Mijn merries drachtig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneuijttt

Mijn merries drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:29

Hoi!
Ik heb 2 merries laten dekken rond juni.
Alleen het ziet er naar uit dat ze allebei niet drachtig zijn!
Ik heb voor allebei 300 € betaald. En heb al gebeld maar krijg niks terug.
De veulens zouden rond mei moeten komen.
Het enige wat ik zie is gewoon IETSJES dikker.
Maar wat ik heb gehoord is dat het vorig jaar een slecht dekjaar was ivm het weer?
Dus nu wildde ik vragen is er nog een kans dat ze zwanger zijn en hoe zit het met slecht dekjaar?

Ik hoor het wel!

Groetjes Anne

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:33

Ik denk inderdaad dat je Shetlanders wat dikker zouden moeten zijn.

Mijn verzorgShetlander is was een maand voor de bevalling écht dik, maar het kan ook aan de Shetten liggen.

Hebben ze al eerder een veulen bij jou gehad?
Hoe dik waren ze toen?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:34

EskeGirl schreef:

Mijn verzorgShetlander is was een maand voor de bevalling écht dik, maar het kan ook aan de Shetten liggen.

Hoe dik waren ze toen?
Ja 1tje heb al 2 keer eerder veulen gehad, nou toen was ze veeeel en veeeel dikker.
Ik baal er wel van! 300 euro weggegooid!
Groetjes

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:35

anneuijttt schreef:
EskeGirl schreef:

Hoe dik waren ze toen?
Ja 1tje heb al 2 keer eerder veulen gehad, nou toen was ze veeeel en veeeel dikker.
Groetjes

Je weet het niet.

Waarom laat je ze eigenlijk niet opvoelen door de dierenarts?
Dan weet je het zeker ;)

Edit: dit is een vrij recente foto van mijn verzorgShetlander, die ergens in juni moet bevallen:

Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat jou Shetten wat dikker moeten zijn, maar voor de zekerheid kan je ze laten opvoelen...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:40

even laten opvoelen door de dierenarts en je weet het zeker. Maar heb je ze nog laten scannen of ze wel drachtig waren met 6 weken en 3 maanden.

Want als ze in ocktober niet drachtig waren had je een gust verklaring kunnen vragen en krijg je avak korting of een herdekking mits je bij een gekeurde hengst bent geweest.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:42

momo_lover schreef:
even laten opvoelen door de dierenarts en je weet het zeker. Maar heb je ze nog laten scannen of ze wel drachtig waren met 6 weken en 3 maanden.

Want als ze in ocktober niet drachtig waren had je een gust verklaring kunnen vragen en krijg je avak korting of een herdekking mits je bij een gekeurde hengst bent geweest.

Nee ik heb ze niet laten scannen, ja het was een goedgekeurde dekhengst. Het enige wat ik krijg is 25 euro korting op volgende dekken? Slaat nergens op. 1 dekking kost 150 , zo wat veel korting?
Ben echt niet blij hiermee maarja haha.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:44

Hoe dik waren ze toen?
[/quote]Ja 1tje heb al 2 keer eerder veulen gehad, nou toen was ze veeeel en veeeel dikker.
Groetjes[/quote]

Je weet het niet.

Waarom laat je ze eigenlijk niet opvoelen door de dierenarts?
Dan weet je het zeker ;)

Edit: dit is een vrij recente foto van mijn verzorgShetlander, die ergens in juni moet bevallen:

Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat jou Shetten wat dikker moeten zijn, maar voor de zekerheid kan je ze laten opvoelen...[/quote]Wow zei is veel dikker. Echt jammer zeg!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:45

niet laten scannen dan is het toch je eigen schuld moet ik zeggen. Als je dat wel gedaan had had je nog terug kunnen gaan en een nieuwe poging wagen.

Hier wordt zeker 2 keer gescand 1 keer op tweeling met 18 dagen en dan met 6 weken nog een keer of het er nog zit.

Dikte zegt niet alles. Je enigste zekerheid is de dierenarts of een bevalling
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 21-03-11 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:45

ik zou altijd afspreken ls het kan, niet drachtig, nog een keer dekken... dat lijkt in mijn ogen wel logisch, maar ik ben geen hengstenhouder haha :P kijk als het kunstmatige inseminatie is, is het een ander verhaal, dat is echt pokkeduur! maar vaak krijg je zelfs dan een levend-veulen garantie

ze zien er in mijn ogen ook niet drachtig uit :n hoelang hebben ze bij de hengst gestaan?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:01

lifaya schreef:
ik zou altijd afspreken ls het kan, niet drachtig, nog een keer dekken... dat lijkt in mijn ogen wel logisch, maar ik ben geen hengstenhouder haha :P kijk als het kunstmatige inseminatie is, is het een ander verhaal, dat is echt pokkeduur! maar vaak krijg je zelfs dan een levend-veulen garantie

ze zien er in mijn ogen ook niet drachtig uit :n hoelang hebben ze bij de hengst gestaan?

Hoi, ik krijg alleen korting, maar dat ga ik dus niet doen. Ze hebben samen 2 of 4 weken bij de hengst gestaan. De hengstenhouder zei dat de hengst er bij allebei op had gezeten en dacht dat ze drachtig waren.
Groetjes

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:02

wat vreemd, normaal zou er dan wel een keer raak geschoten zijn. heeft deze hengst meerdere nakomelingen of niet? want het is wel vreemd dat ze allebei niet drachtig zijn

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:04

lifaya schreef:
wat vreemd, normaal zou er dan wel een keer raak geschoten zijn. heeft deze hengst meerdere nakomelingen of niet? want het is wel vreemd dat ze allebei niet drachtig zijn

Ja het was wel een goede hengst. Ik hoop dat er dan nog iets uitkomt!

