veulen zeugt moeders leeg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

veulen zeugt moeders leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 09:47

Hallo,

Mijn merrie was altijd te dik! Niet super erg. Al leek dat wel door haar hangbuik!
Nu haar veulen er is, wordt ze mij wel erg mager!!
Ze heeft nog steeds een reuze hangbuik maar ribben kan ik tellen op paar meter afstand.
Ook als ik agter haar sta schrik ik telkens weer hoe erg het is!

Ik had wel verwacht dat ze dunnen zou worden en dat het veulen veel energie vraagt maar zio erg..

Ze krijgt 2 x per dag biks, ze krijgt allerbij de keren 1/2 merriebrok + 1/2 natures best musli.
Verder staat ze overdag in het land, staat niet super veel gras meer.
Sochtends en savond krijgt een hele grote berg hooi. In de ochtend ook een deel kuilgras.

WAt doe ik fout of wat zou ik meer moeten geven??

Mirjam79

Re: veulen zeugt moeders leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:50

Dat is niet veel biks voor een zogende merrie... Ze zou wel meer mogen hebben. hoe oud is je veulen?

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:52

Ik volg even bij ons heeft 1 merrie precies het zelfde probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:53

Ik ga mee met Mirjam !! Ik zou haar op een hele schep zetten ..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:54

Ik denk dat je de moeder toch echt wel wat meer krachtvoer mag gaan geven, denk aan 2x 1,5-2kg per dag. Eventueel verdelen over 3 porties.
Eventueel nog bijvoeren met goed ruwvoer. Veulen is nu een maand of 4 oud? Dan zeker.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:56

gewoon de hoeveelheden aanpassen.en mogellijk meer hooi bijvoeren.
En je kan meschien slobberbijvoeren zodat moeders wat aankomt.
Voor de rest is het normaal hoor dat ze terug valt in gewicht maar je moet gewoon meer voeren. ze moet nog steeds voor twee eten.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:58

Inderdaad 1 schep merry brok en 1/2 of hele schep muesli.. 2 maal of drie maal daags.
Heeft ze tijd genoeg om het hooi op de te eten. Het veulen eet hier ook al van neem ik aan?
Misschien wat maïs of slobber bijgeven een tijdje, ze heeft te weinig zo te zien..

Het is misschien ook spierverslappig... Reed je haar eerder en nu niet meer?
Misschien weet wat beweging, longeren? zodat haar spieren weer opgebouwd kunnen worden en het weer 'in shape' komt....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:00

Zogende merries horen heel veel voer te krijgen.
Onbeperkt ruwvoer en kilo's merriebrok per dag.
Meusli voeren heeft geen zin op een zogende merrie, daar zit te weinig in.
Stap over op 100% merriebrok en begin eens met 4 kg daags. Dat een week of twee aanzien. Komt ze dan wel aan, kun je terug naar 3-3,5 kg daags.
Pas als het veulen 4,5 maand oud is, kun je beginnen om de merriebrok af te bouwen en weer richting sportbrok (meusli) te voeren.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:01

Een vriendin van mij geeft haar merrie ook 2 x per dag (geweekte) maismeel erbij. Dit helpt echt duidelijk om vlees op de ribben te houden. Maar eest wat meer brok lijkt mij ook geen raar idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:02

Hier kreeg de merrie 4 kilo merriebrok per dag en onbeperkt kuil.
Ze is mooi op gewicht gebleven.

Evt. kun je nog gebroken mais bijvoeren van Havens.
Gebruik ik voor mijn jonge hengst die door de groei ook wat schraal werd.
Hij ziet er nu weer goed uit, hij kreeg een halve kilo per dag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-12 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:03

hier krijgt een merrie wel 4 kilo merriebrok op een dag, en als het veulen wat groter is en nog meer melk drinkt zelfs 6 kilo

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:03

Die merrie krijgt veel te weinig voer. Dus logisch dat het veulen haar helemaal mager maakt. Een merrie met veulen krijgt hier minimaal 3 kilo krachtvoer. En als het nodig is meer.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:06

Voer je het veulen ook al bij? zo niet zou ik die ook op de brokjes gaan zetten zodat het minder van moeders nodig heeft.

Te weinig voer voor deze merrie is het denk ik wel en zou ik gaan ophogen naar de 1 kilo merroebrok in de ochtend en avond en altijd hooi/kuil hebben liggen.

