Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jettie schreef:Veulencentrale heb ik ook gebeld... ze hadden geen biest op voorraad o.i.d., en een pleegmoeder is voor ons ook niet echt een optie. Ik denk dat we haar echte moeder daarmee redelijk van slag brengen en het is niet noodzakelijk.

En ik verweit jullie ook niets hoor. Maar zo zie je, alles heeft een reden. dit is gewoon een foutje van moeder natuur.
en rauwe koeienmelk is tig keer beter dan kunstbiest/melk!!!!
Jolliegirl schreef:Een vriendin van me had al het idee dat er een reden was.
Ze geeft geen melk, wilde moeilijk drachtig worden.
Dan heeft haar lichaam dus tóch iets aangegeven. In de natuur zou ze dus niet drachtig geworden zijn.
Alles heeft een reden namelijk
Gelukkig is het veulen gezond!En ik verweit jullie ook niets hoor. Maar zo zie je, alles heeft een reden. dit is gewoon een foutje van moeder natuur.
Als ik nog iets vind/weet/hoor dan PB ik je direct!
Rianneke schreef:Verschillen de gehaltes in koeien en paardenmelk niet enorm?
De biest die wij over hebben komt een schapenboer in het voorjaar vaak halen voor de lammetjes, maar aan paarden had ik nog niet gedacht![]()
Je mag best koeienmelk of misschien zelfs biest komen halen, maar ik denk dat het ook te ver weg is en dat er dichterbij ook boeren zijn die je willen helpen!
TS heb je inmiddels al iets gevonden of niet?
Wij hebben er in ieder geval erg geode ervaringen mee! hebben dit toen op aanraden van de DA gedaan en die heeft er meerdere veulen goed en sterk mee zien opgroeien
fokfanaat schreef:ow bah, niets hoop dat het meevalt!
ik heb nog biest in de vriezer, mocht het nodig zijn.
Citaat:3. Soortvreemd biest
Biest van koeien kan ook worden gebruikt. Het bevat echter niet de specifieke antistoffen voor het veulen. De antistoffen in soortvreemd biest zijn korter werkzaam en eerder uit het bloed verdwenen, dus geven naast een minder specifieke ook een kortere bescherming. Daarnaast zijn wel de andere factoren in koeienbiest aanwezig voor de ontwikkeling van het maagdarmkanaal. Voeg aan één liter koeienbiest twintig gram dextrose toe om de gehalten meer overeen te laten komen met die van merriebiest. Commercieel verkrijgbare veulenbiest is gebaseerd op gevriesdroogde koeienbiest. Krijgt een veulen koeienbiest, dan is het noodzakelijk dat de dierenarts daarnaast zorgt voor een andere toediening van antistoffen, bijvoorbeeld door serum in het bloed te geven via een infuus.
Bij twijfel of het veulen voldoende biest heeft gedronken, is controle mogelijk van het bloed op de aanwezigheid van antistoffen.
poedervormige dextro (dextrose/glucose) mengen met de koeienmelk. Wij hadden er geen extra serum bij nodig volgens mijn DA en dit bleek ook niet het geval. Heeft ook weer te maken met wanneer de merrie entingen heeft gehad bijvoorbeeld.