Geslacht veulen: feiten en fabels..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Geslacht veulen: feiten en fabels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:02

Ook mijn pony verwacht dit jaar een veulen. Pas in April hoor, maar het begint nu al te kriebelen. Ik hoop op een merrie veulen, maar belangrijker is natuurlijk dat het gezond is etc. Als je er over praat komen de feiten en fabels ook weer naar boven wat betreft het geslacht van het veulen.

Vorige winter hadden we natuurlijk die verschrikkelijke sneeuw en kou, en werden er bij mij in de buurt een hoop merrie veulens geboren. Gelukkig ook bij mij :j . Heeft het dan met weer te maken? Blijft een hengstveulen langer zitten dan een merrie veulen of andersom? En vandaag hoorde ik weer dat iemand dacht dat een merrie veulen veel bewegelijker is in de buik dan een hengst veulen..

K vond het wel leuk om hier een topic over te openen. Feiten, fabels en ervaringen.. Kom maar op, ik ben benieuwd!

Chaos

Re: Geslacht veulen: feiten en fabels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:04

Een hengstveulen heeft toch gem. idd iets langer draagtijd (kromme zin, maar zit langer in baarmoeder) als een merrieveulen? Zo heb ik het geleerd bij voortplanting volgens mij, whaha.

Ben ook wel benieuwd naar fabels, altijd leuk. Je hoort er zo veel, al kan ik er nu niet op komen!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:32

bij mijn merrie heb ik juist de ervaring dat hengstjes te vroeg geboren worden en merries overtijd.
heb geen idee of dat toevallig is of niet.

ben eigenlijk ook wel benieuwd!
hoop dit jaar ook weer op een merrie! :)
gezond is belangrijker, natuurlijk, maar toch hoop je er stilletjes wel op!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:33

Mijn merrieveulen heeft ook lang in de buik van mama gezeten. Deze kwam echt op t allerlaatste moment ;).

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:35

poeeh dacht bij de titel even aan iets anders. Maar ik dnek dat het altijd kwestie is van afwachten hihi! :)
veel succes

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:35

ik vol dit even :)

Vorige keer bij mijn merrie;
Het was een heel bewegelijk veulen en is 1 dag over tijd geboren, en toen was het een merrie.

Ben benieuwd wat het dit jaar gaat worden :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:36

Mijn merrieveulen is 3 week te vroeg geboren.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:40

lijkt me behoorlijke onzin, immers maakt de hengst het geslacht... En heeft het weer of de draagtijd daar geen drol mee te maken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:43

Maar misschien wel of ie op dat moment klompen aanhad of niet? :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:43

Hier in 2008 een merrieveulen op 343 dagen, in 2009 een merrieveulen op 326 dagen, in 2010 een merrieveulen op 331 dagen en een hengstveulen op 320 dagen, dus dat hengsten langer blijven zitten gaat hier in ieder geval niet op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:46

Het heeft geen invloed op geslacht ed. Dat klopt. Maar het kan wel degelijk de draagtijd beinvloeden. Ik zit nu op het werk maar ik kan het vanavond allemaal goed uittypen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:50

Ik heb hengsten te laat en te vroeg gehad en merries te laat en te vroeg. Dus daar heb je niet zoveel aan, bovendien weet je het dan ook bijna :Y)

Enige wat ik zou zeggen, is dat ik bij mijn merries tenminste het idee heb dat ze wat zwaarder dragen van een hengst dan van een merrie. Maar ik heb nu 2 merries die meer en vroeger tonen dan anders, als daar toch 2 merries van komen ben ik ook niet verbaasd :+

Ik vind het eigenlijk een groot deel van de lol om het niet te weten, wat spannend op het laatst en wat kun je vreselijk nieuwsgierig worden :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:32

Mijn merrie is nu drie keer drachtig geweest.
Eerste veulen 330 dagen merrie.
Tweede dracht heeft ze op 7 maanden verworpen, dit was een hengstje.
Derde dracht 352 dagen een merrie.

