Mijn merrie, negen jaar oud, heeft op dit moment een veulen aan de voet (haar tweede veulen, beide keren probleemloos). Dit veulen is van half juni. Omdat haar baarmoeder er tijdens het scannen rustig uitzag, hebben we haar laten insemineren tijdens de veulenhengstigheid. Deze hengstigheid liet ze duidelijk zien. Na 15 dagen merkte ik al dat ze niet drachtig was en dat ze weer hengstig ging worden. Dit klopte en op de 18e dag al is ze opnieuw geinsemineerd, omdat er een groot ei op zat. Twee dagen later is ze nogmaals geinsemineerd, en daarna weer gescand. Toen bleken er twee eieren geovuleerd te zijn.
15 dagen later hebben we haar weer gescand. Op de scan leek ze niet drachtig. Op de 17e dag hebben we opnieuw laten scannen. Toen zat er gek genoeg alleen een troebel, niet al te groot ei op, waarbij insemineren weinig zin zou hebben. Omdat ze nog niet hengstig was, hebben we besloten nog even af te wachten.
Nu, inmiddels op de 21e dag, is ze nog steeds niet hengstig. We hebben vandaag uitgebreid geschouwd met de hengst waar ze het altijd aan laat zien, maar ze was echt helemaal niet hengstig. Omdat ze dat altijd zo duidelijk laat zien, weet ik ook zeker dat ze dat morgen of overmorgen niet gaat worden: het is bij haar goed te voorspellen wanneer ze hengstig wordt.
Wat is nu het beste? Hengstig spuiten? Mocht dan een dracht over het hoofd gezien zijn, spuiten we wel ongewild dat vruchtje eraf. Hoe groot is de kans dat een dracht over het hoofd gezien wordt?
Kan dat 'troebele' ei er wat mee te maken hebben?
Of kunnen we het beste wachten tot ze hengstig wordt?
Alvast bedankt!!