Kleine draak terroriseert alles en iedereen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Kleine draak terroriseert alles en iedereen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:20

Mijn kleine nachtmerrie is nu echt te ver gegaan. Afgelopen weekend heeft ze een stuk van het oor van 1 van de andere paarden eraf gebeten en de grote paarden zijn behoorlijk van haar onder de indruk. Zodra zij haar kleine oren plat legt gaan ze razendsnel opzij, doen ze het niet dan hinnikt mevrouw naar haar moeder die dan de andere paarden weg komt jagen. Ze wordt dus totaal niet gecorrigeerd door de andere paarden. Haar moeder is wel streng, maar de kleine staat eigenlijk alleen maar bij haar als ze wil drinken. De rest van de tijd loopt het veulen bij de andere paarden. Ze steigert en slaat naar ze en wordt nooit gecorrigeerd.
Naar ons toe is ze ook erg moeilijk. Als ze op je af komt is het altijd met de oren plat en wanneer je niet goed oplet bijt ze je zomaar, zelfs in je gezicht. Ze probeert naar ons te steigeren en te slaan, wat we natuurlijk meteen corrigeren. Tegen ons is ze inmiddels wel makkelijker, mede omdat we gewoon echt helemaal niets meer van haar pikken. Dreigen is meteen corrigeren en ze begint nu wel wat liever naar ons te worden.
Verder is het echt een makkelijk veulen, ik zet haar op de weide en kan dan rustig met moeders uit zicht gaan rijden. Ik kan haar poetsen, alle voetjes optillen, overal aaien etc. Ik kan haar zelfs wassen en allerlei doeken over haar heen leggen enzo. Maar ze blijft flink dominant en je moet altijd op passen. Ik vind dit behoorlijk heftig voor een veulentje van slechts zeven weken.
Hoe moet ik omgaan met dit dominante karakter van haar? Ik wil haar natuurlijk niet te streng beperken, het is natuurlijk nog echt een heel jong diertje. Haar volbloed zusje van vorig jaar was veel makkelijker, daar heb ik dit soort problemen nooit mee gehad.
De kleine gaat uiteraard naar een veulenopfok met paarden van verschillende leeftijden. Hopelijk corrigeren die haar. Maar ja, dat duurt nog een 4 tot 5 tal maanden en tot die tijd maakt ze wel de andere paarden het leven zuur. Iemand tips om haar wat meer respect voor de andere paarden aan te leren?

InekeH87

Re: Kleine draak terroriseert alles en iedereen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:28

Niemand een idee voor deze draak?

blue1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:34

je moet wel streng zijn voor haar
jij ben de baas en niet zij
juist nu moet je dat laten zien anders wordt ze later nog erger ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:37

Ja dat doe ik dus ook en naar ons is ze al een stuk bij getrokken. Het probleem is nu juist de andere paarden. Die staan dus gewoon toe dat de kleine een stuk uit hun oor eet (echt de hele top is eraf gebeten). Ze wordt totaal niet gecorrigeerd door hen en is net een kleine verwende prinses.

edit: typo

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:38

Jeutje. Ik zeg ook Wel blijven corrigeren. Wat jammer dat ze in een kudde staat waar paarden staan die haar laten, ze zou beter af zijn in een kudde met een paar flinke tantes die dat eventjes niet pikken! Geen mogenlijkheid daartoe? Of desnoods even apart zetten met moeders, aangezien die het haar wel leert.
Beetje karakter is leuk, maar dit heb ik nog nooit gezien :oo
Zo door doen als jullie nu bezig zijn iig. Want als je haar niet corrigeert gaat ze alleen maar verder.

Succes met die kleine draak!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:51

Misschien een heel dominant paard erbij? Ik heb mijn hengst in de kudde lopen (weet ik, kan niet bij iedereen) en hij voedt ze wel op. Misschien heb jij een dominante ruin of merrie? Mooiste is als ze daar even zonder moeder bij kan. Zo leert ze dat ze niet alles kan maken en dat mams haar niet altijd komt redden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:51

@Elma Ja ik heb dit ook nog nooit gezien. Ik heb wel hengstjes gehad die moeilijk waren, maar nooit een merrie met dit gedrag en nooit zo erg. Ze overstijgd tot nu toe alles wat ik heb gezien. Ze doet haar naam in ieder geval eer aan, ik had haar ook nooit naar één van de nachtmerries uit mijn boek moeten vernoemen. Het lijkt wel alsof ze het boek gelezen heeft, want ze heeft precies hetzelfde karakter als Hafwen in het boek.

Haar moeder is een behoorlijk dominant paard, is altijd in iedere kudde de baas. Haar veulens zijn tot nu toe ook allemaal vrij zelfstandige en karaktervolle paarden, maar nooit vervelend en al helemaal nooit op deze manier. De eerste twee weken had ik juist het idee dat dit een heel angstig timide paard zou worden, maar dat is helemaal bij getrokken. Mevrouw heeft een hele hele duidelijke eigen wil en iedereen zal voor haar moeten wijken. Ik kan er gelukkig goed mee omgaan, ben van haar moeder namelijk al heel wat gewend. Die is bij mij poeslief, maar de bijrijders die ik heb gehad waren doodsbang van haar. Ik hou van dat soort dominante alpha paarden en kan er ook heel goed mee omgaan, nooit boos worden en altijd eerlijk blijven. Dat is ook de manier waarop ik met deze kleine om zal gaan en ik weet zeker dat ze naar mij zal blijven luisteren.

