opfok of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisenpip

opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:05

hoe denken jullie over hoe belangrijk de opfok is? en wie heeft zijn veulen/jaarlinger wel in de opfok en wie niet graag ook de rede :) bedankt.

Nachtlampje

Re: opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:09

Ik zou, als ik een jonger paard zou kopen, deze zeker in de opfok zetten.
Paard leert alle sociale regels van een kudde en leert hoe hij zich moet gedragen naar een ander paard toe.
Daarnaast bouwt hij imo een goede weerstand op door veel buiten te lopen en ontwikkelt hij zijn lichaam goed door vrije beweging.

Ik zie maar al te veel paarden die zich niet goed in een groep kunnen plaatsen omdat ze geen flauw idee hebben hoe ze zich moeten gedragen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:10

Misschien even de zoekfunctie gebruiken.
Hier zijn al hele topics vol discussies over aanwezig.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:12

Ik heb mijn inmiddels jaarling op een stal staan waar ze in een gemengde groep staat. Dus zowel jonge paarden maar ook oudere merries om de boel een beetje in het gareel te houden. Zo kan ze mooi spelen met de andere jonge dingen en leert ze nog wel enige opvoedkundige dingen van de volwassen merries. Ik moet zeggen dat ik dit een ideale combinatie vind.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:12

Ik vind het belangrijk dat een paard in groepsverband opgroeit. Of dat nou in de opfok is of thuis tussen paarden van verschillende leeftijd maakt mij niet uit.

Belangrijkste voor een jong paard is dat hij veel kan bewegen, lekker een sprintje moet kunnen trekken en lekker kan spelen.

Binnen houden of ik een kleine paddock vind ik onverstandig. Leeftijd van soortgenootjes is imo minder belangrijk. Zo groeien ze in het wild ook op.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:16

masja schreef:
Leeftijd van soortgenootjes is imo minder belangrijk. Zo groeien ze in het wild ook op.

In het wild groeien ze op met soortgenoten van alles leeftijden, dus ook hun eigen.
Soortgenoten van eigen leeftijd zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling, evenals oudere dieren om van te leren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:18

Ik zou mijn paarden nooit in De opfok zetten;
Ze missen de volwassen paarden die ze opvoeden en leren hoe de regels in een kudde zijn.
Dominante jonge dieren moeten af en toe is op hun plek gezet worden door de kudde en in een kleuterklasje werkt dat vaak niet zo zonder de juf.

Doe mij maar een gemengde kudde waar ze in opgroeien, zo ontzettend veel die uit de opfok komen en geen idee hebben hoe ze zich moeten gedragen. Zeker als ze uit apparte hengst/ruin en merrie kuddes komen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:21

Er zijn inderdaad al vele topics/discussies over.

Een jong paard hoort uiteraard "in een groep".
Maar het traditionele (handels)opfok-gebeuren: hele groepen jonge paarden van om en nabij dezelfde leeftijd (onder 2-3 jaar in elk geval) een paar jaar samen op een mega-groot stuk land, waar bijna nooit iemand komt, vind ik een beetje achterhaald... en daar ben ik zelf ook niet zo voor... liever in wat meer gemengde groepen, met verschillende leeftijden, zowel oudjes als merries als ruinen, waar ook met enige regelmaat iemand komt om iets te doen met een of meer van de paarden,of er uit halen van een van de andere paarden, dan zien ze dat ook.

Maar ieder diens eigen keuze, de "grote opfokbedrijven" kosten waarschijnlijk ook wel minder geld dan je jonge paard inscharen in een meer gemengde, gehanteerde groep.

Of het zo geweldig is om jonge paarden met alleen maar andere jonge paarden te doen opgroeien betwijfel ik... juist van het oudere en wat meer gevarieerde "spul" leren ze veel.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:30

sorry ben hier nog niet lang en wist dus niet dat er al meerdere waren of dat je eerst moest zoeken of hier al wat over gezegt is. maar er worden dus wel veel verschilllende meningen gegeven.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:37

smurffie schreef:
Ik zou mijn paarden nooit in De opfok zetten;
Ze missen de volwassen paarden die ze opvoeden en leren hoe de regels in een kudde zijn.
Dominante jonge dieren moeten af en toe is op hun plek gezet worden door de kudde en in een kleuterklasje werkt dat vaak niet zo zonder de juf.

Dat ligt er aan bij welke opfok.
De mijne staat in een opfok met gemengde groepen en ook oudere dieren.

