Moeilijk veulen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muscat

Moeilijk veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:25

Heey,

2,5 weken geleden is er een D-pony veulentje geboren, dit is het 4e hengstenveulen van mijn merrie, het 2e dat bij ons wordt geboren. 2jaar geleden was het vorige veulentje geboren, het was een heel braaf, je kon hem goed aaien enzo na een tijdje begon hij wat hengstenkuren te krijgen, maar nu hij 2 jaar is is hij vrij rustig en braaf. in tegenstelling tot Parcival, het nieuwe veulentje, hij is heel bang al vanaf de geboorte, als je in de buurt komt, springt hij alle kanten uit, omhoog, door de wei, stampen... We hebben hem 2x zijn halstertje aangekregen maar lieten dit niet aan voor de veiligheid. nu krijgen we hem, we zijn er elke dag veel mee bezig, niet meer te pakken, enkel ik kan tot aan zijn schoft aaien als ik op mijn hurken zit, anders is hij heel erg bang. De moeder is heel erg braaf en doet nooit iets ze komt ook zelf naar ons toe enzo. We weten niet goed hoe we dit nu moeten aanpakken want hij is nu bijna 3 weken en heeft nog niet heel even apart kunnen staan of zijn halstertje een tijdje aangehad. Hij is ook ongelofelijk sterk! veel sterker dan het andere veulen en de dierenarts zei het ook dat het een stevig kereltje was! Weten jullie misschien hoe ik dit kan aanpakken zodat ik kan beginnen met rijden opnieuw en dat hij misschien minder bang zou worden? alvast bedankt!

doezel2

Re: Moeilijk veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:30

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebben

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:31

Idd. heel veel geduld. En eerst bij zn moeder gaan staan beetje aaien en als hij wil komt hij vanzelf.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:08

PP --> KS

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:25

Ik heb dit jaar ook een moeilijk veulentje. Ze is nu net een maandje oud en het gaat al iets beter. Inmiddels kan ik het halster makkelijk om en af doen, maar ze blijft heel schrikkerig. We zitten heel veel in de stal en de weide, blijven aaien en kroelen. Uit de hand laten eten (met 2,5 week kan het veulentje van de TS al best wat muesli eten) en heel veel aandacht en geduld.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:27

Rijden met hem er bij?Moest ik ook want ze wouden niet uit elkaar :D

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:35

Marleen74 schreef:
Rijden met hem er bij?Moest ik ook want ze wouden niet uit elkaar :D

uhu, het is best wel moeilijk want hij springt dan vanachter op mijn merrie en zo van die kuren :p

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:37

Inderdaad veel geduld hebben. Iemand gaf ooit de tip 'wacht tot ze in de rui zijn, dan merken ze snel genoeg hoe leuk mensen zijn' en dat is meestal ook wel het geval :)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:38

Gewoon doorrijden,hij is vanzelf een keer moe :j

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:38

Yessy schreef:
Inderdaad veel geduld hebben. Iemand gaf ooit de tip 'wacht tot ze in de rui zijn, dan merken ze snel genoeg hoe leuk mensen zijn' en dat is meestal ook wel het geval :)

ook wel een idee, maar zo lang ga ik toch niet meer wachten :P

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:45

Marleen74 schreef:
Gewoon doorrijden,hij is vanzelf een keer moe :j

ga ik vandaag doen denk ik, de moeder heeft nooit iets gedaan, maar toen ik haar vorige keer wou berijden dus ging opzadelen in de wei(we krijgen het veulen niet naar de stal hij is te bang, we zijn al 3 dagen bezig) begon ze te steigeren nog niet krachtig maar daar schrok ik toch wel even van! maar dat zal ze nu wel niet meer doen, nu is ze rustiger

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:07

Je kan de merrie ook nog even wat rust geven. Rijden hoeft toch niet perse?

