drachtig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

robindanique

drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 00:41

zoals je hierboven al leest, heb ik sinds een maandje weer een verzorgfjordje.
alleen toen ik er de eerste keer kwam was der buik dik , en niet gewoon dik maar ik voelde ook rare bobbeltjes aan de onderkant van der buik.
alsof ze echt drachtig was dus, ik heb het al met de eigenaar gesproken maar hij zegt dat dat niet kan.
nu was mijn vraag of iemand weet wie ik er wel bij moet halen om het te laten nakijken

..

fjordnina

Re: drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:43

Ik neem aan dat de eigenaar wel weet of zijn merrie al dan niet bij een hengst gelopen heeft en dus mogelijk drachtig kan zijn. Aangezien hij zegt dat het niet kan zou ik dat maar aannemen.

Nicole288

Re: drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:15

De enige die het zou kunnen vertellen is een veearts, maar ik zou toch maar gewoon op de eigenaar afgaan, die zal een veearts niet nodig vinden als er bijv gewoon geen hengst bij de merrie geweest is.

FJ -> KS

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:35

Als de eigenaar zegt van niet dan is het (hoogstwaarschijnlijk) niet.
bolletjes bij de buik met drachtigheid? nog nooit gezien :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:27

Waarom zou jij als verzorgster iemand er bij halen om te laten checken of de merrie drachtig is?
Als de eigenaar zegt dat het niet zo is, dan is het niet zo.

Ik zie het al voor me dat mijn verzorgster een veearts inschakelt...
Sorry, maar dit zijn dingen die je als verzorgster gewoon maar beter van de eigenaar aan kan nemen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:31

Het lijkt me niet echt jou taak om daar iemand voor in te schakelen... een eigenaar zal zelf toch wel weten of er een mogelijkheid is dat ze drachtig is. daarbij kunnen die 'rare bulten' ook gewoon vochtbulten zijn....

zou maar lekker genieten van je verzorgfjord en je hier verder niet meer druk over maken...

robindanique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 19:33

Ja ik was er gewoon ongerust over. maar het zou inderdaad dus wel niks zijn
iig bedankt.

hier kan een slotje op.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:42

ik heb een verzorgpony
het is een draver
hij staat net op de manege
maar het lijkt wel alsof ze steeds dikker word
ik ben bang dat de eigenaar een miskoop heeft gekocht
hoe kan ik zien of ze drachtig is of niet
er is al een veearts bij geweest maar die weet het niet zeker
toen ze werd gekocht was ze al een beetje dik
we dachten dat het vet was niet dus
ik wil niet dat ik naar haar toe loop enn dat er opeens een veulen in haar stal erbij loopt
hoe weet ik of ze drachtig is?

help me please :(:)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:49

uhm DA en dan een echo laten doen, uiteraard in overleg met de eigenaar,
het is idd not done als verzorger om dit op eigen houtje te doen

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:21

@ Crazyshar: inderdaad. Dat kost je je verzorgpony.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:17

Verzorg gewoon lekker dat paardje en laat de eigenaar zich verder druk maken over wel of niet drachtig.... Dat is jouw probleem toch niet?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:57

viwi schreef:
ik wil niet dat ik naar haar toe loop enn dat er opeens een veulen in haar stal erbij loopt?

Waarom wil je dat niet? De eigenaar misschien wel.
TS en jij maken zich druk om zaken die niet jullie business zijn. Wees gewoon lief en correct tegen jullie verzorgpaardjes en laat de verantwoordelijkheden over aan de eigenaren.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:01

Inderdaad. Een verzorgpaard is er om te verzorgen en te rijden. Maar niet om zelf verantwoordelijkheden te nemen ten aanzien van veeartsen en dergelijke.
De eigenaar bepaalt, niet de verzorger.
En de DA twijfelt of de merrie drachtig is? Dat vind ik een beetje vreemd. Als de DA een echo maakt, opvoelt of bloed afneemt, is er geen twijfel meer.
Maar nogmaals; dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ik zou me er buiten houden als verzorgster, anders ben je straks je verzorgpaardje kwijt.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:19

dat weet ik wel
en de baas van mijn verzorgpony is een vriendin van mij
ik doe geen dingen die ik niet hoor te doen
ik vraag alleen of iemand weet wat WE kunnen doen.
het is hartstikke leuk als er een veulen komt
maar als dat zo is hebben we ruimte nodig en dat is er nu niet de stal is niet zoooo groot hoor.
en als ze drachrig is komt er ook een tijd dat het pijn doet als je een schopje geeft met je been enzo
dat willen WE verkomen
dus iemand nog tips?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:58

viwi schreef:
dat weet ik wel
en als ze drachrig is komt er ook een tijd dat het pijn doet als je een schopje geeft met je been enzo
dat willen WE verkomen
dus iemand nog tips?

