden natuurlijk !

maar het is wel een haflinger van 1.52 m?

Sokje_6

Re: mag mijn ruin bij een pasgeboren veulen en moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:10

Grootte maakt niks uit. Gewoon proberen, je kunt 'm er altijd uit halen. De moeder beschermt het veulen wel. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:10

Ik zou ze in het begin even rustig laten wennen, draad er tussen zodat er wel al wat gesnuffeld kan worden. Zodra het veulen wat uit de voeten kan komen, dus misschien als het een maandje oud is ofzo je ruin erbij, zien hoe het gaat. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:11

mijn pony (128cm)heeft 2x een veulen gekregen de eeste was van een shet hengst is uit eindelijk 110cm geworden en de andere van een new forest en die word 128cm.dus het eerste veulen was ook een kleine uk.en deze is in een kudde van 7 paarden geboren.ik maak me er niet druk om als je ziet hoeveel respect die andere paarden hebben voor de merrie en het veulen zelfs als deze dus niet de hoogtste in rang is.ik zou ze wel bij elkaar laten.uit eaar halen kan atijd,maar zou denk ik niet nodig zijn

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:12

Lopen je haflinger en de shetmerrie nu gewoon bij elkaar ?
Als het vrienden zijn, moet dat gewoon met veulen ook lukken :j

Geef moeder en kind even een weekje om wat bij te komen en dan gezellig erbij :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:13

Muzefee schreef:
Ik zou ze in het begin even rustig laten wennen, draad er tussen zodat er wel al wat gesnuffeld kan worden. Zodra het veulen wat uit de voeten kan komen, dus misschien als het een maandje oud is ofzo je ruin erbij, zien hoe het gaat. :)

niet erg slim vind ik dit veulen is nieuwschierig wipt onder de draad door en moeder kan hem/haar niet beschermen.veulens zijn erg nieuwschierig,zelf mee gemaakt als ik ze even apart wilde zetten op ons andere stuk land in een afgezette paddock met koord.hup veulen er onder door merrie aan het stressen.nee vind dit geen oplossing

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:17

Shirley schreef:
Lopen je haflinger en de shetmerrie nu gewoon bij elkaar ?
Als het vrienden zijn, moet dat gewoon met veulen ook lukken :j

Geef moeder en kind even een weekje om wat bij te komen en dan gezellig erbij :)

ze lopen nu wel bij elkaar en zijn best vrientjes
maar de haflinger is een drammer als het om lekker eten gaat en dan jaagt hij haar dus weg
hij wil het eerste het zijn emmer met lekkers
en ik weet wel dat het nog zeker 1,6 duurt voor dat het veulen er is als het gelukt is
maar met dat bovenste zit ik in mijn maag
verder is hij heel lief voor haar

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:18

keona schreef:
Muzefee schreef:

niet erg slim vind ik dit veulen is nieuwschierig wipt onder de draad door en moeder kan hem/haar niet beschermen.veulens zijn erg nieuwschierig,zelf mee gemaakt als ik ze even apart wilde zetten op ons andere stuk land in een afgezette paddock met koord.hup veulen er onder door merrie aan het stressen.nee vind dit geen oplossing

Daarom is een juiste afzetting gewenst. ;) Veulen zal toch ook moeten leren dat er stroom op staat, of dat nou is met een ander paard er naast of niet, dat leren ze dan ook snel genoeg. Hier gaat het altijd prima, ze leren snel en vliegen hier zeker niet snel onder een draad door omdat ze zo nieuwsgierig zijn. Gaat hier al tientallen jaren goed, dus zo zou ik het doen.

Bovendien is het nog maar de vraag of de moeder de ruin tolereert in de buurt van het veulen, zoniet wat gebeurd er dan? Als de moeder kwaad wordt en een veeg geeft en het veulen loopt net in de weg? Hoe vaak hoor je niet dat een veulen sterft door een veeg tegen het hoofd of dergelijk die niet voor het veulen bedoelt was. Dan geef ik ze liever wat extra tijd! Veulen zal de eerste weken sowieso veel aan de moeder hangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:20

Hoe los je het nu op met voer? Als je de haf eerst te eten geeft en daarna de shet, doet hij het dan ook? Of anders met even eventueel apart zetten.

