Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
arabs schreef:Mijn merrie is over 2 dagen 320 dagen drachtig en ik denk dat het niet meer lang zal duren voor ze zal veulenen: haar banden zijn slap, staart is slap en de uier vult zich stilaan... Nu ben ik haar zwangerschapskoffertje aan het maken aan de hand van lijstjes die ik oa hier op bokt vond. Maar omdat het mijn eerste veulen is, dat ik onverwacht cadeau heb gekregen, zijn er toch enkele spullen die op het lijstje staan waarvan ik me afvraag hoe ik ze exact moet gebruiken. Ik voel me er een beetje stom over, maar ik vraag het liever dan dat ik het fout doe...
- isobetadine (jodiumtinctuur): om de navel te ontsmetten, maar maken jullie de navel eerst proper met lauw-warm water? gebruiken jullie watten om de isobetadine op de navel te doen of is het beter rechtstreeks uit het flesje erop spuiten?
Gewoon gelijk uit het flesje op de navel spuiten, en niet eerst met water gaan schoon maken
- isobetadine (gynaecologisch): is dit om je handen/armen te onstmetten voor wanneer je de merrie inwendig moet helpen of moet de vulva sowieso ontsmet worden voor de geboorte? heb je dan nog handschoenen nodig of beter beide gebruiken?
Is idd voor jezelf, maar als je geen ervaring hebt kun je beter de dierenarts bellen als het nodig is.
- glijmiddel: gebruiken om op je handen / armen te doen om de merrie inwendig te helpen?
Idd voor als je moet helpen
- emmer met lauwwarm water: om je handen te wassen? ...
Idd voor je armen, ook als je moet helpen
Zijn er nog dingen die onmisbaar of handig zijn en hoe gebruik je ze dan?
behalve staartbandage, navelklem of touwtjes, schaar, handdoeken, emmer met deksel (voor nageboorte)...
arabs schreef:@VDB & Froukje: oh ja nr van DA was ik vergeten er op te zetten... Ik hoop dat alles goed gaat en wil liever niet inwendig helpen, maar als het moet tja dan moet het denk ik maar. Stel dat de DA te laat komt... Je weet maar nooit hè. Maar klopt het dan wat ik hierboven heb neergezet?