Ik zou ze nooit op een normale stalling houden. Ik zie om mij heen dat mensen er dan regelmmatig veel te vroeg al veel te veel mee doen.
Bovendien zijn er weinig stallen waar genoeg weidegang gegarandeerd wordt voor zo'n jong dier.
Hoewel dat bij veel opfokken ook een probleem is. Daarom staat de mijne ook over de grens bij Eifelopfok.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:49

Ik heb 2 paarden van kleinsaf grootgebracht en beiden zijn in de opfok gegaan. Eentje in een kudde met leeftijdsgenoten, de andere in een gemengde kudde van merries en ruinen, verschillende leeftijden.
Als je de keus hebt zou ik altijd kiezen voor opgroeien in groepsverband, en dan nog liefst in een gemengde kudde. Het paard leert er de sociale regels, leert zich onderdanig opstellen en krijgt een heel belangrijke basis mee. Bovendien vind ik het belangrijk dat jonge paarden veel beloop hebben en liefst 24/24 buiten gaan, in alle weersomstandigheden. Het maakt ze sterker, fysiek en mentaal!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:43

Ja maar nu vraag ik me af: Mallootje, wat vind jij beter, want je hebt je veulens zowel als in een leeftijdsgenoten-groep en de andere in een gemengde groep laten opgroeien.
Ze zijn daar inmiddels uit, neem ik aan, of althans heb je ze al weer zelf in handen?
Of zo niet ga je er wel eens heen/zie je ze?
Wat komt jou dan als beste optie, zou men het voor het kiezen hebben voor de opgroei, voor?

Een ander iets is: stel je hebt twee piepjonge hengsten. Die groeien op in een gemengde groep, maar dan worden ze eughhhhj.. HENGST. Dan zet je ze op een aparte wei samen bij elkaar. Maar we nemen nog even 1 of 2 jaar voor deze jongens.... voordat men er aan gaat zitten of belering in beeld komt.Gaan die in een hengstengroep/met mekaar , want gemengd gaat niet meere (de merries!). Of in een gemengde groep met oudere ruinen/ oude merrie/ twee andere net afgespeende hengst veulens?
Waar ligt die grens?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:49

Ik ben helemaal klaar met opfok stallen -O- . Heb mijn vorige paard bij 2 gehad door verhuizing en hij heeft bij bijde een fixse wormbesmetting gehad, terwijl ontwormen incl.zou zijn.
Ook de hoefsmid werd niet altijd gedaan als het wel nodig was.

Heb nu weer een jaarling, en hou het liever zelf in de hand. Ze staat bij een boer met een ander paard.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:54

Ik ben nog steeds heel tevreden bij de Eifelopfok. Ga elke 4 tot 5 weken even kijken.

Ik zou bij de 2 jonge hengsten ook oudere ruinen zetten.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:59

Terpentijn: ik zou ongetwijfeld opnieuw voor de gemengde groep kiezen. Paard is er een half jaar geleden uit gekomen met een flinke sociale basis en met veel respect voor zijn omgeving.
Ik ging ongeveer eens per maand kijken :)

Hij is trouwens gecastreerd toen ie anderhalf was, wegens dan al hengstengedrag.

Het paard dat in een groep met leeftijdsgenoten stond, stond daar inderdaad omdat hij nog hengst was en dus niet bij een gemengde groep kon. Hij is pas gecastreerd toen hij 3 was. Ik kan moeilijk een vergelijking maken tussen beide omdat het heel andere types waren, en de ene dus nog hengst was na zn opfoktijd, waardoor hij toch 'automatisch' wat moeilijker was dan de ruin.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:12

Ik heb me hier een beetje in 'verdiept' (heel groot woord, maar ik weet er nu meer van dan 2 maand geleden :+ )doordat ik colleges over paardengedrag gevolgd heb en een boek erover heb gelezen. Hierin staat dus dat de opfok eigenlijk heel onnatuurlijk is omdat paarden van nature in familiegroepen samenleven van verschillende leeftijden. In de opfok staan jonge dieren van dezelfde leeftijd samen, waardoor het principe van de dominanste/sterkste overleefd gehandhaafd zal worden. Er is geen ouder paard in de kudde die pubergedrag corrigeert.

Ik zou dus niet voor opfok kiezen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:18

Aranel schreef:
Ik heb me hier een beetje in 'verdiept' (heel groot woord, maar ik weet er nu meer van dan 2 maand geleden :+ )doordat ik colleges over paardengedrag gevolgd heb en een boek erover heb gelezen. Hierin staat dus dat de opfok eigenlijk heel onnatuurlijk is omdat paarden van nature in familiegroepen samenleven van verschillende leeftijden. In de opfok staan jonge dieren van dezelfde leeftijd samen, waardoor het principe van de dominanste/sterkste overleefd gehandhaafd zal worden. Er is geen ouder paard in de kudde die pubergedrag corrigeert.

Ik zou dus niet voor opfok kiezen.

Waar kom je bij het idee dat een opfok perse dezzelfde leeftijden bij elkaar zet??

FF lezen zou wel prettig zijn. Er zijn ook opfokken waar wel de leeftijden door elkaar staan, waar ook volwassen dieren bij de groep staan.
Voorbeeld: Eifelopfok.

Ik heb twee opleidingen gedaan (ISPH en Tinley Gedragstherapie voor paarden) en zou juist willen zeggen: Kies wel voor de opfok!
Maar een juiste opfok.