Een andere kudde, andere paarden etc. is helaas geen optie. Mijn merrie wil graag bij de andere paarden staan en wordt narrig als dat niet kan. De andere paarden worden ook vervelend als zij er niet bij loopt (die missen dan echt een leider), dus ze moeten bij elkaar blijven. Veulen gaat uiteraard naar de opfok, deze draak blijft niet thuis. Ze mag vanaf een maand of 6 totdat ze 4 is mooi manieren leren in de kudde. Maar ja de komende paar maanden staat ze nog bij moeders en de andere paarden. Ik heb er zelfs al aan zitten denken om die kleine maar iets van een muilkorf om te doen zodat ze de anderen niet zo hard kan bijten. Jammer genoeg kan ze dan ook niet drinken en een veulentje van 7 weekjes drinkt toch nog heel wat liters. De oren, benen en staart van de andere paarden zijn nu al ingesmeerd met antibijt. Hopelijk trekt ze zich daar wat van aan. Blijft ze vervelend dan krijgt ze ook nog een vliegenmaskertje voor. Heb gemerkt dat ze daar ook wat meer timide mee is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:53

Melanie5 schreef:
Misschien een heel dominant paard erbij? Ik heb mijn hengst in de kudde lopen (weet ik, kan niet bij iedereen) en hij voedt ze wel op. Misschien heb jij een dominante ruin of merrie? Mooiste is als ze daar even zonder moeder bij kan. Zo leert ze dat ze niet alles kan maken en dat mams haar niet altijd komt redden.

Ja ik kan vragen of ik één van de paarden van een vriendin eens in de weide mag zetten. Het vervelende is dat het veulentje eigenlijk te jong is om goed gecorrigeerd te worden. Ze kunnen heel veel hebben, maar echt een flinke trap kan goed fout gaan. Daarom is in de natuur moeders ook altijd in de buurt, om de kleine tegen al te hardhandige correcties te beschermen. Als ze ouder is, is dit best een goede optie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:01

Oei, je hebt blijkbaar een echte terror, dacht dat Hepsi erg was, maar de jouwe is nog veel erger!

Kan je geen nuttig tips geven tov de andere paarden, hier mag ook alles, gelukkig heeft de Haflinger nu af en toe genoeg van de kleine wurm en jaagt het dan weg, met wat schijn happen.
Moeders en mijn andere paard, gaan niet opzij voor haar, zoals ze voor jouw veulen doen,
vinden wel alles prima en moeders komt uiteraard ook af en toe veulen te hulp.
Maar dat de jouwe echt paarden bijt?? Dat heb ik hier niet zien gebeuren, dat doet ze niet.

tov jezelf en andere mensen kan je haar natuurlijk wel redelijk de les lezen, maar paarden onderling?
Dan heb je toch correct dominant ander paard nodig (shetlander of zo? die niet meteen je veulen aan gort helpt?),
die hier even wat regels in gaat stellen.

Oef, je hebt echt een klein moeilijk dingetje zo te horen aan Hafwen.

Ga even volgen hoe dit verder gaat lopen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:04

Ja over de Hepsie had ik ook al aardig wat verhalen gehoord. Hoe is het nu met haar? Loopt ze weer goed?

Een dominante shetlander is inderdaad nog een idee, ik zal eens in de buurt rondvragen of iemand er zo een te leen heeft.
Edit: Kleine Hafwen bijt niet alleen de andere paarden, ze schopt ze ook en jaagt ze de weide uit. Ziet er overigens wel heel grappig uit als twee grote paarden vluchten voor zo'n kleine frummel :P.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:05

Had mijn paard vroeger ook toen ze ong zo oud was... Nu is ze inmiddels vier :) maar wij hebben er gewoon lekker een hengst bij gezet :D haar streken waren snel verleden tijd... :=

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:06

echt volledig oftopic dit maar ik ben nu echt wel heeeeeeeeel nieuwschierig geworden naar dit duveltje hoor, foto?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:13

plaats een foto's als je wilt, ik ben toch wel benieuwd hoe dat monstertje eruit zien

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:15

Haha ja ik zal even een foto neerzetten :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Van het bruine paard op de achtergrond bij de laatste foto heeft ze dus het oor gemutileerd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:16

Oef, dus Guinevere jaagt gewoon grote paarden bijkans de wei uit!??? Jemig......
Dan is Hafwen inderdaad beter passend qua naam..

