Nog meer mogelijke verklaringen voor dikke uiers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Nog meer mogelijke verklaringen voor dikke uiers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 19:06

In september hebben we een nieuwe shet merrie gekocht. Ze zou niet drachtig zijn. Ze is twaalf jaar. Ze staat bij mijn ouders in de tuin voor de kindjes van mij en mijn zus, samen met een a pony merrie.

Nu ben ik vandaag weer op bezoek geweest en lekker met haar bezig gegaan, even poetsen en knuffelen etc. Ik had haar al een aantal weken niet gezien en van de winter hebben we er niet te veel mee gedaan. Op het moment dat ik haar zag staan dacht ik meteen: oeps...volgens mij is ze drachtig..Dikke buik, dikker dan verklaard kan worden aan het voergedrag zou ik zeggen. Dus ik heb haar gepakt en even het uier bekeken: al behoorlijk dik. Je kan de spenen al gewoon zien zonder dat je er volledig onder hoeft te gaan hangen zeg maar. Nu is mijn vraag: Zijn er andere redenen waarom ze zo'n dik uier kan hebben, bijv. eerdere veulens, overgewicht oid? Ik weet niet of deze merrie eerder een veulen heeft gehad, ze staat niet op voorjaarsgras, maar op een kaal stuk (tot het gras een beetje op wil komen) en wordt bijgevoerd met hooi en muesli (klein handje af en toe).

Op zich qua tijdspanne kan het natuurlijk heel goed dat ze bij de vorige eigenaar toch gedekt is. Iemand een verklaring anders dan dat ze drachtig zou kunnen zijn?

babettiie

Re: Nog meer mogelijke verklaringen voor dikke uiers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:28

Ik denk als ik dit zo lees dat ze wel drachtig zou kunnen zijn.
Bij honden is het ook altijd zo dat de tepels groter worden.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:31

zo te lezen bestaat er wel de kans dat ze drachtig is. misschien toch even laten scannen ? :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:43

Ik denk dat ze dan toch wel drachtig is.. Misschien laten opvoelen of scannen, dan weet je het zeker :)

Foto's?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:06

Ik ga van de week nog even terug en neem het toestel wel even mee dan :j Heb net de oude eigenaar gebeld en gevraagd of het uberhaupt zou kunnen. Ze gefet aan dat ze wel in contact is geweest met een eigen hengstje dus het zou heel goed kunnen! (word langzaam enthousiast!) Het zou gaan om een grote maat hengst, vosbont. Merrietje zelf is zwartbont. Durf nog niet te vroeg te juichen, maar hoop het stiekum van wel :j Heb eerder met nmprs-ers gefokt, maar moest alles wegdoen ivm verhuizing. Nu misschien dus toch nog een veulentje voor ons dit jaar! /3 <3 Ze zou dan tussen nu en begin mei uitgerekend kunnen zijn aangezien ze het hengstje hebben verkocht in juni.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:18

Ik denk ook dat ze drachtig is.
Opvoelen en scannen doen ze niet zo graag bij die kleintjes,het is er zo klein dat de kans op beschadigingen aardig groot is :j

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:23

FlorisSam schreef:
Opvoelen en scannen doen ze niet zo graag bij die kleintjes,het is er zo klein dat de kans op beschadigingen aardig groot is :j

dus moeten ze maar gewoon afwachten of er ooit een veulen uitzal komen ? kans dat de merrie dan beschadigd is nog groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:24

xjesssicaa schreef:
FlorisSam schreef:

dus moeten ze maar gewoon afwachten of er ooit een veulen uitzal komen ? kans dat de merrie dan beschadigd is nog groter.

Ja,als de merrie drachtig is komt het veulen er van zelf uit.

