Verrassing: drachtig ?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Santano

Verrassing: drachtig ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:25

Twee weken geleden heb ik mijn Noord-Zweedse paardje Skoy gekregen. Het is een merrie van het Brükshästtype, dit is zeg maar het bosbouwtype, dus redelijk grof en koudbloedig.
Er werd al volop met haar gereden, en ondanks dat ze nog maar kort onder het zadel is, is ze erg braaf.
Wel was ze wat dik / bol, maar daar moest volgens de keurende dierenarts ongeveer 50 kg van af door te trainen, en ook bij de stal waar ze vandaan kwam is daar al aardig aan gewerkt.

Ze is door de stal waar ik haar kocht geïmporteerd uit Zweden, precies 6 maanden geleden.
Ik kwam bij het wandelen met haar een oud boertje tegen die vroeg of ze niet drachtig was. Ik zei dat dit niet kon... Hoewel... Ze was natuurlijk pas 6 maand in Nederland, maar dat zou toch vast niet zo zijn...

Na een aantal weken is ze nog steeds niet hengstig. Inmiddels heeft ze mijn shetlanderruin kreupel getrapt, en ook de andere ruin bleef ze aanvallen (ook na een week). Met de andere merries gaat het prima. Wel vonden we dat haar buik steeds verder uitzette en vooral driehoekig werd. Afgelopen zaterdag was haar uier ineens licht gevuld. En toen ik mijn hand op haar lies legde, voelde het alsof er een hamertje tegen klopte. Mijn stalgenoot zag vanmiddag haar hele buik bewegen.
Inmiddels heb ik contact gehad met de stal die haar geïmporteerd heeft. Ze blijkt in Zweden meerdere keren gedekt te zijn (door een stamboekhengst), maar ze konden haar niet drachtig krijgen en daarom is ze naar Nederland verkocht...

Dus... :D Ik ga morgen de dierenarts bellen, helaas moét ik morgen de hele dag echt naar mijn werk door allerlei afspraken die ik niet kan verzetten (m.u.v. een daadwerkelijke bevalling natuurlijk), dus dinsdag laat ik haar bekijken/opvoelen/scannen (?). Maar alles begint toch wel langzaam in die richting te wijzen...

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:26

:):) Oh spannend!! :):)
Kan je een foto van je merrie plaatsen? Ik ben erg benieuwd naar haar

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:34

wat spannend zeg, zou echt leuk zijn,
veulen is natuurlijk zeker welkom?

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:37

jazeker is het veulen welkom. Hoewel ik een niet-drachtige merrie kocht om mee te rijden (en misschien in de toekomst mee te fokken), moet ik dus wel even omschakelen. Niet zozeer om het veulen, maar meer om de risico's van de bevalling voor de merrie. Maar ik heb mijn eigen stal/wei, dus ruimte genoeg, en het veulen is meer dan welkom. Het enige is dat ik de ballen verstand heb van fokken, bevallen etc. Een veulen opvoeden heb ik wel eerder gedaan, maar er eentje op de wereld zetten is toch wat anders... Het voelt een beetje of je zelf ineens ontdekt 8 maand zwanger te zijn ;)

Pindanootje_

Re: Verrassing: drachtig ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:43

komt vast wel allemaal goed,
ben erg benieuwd naar foto's van je merrie

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:48

Wat een spannende verassing. Wel fijn dat ze door een stamboekhengst is gedekt en niet zomaar een ongelukje.

Het is even rauw op je dak, maar met een veersta stadnby zal het wel loslopen toch.

Ik had een camera in de stal rond de tijd dat ze moest bevallen en zo wakten er nog een heleboele lieve mensen met me mee.
Daardoor heb ik toch nog wat nachtrust gehad erg fijn.

Hou ons op de hoogte ne ook ik ben erg benieuwd naar foto's van je merrie. Ze klinkt imposant.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:54

Wat een leuke verrassing zeg! Idd even omschakelen, maar zooo leuk een veulen!
Je kunt je evt voegen in het dikke buiken topic 2010, daar zitten veel mensen die vaak fokken en je evt kunnen helpen met vragen. Ook staat er op pagina 1 veel informatie.
Leuk hoor, ik ben bneieuwd!

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:52

Ik zal morgen even een foto van haar buik maken.
Morgen komt ook de da, dus dan weten we het zeker...
Twee stalgenoten hebben los van elkaar haar buik al ZIEN bewegen, dus de kans wordt steeds groter...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:22

Indien yes en er komt een mooi veulentje uit, zou ik mooi met terugwerkende kracht een dekbewijs aanvragen of via DNA een papier krijgen!
Succes!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:29

oh wat een leuke verrasing! hopelijk is het zo want volgens mij ben je er wel blij mee toch ?
Ben ook heel benieuwt naar foto's van de merrie en buik :)

balanceJarig
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:34

Gniffel... zo zat ik ook ongeveer aan het begin van het jaar. Al wist ik wel dat mijn merrietje gedekt was.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:00

Ben benieuwd wat vandaag de uitslag zal zijn :j

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:51

Oeps... vergeten een foto te maken. Maar de uitslag is binnen.
De dierenarts was aan het opvoelen en zei toen: 'ik voel een schedeltje, gefeliciteerd'....

'We' zijn dus drachtig, en het vermoeden is dat ze binnen 3 weken het veulen krijgt... Dus snel even merriebrok gehaald, en een veulenhalster, en nu met spoed inlezen hoe ik dat allemaal moet doen. Iemand ervaring met zo'n geboortemelder (zo'n band)?

balanceJarig
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:56

Goh, gefeliciteerd! Ik ben nu wel erg benieuwd naar een foto van de merrie, misschien heb je d'r ook een van de hengst? Genoeg mensen die je hier kunnen helpen. Je dierenarts is nu ook op de hoogte dus op naar een mooi, gezond veulen.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:08

Stille meelezer:
Gefeliciteerd! Spannend zeg!
Ook ik ben erg benieuwd naar foto's

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:27

Citaat:
misschien heb je d'r ook een van de hengst?

Moet ik wel eerst weten wie de vader is :D
We zijn bezig contact te leggen met de mensen in Zweden om een dekdatum en een naam te krijgen...

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:29

Hé gefeliciteerd met je verassing.
Zal wel mooi wezen als ze de vader weten in zweden.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:32

Wat spannend!
Dat zou echt leuk zijn!
Een veulentje erbij :)
Gefeliciteerd :)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:37

Wat leuk voor je!!!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:48

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:36

gefeliciteeerd, nu maar hopen op een mooi en gezond veulentje ! :D

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:53

Oh wat spannend gefeliciteerd. Zo ben ik er ook achter gekomen dat mijn merrie drachtig was(inmiddels al bevallen). Alleen weet ik helaas niet wie de vader is geweest, hopelijk kom je daar nog achter, zou wel leuk zijn.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:26

Het blijkt helaas tóch geen stamboekhengst: daar is ze eerder wel door gedekt, maar ze werd niet drachtig. Toen hebben ze gedacht: we kunnen haar wel bij onze arabier hengst laten lopen... Het wordt dus een arabo-Zweed ;-)
Ze zou rond juli gedekt zijn...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:29

Gefeliciteerd! *D Gelukkig is het veulen welkom! Ben benieuwd naar foto's.

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:34

Gefeliciteerd!! Spannend zo een verrassingsveulen!! Op stal hadden wij ook iemand die kocht 1 paard en achteraf bleek er nog eentje in te zitten en daar is een super mooi veulentje uitgekomen!!
Spannend hoor!!