Rennie89

Re: Mijn merries drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:11

heb je al contakt met de fokker gehad? want het is toch vreemd dat beide merrie;s niet drachtig zijn

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:17

Ik zou ze toch echt laten scannen, dan heb je zekerheid en kan je misschien ook gaan denken over bijvoeding e.d. Mochten ze namelijk wel drachtig zijn, zouden er naar mijn idee wel wat kilo's bij mogen, zeker als je bedenkt dat ze nog in hun wintervachtje zitten.
Jij kent ze natuurlijk het beste, maar met die scan heb je toch 100 % zekerheid :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:59

sommige merrie,s kun je niet aan zien of ze drachtig zijn hoor,beste is toch wel om een veearts te laten opvoelen.
dan heb je in elk geval duidelijkheid..

maar heb je 150 euro betaald voor een shetland dekking?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:02

inowa schreef:
sommige merrie,s kun je niet aan zien of ze drachtig zijn hoor,beste is toch wel om een veearts te laten opvoelen.

Hoi!
Ja en 300 voor samen. Groetjes

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:06

Je kan ze , nogmaals, laten opvoelen!

Dan weet je het 100% zeker!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:15

anneuijttt schreef:
inowa schreef:

Hoi!
Ja en 300 voor samen. Groetjes

vind dat nogal duur voor een shet maar kan aan mij liggen misschien?

welsh mountain dekhengsten die goedgekeurd zijn kosten ook gemiddeld 150 euro dekgeld..

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:51

Ik zou ze laten scannen (uitwendig) of een bloedtest of een urine test (is wel soms een uitdaging)

Goedbedoelde tip:
als je merrie's laat dekken spreek dan altijd op voorhand de dekvoorwaarden af, vraag naar levend veulen garantie, vraag wat er gebeurd als de merrie's niet drachtig zijn (mogen ze gratis terugkomen, tegen vermindering of de volle pot opnieuw betalen?). En ook niet onbelangrijk: heeft de hengst al nakomelingen?

Om je een vb te geven, wij hebben ook een hengstje (minipaard) die we aanbieden beperkt ter dek en onze eigen merrie is per ongeluk (lang verhaal) bij hem geraakt op de laatste dag van haar hengstigheid. Ik verwacht van die 1keer dus wel een veulen in mei.... zelf niet gedacht maar goed, we verwachten haar/hem wel binnenkort. Een andere merrie normaal gedekt en drachtig van de eerste cyclus. De 3de merrie die heeft 2 maand bij hem in vrijheid gelopen en dat werd niets. Hoe het komt? Geen idee. Je kan pech hebben maar in jouw geval 2 merrie's niet drachtig dat is wel enorm pech (heeft die hengst al nakomelingen en heeft verwacht hij dit jaar nakomelingen?) Vruchtbaarheid komt van 2 partijen. Een slecht jaar of goed jaar bestaat niet ;-) Daar heeft het niets mee te zien welk jaar of wat het wees is.

Gewoon goede afspraken maken in het vervolg dan kom je niet voor verrassingen te staan opeens als het niet gaat zoals gepland. Ik persoonlijk zou nooit voor een hengst gaan die geen levend veulen garantie geeft, maar dat is persoonlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:26

Tja, dat is het risico dat je ze niet hebt laten scannen of opvoelen nadat ze gedekt waren. De volgende keer toch maar een DA erbij laten komen, en doorgaan tot ze zeker drachtig zijn en voor als het niet lukt, goede afspraken maken als het niet pakt.

inowa schreef:
vind dat nogal duur voor een shet maar kan aan mij liggen misschien?

welsh mountain dekhengsten die goedgekeurd zijn kosten ook gemiddeld 150 euro dekgeld..

Inowa, dat ligt aan jou. Waarom zou een shetlandhengst minder duur zijn dan een welsh mountain hengst? Denk je dat die hengstenhouder van de shetlandhengst geen kosten heeft met het ter dekking stellen, de verzekering en de keuringskosten? Die zijn hetzelfde hoor.

De hengstenhouder die mijn hengst 2 jaar ter dekking heeft aangeboden heeft ook goedgekeurde shetlandhengsten, de prijzen varieren daar van 150 tot 200 euro. :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:31

ja dat is waar,had alleen gedacht dat een shet lang niet zo duur was met dekgeld...ik kom heel vaak advertentie,s tegen van shetlanders waar maar 50 euro dekgeld voor gevraagd worden en sommigen daarvan waren ook goedgekeurd.
dus aan de hand daarvan dacht ik dat een shet minder duur was...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:37

TS laat je merries scannen/opvoelen! Ik dacht ook dat er bij mijn merrie niks in zat, ze was echt dun vergeleken met vorig jaar. Maar er zit wel degelijk een veulen in.
Wat bij mijn merrie is: dit wordt haar 4e veulen, haar buik groeit minder in de breedte maar krijgt meer een hangbuik. Die hangbuik had ze al wel dus viel niet op.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:38

Dan zal het wel NMPRS of NAS geweest zijn, een ggk shetlandhengst kom je niet tegen voor 50,-.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:55

Bij de NAS ook niet DeSa, daar liggen de prijzen ook tussen de 150 en 200 euro, met zelfs uitschieters naar 250 euro (bijvoorbeeld Basje van Hurwenen).

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:56

Ah ok, verdiep me ook totaal niet in de NAS :)

TS, door welke hengst zijn je merries eigelijk gedekt?