Merriebrok: nodig of niet nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Merriebrok: nodig of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:36

Wat vinden jullie? De een zegt ik geef het bij 7/8 maanden, en de ander zegt ik geef alleen merriebrok als ik echt zie dat de merrie het zwaar heeft... Dus ik weet eigenlijk niet wat ik het beste kan doen!

Condesa

Re: Merriebrok: nodig of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:06

Ik geef het ong 3/4 maanden van tevoren dat het veulen geboren wordt. Ik heb de pavo podolac, op de zak staat dat ook aangegeven ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:59

Ik begin 3 maand van tevoren.

Merriebrok bevat belangrijke bouwstoffen voor zowel merrie als veulen.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:12

Wij geven het gelijk als ze in de winter op stal komen.tot de veulens geboren zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:14

ik ben al vrij vroeg begonnen,de merries krijgen hier Besterly Reprodic
normaal een kwart sportbrok,en daar in de plaats nu van een kwart van die merriebrok

Ravina doet het er prima op,het bevat toch belangrijke bouwstoffen voor moeder en kind

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:15

Ik geef het niet, maar heb dan ook een ras wat er over het algemeen niet goed tegen kan (jeuk).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:20

cp112 schreef:
Ik geef het niet, maar heb dan ook een ras wat er over het algemeen niet goed tegen kan (jeuk).

Toch krijgt dat "jeukerige" ras van ons bij mij wel merrie brok in de laatste drie maanden van de dracht.
En het jeuken valt meestal wel mee.

Ik heb nu genoeg voorbeelden gezien van, zwak in de koten, veulens, omdat de merrie geen extra merrie brok kreeg.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:24

Ik zeg toch ook niet dat ze het allemaal doen? :? Maar ken genoeg verhalen van wel en mijn merrie vorig jaar werd echt gek van de jeuk. Heb haar van de merriebrok afgehaald en het was over :j Dit jaar begin ik er niet aan. Voer speciale supplementen bij die ze nodig is over haar gewone eiwitarme muesli.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:26

En hoe weet je dat dat aan de brok lag en niet genetisch bepaald is?

Ik geef meestal wel merriebrok maar ligt ook een beetje aan de merrie, de kleintjes die wat soberder zijn krijgen vaak gewone basisbrok maar die krijgen normaal al niets bij dus dat is voor hun al extra. De grotere merrie's krijgen ipv basisbrok dan merriebrok, vanaf de 9e maand.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:30

Het is precies wat jij zegt, sober en krijgen normaal niks. Gooi er dan even ineens merriebrok in waar echt van alles inzit. ALs je een merrie hebt gevoelig voor eiwitten en/of jeuk dan gaan ze het daar wel van doen :Y) Wist ik niet, had de merrie nog niet zo lang. Maar ik voer dus nu gewoon muesli bij, en doe daar extra vitaminen overheen (E, selenium en nog wat)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:33

Omdat ik één keer bij een eigen merrie met inmiddels zeven veulens geen merrie brok heb gegeven.
En daarnaast heel wat veulens en merries heb voorbij zien komen op foto's en keuringen.

En voor CP112, dat eiwit is zo belangrijk.
De spieropbouw kan alleen maar met eiwitten !!
De problemen van jeuk worden veroorzaakt door de melasse in de merriebrok.
Er is een paardenvoer merk wat erom bekend staat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:35

Ok, je hoort zoveel verschillende verhalen in ieder geval. Maar aangezien mijn merrie de vorige zo heftig reageerde doe ik het nu dus met de muesli die ze zowiezo al krijgt. Heb daarnaast opgezocht en overlegd met de DA wat een merrie extra nodig heeft aan 'bouwstenen' voor het veulen en dat voer ik geleidelijk aan bij over haar muesli.

Mijn merrie heeft zich vorig jaar helemaal kapot gekrabt toen ze aan de brok stond (Pavo podo-lac trouwens) dus durf dat zelf niet zo goed meer aan :n.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:45

Ik geef vanaf de 6de maand merriebrok/muesli :) Is gewoon een deel van de ontwikkeling van het veulen vind ik. En daarnaast zijn die extra eiwitten ook nodig voor de melkproductie...
Goed voorbeeld daarvan zijn onze koeien :+ Als ze drachtig zijn en ze minder melk moeten gaan geven, geven we ze minder brok... En zo werkt het bij paarden ook! Als je ze genoeg merriebrok verstrekt komt de melfgift optimaal op gang :)

Pavo staat trouwens bij ons ook wel bekend als "probleem" brok voor de gevoeligere dieren...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:14

Van Pavo ben ik ook niet zo onder de indruk. De laatste dracht heb ik Mare and Young stock gegeven van D&H en is me erg goed bevallen.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:22

Ik heb mijn ezel vanaf 10 maanden ofzo brokken gegeven, maar dat zou niet echt nodig geweest zijn als ze gewoon in de lente haar veulen zou krijgen ipv de herfst. Ik had Subli brokken gegeven.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 01:08

