Na 10 maanden wachten...toch maar niet drachtig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Na 10 maanden wachten...toch maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 15:37

Gisteren de DA bij mijn shetlandmerrie gehad omdat ik bang was voor een ontsteking/droes-achtig iets.
Gelukkig geen droes en niets ernstigs aan de hand, voor de zekerheid op AB kuurtje.
Maar, toen zei mijn DA ''Deze merrie moest drachtig zijn toch?'' ''Ja, inmiddels 10 maand''.
''Ooh, nou volgens mij is ze leeg en is het gewoon vet''
*BOEM wereld stort in*

Het gaat om een 21 jarige merrie waar vorig seizoen gigantisch veel werk in heb gestoken om haar voor de laatste keer dragend te krijgen.
350 euro en meedere logeerpartijtjes later liet ze zich keurig een hele cyclus uitdekken en vertoonde tijdens het schouwen op 3,6,8 en 12 weken ''uit het boekje'' gedrag voor een dragende merrie.
Ze groeide goed, staat momenteel in het volle gras met mijn andere drachtige merrie en ik meen echt meerdere malen het veulen gevoeld te hebben, ook is ze wat aanhankelijker/knuffeliger geworden net zoals vorig jaar tijdens haar dracht(gezond hengstveulen).
De merrie is rond, zowel qua buik maar ook qua schouder,bil en hals; manenkam is nog wel prachtig soepel.
Daarnaast heeft ze een behoorlijk uier maar volgens mij DA kwam dit door het gras, het uier zelf is al redelijk gevuld en ook de spenen staan bol(nog niet strak).
Aangezien mijn DA de scan niet bij zich had konden we het niet direct checken, afgesproken om volgende week te scannen.
Ze heeft me aan het twijfelen gebracht, ik waardeer haar eerlijkheid maar meeeeeen ik heb me zoooo verheugd op haar laatste baby.

Iemand iets soortgelijks meegemaakt en, hoe liep dat af?

Esmeralda

Re: Na 10 maanden wachten...toch maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:44

ja mijn shet tot op uiers toe schijndrachtig, had ook gewoon alle symtonen, sloeg af enzo. Maar helaas was ze drachtig van een luchtballon. Het rare was, het was ook op de een op andere dag allemaal over/weg.

Kan je ook niks voelen, of zie je het veulen niet draaien ofzo.
vervelend hoor,hopelijk had je veearts het mis

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:47

wat vervelend |(
Ik duim voor je dat er toch echt een veulen inzit! +:)+

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:49

Jups hier nog een maar dat verhaal ken je :) Ook honderden euro's in gepompt en uiteindelijk is Tanja voor 150.- verkocht. :wave:

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:33

Tja, ook je DA kan het mis hebben.. Wacht eerst de scan maar af, dan pas weet je of er wel of niet iets inzit ;)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:37

Soieso, is het niet moeilijker om voor een 21 jarige drachtig te raken? Ik zo het in ieder geval niet meer doen op die leeftijd. .of is dat dan gek?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:45

Waarom een scan? zo laat in de dracht zie je toch niks meer. Een scan is leuk als je een iniminie vruchtje heb anders wordt t 1 grote vlek. Niet flauw bedoelt hoor, maar opvoelen kan ook .
Zou erg jammer zijn, maar ik heb het ook meegemaakt een keer.. zo schijnzwanger als de P. Niks niet veulen.. gewoon errug veel hooi en ander voedsel. Terwijl ik in mijn beleving ook het veulen (de darmen blijkt achteraf) heb voelen bewegen. Ze plaste zelfs tijdens het liggen op het laatst.. ik ben dus vreselijk in de maling genomen dus hihi.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 17:02

Mijn DA gaf aan dat ze het risico met opvoelen te groot vond indien de merrie wél drachtig was, persoonlijk zou ik daar niet zo bang voor zijn.
Ik zit in dubio om morgen evt mijn oude DA te bellen om even langs te komen, mijn huidige DA kon nl volgende week pas weer en eigenlijk wil ik het nu gewoon weten...

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:02

Opvoelen brengt volgens mijn DA geen risico's met zich mee. Mijn paard is 6 weken voor haar bevalling opgevoeld. Apollo is prachtig gezond te wereld gekomen en huppelt al bijna 2 maanden vrolijk met mams mee :)
Hopenlijk kan je oude DA eerder langs komen en heb je gauw meer zekerheid.

