Vanaf wanneer mag shetlander veulen bij moeder weg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shetlander44

Vanaf wanneer mag shetlander veulen bij moeder weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:43

Hallo,

Mijn aller eerste berichtje hier op Bokt.
Ik snap er nog niet zo veel van, sorry als dit onderwerp verkeerd staat. :o
Ik ga zelf een wei zetten, met geitjes. Kippen, en een shetlander. Zelf heb ik al wel wat ervaring maar nog niet zo veel. Ik wil graag een veulen kopen. Maar vanaf welke leeftijd kan zij/hij bij de moeder weg?
En zou ik beter een Hengst kopen, en dan laten castereren? Of een merrie.
Alle tips mogen binnen komen.
Alvast bedankt

Groetjes Glenn
p.s ik zal in een volgend berichtje me even voorstellen :D

Nicole288

Re: Vanaf wanneer mag shetlander veulen bij moeder weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:42

Topics met vragen over veulentjes mag je in de Kraamstal plaatsen, ik zal het topic er nu voor je naartoe verplaatsen

SMP -> KS

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:48

Het verschilt een beetje op welke leeftijd mensen hun veulen af laten spenen, dit zal je dus ook moeten overleggen met degene van wie je het paardje koopt. In principe zijn er nu het augustus is al wel afgespeende veulens te vinden, dus dat zal het probleem niet hoeven zijn. of je een hengstje of merrietje wil zal je zelf moeten bepalen, dat maakt opzich niet veel uit, net welk paardje je aanspreekt en je het beste ligt.
Wat meer uitmaakt is dat je schrijft dat je maar 1 paardje wil, voor een paard, en vooral voor een veulentje, is het heel belangrijk dat hij een paardenvriendje heeft. Een veulen wil samen kunnen spelen, en heeft ook een beetje opvoeding nodig van andere paarden. Als ik jou was zou ik dus bijvoorbeeld een oudere shet en een veulentje kopen, of twee veulentjes.

shetlander44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 17:06

Bedankt :)
Eigenlijk lijkt me het geen probleem om er 2 te houden.
Ik heb plaats zat.
Maar zou je ook 2 merrie's kunnen houden samen.
Want ik wil graag een merrie veulen.

Groetjes

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:07

Ja hoor, dat kan prima. Je zou dan zelfs kunnen overwegen om een moeder + veulen te kopen, er staan er genoeg samen te koop.

Edit:
Je krijgt dan alleen, als het veulen nog niet is afgespeent, wel een probleem met afspenen, het veulen zal daarvoor namelijk zeker een paar weken tot maanden ergens anders moeten staan dan moeder.
Bij nader inzien is dat misschien dus toch niet zo'n goed idee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:13

Veulens hebben een volwassen paard nodig dat ze leert hoe ze zich moeten gedragen. En speelkameraadje is ook erg fijn voor ze. Dan zit je al heel snel aan 3 a 4 dieren ipv 2. En met weinig ervaring is dat af te raden. Zoek liever 2 volwassen dieren die het goed met elkaar kunnen vinden. Die kunnen jouw een hele hoop leren en vergeven je opstartfouten een stuk makkelijker. Veulentjes fokken kan later altijd nog.

Hengst kopen zou ik trouwens niet doen, risico's en kosten castratie kan je beter door een ander laten nemen. Ruin is gemiddeld makkelijker in de omgang en gelijkmatiger qua gedrag.