Hoezo is de kans op beschadiging dan groter? Hoe bedoel je dat?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:28

xjesssicaa schreef:
FlorisSam schreef:

Dat zal wel mee vallen. De merrie gaat misschien van te voren wel duidelijkere tekenen van drachtigheid geven. TS heeft zelf ervaring met fokken dus ik geloof dat dat wel goed zal komen :)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:29

Citaat:

stel je voor , zoals mijn merrie had die misschien drachtig zou zijn. ze zou het niet aankunnen vanwege haar leeftijd
en zeer zwakke pezen zal naar de kliniek hebben gemoeten ( was gelukkig niet drachtig) en je weet niet eens zeker
of ze drachtig is en zulke gevaren zal lopen. of dat je een keer op stal aan komt en heeft de merrie de bevallig niet overleefd.
en je zou niet weten welke dagen ze uitgerekend is. omdat je niet weet of ze drachtig is of niet. misschien is er wel heel hard een DA
bij nodig bij de bevalling en jij weet niet eens dat ze aan het bevallen is.

waarom is de kans op beschadigen bij kleine paarden groot.
ze gaan gewoon met een soort slangentje er van achter in en hebben een box
met een schermpje waar je zo kan aflezen of ze drachtig is of niet

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xjesssicaa op 09-04-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:31

als TS meer ervaring heeft met fokken dan zal het idd wel goedkomen :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:34

Om haar dan zo laat in de dracht nog op te laten voelen is idd een groot risico, dus we zien wel hoe het loopt. We zijn nu iig allert en ik ga er vaker naar toe nu om in de gaten te houden of er iets veranderd en zoja of het tijdstip al dichterbij lijkt te komen. Ik gok nu op basis van de buik en het uier dat ze nog ongeveer een maandje zou moeten (tenzij ze dus uberhaupt niet drachtig is) Dit komt overeen met de mogelijke dekkingsdata..Helaas ken ik de merrie zelf niet erg goed omdat ik haar niet dagelijks zie en dus ook nog maar sinds sept bij ons woont. Opa en oma verzorgen haar altijd dagelijks, maar zij hebben nog nooit een veulen gefokt zelf, kwamen altijd bij mij het eindresultaat bewonderen hihi..
We wachten maar even rustig af en zal iig voor de zekerheid het bevallingspakket klaarzetten..(ben ik blij dat ik niet zo van het weggooien ben :') )

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:35

ik ben benieuwd :)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:36

Als je het zo stelt is ze gewoon drachtig
kijken wanneer ze uitgerekend is kan niet meer dus gewoon af wachten

Ik denk dat als de uier al gevuld is
het best niet lang meer hoeft te duren en opvoelen niet eens nodig is.
wacht maar een weekje misschien heeft ze dan al harsdopjes op de uier
We wachten wel op de fotos :D

Veel succes met de aanstaande moeder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:43

xjesssicaa schreef:
Citaat:

stel je voor , zoals mijn merrie had die misschien drachtig zou zijn. ze zou het niet aankunnen vanwege haar leeftijd
en zeer zwakke pezen zal naar de kliniek hebben gemoeten ( was gelukkig niet drachtig) en je weet niet eens zeker
of ze drachtig is en zulke gevaren zal lopen. of dat je een keer op stal aan komt en heeft de merrie de bevallig niet overleefd.
en je zou niet weten welke dagen ze uitgerekend is. omdat je niet weet of ze drachtig is of niet. misschien is er wel heel hard een DA
bij nodig bij de bevalling en jij weet niet eens dat ze aan het bevallen is.

waarom is de kans op beschadigen bij kleine paarden groot.
ze gaan gewoon met een soort slangentje er van achter in en hebben een box
met een schermpje waar je zo kan aflezen of ze drachtig is of niet

[img]http://94.100.114.1/1270750001-1270800000/1270772801-1270772900/1270772835_5_vEEb.jpeg[/i

Pony is 12,mijn paard heeft bij de vorige eigenaar op die leeftijd ook een veulen gebaard,kan prima!

De DA gaat via de anus het paard in (om het zo te zeggen),bij een paard en grotere pony's kan dat,omdat alle ingewanden daar groter zijn. Bij een mini is alles zó klein dat als de DA daar naar binnen gaat,hij allemaal ingewanden kan beschadigen/oprekken door met zijn hand door de ingewanden te gaan.

