Hoe knoop je de placenta op ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cherish2007

Hoe knoop je de placenta op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 01:43

Hallo allemaal,

Er komt binnenkort een bevalling aan en ik zou graag willen weten hoe de placenta opgeknoopt moet worden.
Er is heel weinig over te vinden op het internet en hier op bokt.
Er staat met een strotouwtje net iets boven de hak maar niet HOE je het moet opknopen ik neem aan dat je het niet te strak kan doen etc ??
Heel graag hoor ik van jullie hoe je dat het beste kan doen!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 03:01

Je mag in geen geval trekken aan het deel wat nog binnen zit. Verder gewoon een beetje uitproberen, het is glibberig en glijd ook makkelijk weer uit de knoop, dus meestal maak ik 1 kleinere knoop en een grotere, waarbij de kleinere knoop dan voorkomt dat de grotere weer uit elkaar glijd (soms zit er zoveel vocht in een deel dat ik die als tegengewicht gebruik ipv een kleinere knoop), dan kun je op die knoop weer verder zodra het weer erg laag hangt.
Wij gebruiken nooit touwtjes oid.

Anoniem

Re: Hoe knoop je de placenta op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:44

Ik gebruik ook nooit een touwtje. Uiteinde optillen en dan achterlangs het uiteinde er weer door, dat soms 1 of 2 keer. Het hoeft gelukkig bij die van mij meestal niet, omdat de nageboorte er snel af is, maar één die er wat langer mee loopt is het prettig als ze er niet zelf op gaan staan en dat ie dan afscheurt/van binnen gaat nabloeden.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:49

Dacht dat ik de enige gek was die dit deed :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:48

Nee hoor, hier nog zo'n gek..
Bij een van mijn merries moet ik dit idd ook doen, omdat ze anders op de nageboorte gaat staan. Soms lukt het door de nageboorte zelf in de knoop te leggen, soms moet ik een strotouwtje gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:02

Voor de TS: als je er nog geen ervaring mee hebt is het mss handig om er iemand bij te hebben die meer geboortes heeft gezien. Het is best een spannende gebeurtenis en je moet je er ook vooral niet teveel mee willen bemoeien. Maar af en toe is hulp wel nodig, dus handig als je weet wat je doen moet. Jammer dat er niet wat meer cursussen geboortebegeleiding zijn, voor schapen zijn die er bijv. wel!
Leuk boek is Paardenfokkerij van Paul de Vries.

Afbeelding

Niet hele duidelijke foto maar hier zie je een knoop. Door het gewicht van de nageboorte komt ie er vaak vanzelf af. Dit was net voor ie er af viel, knoop is al naar beneden gezakt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:10

hier had ik nog nooit van gehoord dat ze die vast moesten knopen
even een intresse vraag moet je dit vaak doen dus de placenta op binden
want zoals ik gelezen heb is er oo een kans dat ze scheuren en er dan een gedeelte binnen blijf zitten
en als het af breekt komt het er dan vanzelf uit

heb nog nooit een geboorte gezien dus ben wel benieuwd

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:43

Hutch84: de nageboorte moet altijd worden opgeknoopt, dit om te voorkomen dat het paard erop gaat staan en de nageboorte scheurt. Er kan dan een stuk blijven zitten in de baarmoeder, wat een baarmoederontsteking of hoefbevangenheid als gevolg kan hebben.
Als het scheurt en in de baarmoeder blijft steken moet het door een dierenarts verwijderd worden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:46

toch een onderwerp waar ik me eens in ga verdiepen nooit geweten
zijn er zo nog meer weetjes rond de geboorte van een veulen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:50

Ik knoop altijd op met strotouw, maar eigenlijk is dat teglad.
Aan de andere kant, wel weer makkelijk met loshalen om de placenta
te controleren.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:21

Barvrouwke schreef:
Ik knoop altijd op met strotouw, maar eigenlijk is dat teglad.
Aan de andere kant, wel weer makkelijk met loshalen om de placenta
te controleren.

