BIEST nodig: wie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jettie

BIEST nodig: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 11:39

Hallo bokkers,

Gisteravond is bij ons een prachtig, gezond hengstveulen geboren. De merrie is moederlijk, maar er is één groot probleem: ze geeft geen melk. Helemaal niets, de uier is leeg. De DA is net geweest, we doen op dit moment ons best met kunstbiest, maar echte biest is beter.

Daarom een dringende oproep: heeft iemand een net bevallen merrie die wel wat melk kan missen?

Voor telefoonnummer graag even PB'en.

Jolliegirl

Re: BIEST nodig: wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:40

jeetje..!
Hopelijk vind je snel iemand! zie dat je in drenthe woont, dus als ik me nog iemand bedenk zal ik direct vragen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:43

Heb je geen paardenmelkerij in de buurt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:45

Baccarav Stoeterij Paardenmelkerij‎
Dorpsstraat 6, 8432 PC Haule
06 41487307

Misschien kun je contact opnemen?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 12:25

Bedankt Jolliegirl :)

Heb alles gebeld wat ik kon vinden... nergens biest helaas. Er wordt nu wel wat ingevroren biest gehaald, maar meer is zéker welkom.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:37

Veulencentrale bellen? of ze nog een merrie weten waarvan het veulen is overleden?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 12:50

Veulencentrale heb ik ook gebeld... ze hadden geen biest op voorraad o.i.d., en een pleegmoeder is voor ons ook niet echt een optie. Ik denk dat we haar echte moeder daarmee redelijk van slag brengen en het is niet noodzakelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:52

Jettie schreef:
Veulencentrale heb ik ook gebeld... ze hadden geen biest op voorraad o.i.d., en een pleegmoeder is voor ons ook niet echt een optie. Ik denk dat we haar echte moeder daarmee redelijk van slag brengen en het is niet noodzakelijk.

Oke :)
Dan weet ik het ook niet meer.

Is er een oorzaak bekend waarom ze geen melk heeft?
Was ze moeilijk drachtig te krijgen?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 12:58

Fijn dat je meedenkt in ieder geval :)

Ze was moeilijk drachtig te krijgen inderdaad. We hadden het veulen nog helemaal niet verwacht (hij is 10 dagen te vroeg) en er was nog niets aan de merrie te merken. Bevalling verliep goed verder, veulen is gezond, enige probleem is dus de melk. Maargoed, ik weet niet wat de oorzaak is, het komt wel eens vaker voor volgens de DA. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:01

Een vriendin van me had al het idee dat er een reden was.
Ze geeft geen melk, wilde moeilijk drachtig worden.
Dan heeft haar lichaam dus tóch iets aangegeven. In de natuur zou ze dus niet drachtig geworden zijn.
Alles heeft een reden namelijk ;)

Gelukkig is het veulen gezond! :) En ik verweit jullie ook niets hoor. Maar zo zie je, alles heeft een reden. dit is gewoon een foutje van moeder natuur.

Als ik nog iets vind/weet/hoor dan PB ik je direct!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:11

Ik raad je aan om rauwe koeienmelk te gebuiken. Heb ook eens een veulen gehad waarvan de moeder haar niet wilde laten drinken, en melken ging aan niet ze trapte iedereen aan gort die te dicht bij kwam.
Rauwe koeienmelk of beter nog: koeien biest is een goede vervanger!!!! gewoon naar een grote koeienboer, het is hoogseizoen kalfjes dus de kans is groot dat er koeien zijn die net afgelopen week bevallen zijn.

Nog een klein tipje: aanvullen met (vloeibare of poedervormige) glucose is een hele belangijke. Wij gebruikten poedervormige dextro, maar niet overdoseren, 1 schepje is genoeg. Ook bij kunstbiest overigens!!

maargoed ga het zoeken bij de grotere koeienboeren, ik weet zeker dat ze je kunnen helpen :) en rauwe koeienmelk is tig keer beter dan kunstbiest/melk!!!!

heel veel succes!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:14

Ik heb nog wel wat biest in de vriezer liggen, maar ik woon in Noord Duitsland, dat is te ver weg zeker?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:18

Verschillen de gehaltes in koeien en paardenmelk niet enorm?
De biest die wij over hebben komt een schapenboer in het voorjaar vaak halen voor de lammetjes, maar aan paarden had ik nog niet gedacht :o
Je mag best koeienmelk of misschien zelfs biest komen halen, maar ik denk dat het ook te ver weg is en dat er dichterbij ook boeren zijn die je willen helpen!