En qua uiterlijk is ze gewoon een schatje...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:17

Nou zeg, een snoepje om te zien hoor :+
Mij lijkt voor nu ook de beste optie het toch te proberen met een kleiner dominant paard erbij :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:19

Ja ik ga er van het weekend in ieder geval naar op zoek. Haha dat gaat vast stomme telefoongesprekken opleveren. Meneer ik zoek een gemeen paard om mijn veulen stoute dingen af te leren :P

edit: nu ik de foto's nog een keer zie baal ik extra hard dat mijn merrie inmiddels bijna geen staart meer over heeft. Dit is het eerste veulen dat ik heb dat ook aan staartbijten doet. De andere paarden heeft ze daarmee ook al te grazen genomen. Vandaar dat we al antibijt in de staarten van de paarden hadden zitten, ja en je moet als veulen toch ergens aan bijten, dus dan eet je maar oren op :P. Ze heeft trouwens ook een schrikdraad fetish ofzo. Zodra de stroom eraf is gaat ze op de draden sabbelen 8)7 . Ze heeft volgens mij echt geen vitamine tekorten ofzo, daar letten we namelijk goed op met de voeding van de paarden.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 14-06-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:21

Nee, joh! Je zoekt geen gemeen paard, gewoon 1, die dominanter is dan jouw merrie en veulen,
maar wel correct.

Lastige is misschien dat niet iedereen zo eentje "uitleent".

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:22

Nee want mensen willen zelfs hun dominante paarden toch het liefst heel houden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:23

Ze ziet er ook wel echt uit als een monster hoor!!! GRRRR

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:25

De grote fokkers zullen zo een paard na het afspenen af laten maken als blijkt dat ze geen uitzonderlijke talenten heeft voor de sport. met zo een aangeboren karakter wil je niet fokken, en dus is zo een paard alleen geschikt voor de subtop/top sportruiter die met dat karakter overweg kan. 95% van paardrijdend Nederland kan niet met zulke karakters overweg en dan word het uiteindelijk gevaarlijk. Als ze voor haar soortgenoten al NUL respect heeft, hoe denk je dan in hemelsnaam dat ze voor iemand die geleerd heeft zich groot te maken van een dvd respect heeft.
Ik hoop dat je haar de komende 6 weken genoeg respect bij kan brengen (alsmede de paarden die bij haar staan) om er toch een fijn paard aan over te houden. Nu is ze nog klein, je wil niet weten wat ze aanricht als ze 3 is en deze fratsen nog steeds heeft

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:25

Haha ja he, echt gevaarlijk :P

Vooral als ze haar konijnenoortjes opzet :P
Afbeelding

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:27

Is de bevalling zonder complicaties verlopen? Ik wil natuurlijk niet zomaar conclusies trekken maar ik las net jou edit, en misschien is ze gewoon echt harrie in de warrie... iets in de hersentjes ofzo? Ik hoop het natuurlijk niet, en nogmaals kan ik dat vanaf hier helemaal niet beoordelen maar als het mijn veulen was zou er bij mij wel zon soort lichtje gaan branden...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:32

@tjoppie ik kan goed omgaan met dit soort paarden. Het veulen zou sowieso bij mij blijven. Bedoeling is dat deze voor de sport getraind gaat worden, andere optie is politiepaarden training. Dit omdat ze heel koel is, schrikt nergens van, haar moeder is ook geschikt voor politiewerk. Bij de politiepaarden is een dominant karakter minder erg.
Ik heb goede hoop dat bij een opfok waar ze door andere oudere paarden gecorrigeerd kan worden het wel goed komt met haar. Zeker omdat ze door ons wel te corrigeren is en naar mensen wel goed wil luisteren.

@elma. Bevalling was moeizaam, we hebben moeten helpen, maar dat kwam omdat ze zeer groot is. Groter dan de vorige veulens. Ze heeft voor zover ik kan beoordelen geen zuurstof tekort gehad, want wij waren er heel snel bij. Zodra ze uit de merrie was, was ze ook meteen actief. Ademde goed en was goed alert. Verliep verder volgens het boekje. Ze is met 333 dagen geboren (zusje hiervoor was met 332 dagen geboren). Ze stond binnen een half uur en dronk een half uur later. Veulen is verder zeer leergierig, pikt snel alles op en kent nu al meer dan haar zusje vorig jaar op deze leeftijd. Voetjes optillen, wassen, alles aanraken gaat allemaal zonder problemen. Naar haar moeder is ze onderdanig genoeg, want die corrigeerd haar. De andere paarden corrigeren niet en daar is ze dus de baas over. Moeder is dominant en die geeft dat karakter door. Moeder is verder een heerlijk paard om mee te werken, goud eerlijk en ontzettend braaf. Anders hadden we ook nooit met deze merrie gefokt, karakter is bij mij een pré. Eerste veulen heeft ook een heerlijk karakter, wel dominant, maar goed te plooien.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 14-06-11 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:33

Wat een apart ondeugend veulen zeg. Wij hebben dit nog nooit meegemaakt, maar bij ons lopen de merrie met veulen de eerste maanden in een aparte wei. Dat zou toch mijn advies zijn, ondanks dat haar moeder het niet zo leuk vindt.
Ik wil je wel waarschuwen met een dominante erbij inzetten, straks loopt je veulen iets ergs op. Zelfs een shetlander kan ernstige beschadigingen bij een veulen maken. Dat zal toch ook niet de bedoeling zijn.

Succes met je kleine donderstraal :D