Mijn merrie kreeg in haar 8ste maand podo lac van pavo, maar op advies van de voerleverancier ben ik toen ze 9 maanden was overgegaan op merrie/jaarling brok van Horsefood omdat hierin de minarel en vitamines(als ik het goed zeg) in een soort van omhuseltje zitten en ze deze ook helemaal goed opnemen. Mijn merrie kregen vanaf 9 maanden:
- 2 kilo merrie/jaarling brok
- 1 kilo muesli
- 1 kilo maismeel(met water)
- 3 kwart emmer bietenpulp
- onbeperkt hooi

Het is natuurlijk per merrie verschillend, maar mijn merrie is van zichzelf al heel iel dus dat voer mag ze gerust hebben.. :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 01:23

mijn merrie is nu ruim 6 maand drachtig en ga vanaf 8 mnd Podo Lac van Pavo voeren. Heb ik bij een andere drachtige merrie ook gedaan. Mocht ze hiervan problemen krijgen, zoek ik van een ander merk merrie brok.
Overigens krijgt ze nu Pavo Basic en Nature's Best en daar doet ze het goed op. Ik rij op het moment niet dus staat ze niet hoog in het krachtvoer ( 1 kilo Basic en 1/2 kilo Nature's Best per dag en veel hooi) en ze ziet er prima uit. Maar straks heeft ze echt meer nodig en gaat ze echt over op merrie brok (met evt wat Nature's Best voor de smaak :+ )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 02:11

Ariebren schreef:
Omdat ik één keer bij een eigen merrie met inmiddels zeven veulens geen merrie brok heb gegeven.
En daarnaast heel wat veulens en merries heb voorbij zien komen op foto's en keuringen.

Maar van foto's en keuringen weet je toch ook niet of ze wel of geen merriebrok hebben gehad en hoeveel?
En valt ook moeilijk te beoordelen of dat genetisch is, afwijking bij het veulen, veulen wellicht ziek geweest oid, noem maar op.

Ik heb de sobere pony's nooit merriebrok bijgevoerd en heb nooit wat raars ontdekt bij de veulens. Wel staan ze hier tegen het einde van de dracht zoveel mogelijk op een goede weide zodat ze zowieso wel veel eiwit binnenkrijgen, daarom heb ik veulens ook liever niet te vroeg in het seizoen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:41

Wij voeren een halve kilo cavalor probreed.
Vanaf 7.5 maand.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:07

Ravina is sober,maar ik vind het wel een prettig idee dat ze wat extra's binnenkrijgt gedurende de dracht. ze wordt van de merriebrok niet 'vet'

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:33

Ik heb nog nooit merriebrok gevoerd en alle (bijna 100 veulens) zijn met goed beenwerk geboren en opgegeroeid. Maar ik voer wel heel goede kuil en gewoon basisbrok. Mineraalsteen en in het voorjaar lekker mals gras. Gaat prima, nooit geen problemen met de dracht of bevalling. Veulens krijgen wel veulenbrok erbij. En blijven t/m 4 mnd bij de merrie. Het zal van het dier zijn lichaamsgestel afhangen of hij het nodig heeft.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:39

Ik geef geen merrie brok meer omdat het gaat om de hoeveelheid koper die je merrie nodig heeft voor het ongeboren veulen. Als je dat via de merriebrok voldoende wil geven moet je aan een KWPN merrie zeker 5 a 6 kilo geven. Dat vind ik veel te veel voor mijn merrie's.
Ik geef nu de gewone brokken met een mineralen brokje erbij. Daar geef ik een kleine 100gram per dag van en op die manier krijgen ze precies dat binnen wat nodig is voor je ongeboren veulen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:12

2 jaar geleden op een symposium over fokkerij op en door de universiteit in Utrecht heb ik een heel mooi grafiekje gezien, waar uit te halen is dat bij 9 maanden de behoefte van de merrie langzaam veranderd, en die bij 10 maanden dracht pas echt veranderd is.
Het advies van de professoren is dan ook om met 9 maanden langzaam te beginnen met merriebrok, zodat ze met 10 maanden, wanneer de behoefte ook echt veranderd is, volledig op de merriebrok staan.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:10

Neonlight schreef:
2 jaar geleden op een symposium over fokkerij op en door de universiteit in Utrecht heb ik een heel mooi grafiekje gezien, waar uit te halen is dat bij 9 maanden de behoefte van de merrie langzaam veranderd, en die bij 10 maanden dracht pas echt veranderd is.
Het advies van de professoren is dan ook om met 9 maanden langzaam te beginnen met merriebrok, zodat ze met 10 maanden, wanneer de behoefte ook echt veranderd is, volledig op de merriebrok staan.

Maar is het dan inderdaad de bedoeling dat je je merrie onwijs grote hoeveelheden brok gaat geven?
Mijn KWPN merrie heeft nog nooit meer dan 3 kg per dag gehad, niet tijdens de dracht, en ook niet toen ze volop in de sport liep.
Ik zou haar dan toch op een kilo of 6 merrie brok moeten zetten om de juiste hoeveelheden te halen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:13

Ik zou zeker geen grote hoeveelheden voeren.
Mijn haflinger krijgt normaal geen brok, nu een halve kilo merriemuesli.
Als het veulen ernaast loopt 1 kilo.