Ik duim mee dat ze toch drachtig is! Sterkte de aankomende onzekere dagen :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 08:49

Vanmiddag tussen 15.00 en 17.00 uur komt mijn huidige DA langs om op te voelen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:58

nou ik ben erg benieuwd , hoop voor je dat je toch een veulentje kunt verwelkomen.
Wij hebben het ook gehad, merrie van 17...tonnetje rond , vol uier,melk drupte langs haar benen en wij maar waken!! 3 weken toen waren we het beu. DA gebeld,opgevoeld hardstikke leeg :(
wel drachtig gescand in het begin maar waarschijnlijk ergens verworpen.

heel veel succes vanmiddag!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:08

Dat zou jammer zijn zeg als ze leeg blijkt te zijn maar wat het opvoelen betreft, zou voor mij geen optie zijn op dit punt van de eventuele dracht, kan meerdere verhalen dat het veulen er de volgende dag dood achter lag. Dan zou ik liever voor een urinetest gaan. ;)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:11

*steekt hand op*
Gedekt, 1e keer meteen raak. Drachtig gescand op 18 dagen en op 3 maanden, en na 11 maanden toch geen veulen. Toen ze een dikke week over datum was toch nog een keer laten checken, geen veulen.
Ik had een moddervette merrie die hierdoor zelfs wat uier leek te hebben, maar geen veulen ;(

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 09:12

@bassenqua, die verhalen ken ik ook maar inmiddels met meerdere fokkers gesproken en ook mijn hengstenhouder geeft aan, gewoon opvoelen aangezien de pootjes nu echt goed voelbaar moeten zijn...ik wil liever ook niet wachten tot volgende week aangezien ik dan dit weekend nog kan beslissen of ze evt naar de hengst gaat of niet, volgende week scannen is een optie maar daarna ben ik op vakantie, liever nu dus.
@bakkabouter, zuur is dat he...ik weet ook nog niet goed wat ik ga doen als ze leeg blijkt te zijn....

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:15

Met de urinetest weet je het binnen een paar minuten, kun je gewoon lekker thuis doen dus geen gesleep met je merrie. Ik begrijp dat je het graag wilt weten maar wat heb je eraan als je de volgende dag een dood veulen erachter heb liggen?

http://www.wee-foal.com/nederlands/Home.html

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 10:13

Bedankt voor de link :j
Ik wacht toch vanmiddag even af, net de hengstenhouder aan de lijn en dan maar proberen haar deze zomer daar te brengen en hopen dat het pakt.....

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:16

enen weet je het al? :P

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:20

Wat vervelend. Wat je nog zou kunnen doen is de merrie een poosje van het water halen. En dan na een tijdje heel koud water geven als ze dorst heeft. Dat was vroeger een methode om te zien of een merrie drachtig was omdat het veulen daar op reageert. Ik weet niet of het werkt, maar misschien het proberen waard aangezien je nog tot volgende week in spanning zit.

Edit: Zie net dat ze vanmiddag al komen scannen. Hoop het zo voor je dat ze gewoon drachtig is!! :)
Laatst bijgewerkt door paard89 op 18-05-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:21

Hoe is het gegaan?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:22

en..... goed nieuws hoop het zo voor je vooral na 10 maanden echt een domper

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:23

weet je al meer?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:37

Stille meelezer hier :)

Ik hoop dat je goed nieuw hebt ontvangen ?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:55

Ik ben ook wel nieuwsgierig, hoop dat je positief nieuws heb gehad

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:00

Success!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:04

Helaas...negatief nieuws, zo leeg als het maar kan -O-
Was echt even een beste domper!
Dit weekend gaat ze naar mijn hengstenhouder en zal daar de hele zomer blijven en uiteraard weer gedekt gaan worden.
Nu nog gaan overdenken hoe verder, ik krijg nu dus alsnog dit jaar één veulen en dat is tegen mijn principes, veulens horen niet alleen.
Ik ga morgen kijken bij een merrie die ik relatief goedkoop over kan nemen, drachtig van dezelfde hengst als waar Zodessa ook dragend van is.
Indien ik haar meeneem ben ik wel bang dat ik haar eind dit jaar weer moet verkopen, dus dan zou ze puur voor het veulen erbij komen.
Maargoed, zeg het maar...ik ben er nu nog even goed stuk en verdrietig van ;(