Welke merriebrok of merriemuesli??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Welke merriebrok of merriemuesli??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:03

Hallo,

Ik vroeg mij af welke merriebrok of merriemuesli jullie gebruiken tijdens de laatste maanden van de dracht / eerste maanden met veulen.

Op de vorige stal werd automatisch Pavo Podo Lac gevoerd (opzich heel fijn dat dat binnen gewoon stalgeld mogelijk was), maar ben daar niet heel erg tevreden over.
Merrie werd er erg vet van, ondanks dat ik minder voerde dan aangegeven. Ook vond ik dat de melkgifte moeilijk op gang kwam. Meer voer geven resulteert dan weer in een NOG vettere merrie.

Kortom, ik wil wat anders. Iemand ideeen?

Zelf kwam ik uit op Cavalor Probreed Muesli.
Iemand ervaring mee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:11

Ik heb de Pavo inderdaad. Prima voer. Als ze heel dik wordt (weet je zeker dat het vet is?) kan je ook alleen supplement bijgeven bij haar gewone voer. Dan krijgt ze toch alle vitamines binnen die ze nodig heeft voor het veulen.

Dat de melkproductie niet goed op gang kwam heeft niks te maken met de Pavo hoor. Dat is een hormonenkwestie.

Cavalor Probreed is ook een prima voer, voerde ik soms als muesli nog bij.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:16

Suzanne F. schreef:
Ik heb de Pavo inderdaad. Prima voer. Als ze heel dik wordt (weet je zeker dat het vet is?) kan je ook alleen supplement bijgeven bij haar gewone voer. Dan krijgt ze toch alle vitamines binnen die ze nodig heeft voor het veulen.

Dat de melkproductie niet goed op gang kwam heeft niks te maken met de Pavo hoor. Dat is een hormonenkwestie.

Cavalor Probreed is ook een prima voer, voerde ik soms als muesli nog bij.

Nou, ik heb destijds behoorlijk advies ingewonnen en de DA's hier de buurt gaven toch allemaal een verband weer tussen hoeveelheid en kwaliteit krachtvoer en melkproductie. Bij mensen is er ook verband tussen hoeveelheid en kwaliteit van eten en melkgift, dus lijkt me bij paarden ook!

En ja, het was vet. Nu moet ik toegeven dat ze sowieso heel zwaar wordt, maar nu hadden we ook een behoorlijke hoeveelheid vet. Ze plofte bijna uit elkaar ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:23

MariekeA schreef:
Nou, ik heb destijds behoorlijk advies ingewonnen en de DA's hier de buurt gaven toch allemaal een verband weer tussen hoeveelheid en kwaliteit krachtvoer en melkproductie. Bij mensen is er ook verband tussen hoeveelheid en kwaliteit van eten en melkgift, dus lijkt me bij paarden ook!

Ok maar geheel op het voer afschuiven kan je het niet. Bij mijn merrie spoot het eruit toen ik Pavo voerde.
De ene mens heeft ook gewoon een betere productie dan de andere. Ik at ook geen speciale dingen voor de productie. Anderen doen dat wel en hebben een lage melkgift.

Er is een verband maar niet zo groot als jij schetst. Pavo is een kwalitatief hele goede merriebrok, daar ligt de lage melkgift niet aan.

Er zijn supplementen voor drachtige merries, die kan je geven zonder dat je meer hoeft te voeren. Te vet is idd ook niet goed.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:40

Suzanne F. schreef:
Ok maar geheel op het voer afschuiven kan je het niet. Bij mijn merrie spoot het eruit toen ik Pavo voerde.
De ene mens heeft ook gewoon een betere productie dan de andere. Ik at ook geen speciale dingen voor de productie. Anderen doen dat wel en hebben een lage melkgift.

Er is een verband maar niet zo groot als jij schetst. Pavo is een kwalitatief hele goede merriebrok, daar ligt de lage melkgift niet aan.

Er zijn supplementen voor drachtige merries, die kan je geven zonder dat je meer hoeft te voeren. Te vet is idd ook niet goed.

Ik zeg nergens dat ik zeker weet dat het daar aan ligt. Net als jij niet zeker kan weten dat het er niet aan ligt overigens.
(Leeftijd, weer etc. zal ook meespelen.)
Wat voor de een goed is, wil nog niet voor iedereen goed zijn.
Als ik kijk op voerverglijk.nl zijn er meer mensen met deze opmerking bij dit voer.

Maar voor de zekerheid wil ik wat anders proberen.

Wilawander

Re: Welke merriebrok of merriemuesli??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:21

Ik gebruik Dodson and horell Mare and Youngstock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:42

Merries worden niet vet van brok maar van teveel of te rijk ruwvoer en te weinig beweging.
Voor de melkgift is het idd niet goed als de merrie te dik is, dan past ze teveel op zichzelf ipv op het veulen. Maar dat heeft niks met het merk brok te maken maar meer met de rest van het rantsoen en de manier van houden.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:26

Wij voeren altijd gewoon basisbrok, daar zit alles in wat ze nodig hebben. Nog nooit hebben onze merries, drachtig en zogend, last gehad van deze brokken. Ze hebben altijd normale veulens gebracht en goed melk geproduceerd. Het zijn gewoon verkooptrucjes, brokken zijn brokken. Het zit gewoon in de aard van het beestje of het veel of weing melk geeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:50

En ik volg dit topic even omdat ik ook wel heel benieuwd ben naar de verschillende soorten merrie brok en de ervaringen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:02

Wij geven Cavalor Probreed. Het is ook handig dat het veulen hiervan kan mee eten.
Ze vinden het ook nog eens erg lekker.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 22:37

[***] schreef:
Merries worden niet vet van brok maar van teveel of te rijk ruwvoer en te weinig beweging.
Voor de melkgift is het idd niet goed als de merrie te dik is, dan past ze teveel op zichzelf ipv op het veulen. Maar dat heeft niks met het merk brok te maken maar meer met de rest van het rantsoen en de manier van houden.