Waarin ik wel verschil merkten tussen de drachten was het gedrag van mijn merrie.
In de eerste dracht was ze vreselijk aanhankelijk en knuffelig, meer dan normaal.
De tweede dracht was ze wat op zichzelf, had geen behoefte aan veel knuffelen etc.
Bij de derde dracht heb ik vanaf het begin gezegd dat ik dacht dat het een merrie zou worden, omdat haar gedrag hetzelfde was als bij de eerste dracht.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:34

misschien beetje off topic, maar ik schrok me rot toen ik de titel zag, maar het is gelukkig toch een ander onderwerp dan ik had gedacht.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:35

Wat grappig zeg dat je dat aan haar gedrag kon merken, dat zou voor mij nu betekenen een hengst, al hoop ik stiekem toch een beetje op een merrie :o

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:36

Ik denk dat het gedrag ook per merrie verschillend is, een andere merrie die ik heb gehad heeft een hengst gehad en de merrie was tijdens de dracht ook heel knuffelig.
De derde dracht was het voor mij gewoon duidelijk omdat ik bij beide geslachten de verschillen in dracht al had gezien bij die merrie.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:40

Meestal blijft een hengstenveulen wat langer zitten, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
verder weet ik niet zoveel over het dragen, maar ik ken wel iemand die vanop afstand kan zeggen hoelang het nog gaat duren voor de merrie bevalt. En die zit er ELKE KEER pats op! Echt nog nooit gemist, en ook altijd het geslacht juist, een extra zintuig zeker?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:44

ik verwacht dit jaar ook voor het eerst een veulen..
Wessa is 20 maart uitgerekend en begint nu al wat een uier te krijgen..
ben benieuwd wat het word! heb al een naam voor als het een hengst is :P

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:44

hengsten namen zijn altijd veel makkelijker he?
Dat heb ik nu ook al maar een naam voor een merrie, ik weet het echt nog niet :P

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:47

haha ja idd:P voor hengst is veel makkelijker :P heb voor een merrie ook nog geen flauw idee, moet een naam bedenken dat met een A begint.. (Barock Pinto stamboek)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:50

Nieuw fabeltje of feit :D . Als de merrie's tijdens de dracht hengstigheid vertonen, krijg je een merrieveulen...
Bij ons 1 keer waar geweest :D

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:54

LiiNd_Y schreef:
haha ja idd:P voor hengst is veel makkelijker :P heb voor een merrie ook nog geen flauw idee, moet een naam bedenken dat met een A begint.. (Barock Pinto stamboek)

Oeh dat is ook een lastige letter
en Barock Pinto :~ heel mooi

Ik heb J K L (fries)
dus heb iig nog wat meer keus hihi

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:59

Wij hebben een merrie op stal die vorig jaar tijdens de dracht steeds op andere merries sprong. Volgens de DA kon dit wijzen op het feit dat de merrie drachtig was van een hengst (uhm, logisch! Ik bedoel dus dat ze een hengstveulen zou krijgen). En idd, de merrie kreeg een hengstveulen.

Verder hebben we een merrie die tot nu toe alleen merrieveulens heeft gehad (5 al geloof ik), dus daar verwachten we weer een merrie van.
Ook een merrie die om het jaar wisselt, heeft vorig jaar een hengst gehad, dus verwachten we nu een merrie van :P.

Verder ken ik geen fabeltjes over het inschatten van het geslacht.

(ook ik dacht trouwens iets heel anders toen ik de topictitel las :o )

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:02

setteke schreef:
Nieuw fabeltje of feit :D . Als de merrie's tijdens de dracht hengstigheid vertonen, krijg je een merrieveulen...
Bij ons 1 keer waar geweest :D

Daar zou ik ook blij mee zijn als het klopt.

Merrie vorig jaar bevallen van een merrieveulen en inderdaad hengstigheid tijdens de dracht vertoond.
Dit jaar heeft ze al meerdere keren hengstigheid vertoond... laten we hopen dat het een merrie veulen wordt :D

Hengstveulen op 340
Hengstveulen op 317
Merrieveulen op 328
Merrieveulen op 330
Hengstveulen op 330
Voor mijn gevoel dus geen logica.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:15

Ik weet geen precies aantal dagen van de veulens die bij ons op stal worden geboren, maar heb nog nooit echt gemerkt dat merries standaard overdragen als ze een hengstveulen krijgen.

De meeste merries bij ons dragen standaard een aantal dagen/weken korter of over dan de uitgerekende datum.
1 merrie krijgt de veulens altijd 3/4 weken te vroeg (en ze hebben het gelukkig altijd overleefd!)
1 merrie krijgt de veulens altijd 2 weken te vroeg.
De rest weet ik niet :o

Wel handig, kun je daar altijd rekening mee houden!