Flauwekul. Merrie geeft zelf aan of het rijden te zwaar wordt, heeft niets te maken met pijn bij het drijven (dan doe je in ieder geval iets niet goed).
Verder is het voor jou een kwestie van afwachten. Als de eigenaresse een vriendin van jou is, is zij vermoed ik ook nog niet zo oud en zullen haar ouders haar paard ook wel enigszins in de gaten houden. Voor jou, als verzorgster is het dus een kwestie van afwachten en niet meer willen doen dan dat.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:06

ik ga er niks aan doen maar geef de tips door aan het basje van mijn verzorgpaardje
haar baasje is 18 jaar dus ze is zelf verantwoordelijk
en ik rijd al een paar jaren dus ik doe niks verkeerd
ik mag toch wel bezorgd zijn of is iedereen er opeens tegen dat een verzorgster zich zorgen maakt omdat de veearts het niet zeker weet of ze nu drachtig is of niet
maar vraag eht anders wel aan een specalist die weet mischien wat WE moeten
:o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:13

Ik begrijp heel goed dat je bezorgd bent hoor en dat je wat bang bent om haar te berijden als ze drachtig zou zijn.Je mag dat ook gerust vragen op bokt,helaas zitten er ook een beetje kattige bokkers tussen,maar dat is bokt he.
Ik heb zelf ook een merrie die waarschijnlijk drachtig is,veearts bij geweest,weet het ook niet zeker.
Maar je moet weten dat je de merrie gewoon kan berijden hoor,zelfs tot het laatst toe.Uiteraard doe je dan wel rustiger aan enzo.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:16

Cynthia82 schreef:
Inderdaad. Een verzorgpaard is er om te verzorgen en te rijden. Maar niet om zelf verantwoordelijkheden te nemen ten aanzien van veeartsen en dergelijke.
De eigenaar bepaalt, niet de verzorger.
En de DA twijfelt of de merrie drachtig is? Dat vind ik een beetje vreemd. Als de DA een echo maakt, opvoelt of bloed afneemt, is er geen twijfel meer.Maar nogmaals; dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ik zou me er buiten houden als verzorgster, anders ben je straks je verzorgpaardje kwijt.

Nou dat is helemaal niet vreemd hoor,mijn merrie is ook opgevoeld,ook mijn veearts weet het niet zeker en denkt dat ze niet drachtig is.Mja denken heb je nix aan,maar ze hoeven het niet altijd meteen kunnen voelen.Soms ligt het veulen diep,of het is een klein veulen?

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:17

bedankt dat je me snapt
bedankt voor de tip
als ik merk dat ze echt dikker word enzo ga ik rustiger rijden of eerder (rij toch alleen stap en draf moet nog leren springen en galoperen lukt haar ook nog niet zo)
suc6 met jouw merrie ;)
enne als ik meer weet type ik het hier wel in thanks :(:)
:D :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:23

GGD hoor,blijf er maar lekker mee rijden,het kan helemaal geen kwaad.
Als ze op het laatst loopt is ze zó breed dat je vanzelf rustiger aan gaat doen.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:24

haha
oke kijk mensen!!!!!
hier heb je tenminste wat aan
nogmaals bedankt :(:)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:59

Een da kan ook altijd een bloedtest doen en er zijn ook plastesten. Als een da opvoelt, bloed afneemt en een plastest doet (kan je trouwens ook zelf doen), is de kans mi heel erg klein dat er nog twijfel bestaat.
In je eerste post vraag je hoe JIJ kan zien dat de merrie drachtig is en dat je bang bent dat de eigenaar een miskoop heeft gedaan.. Een merrie is toch geen miskoop als ze drachtig is?
Maar goed... Je hoeft het paard niet anders dan anders te behandelen. Zo lang mogelijk doorrijden is inderdaad alleen maar goed, maar zorg er wel voor da je haar niet dwingt (als ze echt drachtig is).
Wanneer heeft de eigenaresse de merrie gekocht?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:27

we bedoelden onze commentaar goed omdat wij niet willen dat jij je verzorgpaardje kwijt raakt omdat het overkwam dat je op eigen houtje dingen wilde gaan doen. ;)

verder zou ik gewoon lekker genieten en de DA idd een bloedtest laten afnemen en een echo, zodat je toch een zekerheid hebt en je idd kan voorbereiden op het nieuwe leven dat je cadeau krijgt.

enneuh ik bedoelde het goed hoor ;)

MichelleFl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:01

beter dat je de eigenaar op zn woord vertrouwd, rare bobbeltjes onderde buik? komt mij ook niet bekend voor bij drachtige merries,
veel succes!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:23

als de eigenaar zegt van niet heb je weinig kans dat het wel zo is