Ik zou de ruin er wel gewoon bij laten, als ze het goed kunnen vinden samen. Spannend, een veulen van je merrie! En goed dat je er van tevoren zo goed over nadenkt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:23

2 voer plekken

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:24

Mijn shetlader heeft haar veulentje in de stal van mijn ruin (van 1.66 ) geworpen. Ze was iets vroeger dan verwacht!!
Ik kwam s morgens in de stal en zag ze met z'n drieen in de stal van 3x3 staan. Kleine ding nog helemaal nat!! (wel meteen naar de kraamstal die klaar was gebracht) die 2 waren dikke vrienden ook al zat er een enorm hoogte verschil in. Wat ik super vond was het elkaar knuffelen. mijn ruim krabbelde de shet op zijn rug en de shet krabbelde terug op zijn been...... Ik ben nooit bang geweest dat het fout zou gaan. alleen het bevallen had ik liever in de daarvoor ingerichgte kraamstal gehad zonder groot paard erbij.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:30

Gewoon bij elkaar zetten, het is niet nodig om ze te scheiden

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:30

Koper schreef:
Hoe los je het nu op met voer? Als je de haf eerst te eten geeft en daarna de shet, doet hij het dan ook? Of anders met even eventueel apart zetten.

Ik zou de ruin er wel gewoon bij laten, als ze het goed kunnen vinden samen. Spannend, een veulen van je merrie! En goed dat je er van tevoren zo goed over nadenkt.

met het voer doe ik het nu zo ik geef hun lekkers apart in een emmer en blijf er even tussen staan zo dra de haf denkt te willen eten en dus klooien bij de shet dan grijp ik in
et was veel erger hij kwam namelijk van uit de opfok en was dus niet gewent dat hij mij moets delen
dus denkt dat dat nu nog zo is maar het is al beter aan het gaan

en ja ik verdiep me heel erg in een veulentje krijgen bij mijn shet
heb ook al een super mooi goed gekeurde hengst gevonden *\o/* :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:30

Mijn ruin (paard) liep ook bij de shetten maar joeg achter de veulens aan, zootje paniek. Zelfs bij de grote veulens van de paarden vond ik hem niet echt vertrouwd. Een shetruin erbij oké maar als zo'n grotere haf de baas is over de shetmerrie zou ik heel voorzichtig zijn, vooral in het begin.
Ik hoef geen ruinen meer in het land bij mijn veulens.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:33

niks is gevaarlijker dan een moeder met kind ! daar hebben ze wel respect voor hoor.
Zoals je zegt zijn het vriendjes..dat komt helemaal goed joh

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:34

[***] schreef:
Mijn ruin (paard) liep ook bij de shetten maar joeg achter de veulens aan, zootje paniek. Zelfs bij de grote veulens van de paarden vond ik hem niet echt vertrouwd. Een shetruin erbij oké maar als zo'n grotere haf de baas is over de shetmerrie zou ik heel voorzichtig zijn, vooral in het begin.
Ik hoef geen ruinen meer in het land bij mijn veulens.

k had wel een merrie kudde inderdaad bij het eerste veulen en met het 2de veulen liep de vader ook in de merrie kudde.
nu hebben we geen veulen maar wel 1 ruin in de merrie groep en deze iserg klierig na de dames.dus wat jannie19 zegt heeft er ook mee te maken dus kijken hoe jou ruin is

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:35

fjordie333 schreef:
niks is gevaarlijker dan een moeder met kind ! daar hebben ze wel respect voor hoor.
Zoals je zegt zijn het vriendjes..dat komt helemaal goed joh

:D :D :D :D :D :D ze weet haar mannetje wel te staan ook al is ze kein hoor
ja het zijn echt vriendjes !!!!
maar ja dat voer het is een ru1n van bijna 4 moet nog veel leren
en als het veulen er emal is is hij al 5 ongeveer dus heeft hij meer geleerd

Nagano

Re: mag mijn ruin bij een pasgeboren veulen en moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:37

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:40

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:41

Je kan er ook voor kiezen om een stuk van het weiland met schrikdraad af te zetten,
waarbij je het schrikdraad zo hoog zet dat je shet er wel onderdoor kan maar je haflinger niet.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:55

Ik heb ook een mini merrietje en ruintje. Ze liepen al jaren bij elkaar. Toen het merrietje een veulentje kreeg heb ik ze later ook weer samen gezet. Ik merkte wel dat het ruintje soms niet zo vriendelijk naar het veulen was maar hij deed verder niets. Het is verder juist een lieve pony. Op een gegeven moment kon het veulen ineens niet meer lopen. Dierenarts erbij en ze had zwaar gekeusde ribben. Waarschijnlijk door de het ruintje. Het ruintje is nog steeds wat bazig naar het veulen (ze is nu inmiddels 6 jaar). Als ze op stal staan te eten, staat altijd de moeder in het midden omdat het veulen aan de buitenkant gaat staan.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:00

keona schreef:
Nagano schreef:
trouwens dit gaat de pappa worden
http://stalhetgotten.webs.com/

maar dit is een appaloosa geen shetlander

maar wel een appalooso shet van 92 cm

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:05

appaloosa is niet toegestaan bij de shetlanders.net zo als bont patronen niet toegestaan zijn bij de appaloosa's