veulen heeft het erg koud,wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

veulen heeft het erg koud,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:35

ik heb een veulen van 7 maanden oud,eigen fok.
zondag op maandag is hier de eerste echte sneeuw gevallen,mijn vriend heeft haar toen op de maandag rond de middag naar buiten gedaan terwijl het sneeuwde,hij vertelde me dat ze met tegenzin naar buiten ging en ze de sneeuw echt helemaal niks vind.

toen ik savonds kwam om te voeren en haar binnen te zetten toen wist ze niet hoe snel ze weer de stal in moest..ik dacht eerst dat het gewoon was dat ze inmiddels wel weet wat de bedoeling is als ik ga voeren en dat is een beetje ook wel.

maar gisteren had ik een dagje vrij van werk en heb ik der rond half 1 naar buiten gedaan.
toen ik savonds terugkwam stond ze in de weide ineen gedoken te kijken.
heb der toen op stal gezet en toen merkte ik eigenlijk dat ze ijskoud was...en ze rilde ook echt
ze heeft dus echt veel last van de kou ondanks haar dikke winterhaar.

ik houd haar nu maar voornamelijk op stal,en merk echt wel dat ze dat veeeeel fijner vind maar toch,ik vind het wel belangrijk dat een veulen lekker kan rennen in de weide.

wat zou ik eventueel kunnen doen om te zorgen dat ze het niet meer zo koud heeft?

presca met haar winterhaar,foto gisteren gemaakt
Afbeelding

ccathalijne

Re: veulen heeft het erg koud,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:37

Buiten genoeg te eten geven en toch maar niet te lang buiten laten. Als je een plekje hebt waar ze uit de wind kan gaan lopen helpt dat ook een stuk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:39

Krijgt ze genoeg hooi te eten?
Onze paarden staan 24/7 buiten en hebben de mogelijkheid tot onbeperkt hooi en geen van allen heeft het koud.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:39

Gisteren was ook niet echt lekker om hem buiten te zetten had hem niet echt lang buiten gezet.

Er valt niet aan te doen dan alleen ervoor zorgen dat hij uit de wind/regen kan staan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:42

ze kunnen haast overal bij mij uit de wind staan,en ze kunnen ook ten aller tijden de stal in lopen behalve als presca in de stal staat.
maar de merrie,s hebben geen last van de kou,alleen presca

ze hebben buiten in de weide enorm veel hooi liggen waar ze aan kunnen eten en presca doet dat ook goed.

@prisca; presca had er vandaag ook last van en begin van de week ook wel,ligt dus niet alleen aan gisteren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:41

Ik heb er gisteren ook 1 binnen gehaald die het echt koud heeft. Is een 2 jarige. Weet ook niet waarom alleen zij het koud heeft, maar dan liever binnen dan buiten. Als ze buiten staan en niet bewegen (wat de mijne dus niet deed), dan zijn ze binnen beter af.
Ik heb trouwens een uitloopstal en de meesten staan toch steeds binnen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 20:44

presca gaat idd ook maar wat staan te kijken,daarom staat ze nu dus ook lekker in de stal met veel stro maar toch,ze moet wel buiten kunnen.

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:45

Een veulendeken opdoen, of misschien een winterdeken in een klein maatje?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:47

Voldoende hooi is een kacheltje van binnenuit. Als ze voldoende hooi te eten hebben (ook buiten) is het makkelijker voor ze om warm te blijven. Helemaal met veulens zou ik geen dekens doen. Die vacht zit er niet voor niets.
Bij temperaturen zoals gisteren kun je overwegen om ze binnen te houden of maar heel kort naar buiten te doen. De gevoelstemperatuur was ook voor ons nou niet echt grappig te noemen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 20:48

aangezien ze een dikke wintervacht heeft doe ik eigenlijk liever geen deken om...zowiezo niet bij veulens.

hoop eigenlijk dat het extreem koude straks weg is...vind er zelf ook geen bal aan.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:48

Ik ben helemaal niet van dekens voor veulens, maar in het eerste jaar kan het bij zulke omstandigheden toch zorgen voor een sterker veulen. Dit omdat ze dan toch haar energie kan steken en rennen , groeien en ontwikkelen, in plaats van constant tegen de kou op vechten. Als je een lichte deken neemt, of bijv alleen een regendeken, en je haalt hem er weer af zo gauw als ze op stal staat en straks buiten als het weer begint te dooien verliezen ze ook hun haar niet.

Nogmaals, ik doe het zelf niet snel, veulens een dekentje op, maar soms moet je als afweging voor beweging en ontwikkeling. heb zelf ooit een veulen meegemaakt die ook last had van de kou in de winter en die kreeg hierdoor een beste groei achterstand omdat het lichaam anders gaat functioneren (overleven, warm houden, ipv groeien en ontwikkelen) Het is niet zaligmakend, absoluut niet, maar misschien wel een idee in jou geval :)

Succes!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 20:50

Cassidy schreef:
Voldoende hooi is een kacheltje van binnenuit. Als ze voldoende hooi te eten hebben (ook buiten) is het makkelijker voor ze om warm te blijven. Helemaal met veulens zou ik geen dekens doen. Die vacht zit er niet voor niets.
Bij temperaturen zoals gisteren kun je overwegen om ze binnen te houden of maar heel kort naar buiten te doen. De gevoelstemperatuur was ook voor ons nou niet echt grappig te noemen.

hooi ligt er constant,zowel binnen als buiten...dat krijgen ze echt niet tekort.
presca heeft gisteren van half 1 tot 5 buiten gestaan.
heb overal om de weide bomen dus wind is er niet echt.
zit helemaal beschut daarzo.