Opvoelen is ook een soort van gok,veulen kan ook eerder geboren worden. Merrie en veulen overlijden vaker,daar is vaak niet echt wat aan te doen.

TS zal zoals ze zegt ook wel alert zijn,dan kun je vaak wel schatten wanneer het wel/niet gaat komen. Als je dan ook waakt (of bijv. camera ophangt of birth-alarm omdoet) zal het wel loslopen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:30

Jongens 12 is een prima leeftijd hoor
in pony jaren een prima leeftijd om drachtig te zijn

ze is geen 30 hoor

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:05

op 12 jaar kunnen ze idd nog prima bevallen
(misschien door mijn opmerking dat ging over een paardje van 18)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:40

Ach, die van mij beviel op 20-jarige leeftijd.. en ik ken genoeg merrie's die nog in de 20-tig hun veulens aan de voet hadden lopen..
Elke merrie is verschillend.
Maar ik denk inderdaad dat iemand (ik weet even niet wie) probeerde aan te geven dat bij het opvoelen er beschadigingen kunnen plaats vinden als zo'n grote dierenartsarm in zo'n kleine pony gaat voelen.

Al is een van mijn shetjes die ik vroeger had wel eens opgevoeld door de dierenarts.

Ook zei er iemand hier dat opvoelen bij een later stadium van de dracht niet goed is.. dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord.

Mijn haflinger is opgevoeld 3,5 week voordat het veulen geboren is. Het was een 'suprise-veulen'..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:37

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo even fotos gemaakt van het uier..altijd lastig om van onderaf te zien wat er aan de hand is...foto 1 is van opzij maar door dikke buik en nog heel veel winterhaar niet heeeeel duidelijk..Nou wie durft er iets van te zeggen?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 15:12

Tietenfoto''s!! :+

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:20

Ik heb hier fokmerries lopen die een veel dikkere buik hebben en niet drachtig zijn. Uier is in mijn ogen nog niks. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Dit is trouwens mijn drachtige merrie. Is gewoon gescand, omdat ik zeker wilde weten of ze drachtig is. En ja, dat is ze. Ik heb geen idee wanneer het veulen komt. Weet alleen dat ze vanaf mei tot september bij een schouwhengst heeft gelopen. Dierenarts kon niet zeggen hoelang ze drachtig is, alleen dat ze in de tweede helft van de dracht moest zijn, ze is 7 december gescand. Het is een mini van 83 cm hoog. Uier is op dit moment nog niet veel, maar ook haar spenen zijn duidelijk te zien, maar de beide helften voelen aan als theezakjes met een hardere kern.
Ze is 17. Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt.
Afbeelding

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 15:27

Oke dank je voor je info! Ik heb echt geen idee. Ze heeft een dikke buik, maar lang niet zo dik als mijn oude fokmerrietjes, maar die had dan ook al een paar jaar achter elkaar een veulen erbij...Het uier voelt wel duidelijk dikkig aan maar je ziet er zo van onderaf inderdaad weinig aan, al zie je dus van opzij de spenen zitten, en voor zover ik weet was dat nog niet zo bij aankoop van de merrie.. Ik twijfel enorm dus...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:35

Tja, dan zou ik toch een advies aan een dierenarts vragen. Bij ons kwam ze voor een andere pony en toen ik vertelde dat ik twijfelde, zei ze direkt dat ze het scanapparaat bij zich had en wel even wilde kijken. En dat was zo leuk. Er keken ons twee oogjes aan en het lag als een hondje, het was dus nog niet zo heel groot, maar al wel helemaal compleet een veulentje. Maar ze kon niks zeggen over wanneer het merrietje uitgeteld is. We hebben haar dus wel onder een camera 'snachts.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:33

Ha! Mama is niet gek, ik ben inmiddels 100% zeker dat ze drachtig is: ze harst nu en het uier is verder ontwikkeld. Ik verwacht het vleulentje dus zeer binnenkort..Gezien het aankomende mooie weer gok ik op het weekend! Ik houd jullie op de hoogte!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:44

Wat leuk voor je en spannend!