zou het schijndracht kunnen zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

zou het schijndracht kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 09:21

van de zomer heb ik mijn merrie laten dekken door een prachtige hengst,helaas heeft het niet gepakt en het werd al vrij laat in het jaar dus toen heb ik besloten om er mee te stoppen en haar maar even te laten sporten tot dit voorjaar en het dan opnieuw te proberen.

na een tijdje vertrouwde ik het niet echt en heb de veearts laten komen,maar nee...echt niet drachtig.
wel moest ze echt op dieet,dus dat werd gedaan.
ander voer en veel minder voer.

maar toch vind ik het maar raar dat ze er nu zo bij loopt.

dit was van de zomer,haar buikje aftrainen van laatste veulen.
Afbeelding

achteraanzicht
Afbeelding

zijaanzicht,niet echt van de zijkant maar duidelijk genoeg
Afbeelding

en vooraanzicht
Afbeelding

omdat ze 2 x gust gescand is geloof ik in principe niet in een veulentje.
maar vraag me vooral af of ze misschien gewoon schijndrachtig kan zijn?

ze is wel gedekt geweest,heb een drachtige merrie lopen en heb een jaarling lopen.
winoa heeft al 2 veulens gehad.

Cemlys

Re: zou het schijndracht kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:28

ik zou zeggen nog een keer laten voelen, of urinetest, dan weet je het toch min of meer zeker. Met de aantal maand die ze nu drachtig zou zijn moet je het veulen al netjes kunnen voelen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:33

ze heeft wel een flinke buik zeg!
ik zou nog een x laten navoelen hoor :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 09:37

denk dat het dan eerder een urinetest word dan...scannen heb ik al 2 x laten doen maar echt niks te vinden..

voorheen kreeg winoa 1 schep brok en 1 schep meusli per dag en dan onbeperkt hooi
daar werd ze ook gewoon echt niet dik van..

nu krijgt ze nog maar een klein handje brok en halfje meusli met laag eiwitgehalte en ineens word ze zo verschrikkelijk dik..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:44

Als ze niks hebben gevonden met scannen/opvoelen neem ik aan dat er echt geen veulen in zit.
Het kunnen evt ook wormen zijn (maar dan zijn ze ook wat vaak dunner op de ribben).
Anders toch een goedgevulde hooibuik.

ps: mss zie ik het verkeerd.... maar volgens mij is een bekapbeurtje geen overbodige luxe.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:48

Jeetje wat een buik , ik zou ook gaan denken hoor als ik dat zou zien .

Mijn shetje is ook schijndrachtig geweest, melk alles wat erbij hoorde....alleen niet zo'n buik .

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:55

inowa schreef:
denk dat het dan eerder een urinetest word dan...scannen heb ik al 2 x laten doen maar echt niks te vinden..

voorheen kreeg winoa 1 schep brok en 1 schep meusli per dag en dan onbeperkt hooi

nu krijgt ze nog maar een klein handje brok en halfje meusli met laag eiwitgehalte en ineens word ze zo verschrikkelijk dik..

denk dat ze nu niet eens hoeven te scannen, veulen moet je ook zo kunnen voelen normaal. urinetestje heb ik als controle nog een keer gedaan en dat ging vrij makkelijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 09:58

Brainless schreef:
Als ze niks hebben gevonden met scannen/opvoelen neem ik aan dat er echt geen veulen in zit.
Het kunnen evt ook wormen zijn (maar dan zijn ze ook wat vaak dunner op de ribben).
Anders toch een goedgevulde hooibuik.

ps: mss zie ik het verkeerd.... maar volgens mij is een bekapbeurtje geen overbodige luxe.

wormen zijn het niet,dat word gewoon bijgehouden
hooi krijgen ze nu beperkt dus dat zal ook wel meevallen.

en je ziet het goed,winoa moet idd naar de hoefsmid.
winoa heeft als jaarling een ongelukje gehad(over de verharde weg gerent en daarbij onderuit gegaan) en daardoor heeft ze 1 hele scheve hoef,ze word speciaal bekapt om die hoef langzaam maar zeker weer recht te krijgen maar daarvoor moet de hoef wat langer doorgroeien zodat het beter gecorrigeerd kan worden.
overigens zijn het alleen de zijkanten van haar voorhoeven die eraf moeten.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:21

inowa schreef:

Mijn zus kocht ooit es een pony, en die stond in n noodstalletje bij ons zonder drinkbak.
mn ma gaat die pony water geven smorgens(koud)
en ze komt binnen met de mededeling dat die pony drachtig is, ging hevig tekeer daarbinnen door het koude water.
DA erbij en ja hoor, terwijl ze bij de vorige eigenaar ook gust gescand was :D

Ze is wel behoorlijk zwaar ja, arme pony mocht het schijndracht zijn, maar ik kan het me niet voorstellen eigenlijk :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:32

ik vind haar meer heel erg opgeblazen, geef je toevallig ook iets van voordroogkuil?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:34

nee momenteel heb ik al even hooi..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:37

oke en haar ontlasting is wel goed en ze heeft geen last van winderigheid?
mijn verzorgpaard had ook zo'n ronde buik,maar daar kwam het dus van de kuil, ze leek echt net wel weer zwanger.
na een tijdje hooi voeren trok het weer weg

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:38

ik vind het er echt uitzien als een drachtige merrie buik.
spannend ts!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:38

die koud water test heb ik ook wel eens van gehoord. dat zou je eens kunnen proberen misschien.
ik ben benieuwd hoor, zou toch wat zijn als ze toch echt drachtig blijkt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:42