snap alleen niet dat ze als ze in de weide staat niet de stal in gaat,die staat dan namelijk gewoon open en kunnen ze zo in lopen.
ze rent pas naar de stal als ik er ben..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:52

Hier was er van de week ook een die liever naar binnen wou. Shetlander met dikke vacht notabene maar ze stond bij het hek te roepen dat ze naar binnen wou. Dus ze heeft s'middags lekker extra lang binnen gestaan, en de dagen daarop ging het weer beter. Ik denk dat het toch aan de gevoelstemperaturen ligt dan.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:52

heb ook een welshje dat t snel koud heeft hoor! heb dus wel een deken op want vind t niet nodig dat ze kou lijd omdat ik vind dat t zo hoort...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 20:56

ja maar dat is een volwassen pony,een veulen hoort geen deken op te hebben,ben ik totaal geen voorstander van.

waarom niet? als ik haar een deken op doe dan zal ze straks nog slechter haar temperatuur kunnen regelen..zal ze straks met minder koud weer toch snel koud krijgen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:58

Idd inowa, goed dat je dat niet meteen doet. Ik zou het gewoon even aankijken, bij ons staat dat paardje inmiddels weer vrolijk buiten, dus wsl gewoon even een dipje.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:00

Zeven maanden is heel erg jong. Ze kan zich met al die bevroren grond niet echt warm lopen en af en toe rennen. Ze staat dus erg veel stil. En het is heel erg koud. Dus als je veulen het koud heeft, niet moeilijk doen en hem heel gauw op stal zetten.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:04

Ik zou gewoon een deken om doen, heb ik ook bij mijn paard gedaan toen 6 a 7maanden oud was enhet koud had.
En ze is nu echt geen mietje geworden kan haar zelf nu wel zonder deken, ze word ook niet sneller ziek want ze is bu 11 jaar nooit dag ziek.

En om nou kou te laten hebben omdta niet hoort een deken vind ik echt onzin, we leven in heel andere tijden, weer is heel anders nu, paarden kunnen niet aan wennen zo is mooi weer zo is min 7.

en dus niet op stal zetten gewoon deken om, wel in de nacht op stal
Laatst bijgewerkt door meisje op 02-12-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:06

Mijn pony's (shetten) staan met dit weer in verhouding veel in de stal kunnen zelf kiezen.
Toen Billy nog geen jaar was hebben ze een deken opgehad inclusief het jonkie, toen was het koud en lieten ze duidelijk merken het niet bij te benen met alleen de vacht.
Merrie was ziek geweest en veulen nog relatief jong, had toen ook een beetje aparte vacht, bleef bijvoorbeeld geen sneeuw op liggen terwijl dat nu bij zijn volwassen vacht wel het geval is. Zoals bij deze Afbeelding
Dat is voor mij de graadmeter als de vacht goed isoleert, moet de sneeuw erop liggen, en niet smelten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:08

@meisje: een veulen met een deken da's toch niks, daar kom je ook de rest van de winter niet meer vanaf. Nee dan liever op stal. Een deken verpest alleen de werking van de vacht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:12

ik zou opteren om ze anders de mogelijkheid te geven om binnen te komen maar de stal open te laten, zodat ze kan kiezen tussen binnen of buiten
of ze de mogelijkheid geven om op te warmen (ipv in een maal 6 uur buiten, ze sochtends een uurtje of 2-3 buiten gooien, over de middag effe binnen halen dat ze kan bijeten, mss wat warm voer geven, en daarna nog een uurtje of 2-3 naar buiten, bij voorkeur met een ander paard, dan stimuleren ze elkaar toch om een beetje te bewegen (al is het maar omdat de een het plukje hooi van de ander wil opeten) en ze kunnen bij elkaar staan om warmte te zoeken.
een deken zou ik ook niet direct doen, als het niet anders kan ze dan maar op stal en twee maal per dag een uurtje buiten ofzo

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:15

Als je nu een deken op doet, zit je er de rest van de winter aan vast.
Een veulen heeft ook wat minder 'bij te zetten' dan een ouder paard (minder volume). Zit ze wel goed in haar 'vlees'?
Het kan duiden op een verminderde weerstand, maar het kan ook zijn dat ze iets meer tijd nodig heeft om zich aan te passen aan dit weertype. Ik zou haar wat meer op stal laten staan tot het weer wat aangenamer weer wordt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:22

Voer je het eten trouwens alleen buiten of leg je ook hooi binnen, want dan kan dat de reden zijn om buiten te blijven ondanks de kou. dan zou je haar meer binnen kunnen krijgen door daar ook hooi te leggen. Ik ben ook geen voorstander van dekens overigens, maar toen mijn ruin zo jong was adviseerde de da dat wel, vanwege zijn slechte vacht.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:16

inowa schreef:
snap alleen niet dat ze als ze in de weide staat niet de stal in gaat,die staat dan namelijk gewoon open en kunnen ze zo in lopen.
ze rent pas naar de stal als ik er ben..

Dat deed mijn 2 jarige dus ook, omdat de merries haar niet in de stal lieten. Kan het zijn dat ze bang voor ze is? Of dat ze eruit gejaagd wordt? Mijne staat onderaan de rangorde en mag de stal dus niet in.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:21

wij hebben ook een veulen gehad die het snel koud had en heb er een waterdichte deken opgedaan zonder vulling oid, moet wel zeggen dat we dit deden omdat ze ook last van haar longetjes kreeg..
Nu met die extreme weer hebben we bij alle jongen dieren een deken op zonder vulling alleen bescherming tegen de wind en regen

pas met die kleintjes dus wel erg op de longetjes.. een longonsteking zit in een klein hoekje