Ga rustig aan de slag met de merrie en het veulen (mits deze het toestaat) doe veel in de wei en geef de merrie veel aandacht en geef het nog even.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 25-05-11 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:23

2.5 week is ,vind ik,best wel snel.Vooral met een wat angstig veulen en een moeder die er graag voor wil zorgen ;)

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:11

ik ga nog niet zo lang rijden, maar gewoon 10 minuutjes of zo zodat het Parcival(het veulen) het een beetje gewoon word, ik heb trouwens net een hele tijd bezig geweest met hen, de moeder bleef rustig staan, en voor het eerst is hij niet omhoog gesprongen of weggerend, ik heb zelfs een keer rustig het halster kunnen aandoen, maar natuurlijk nog niet vast doen. ( mijn trainster zei dat ik na 1 week al mocht beginnen rijden, maar dat vond ik weer veeel te vroeg) ik ben wel benieuwd wat het gaat geven als Parcival in de stal moet, zowiezo met zijn moeder eerst maar we krijgen hem er niet heen, vanavond proberen we opnieuw, maar als hij in een te ingesloten plek staat( bv. 1 m naast de draad en dan aan de andere kant 2 m van hem af een mens, schrikt hij en wordt hij bang.) dus ben ik wel benieuwd hoe dit gaat zijn in de stal, maar de moeder is heel erg braaf dus misschien stelt hem dat gerust.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:41

eerst alleen met mama op stal zetten, later als hij mensen gewend is en niet schrikt en weet dat ze leuk zijn kan je mama rustig buiten de stal zetten en veulen binnen. Dan pas volgt de stap mama even weg met een mens als rustige factor. Als dat allemaal goed gaat en je hebt een makkelijk veulen dan kan het zi zijn dat je rustig kan gaanrijden en veulen ligt te maffen in stal. Mar hellaas heb je ook veulens die blijven stressen.

Ik zou dus aanpassen per veulen niet elke merrie kan dus zo snel weer rijden. Zie het als kinderen de 1 kan zo bij vriendjes gaan spelen en mist mama niet de ander hangt weer heel erg aan mama en heeft meer tijd nodig en aanmoediging van mensen die het vertrouwd.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:02

heb net gereden, en alles ging heel erg goed! het veulen was even aan het crossen en op de merrie springen, maar daarna ging alles vlotjes! ( sstal gaat nog niet, hij is nog veel te bang, hij wil er niet heen)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:54

Hier ook eentje.. Veulen kwam niet bij ons in de buurt tot mijn vriend in de wei ging staan en het veulen zo naar hem toe kwam.. Mijn gedachte: Ik en mijn vriendin zijn de boemannen geweest met het halstertje,wormenspuit enzovoort.. Hij wil altijd mee eten met mijn merrie in de wei.. en ik ben bij de voerbak gaan staan met wat eten in mijn hand.. Zorgen dat hij alleen uit mijn hand kan eten en zodoende komt hij nu iedere keer naar me toe.. Ook krijg ik mijn veulen met moeite in stal en ook niet achter de merrie aan.. En de 2e keer dat hij alleen stond raakte hij zo in paniek dat hij over de deur klauterde dus zorg voor een bovendeur of het moet een hoge deur zijn. Verder gaat het nu heel goed, want meelopen aan het halster achter mama aan was ook echt een drama..

Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:32

vandaag ging alles goed toen ik in de wei ging kwam hij zelf af! hij sprong na een halfuurtje bezig zijn weg naar me omhoog maar ik ben toen weggegaan en hij kwam achter me aan maar deed het niet meer, alleen bijt hij nu heel de tijd! de stal wacht ik nog even mee, hij moet eerst genoeg vertrouwen hebben en zijn halstertje aan hebben, anders vliegt hij altijd door draden naar onze 2jarige...

