vanaf hoeveel dagen mag een veulen geboren worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vievfje

vanaf hoeveel dagen mag een veulen geboren worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:18

Je leest zoveel verschillende verhalen. Op een site las ik dat een veulen vanaf 320 dagen levensvatbaar is is dit ook echt zo of kan het ook eerder geboren worden.
Mijn merrie is nu 300 dagen drachtig en 5 augustus gedekt. Officiele uitrekendatum is 14 juli maar ik moet zeggen dat ik daar zeer ernstig mn twijfels over heb of ze niet eerder gaat veulenen.
Misschien stress ik voor niets hoor maar ze staat nu op het land en ik wil haar niet buiten laten veulenen.
Was van plan haar 20 juni binnen te gaan halen maar daar twijfel ik over om dit toch niet wat eerder te gaan doen.
Hoeveelste dag is jullie veulen geboren en welke eerder dan 320?

fjordnina

Re: vanaf hoeveel dagen mag een veulen geboren worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:31

Vanaf 300 dagen is het levensvatbaar, maar prematuur.
Vanaf 320 dagen zou het in theorie een gezond veulen moeten kunnen geven.
340 dagen dracht is gemiddeld, met uitschieters naar 320 en 360 dagen.

Waarom denk je dat ze eerder zal gaan? En waarom wil je haar niet op het land laten veulenen?

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:02

Het land heeft mijn voorkeur niet omdat mijn merrie erg lastig is met pakken.
Ook regent het momenteel veel en dat heeft dus niet mijn voorkeur.
Ik weet niet precies waarom ik denk dat het eerder komt dat zegt me gevoel.
Dr uier is vol dr gedrag is anders en de banden zijn slap.
Dr uier is echt gigantisch vol aan het lopen dus ik houd haar liever goed in de gaten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:50

Als uw merrie 5 augustus gedekt is dan zou ik eerder afveulen datum van 5 juli aanhouden. Waar haal je 14 juli vandaan?
Als ze nu 300 dagen drachtig is en je telt een gemiddelde als 330 dagen dracht dan zit je op +/- 1 juli.

Alhoewel een veulen levensvatbaar is op 320 dagen dracht, als je merrie een 'normale' dracht heeft van 340 dagen dan is iedere dag voor die 340-uitgetelde datum een 'prematuurtje'.

Prematuur veulens hebben veel minder vacht en het vacht zelf staat recht omhoog (ligt niet). Als je dit ziet ... bel de DA zsm dan hebt je meer kans dat het de vroeg geboorte overleeft.

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:54

omdat mijn fokker van gemiddeld 343 dagen uitgaat;) daar haal ik dus die datum vandaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:55

Ik heb verschillende veulens gehad die geboren zijn op 316 en 318 dagen.
Allens zijn inmiddels grote gezonde paarden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:53

Peterina schreef:
Alhoewel een veulen levensvatbaar is op 320 dagen dracht, als je merrie een 'normale' dracht heeft van 340 dagen dan is iedere dag voor die 340-uitgetelde datum een 'prematuurtje'.

Prematuur veulens hebben veel minder vacht en het vacht zelf staat recht omhoog (ligt niet). Als je dit ziet ... bel de DA zsm dan hebt je meer kans dat het de vroeg geboorte overleeft.

Vanaf 320 dagen dracht is het echt geen prematuur veulen meer. Mijn merrie geeft haar veulens altijd rond 330 dagen dracht en die veulens zijn verre van prematuur. Vorige merrie gaf altijd veulens met 320 dagen dracht en ook die veulens waren zeer groot en stevig. Dierenarts wilde me ook nooit geloven dat ze zo kort droeg, maar ja ik had toch echt iedere keer maar 1 dekdatum. Dit waren ook geen kleine miniveulens (die worden vaak nog wel eerder geboren) maar gewoon grote paardenveulens.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:04

Een merrie die een normale dracht heeft van 340 dagen, en dan een keer veult op 320 dagen heeft DAN een prematuurtje!

Niet iedere merrie draagt de in boeken opgelegde 340 dagen ... sommige 310 dagen, sommige 320, sommige 350, en de rest alles er tussen in!