Zoek je wel goed uit hoe het zit met regelgeving voor dieren als geiten en of schapen? Je zit dan ook als particulier vaak vast aan oormerken, registratie en administratie qua vervoeren en eventueel verplichte vaccinaties.
Laatst bijgewerkt door tamary op 05-08-10 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:15

Shetlanders kunnen niet alleen staan, die hebben gezelschap nodig van andere paardjes.
Een veulen met nog een ander veulen samen zetten klinkt leuk, maar om een evenwichtig paardje te worden is het toch beter om ze in een grotere groep in te scharen. Want met zijn tweetjes is de een toch sterker dan de ander, en de ander altijd piespaaltje. In een grotere groep wisselt het wat vaker.
Een jonge shet beleren is ook nog een verhaal apart. Ik zou voor een volwassen dier gaan, met een degelijke basis, bereden en ingespannen.
Dan kun je, mocht je later te groot voor de shet worden, er altijd nog mee gaan mennen...

shetlander44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 17:53

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik weet nu echt niet meer wat ik moet kopen.
Alleen dat het een merrie moet zijn, of 2 merrie's
Maar ik heb wel vaak zat 1 shetlander alleen gezien.
En bij mij staan ze wel bij kippen, geiten, ect.

Groetjes Glenn

shetlander44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:53

Of maakt het niet uit?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:55

Er zijn inderdaad meer mensen die het doen, maar dat betekend natuurlijk niet dat dat ook het beste is voor je paardje.
Een paard kan ook prima vrienden worden met een geitje, maar uiteindelijk zullen ze toch het gelukkigste zijn met een soortgenoot.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:00

bij mijn paard in de wei staat een shetlander.
twee dikke vriendjes.
deze shet heeft jaaaren bij schapen en geiten gelopen :(
het heeft toch zeker een jaar geduurd voordat hij weer wist hoe hij paard moest zijn.
mijn merrie heeft hem aardig opgevoed...
(heb er niks aan hoeven doen, het is nu een keurige shet)
hij deed net als een geit zo met zijn hoofd 'beuken' in plaats van als een normaal paard van zich afbijten.

als je wil dat ze echt gelukkig zijn dan moet je er min. 2 nemen. liever 1 volw. en een veulen dan 2 veulens.
dan laten ze ook de geiten en schaapjes met rust. en zijn ze veel liever (minder kans op uitbreken en andere rottigheid)
en 1 of 2 is niet heel veel meer zorg,tijd,geld,etc.

veel plezier met je kudde

shetlander44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:10

Allereerst bedankt voor jullie adviezen.
Dan denk ik dat ik moeder + dochter ga kopen.
Heeft iemand nog meer adviezen die ik moet weten.
Ik weet 100% zeker dat ik het aan kan, ofja hoe zeg je dat haha

Groetjes ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:14

Waarom kijk je niet gewoon voor twee leuke volwassen pony's? Een veulen heeft echt niet genoeg aan alleen zijn of haar moeder, leeftijdgenootjes zijn ook belangrijk. Plus dat het veulen afgespeend moet worden en ze dus voor langere tijd gescheiden moeten worden.

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:15

vanaf 3 tot 4 maanden

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:18

Idd veulen moet afgespeend worden en moet (vind ik) daarna lekker bij leeftijdsgenootjes kunnen spelen! Maar mss kan je wel een leuk veulen van iemand anders er dan bij zetten van dezelfde leeftijd...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:37

TwinkleJulie schreef:
vanaf 3 tot 4 maanden

Afspenen met 3 maanden :? Dat is echt nog veel te jong! Wij houden altijd ruim 4,5 maand aan en dat is niet meer dan gebruikelijk.

Ik zou ook gewoon gaan voor 2 leeftijdsgenootjes. Hoeven niet 2 merries te zijn, kan ook een merrie en ruin bijvoorbeeld, of 2 ruintjes. Een merrie en veulen moeten gewoon gescheiden worden voor een hele tijd en een veulen heeft meer aan een maatje van zijn eigen leeftijd.

shetlander44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 22:32

Oke, maar 2 veulens is ook geen goed idee toch?
En als je een wat oudere koop?

Erg bedankt allemaal
Geweldig forum!