Ze lijkt inderdaad wel drachtig.. maar hoeveel krachtvoer krijgt ze per dag? Kreeg ze voorheen 2kg krachtvoer per dag? wooow.. dat vind ik zelf bizar veel voor een welsh. De welshpony's ( en dat zijn dan nog pony's die volledig in het werk staan) bij ons op stal krijgen 2x een klein handje biks en zijn daarmee nog steeds dik.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:47

Wij hebben ook een merrie die met de tweede scan op twee maanden niet drachtig was. Maar de uitslagen van de bloed en urinetest waren positief. Soms kunnen ze het net niet goed zien op de scan. Merrie is nu dik, maar ze is altijd behoorlijk dik (hooibuik), dus binnenkort voor de zekerheid nog een keer urinetest. Als jouw merrie normaal niet zo dik is zou ik ook urinetest doen. Is simpel en ook redelijk betrouwbaar. Ik denk namelijk niet dat ze door een schijndracht een dikke buik kunnen krijgen. Ik hoop voor je dat ze drachtig is!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:47

Op die laatste foto! wat een buik zeg.
Maar schijn bedriegt,de mijne was ook erg dik in korte tijd,je zag flinke bewegingen in haar buik,vaak de buik aan 1 kant heel erg uitstulpend.Ze is 3 x opgevoeld en 2x gescand,maar niet drachtig.
Mijn merrie had 2 dagen bij 2 hengsten gelopen toen ze heel erg hengstig was,ze is ook meerdere malen gedekt toen.De mijne had ook pas 2 x een veulen gehad.Maar blijkbaar komt het toch door het kuil wat ze krijgt.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:48

Ze lijkt me toch vrij drachtig maar ja, een mens kan mis zijn als je alleen naar omvang kijkt. Ik zet hier even een stipje want ik ga het wel volgen. Toch een beetje spannend zo te zien ;-) Zou wel erg zijn mocht ze zo dik zijn van een schijndracht, stomme hormonen dan. Vraag me af of dit het resultaat van een plastest niet gaat beïnvloeden dan ook? Ik zeg maar wat hoor maar ik zou het toch eens navragen aan je dierenarts of dat niet positief gaat testen, ook bij schijndracht (hormonen verhogen dan ook of ben ik mis?)

Je gaat het resultaat toch posten van die urinetest :-)?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:59

Dit is mijn merrie waarvan we bijna zeker wisten dat ze drachtig móest zijn.
Ze had alle tekenen van drachtig zijn.
Afbeelding
TS zie jij ook flinke bewegingen in de buik van je pony?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 11:00

@ellepel; mest is goed,geen winderigheid

koud water hebben ze elke dag daar ze dag en nacht buiten staan.

voorheen kreeg ze idd 2 kilo per dag en werd ze echt niet dik van..
(let niet op het zadel en houding van de ruiter)
http://img27.imageshack.us/img27/6438/winoa.jpg

nu krijg ze zo,n halve kilo per dag en je ziet hoe ze eruit ziet

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 11:02

ik zie of voel geen bewegingen maar moet zeggen dat ik daar ook niet zo op let..

als ik een test heb gedaan dan zal het ongetwijfeld in het topic komen te staan,zal alleen wel ff duren tot ik een test heb..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:11

Veel succes! hoop dat je snel echt duidelijkheid hebt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:27

Op de fokkerij waar ik opgegroeid ben hebben we 40 jaar geleden het volgende meegemaakt:
merrie gedekt. Scannen bestond toen nog niet, dus na drie weken hengstigheidscontrole door te schouwen bij de schouwhengst. Niet hengstig....dus vermoedelijk drachtig (zo ging dat toen).
Na weer drie weken opnieuw schouwen. Niet hengstig...dus drachtig....
De winter begon, het paard werd dikker. In het voorjaar was het paard behoorlijk zwaar. Heel erg zwaar zelfs, terwijl het haar eerste veulen zou zijn. Er ontstonden wat zorgen over een tweelingdracht...
De geboorte naderde, met alle signalen: uier werd dikker, wegvallen kruisplaten, kegelen op het uier, iets oedeemvorming bij de buik. En de bevalling begon. Het vruchtwater kwam. veel....heel veel plenste er in de stal. De merrie ging liggen en weeën kwamen op. Maar al wat er kwam,....geen pootjesblaas.
De fokker, een ervaren man, taste in de vulva naar de pootjesblaas, met zorg dat het veulen verkeerd zou liggen. Niets.....
Dit had hij ook nog nooit meegemaakt. De veearts gebeld. Ondertussen was de merrie weer gaan staan en was ook heel rustig.
Toen de veearts kwam en hij zorgvuldig opvoelde was de conclusie dat er geen veulen in zat. De merrie was puur alleen gevuld geweest met vruchtwater. De melkgift kwam zelfs een beetje op gang, maar dat was na een dag (en een injectie van de veearts) weg.
Het was een opmerkelijke gebeurtenis, die ik nooit ben vergeten. Te meer, omdat ik een klein meisje was en het de eerste keer was dat ik een geboorte zou mogen volgen. Ik was toen vooral hevig teleurgesteld dat er geen veulen uitkwam en snapte eigenlijk het uitzonderlijke van deze gebeurtenis niet. (gelukkig heb ik er later nog vele veulens geboren zien worden.....)

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:45

als ik haar zie zou ik ook niet zeggen dat ze niet drachtig is, als je een test hebt gedaan zullen we het wel te weten komen

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:49

Het kan wel een soort schijndracht zijn ofzoo.. Onze merrie had dit ook, ze was suuper dik, en er kwam maar geen veule, tog nog maar is laten voelen door de dierenarts en die zei dat er geen veule opzat, onze merrie had zelfs een hele dikke uier gekregen..
Groetjes