TS heb je inmiddels al iets gevonden of niet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:21

Koeienbiest kan ik evt. voor je regelen!
Dan moet ik uiteraard wel even langs de boer om te vragen of hij nog vrije koeien heeft waar de kalveren vanaf zijn, die nog biest geven.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 04-06-10 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:21

aan biest kan ik je niet helpen....probeer ondanks lege uiers wel het veulen te laten 'drinken'...naast bijvoeding natuurlijk....dan is er een kans dat de melkproduktie opgang komt.
Sterkte!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:25

Jolliegirl schreef:
Een vriendin van me had al het idee dat er een reden was.
Ze geeft geen melk, wilde moeilijk drachtig worden.
Dan heeft haar lichaam dus tóch iets aangegeven. In de natuur zou ze dus niet drachtig geworden zijn.
Alles heeft een reden namelijk ;)

Gelukkig is het veulen gezond! :) En ik verweit jullie ook niets hoor. Maar zo zie je, alles heeft een reden. dit is gewoon een foutje van moeder natuur.

Als ik nog iets vind/weet/hoor dan PB ik je direct!

Ben ik het idd ook wel mee eens,
maargoed hebben jullie nu natuurlijk niet zoveel meer aan haha :+
Tjaa.. dat is wel lasig, dan zou ik idd gewoon paardenmelk van een ander paard aan
het veulen geven.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:28

Hier even de zus van Jettie, ik volg het topic natuurlijk ook.

Inmiddels hebben we ook koeienbiest kunnen regelen. Misschien dat er vanavond ook nog paardenbiest komt, maar dat is nog onzeker. Na 36 uur heeft biest ook geen effect meer. Bedankt allemaal voor jullie tips :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:30

Rianneke schreef:
Verschillen de gehaltes in koeien en paardenmelk niet enorm?
De biest die wij over hebben komt een schapenboer in het voorjaar vaak halen voor de lammetjes, maar aan paarden had ik nog niet gedacht :o
Je mag best koeienmelk of misschien zelfs biest komen halen, maar ik denk dat het ook te ver weg is en dat er dichterbij ook boeren zijn die je willen helpen!

TS heb je inmiddels al iets gevonden of niet?

nee koeienbiest/melk komt het meest dichtbij voor het veulen :) Wij hebben er in ieder geval erg geode ervaringen mee! hebben dit toen op aanraden van de DA gedaan en die heeft er meerdere veulen goed en sterk mee zien opgroeien :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:30

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:31

@ rosalie: Super dat jullie een oplossing hebben gevonden!!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 01:45

We hebben nog ruim een halve liter biest van onze merrie's in de vriezer, mijn nummer staat op onze website.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 01:57

jeetje wat naar! Ik hoop dat jullie het kunnen vinden (zie bericht hierboven) gezien de vorige merrie van mijn nicht geen biest aan haar veulen had gegeven... en die helaas overleden was, te zwak helaas. Ik wens je heel veel sterkte met je veulen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 02:00

http://www.dgcmaasenwaal.nl/paard.htm
Citaat:
3. Soortvreemd biest
Biest van koeien kan ook worden gebruikt. Het bevat echter niet de specifieke antistoffen voor het veulen. De antistoffen in soortvreemd biest zijn korter werkzaam en eerder uit het bloed verdwenen, dus geven naast een minder specifieke ook een kortere bescherming. Daarnaast zijn wel de andere factoren in koeienbiest aanwezig voor de ontwikkeling van het maagdarmkanaal. Voeg aan één liter koeienbiest twintig gram dextrose toe om de gehalten meer overeen te laten komen met die van merriebiest. Commercieel verkrijgbare veulenbiest is gebaseerd op gevriesdroogde koeienbiest. Krijgt een veulen koeienbiest, dan is het noodzakelijk dat de dierenarts daarnaast zorgt voor een andere toediening van antistoffen, bijvoorbeeld door serum in het bloed te geven via een infuus.
Bij twijfel of het veulen voldoende biest heeft gedronken, is controle mogelijk van het bloed op de aanwezigheid van antistoffen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:03

ja dat is dus precies wat wij hadden :) poedervormige dextro (dextrose/glucose) mengen met de koeienmelk. Wij hadden er geen extra serum bij nodig volgens mijn DA en dit bleek ook niet het geval. Heeft ook weer te maken met wanneer de merrie entingen heeft gehad bijvoorbeeld.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:43

Bedankt!
Allemaal bekende dingen inderdaad :) alles gaat in overleg met de DA & het gaat goed met het veulen.

Hier even een foto van de mooie Hidde trouwens:

Afbeelding