Iedere merrie heeft haar 'eigen' dracht en als je je merrie kent dan weet je wat en rond welke periode je iets moet verwachten. Als je een merrie hebt die normaal altijd rond de 340 dagen veult en deze begint met 330 dagen te veulen dan is dat voor die merrie een prematuur geboorte ... en dan moet je extra zorg dragen voor het veulen. Het kan zijn dat alles OK is, maar uit meer dan 40 jaar ervaring weet ik dat dit niet altijd het geval is. Daarom de aanwijzing dat als het vacht van het veulen erg 'duntjes' aanwezig is en het recht staat (niet wilt liggen), je dan met een prematuurtje te maken hebt.

Een zeer goede kennis van mij met ook meer dan 45 jaar ervaring als paardenfokker heeft afgelopen weekend een veulen verloren die prematuur geboren was op 325 dagen! Deze merrie draagt normaal 345 dagen (al 4 veulens gehad) en dus is veulen volgens hem bijna 3 weken te vroeg gekomen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:19

Ja idd als je merrie altijd 340 dagen draagt en dan met 320 dagen veulent is het veulen inderdaad prematuur. Maar ik geloof dat de TS niet weet wat de normale draagtijd van haar merrie is, dus misschien is voor haar merrie 320 dagen wel gewoon. Ze moet haar gewoon goed in de gaten houden. Als ze nu al flinke uiervulling heeft kan het best dat er half juni een gezond veulen bij staat.

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:00

Ik heb de merrie drachtig gekocht en het is haar eerste veulen dus even gokken voor me.
Ik ga nu dus alleen af op gevoel en haar gedrag uier en banden.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:49

Hier hetzelfde verhaal ongeveer: mijn merrie is gedekt op 11 augustus en bleek zwanger. Ze is dus uitgeteld voor 11 juli, maar de dierenarts denkt dat het wel eens eerder kan zijn omdat ze nu al zo zwaar is en uierontwikkeling heeft. Haar banden zijn wel nog niet slap,... Ik hoop echter dat ze het nog een aantal weken volhoudt. Ik heb haar ook drachtig gekocht. Ik denk dat ik ze rond 15 juni naar het moederhuis breng...

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 11:41

Ik ga haar ook rond die datum zo in zo snachts binnen halen.
De uier begint echt goed vol te lopen zal eens kijken of ik er een goede foto van kan maken.
Arme merrie loopt gewoon wijdbeens van de grote omvang van het uier.
Overigens gaat de kleine wel goed tekeer nog in mama ze buik.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:04

mijn veulen was met 310 dgn geboren, helaas lag het dood in de wei
een heel groot veulen [ 102cm ] en een dikkerd was uit het vlies

ze had het jaar ervoor bij de vorige eigenaar een veulen gehad 3 weken over tijd,ook een flink veulen

bij haar was er niks te zien geweest, de stalhoudster had s`ochtend gekeken maar er was nog geen uier en de banden waren ook geen pudding

het blijft moeilijk en spannend of alles goed gaat.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:10

Bij twijfel gewoon binnen halen..... zeker als je je merrie anders vindt gedragen. Ze verrassen je hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:11

Ik heb in 2003 een veulen gehad op 295 dagen. Niks prematuurs aan, merrie had waarschijnlijk gewoon een korte dracht of iets

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:59

We hebben er een staan op stal die nu 369 dagen is en nog niks. Die van mij is nu 306 dagen en ik ga haar van de week binnen halen ze is hangerig dr uier is gigantisch met vergeleken wat het was ik zie haar per dag veranderen en zou niet willen dat ze met dit rotweer buiten veulent.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:02

Mijn veulentje is gisteren geboren na 323 dagen dracht :)

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:03

Gefeliciteerd!!! Ik hoop dat die van mij het ook niet al te lang uitgaat houden ben zoo nieuwsgierig.
Medelijden met me stalgenootje hoor meisje is 12 en die dr ponytje is nu 369 dagen

