Ik heb even een vraag. Ik verzorg een paar paarden op een fokstal. De merries zijn daar echt voor het fokken en krijgen ook ieder jaar een veulen.
De paarden en stallen worden verzorgd door een paar vrijwilligers, ik doe enkel het voeren en weet verder helemaal niets van paarden, heb er echt geen verstand van. Daarom maar even hier vragen
Nu is er een merrie dat 1 mei een veulen heeft gekregen. Het is pas haar tweede veulen. Vorig jaar had ze een mooi veulen maar had ze er niet echt een band mee ofzo, het kon haar niet zo veel schelen als ze even gescheiden werden.
Dit jaar heeft ze wel een band met haar veulen en beschermd het ook duidelijk.
Nu willen haar verzorgers al tijden met haar op wedstrijd. Dus de dag na de geboorte van het veulen hebben ze de merrie en het veulen gescheiden om de merrie te longeren, en sindsdien hebben ze dat een paar keer vaker gedaan.
15 mei is de wedstrijd. De merrie loopt tijdens het longeren volgens mij wel ok (ik heb er geen kijk op, geen verstand van paarden) maar gilt wel om de haverklap om haar veulen en versnelt of vertraagt daarbij, waarna ze door de verzorgers een lelijke ruk aan r bit krijgt. Het veulen zelf is ook niet heel rustig, blijft steigeren en bokken en rondjes rennen in de stal, en uiteraard hinniken. Het veulen stond ook steeds te smakken en ging uiteindelijk uit het drinkbakje drinken.
Ik wou gewoon weten wat jullie gedachten hierover zijn. Naar mijn idee kijken de verzorgers niet naar het welzijn van het paard maar willen ze puur presteren (vandaar dat ik het onder kopje 'paardenwelzijn heb gezet, sorry als het niet goed staat
. Ik vind dat de merrie duidelijk aangeeft niet bij haar veulen weg te willen maar ze wordt hier toch toe gedwongen, nog geen twee weken na de geboorte al. Dit is trouwens de eerste wedstrijd van de merrie. Hiervoor is ze eigenlijk nooit echt het erf af geweest behalve voor stressvolle dingen als keuringen.
De merrie en het veulen moeten dus in de trailen naar de wedstrijd, en de reis is ook vrij lang. Daarna willen ze het veulen in de trailer laten zonder de merrie erbij.
Maar goed, ik hoor/ lees graag jullie meningen over dit onderwerp!

Ongelooflijk dat dit in Nederland gebeurt, meteen de dag na de bevalling met de merrie aan het werk
En dan na twee weken een wedstrijd. Lekker ook voor dat veulen, dat groeit toch nooit evenwichtig op zo. Jammer dat de verzorgers alleen aan zichzelf denken. Waar willen ze starten? Ik ben niet zo op de hoogte van de regeltjes van de KNHS maar bij wedstrijden gereglementeerd door de FIPO zou dit niet eens toegestaan zijn, daar zijn regels voor deelname met een merrie met een veulen aan de voet. Misschien dat de KNHS ook zoiets in zou kunnen (moeten!) stellen om dit soort leed te voorkomen? 

Ik word hier zo BOOS van he