Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarliesV schreef:Waarom je laatste zinnetje zo klein, dat is juist een wezenlijk stukje informatie.
Als je een veulen bij de moeder laat lopen zonder ze af te spenen dan heb je kans dat ze als ze een jaar zijn nog onder de merrie duiken. Slecht voor je merrie en dus een duidelijke reden om af te spenen. Niet elke merrie geeft zolang melk en niet elk veulen zal zolang drinken, maar voor mij was dit een prima reden.
Wij lieten ze ook thuis maar tegen de tijd dat ze afgespeend moesten worden deelde ik de kudde tijdelijk in 2 groepen en liet ze het land op met een stuk er tussen zodat ze niet bij elkaar konden komen. Op die manier had ik na 2 weken rust bij de merrie en rust in het veulen en kon de groep weer samen voegen.
Zo heb ik het gezonder voor de merrie en zijn ze toch afgespeend zonder bij elkaar weg te gaan. roozz75 schreef:Wij hebben nog een vraag:
wij hebben niet echt een mogelijk heid om ons veulen aftespenen,
maar de moeder is voor volgend jaar alweer drachtig, dus gaat het dan in de war met
haar melk? dan MOETEN we toch wel een oplossing gaan zoeken maarja..
roozz75 schreef:Wij hebben nog een vraag:
wij hebben niet echt een mogelijk heid om ons veulen aftespenen,
maar de moeder is voor volgend jaar alweer drachtig, dus gaat het dan in de war met
haar melk? dan MOETEN we toch wel een oplossing gaan zoeken maarja..