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:32

Ik heb dezelfde zorgen. Mijn merrie is uitgeteld op 17 juli en al vanaf de 6e maand vele malen zwaarder dan bij de vorige dracht, waar ze pas 1,5 maand voor het eind echt toonde dat ze dragend was. Nu heeft ze een megabuik. Vandaag is ze 295 dagen drachtig. Vorige keer beviel ze op exact de uitgerekende datum, dus precies 11 maanden na de laatste dekdatum. Maar dit keer denk ik dat het eerder komt. Haar uier is gelukkig rustig, maar de banden zijn al slapper aan het worden en ze heeft het zwaar.
Ik ben van plan om haar 3 weken voor einde dracht aan huis te gaan zetten, maar daar heeft zel wel een vrije uitloop en staat ze dus niet op stal. Zeker nu ze zo zwaar is, vind ik het belangrijk dat ze in beweging blijft.
De veearts was hier van de week om te enten en die vond haar ook opvallend zwaar. Ik vind het net als jij erg spannend en tel de dagen af naar de "veilige datum".
De levensvatbaarheid van een veulen verschilt inderdaad en ook het verloop van de dracht is bij elke merrie en bij elk ras weer anders. Maar ik heb begrepen dat de grotere pony's en paarden rond de 320 dagen gemiddeld veilig zitten.
Succes met de laatste loodjes! Ik kan ook niet wachten tot moeder en kind gezond in de wei lopen!

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:29

Die van mij is nu 308 dagen als het nog 12 dagen blijft zitten ben ik tevreden.
Haar uier is echt mega arme dier loopt wijdbeens van t uier dat zo groot is.
Ze word aanhankelijk tegen mij (is ze normaal niet zo) en tegen dr weidegenootjes dus totaal niet die mept ze weg en zoekt telkens ruzie met ze dus heb haar gister apart gezet met een draadje ertussen (staan dus nog zelfde land) zo heeft ze wel wat sociaal contact maar staat ze ook lekker rustig alleen.
Dan hebben we er nog een op stal vandaag 370 dagen en nog steeds geen veulen ben toch wel benieuwd wanneer deze gaat komen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:49

die van mij is net zo ver als die van jou (uitgerekend 5 juli). Het is ook haar eerste veulen, dus heb geen idee hoe lang ze draagt. Wel heb ik het vermoeden dat het eerder gaat komen, Ik zie de uier met de dag voller worden en er hangen (doorzichtige) druppels aan (wel opgedroogd weer). Banden zijn nog niet slap.

En mijn paard is drachtig van een pony (zie onderschrift), dus denk dat het veulen in verhouding iets meer ruimte heeft gehad, maar dat is misschien raar denken (??)

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:48

Pfff, klinkt toch wel alsof beide dames op korte termijn kunnen gaan beginnen.
Mirte heeft nog nagenoeg geen uier. Gelukkig! Want die moet nog een maand.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:00

hallo, mijn merrie vertrekt zaterdag al naar het moederhuis. Het wordt wel spannend nu!!!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:26

mijn merrie heeft nog niks hoor. Officieel moet ze nog een kleine 3 weken, dus ik denk ook niet dat er al wat komt. Maar ik hou haar goed in de gaten. Vrijdag haal ik de birth alarm singel op (met dank aan bokker Laura).

Vievfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 23:37

Nou mn stalgenootje had ook een domper vandaag. Begin van de dracht was haar pony opgevoeld dierenarts zei drachtig.
Daarna is ze nog gescant maar omdat ze toen al 5 maanden was konden ze t niet zien maar toch werd er gezegd drachtig.
Nu zou ze 377 dagen zijn 2 weken geleden is de dierenarts nog geweest nee hoor alles was goed mooi uier ze voelde zelfs het veulen.
Nou vandaag is dierenarts nr 3 geweest en is gaan opvoelen ze was niet dik en zou dus 377 dagen zijn wat hij erg lang vond.
Nou hij heeft gevoeld nogmaals gevoeld hele pony dus gewoon niet drachtig he.
En het was al vreemd want in haar zogenaamde drachtigheid is ze nog paar x hengstig geweest vandaar dat ze haar toen lieten scannen.
Echt sneu want het ponytje was van een meisje van 11 die dus al een jaar naar een veulen zat uit te kijken.
Veearts heeft overigens even bij mijn merrie gekeken die nu 315 is en denkt dat het snel gaat komen.
Wel heeft ze erg last van odeem bij dr uier.
Hoop voor mn merrie dat het er maar snel is want ze begint het zwaar te krijgen.
Dierenarts zei me dat als ze nu zou veulenen het helemaal gezond kan zijn.