Groetjes

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:34

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar je zou misschien nu twee volwassen shetland merries kunnen kopen, en ze dan volgend jaar laten dekken, zodat je over twee jaar veulentjes hebt rondlopen. Dan heb je ook nog eens een heel jaar om er over na te denken of je die veulentjes, en zo veel paarden, echt wel wilt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:13

twee veulens vind ik persoonlijk geen goed idee nee, ze hebben dan geen ouder paard om zich heen die ze kan opvoeden. Kortom, gewoon twee volwassen paardjes nemen :) kun je ook veel meer mee doen. Veulentjes moeten veulentjes kunnen zijn, daar kun je niet elke dag wat mee doen. Wel leren voetjes op tillen, meelopen aan het halster, je kunt buiten wandelen. Maar ook dit allemaal niet te vaak, daar zijn ze te jong voor.

Het is voor jou en de paarden veel leuker om twee volwassen paardjes te kopen :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:19

Calanddra schreef:
twee veulens vind ik persoonlijk geen goed idee nee, ze hebben dan geen ouder paard om zich heen die ze kan opvoeden. Kortom, gewoon twee volwassen paardjes nemen :) kun je ook veel meer mee doen. Veulentjes moeten veulentjes kunnen zijn, daar kun je niet elke dag wat mee doen. Wel leren voetjes op tillen, meelopen aan het halster, je kunt buiten wandelen. Maar ook dit allemaal niet te vaak, daar zijn ze te jong voor.

Dat is natuurlijk onzin. Hoe denk je dat het in de opfok gaat dan? Daar staan de veulens t/m hun 3e jaar ongeveer alleen maar met leeftijdsgenoten en daar loopt geen oudere bij hoor.

Maar voor de rest ga ik ook met je mee. Met volwassen shetlanders kun je gewoon meer. Die kun je poetsen, wandelen evt rijden etc. Veulens zijn daar niet geschikt voor en daarnaast snappen veel dingen nog niet.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:33

Absoluut niet afspenen met 3 maanden! Heb vorig jaar een shetlandveulen gekocht die met 3 maanden afgespeent was, pony heeft er een dikke longontsteking aan overgehouden> had een slechte weerstand!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:35

Longontsteking kunnen ze ook krijgen als ze nog bij de moeder lopen hoor :j Mijne heeft dat nl gehad toen ie 2 mnd oud was.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:47

TwinkleJulie schreef:
vanaf 3 tot 4 maanden

Dat is wel erg snel!

Áls je net begint twee dieren nemen die volwassen zijn. Twee ruinen, of merries of van elk één! Daar zul je plezier aan hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:57

TwinkleJulie schreef:
vanaf 3 tot 4 maanden

Maak daar maar minimaal 6 van en liever 8-9.
rowo schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Hoe denk je dat het in de opfok gaat dan? Daar staan de veulens t/m hun 3e jaar ongeveer alleen maar met leeftijdsgenoten en daar loopt geen oudere bij hoor.

Kleuterklas zonder schooljuf is geen goede basis. Ook de bullebak in zo'n groep moet manieren leren en dat gebeurt niet zonder volwassen paard om de grenzen aan te geven. En ook de andere dieren leren een hele hoop van een volwassen paard. Dat het gebruikelijk is om op die manier paarden op te fokken maakt het niet goed.
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel van de problemen die veel mensen hebben met hun paarden terug te voeren is op manier van opfokken?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:07

ik zou zeker kiezen voor 2 pony's. als je merries wilt, kun je bijv moeder met veulen kopen of een drachtige merrie. dan kun je veulen er gewoon permanent bijlaten, het afspenen gebeurt dan op de meest natuurlijke manier.
veulens met 3 maanden bij de moeder vandaan halen is zeer onnatuurlijk.
laat veulentjes zeker 6 maanden bij de moeder (7 maanden nog beter). ze leren nog zoveel dan van de moeder en evt soortgenoten. ook voor de weerstand is het veel beter, denk er niet te luchtig over dat het wel eerder kan. bij verkeerd afspenen kunnen paarden later gedragsproblemen krijgen.