Het eerste deel is meestal toch alleen maar het vlies, maar als er al een deel placenta tussenzit controleer ik de loshangende delen alvast op gaten en scheuren, dan hoeft het niet meer uit elkaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:36

Hoe ging dat dan met de paarden in het wild eigenlijk?
Daar was toch niemand bij om wat knoopjes te leggen.. kwam een gescheurde placenta dan vaak voor?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:41

intressant topic ik volg het even krijg igg vandaag tehoren of ze drachtig zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:45

suze_ schreef:
Daar was toch niemand bij om wat knoopjes te leggen.. kwam een gescheurde placenta dan vaak voor?

Wat een stomme opmerking. Het hoeft lang niet bij alle merries en als je complicaties kan voorkomen dan doe je dat voor je merrie en je veulen. In het wild was het dan leeuwenvoer. Jij slaapt ook niet meer in een grot ofwel?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:14

suze_ schreef:

dat vroeg ik me dus ook af.
omdat Steffi_H zegt dat het altijd moet, maar in de natuur gebeurt het ook vanzelf.
ik ga dit ook volgen want binnen 3 maanden moet mij haf ook bevallen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:15

[***] schreef:
suze_ schreef:

Wat een stomme opmerking. Het hoeft lang niet bij alle merries en als je complicaties kan voorkomen dan doe je dat voor je merrie en je veulen. In het wild was het dan leeuwenvoer. Jij slaapt ook niet meer in een grot ofwel?

vind het helemaal niet zo'n stomme opmerking hoor, maar best over na gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:17

[***] schreef:
suze_ schreef:

Aardiger mag ook best wel hoor :+
Er bestaan geen stomme vragen, enkel stomme antwoorden.
Mijn vraag was geen aanval of kritiek op het knopen, maar pure interesse in hoe dit dan ging en gaat als er geen mensen bij aanwezig zijn en hoe groot de kans dan is dat dit mis kan gaan.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:52

juist idd suze vind ik ook er zijn maar zat mensen die graag iets meer willen weten en dan vragen maar dan als nog dom bevonden worden!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:58

Wij knopen de placenta nooit op.
en meestal word het veulen geboren zonder dat wij erbij zijn .
de natuur zijn gang laten gaan tenzij het mis dreigt te gaan.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:29

oei, wist niet eens dat dit moest...mijn merrie zit nu op 295 dagen, dus aftellen is begonnen...
eens kijken hoe het dan zal gaan en of opknopen nodig zal zijn...lijkt me errug ranzig :o

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:31

LiiNd_Y schreef:
oei, wist niet eens dat dit moest...mijn merrie zit nu op 295 dagen, dus aftellen is begonnen...
eens kijken hoe het dan zal gaan en of opknopen nodig zal zijn...lijkt me errug ranzig :o

hahahaha, ja lijkt mij ook

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:36

agja haha, laat ik m'n pa anders wel doen :P
die is dat wel gewend, die graait ook in koeien :P

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:10

In het wild hebben ze ook geen beperkte ruimte en sleept de nageboorte erachter, omdat ze dan niet constant hetzelfde rondje lopen komt het veel minder gauw voor dat ze er op gaan staan natuurlijk!! Bij een weide-bevalling (en dus niet afgezet klein cirkeltje in de weide maar de hele weide) zal de merrie ook meer ruimte hebben en dus minder kans op erop te gaan staan....

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:14

Wij knopen ook op als we in de gelegenheid zijn :j en bij de bevalling aanwezig zijn.
Even meehelpen wat dat aan gaat is toch een kleine moeite. Verder laten we merrie met veulen met rust.
Onze DA zei dat doordat er niks over de grond sleept is het gewicht iets zwaarder. Er wordt dus heel iets aan de loslatende placenta getrokken.
wat het goed loslaten van de placenta zou bevorderen.

De 1e keer dat zoonlief, die toen nog ervan overtuigd was dat hij dierenarts zou gaan worden, de placenta zag. Ging ie al haast over zijn nek.
Toen Paul, mijn man, hem even te hulp vroeg was het echt :r
zijn opmerking: mmmm ik word dan wel dierenarts maar bevallingen doe ik echt niet. _/-\o_

(inmiddels heeft hij zich ingeschreven om medicijnen te gaan studeren.... zou dat altijd zonder placenta's zijn? 8-) )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:25

Ik knoop hem ook op, zonder touw. Moeten soms wel meerdere knopen in. Als de merrie er heen gestressed van wordt, dan doe ik soms liever het niet trouwens, hoe minder stress hoe beter en dan gaat het meestal ook wel goed. :)