- Gemengde groepen kwa leeftijd
- Juiste voermanagement
- Hele jaar uitloop, liefst weidegang
- Correct bekap- en ontwormingsbeleid

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:41

PP ---> KS

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:42

Ik zou zeker niet voor een opfok kiezen, ik denk juist dat een gemengde kudde heel belangrijk is, dus ook oudere merries bijvoorbeeld, die ze rangorde bijbrengen, en jonge paarden waarmee ze kunnen spelen, oudere paarden, gewoon alles.. Vind ik heel belangrijk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:55

Okee, opfok in nederland dan te noemen?
Geloof niet dat er in nl een opfok zit zoals de eifelopfok?
En daartegen is mijn bezwaar dat IK minimaal 1x pw langs zou willen gaan dus niet over de grens,genoeg gemengde groepen te vinden, die noemen zich alleen geen opfok..

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:18

Smurffie, ik ben voordat ik mijn veulen wegbracht uiteraard al wezen kijken en geinformeerd etc.
Nu ga ik elke 4, max. 5 weken kijken. Al kom ik dezelfde dag. Is altijd goed.
Tevens kan ik elke dag om foto's vragen, die ik dan de zelfde dag, of dag erna ontvang.

Voor mij is Eifelopfok goed genoeg bereikbaar (ongeveer 150km). Ik woon dichtbij het 3-landenpunt.
(En met de ervaring die ik nu heb, zou ik ze er ook heen brengen als ik in Groningen woonde trouwens)

Ik heb een heel aantal kennisen die allemaal zeiden: ik wil mijn veulen niet zo ver, want ik wil vaak kijken. De meeste gaan uiteindelijk misschien 1x keer in de 2-3 maanden. (Of nog minder vaak)
Snap ik ook goed, want de paarden die lopen daar paard te zijn en het enige wat je kunt doen is kijken.
Als je dan een gezin hebt en meerdere paarden en je weet dat je jonge dier het goed heeft.

Nu hoor ik van een heel aantal: Toch wel fijn dat de jouwe zoveel buiten kan lopen in zo'n groep in zo'n omgeving (Eifel staat bekend om zijn heuvels / dalen, goede bodemgesteldheid en grondsamenstelling en goede ruwvoerkwaliteit) Zeker met de uitkomsten van de OCD gezondheidsonderzoeken tegenwoordig.

Sodeletuut, dat vind ik ook belangrijk. Mijn veulens groeien de eerste 6 maanden dus ook gewoon in een gemengde kudde op. En mede daarom ook mijn keuze voor deze opfok.

Volgens mij komt het besef steeds meer dat ouderdieren belangrijk zijn bij een opfokgroep.
Het zal binnen ons eigen landje dus ongetwijfeld ook wel te vinden zijn.
Probleem zal hier eerder de ruimte zijn om ze 24-uur/7 uitloop te laten hebben het hele jaar door (uiteraard met een grote schuilstal).

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:57

Mijn hengst staat vanaf afspenen in de opfok. Als veulen met 7 anderen merries/hengsten door elkaar in een stal met vrije uitloop naar buiten. Groep B pony's en kwpn veulens. Dit ging prima. Rustig, geen vechtpartijen. Met voeren staan zij vast dus dan is er rust. In het weideseizoen staat hij momenteel met 4 andere kwpnhengsten in een grote wei en die 5 samen gaan in 1 stal.
Mijn redenen voor de opfok: omdat hij hengst is, met leeftijdsgenoten moet leven en veel bewegen. Thuis heb ik 2 merries dus voorlopig blijft hij daar. Ik heb bewust voor een kleine opfok gekozen waar hij alle aandacht krijgt en veel beweging. Alles wordt op tijd gedaan: hoefsmid, enten en zelfs een beetje toiletteren. Zodra hij thuis is wordt hij wel opgevoed door de oude merrie.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:59

Zeker in de opfok of in een kudde.

Op mijn vorige stal had iemand een veulen, stond onwijs veel in de box.
Uit verveling kreeg die stalondeugden.
Had het echt te doen met dat beestje...
Laatst bijgewerkt door Ragenbol op 14-11-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:00

Ragenbol, je bespreekt nu het 1e en het andere uiterste. Veel in de box is voor geen enkel paard goed. Maar opfok hier in nederland betekend alleen maar veulens bij elkaar donderen.. Ook weer niet goed..

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:01

smurffie schreef:
Ragenbol, je bespreekt nu het 1e en het andere uiterste. Veel in de box is voor geen enkel paard goed. Maar opfok hier in nederland betekend alleen maar veulens bij elkaar donderen.. Ook weer niet goed..

Natuurlijk zijn er wel meer optie's (heb trouwens mijn vorige bericht ge-edit en kudde toegevoegd). Maar om hem op een manege op pensionstalling neer te zetten, nee dat vind ik gewoon verwaarlozing...