Dat lijkt me wat kort door de bocht. Natuurlijk heeft dik zijn ook met ruwvoer te maken en met beweging, maar niet met alleen dat. Het gaat om je totale rantsoen.
Afhankelijk van de samenstelling van je krachtvoer zit er meer of minder "brandstof" in. Bovendien scheelt het ook nog per voedingstof hoe snel de brandstof te verbranden is/om te zetten is in vet.
Aangezien krachtvoer een geconcentreerde manier is om (o.a.) "brandstof" binnen te krijgen en een paard dikker wordt als hij meer brandstof binnen krijgt dan hij verbrand, speelt (de kwaliteit en samenstelling van) krachtvoer dus wel degelijk een rol.
Zeker bij een merrie zoals de mijne die al dik wordt van de lucht.

Ik heb dus liever een krachtvoer dat wel voldoende vitamines, mineralen en spoorelemeneten bevat, maar niet te veel energie/brandstof.

Ben het wel met je eens dat veel mensen klagen dat hun paard niet dik te krijgen is en daarom kilo's krachtvoer voeren, maar bijna geen ruwvoer.... Dat zou uiteraard andersom moeten, maar dat heeft ook weer te maken met de aard van de brandstof en hoe snel hij verbrand/opslaat in vet...

Flyfly: http://www.pv.wageningen-ur.nl/producte ... eulens.pdf

Anyway, terug naar de originele vraag: wat voeren jullie je merrie en zijn jullie er tevreden over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:16

Marieke: het is helemaal niet moeilijk, zeker een merrie die er al goed uit ziet krijgt maar weinig brok, dus maakt het krachtvoer maar 1/10 van het totale rantsoen uit. Als je paard te vet is, zal dat een andere oorzaak hebben dan het verschil tussen een kilo basisbrok versus merriebrok of het verschil in energie tussen de merken onderling. Dan heb je het over grammetjes. Veel belangrijker zijn de gehaltes aan koper, magnesium e.d.

Verder ben ik een enorme voorstander van merriebrok, vooral voor het ongeboren veulen. Die krijgt de juiste vitaminen en mineralen mee voor de eerste tijd na de geboorte als het alleen nog maar melk drinkt maar wel ontzettend hard groeit. Merriemelk bevat weinig vitaminen en mineralen (of je nu merriebrok voert of niet) en door in de laatste maanden van de dracht merriebrok te voeren zorg je ervoor dat het veulen de juiste voedingsstoffen opslaat in de organen en botten voor de eerste tijd bij de moeder.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:27

F-AM --> KS

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:39

Geen ervaring hierbij maar wel met Cavalor Probreed. Ik ben hier erg tevreden van. Melkgifte kwam wel goed op gang en men merrie, die aanleg heeft om snel dik te worden, werd er helemaal niet vet van. Veulen kan erna ook lekker meeknabbelen met mams, dus das ook een goed voordeel.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:41

Ik voer de merriebrok van Havens, ben daar heel tevreden over.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:29

de drachtige dames hier krijgen de merriebrok van Besterly,dat gaat tot nu toe prima. het veulen kan er ook van mee eten tegen die tijd

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:48

ik ga dit ook even volgen.
afgelopen jaar heeft mijn merrie pavo gekregen maar erg duur.
wel goede melkgift melk spoot er uit.
maar ik wil kijken of het aankoment jaar goedkoper kan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:03

Ik heb ook merrie brok van Subli zien liggen. Is dat wat? Niet duur.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:13

Ik heb mijn merrie Cavalor Pro Breed gevoerd, ben ik erg tevreden over.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:30

NatasjavE schreef:

ik ben zelf niet tevreden over subli.
en mijn paarden eten het ook niet.
je kan het probeeren .

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:40

NatasjavE schreef:

Prima brok! Voer mijn merrie er altijd mee. Het veulen doet het er ook prima op. Zijn mooie kleine brokjes die ze al snel meeknabbelen :Y)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:44

Cute schreef:
Ik voer de merriebrok van Havens, ben daar heel tevreden over.

Hier hetzelfde. :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:43

De drachtige en zogende merrie's bij mij op stal krijgen altijd Cavalor Probreed, ze zijn er allemaal dik tevreden over. Mijn paard heeft als opfokvoer ook probreed en opvolger juniorix gehad, vind het fijn voer, ze eten het graag en het ruikt echt heel lekker (vind ik)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:32

Ja, Esprit krijgt nu ook Cavalor Juniorix en daar is ze dol op. Ziet er ook goed uit, mooi in de vacht etc.

Ben toch wel sterk naar die Cavalor Probreed aan het neigen.
Binnenkort eens kijken of ik bij iemand even beetje kan krijgen. Ff ruiken, kijken en testen of Jorina het lekker vind.

Havens heb ik ook wel eens gehad een jaar of 10 terug. Was ik opzich ook erg tevereden over. Wil nu echter liever een muesli.

Subli vinden die van mij ook niet fantastisch, althans het basisvoer. Heb het merrievoer nooit gebruikt.

[***] schreef:
dus maakt het krachtvoer maar 1/10 van het totale rantsoen uit.

Dat lijkt me niet. Percentage droge stof in ruwvoer en krachtvoer verschilt nogal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:36

Wat is er beter aan muesli tov brok?