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:33

Weet er misschien iemand raad op dit: hij is veel aanhankelijker geworden maar het halstertje aandoen lukt nog niet omdat hij altijd bijt en als hij niet kan bijten of hij kan zijn zin niet doen steigert hij, hij komt je ook echt achterna gewandeld wil dan geaaid worden en steigerd of bijt dan... wat moet ik hiermee doen? ik krijg zijn halstertje niet aan want dan springt hij weer omhoog, hij is ongelofelijk sterk, ons vorig veulen was veel minder sterk in het begin...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:10

Steigeren en bijten meteen corrigeren, absoluut niet pikken, ook niet van een angstig veulen. Hij lijkt nu over het grootste deel van zijn angst heen te zijn en is aan het kijken waar de grenzen liggen. Als hij dat bij zijn moeder flikt dan corrigeert die hem ook hardhandig.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:16

ik probeer het altijd te corrigeren maar dit is niet simpel gezien hij heel erg sterk is e.d. hij springt ook heel erg veel vanachter en opzij op zijn moeder maar ze corrigeert hem dan niet egt...tijdens het rijden is dit heel erg vervelend... we krijgen hem nog niet apart zonder halster en met gaat ook een probleem worden denk ik

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:20

Pak je het hengstje van voren om het halster om te doen of van achteren? Je kunt ze namelijk beter van achteren benaderen en dan een arm om de hals slaan en dan proberen het halster om te doen. Als je ze van voren benadert worden ze helemaal angstig (mijn veulen is ook niet zo makkelijk maar loopt gelukkig wel los mee met mams). Mijn veulen is nu ruim twee maanden oud en sinds een week kan ik haar ook in het land redelijk makkelijk aanlijnen, mits ik maar van achter of opzij benader en niet van voor. En ik zet mams zo dicht mogelijk bij het hek (schrikdraad) in de buurt, zodat het veulen niet al te ver weg kan lopen. Halster afhalen in stal is eventjes een stressmoment, maar ook dan sla ik een arm om haar hals en praat zachtjes tegen haar. Pas als ze daar ontspant, haal ik het halstertje eraf.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:27

Bedankt, en hij volgt de moeder niet als hij bang is, door schrikdraad vliegt hij door, we hbben alles afgezet met witte linten. en ik benader hem langs opzij zoals ik altijd doe, en dan aai ik hem over zijn nek en op zijn rug en zijn manen en dan naar het hoofd dan probeer ik het halstertje aan te doen maar tegen de tijd dat ik het lint van het halster door de gesp krijg zit hij al in de lucht en aan de andere kant van de moeder. hij bijt vooral naar mij en mijn zus, naar mijn papa(die is er niet echt zo veel mee bezig en gaat er niet elke dag naartoe, en probeert ook niet het halster om te doen) bijt of steigert hij niet, mijn papa is wel groot dus moet hij altijd bukken omdat Parcival anders heel erg bang is. Hij kan het niet verdragen dat je groter bent als hem. in het begin moest ik altijd op mijn hurken naast hem zitten en dan kon ik zijn neusje aaien, nu gaat het al overal als ik gebogen sta. het is dus al gevorderd enkel bijt en steigert hij nu.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:28

hoe ouder hij word hoe gevaarlijker dat steigeren en bijten word.

je zal het toch moeten afleren. je bent al welo p weg om hem makker te kijrgern lees ik. wij hebben ook een zon klein duveltje staan. rent liever van ma af dan er na toe. die is dus na dat wegloop geintje eerste week lekker in de omheinde binnebak gebleven. tot die het loopje kende achter ma aan, en je hem kon aaien.

kan je niet iemand vragen die je kan helpen, die ervaring heeft met jonge dieren?
via internet geven ze wel goede tips, maar ze staan niet bij je om te helpen op dat moment.

een (wild) veulentje van 4 weken is misschien nog (net)vast te houden, maar met paar maanden..
is toch alweer ene heel ander verhaal.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:31

Ja dat is inderdaad waar, ik ga het nog een week proberen want ik denk dat als het halstertje aan is dat ik het hem wel afgeleerd krijg, als hij dit nu doet duw ik hem op zijn neus naar beneden en geef aan dat het niet mag. de moeder komt dan ook altijd wel tussen mij en hem instaan alsof ze me dan wilt beschermen maar dan springt hij gewoon op haar, het zijn denk ik ook wel hengstenkuren...