Dat elke merrie 3 kilo moet krijgen vindt ik wat overdreven kijk ook naar je paard. Mijn eigen merrie doet het op een kilo per dag met een suplement super. Wel eet haar veulen ook al brokjes vanaf dat het wat kan knabbelen. Zodat het minder van de moeder vraagt aan voedingsstoffen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:08

En heeft jou paard ook een veulen erbij lopen. Want kan je zeggen, die zuigt je merrie echt wel leeg met een kilo krachtvoer.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:12

jahoor loopt een veulen bij die al lekker zijn eigen brokjes eet. Je moet kijken naar het paard en wat die nodig heeft en je voer daar op aanpassen. Ga ik zien dat ze meer nodig heeft dan krijgt ze rustig wat meer. Maar zolang het niet nodig is blijft ze op haar onderhouds portie staan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:16

FriesWytske schreef:
En heeft jou paard ook een veulen erbij lopen. Want kan je zeggen, die zuigt je merrie echt wel leeg met een kilo krachtvoer.

Ik heb een fokmerrie die het ook doet op 1 kg merriebrok per dag, verder de hele dag weidegang in het volle gras en s'avonds een flinke portie hooi binnen. Een andere merrie moest ik 8 kg krachtvoer geven per dag verdeeld over 3 proties, verder kreeg deze ook de hele dag weidegang en s'avonds hooi. Weer een andere kwam ook weer toe met 1 kg. het hangt echt van merrie tot merrie af.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:48

Mijn zogende ponymerrie krijgt 2 keer 1 kilo basisbrok op een dag, 2 keer 1 kilo paardenmeel, en 2 keer 10 kilo wortels per dag, naast het gras (vol) en hooi. Veulen (die jonger is dan jouw veulen) krijgt zijn eigen bak met brok, meel en wortels.
Het verschilt per merrie, wat hierboven al wordt gezegd, maar ik vind dat je merrie weinig krijgt, zeker als er weinig gras in de wei staat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:07

Ik snap dat je voorzichtig voert als de merrie altijd erg dik was maar in dit geval ga ik ook met de rest mee, veel meer brok erin! Voer op het oog, wordt de merrie dunner meer voeren. Merk je dat ze dat ze weer te dik wordt dan voorzichtig iets minderen. Vergeet niet dat een veulen erg veel vraagt van de merrie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:09

Merrie brok omhoog en hooi is nooit te weinig. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:55

Hier krijgen de merries met veulens zeker 2 keer per dag een kilo brok. :) Buiten dat goed kuilvoer naast flinke weidegang. :)

Merrie zal juist niet snel dik worden als ze een veulen aan de voet heeft, die neemt, zoals je nu ziet, veel van de merrie. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:55

Op mijn stal stond een merrie die kreeg 6 kilo brok per dag en heel veel ruwvoer en overdag op een redelijke volle wei en die doet het goed.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:05

Ik vraag me af wat voor merrie je hebt! Want 6 kilo merriebrok in een shetlander is ook een beetje veel van het goede! Wanneer heb je de merrie en het veulen voor het laatste ontwormt en heb je contact gehad met de dierenarts voor een advies?

Mijn haflingermerrie kreeg 3 tot 4 kilo merriebrok per dag, 2 scheppen muesli of slobber, een pak hooi (klein) en ze stond op het gras.... Toch was ze broodmager. De dierenarts heeft mij daarom geadviseerd het veulen vroegtijdig af te spenen. Er bleef niets van mijn merrie over... Ik ben zodra mijn merrie begon met afvallen begonnen met supplementen van de dierenarts om evt tekorten aan te vullen.

Hoe is je merrie ondanks dat ze afvalt... Heeft ze nog voldoende energie of begint dat ook minder te worden? Misschien een keer bloed laten prikken om te kijken of ze niet perongeluk iets onder de leden heeft?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:35

Hier had mijn merrie hetzelfde probleem maar die begint nu goed op te knappen!

Per voerbeurt (en dat zijn er 2 op een dag) krijgt ze een schep probreed van cavalor en een volle emmer in met het volgende erin: schep zemelen, schep maismeel, schep slobber mash van havens en nog een kilo wiesercobbs..
Verder krijgt ze 3 keer op een dag een flinke lading hooi en mag ze af en toe een uurtje in de tuin aangezien wij verder geen gras hebben

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:32

ik ben ondertussen meer aan het voeren, maar er komt nog geen vlees aan. krijgt nu 1 kilo merrie brok en halve kilo musli 2 x per dag.
3 keer voeren heb ik geen mogelijkheid voor.

en mijn merrie kreeg hiervoor nooit brok of musli en dan was ze moddervet van alleen al hooi.
nu krijgt ze 6 x zoveel hoor, en dus brok erbij.
wel eet het veulen mee van de brokken.
haar mais geven vind ik niet handig omdat het veulen dat dan ook gaat eten,

nu eet ze een paar hapjes en dan stopt ze vanzelf en eet moeders door.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:40

Ze is in een week niet zomaar dikker, daar moet wel wat tijd overheen gaan. :)

Mag ik vragen hoe oud het veulen is? Die zal op den duur zelf ook wel gras eten etc.