Pony binnen of buiten laten bevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske_13

Pony binnen of buiten laten bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:35

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, anders moet je maar even temmen..
Ik heb 2 drachtige merrie's een shetlander + een d-pony, de shet is vorig jaar buiten bevallen, dus dit jaar ook weer. Maar nu mijn d-pony.. Daar twijfel ik nog over, ik heb hier even onze situatie wat betreft weide en stalling beschreven. Wat vinden jullie, binnen of buiten?

Binnen:
We hebben niet zo'n grote stal, 3 bij 3 meter, ben dan ook een beetje bang dat de merrie het veulen dood drukt bij de bevalling?
Binnen ligt wel een dik pak stro, en het klinkt veiliger, en ik hoor altijd dat veulens overal binnen worden geboren?

Buiten:
We kunnen bij ons achter het huis een stukje wei afzetten van ongeveer 10 bij 10 meter. Hier hebben we vanuit het keukenraam en vanuit mijn slaapkamerraam goed zicht op. Maar dan ben ik weer bang dat het veulen onder het draad door bevalt? :+ Of bedenk ik nou allemaal vreemde dingen die helemaal niet kunnen? :+

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Mijn d-pony, Silla, is trouwens in april uitgerekend ;)

FriesWytske

Re: Pony binnen of buiten laten bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:38

Wanneer zijn ze uitgerekend?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:41

FriesWytske schreef:
Wanneer zijn ze uitgerekend?

In april, wanneer precies kon de da ons niet vertellen, we hebben Silla gekocht op 21 december 2009 en ze is pas met ongeveer 5 maanden dracht gescand..

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:42

Ik heb wel ooit ergens gehoord dat een weiland misschien in onze ogen niet zo schoon is, maar het qua kans op infecties altijd nog véél schoner is dan een stal!

Daarnaast ben ik het eens met je dat 3x3 misschien wat te klein is. Maar ook dat een veulen door/onder draad door kan. Ik denk dat als je je merrie buiten wil laten bevallen, je iets van een afscheiding moet maken die fysieker is dan een draadje en laag genoeg dat het veulen er helemaal niet onder kan komen. Wellicht heb je nog wat hout over waar je een hekje van kan improviseren? Ook heb je geloof ik niet al te dure kunststof hekken die je makkelijk verplaatsen kan. Maar daar weet ik het fijne niet van.

Iig veel succes en heel veel plezier/geluk met het kleine grut in spé! ;)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:43

Bij ons bevalt de merrie meestal binnen, bij de eerste is ze buiten bevallen, bij de rest binnen onze merrie is ruim 1.60 en bevalt in een stal van zo uit mijn hoofd 3 bij 3.75 en dit is al 3x goed gegaan.
Wat we aan het eind wel doen is haar alleen buiten zetten, onze merrie bevalt meestal overdag, maar dan heeft ze tenminste geen last van de rest.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:46

@cream_1986: Oke! Als we voor buiten kiezen doen we er wel een stroomdraadje bij onder, bedankt voor je reactie!

@_Hedwig_: Dus bij jullie gaat het wel gewoon goed binnen?

Vergeten te zeggen: Voor op stal hebben wij niet de beschikking tot een camera of birth alarm etc.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:11

En dan heb ik nog een vraag: Mijn shetje schuurt aan de hooiruif en aan bomen etc. Dus ze heeft nu overal enorme kale plekken, de DA is er al bij geweest en zei dat het geen schurft was en dat het enige wat we kunnen doen goed poetsen is. Waarschijnlijk schuurt ze ook zoveel doordat ze zo'n enorm dikke vacht heeft. Nu zaten we er over te denken om haar te scheren, maar we hebben geen dekentje ofzo. Zou het helpen om haar te scheren? Desnoods ergens in de lente zodat de wintervacht eerder weg is? Of heeft iemand een andere manier om de jeuk te verlichten?
Alvast bedankt ;)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:25

Er zijn van die speciale kammetjes van Oster en van Furminator. Die krijgen onwijs veel haar weg. Zou daar eens mee experimenteren. Bij die van mij (ik heb er een van Oster) werkt het prima!

Edit: Zoek ze eens op op de te koop fora. Ze worden ook nieuw maar veel goedkoper aangeboden dan elders (scheelt 20 euri ofzo!)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:30

Zijn er sloten aan de randen van de weilanden waar het schuin afloopt? Heb hier namelijk ooit een zeer slechte ervaring mee gehad :=

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:33

Oppassen met een sloot in de buurt!
Paarden die gaan smijten schijnen de sloot op te zoeken, dus goed afbakenen als je ze buiten laat bevallen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:36

Inderdaad, buiten in het gras bevallen is veel schoner dan de meeste mensen denken. En doordat er steeds frisse lucht en wind is, kunnen de meeste gevaarlijke bacteriën niet overleven.
Kan me alleen goed voorstellen dat als het giet van de regen, dat mensen dan toch echt liever naar binnen gaan :D

Scheren zou een optie kunnen zijn, maar dan zal je als het weer koud wordt inderdaad een dekentje nodig kunnen hebben. Of inderdaad een roskam of een ander speciale borstel of kam om dagelijks even de losse haren te verwijderen. Dat zal zeker schelen in de jeuk.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:41

bij mij gaan ze 's nachts altijd op stal
maar laat ze zo laat mogelijk 's avonds nog buiten
in de hoop dat ze het buiten doen
dat vind ik het fijnst
als ik het zie aankomen gooi ik ze buiten en blijf er bij

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:38

Ja, dat is bij ons altijd goed gegaan, wij komen ook veel bij een grote fokker over de vloer, al zijn merrie's, ieder jaar tussen de 20 en de 30 bevallen in een stal die kleiner is als die van ons en dat gaat ook goed, en dat zijn allemaal kwpners.

Schuren doet onze fokmerrie altijd voor de bevalling met haar staart, wij wassen hem regelmatig en houden het haar op dat punt kort.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:47

Ik zou geen goed gevoel hebben bij een kleine ruimte buiten, zeker niet met schrikdraad. Stel dat die kleine daar vlakbij geboren wordt en pogingen doet om te gaan staan dan moet je er toch niet aan denken dat ze in het stroomdraad komt?

Als je de stal van tevoren goed schoonmaakt en met schoon stro dik opstrooit zou ik meer rust hebben omdat ze meestal nèt bevallen als jij even weg bent of ze laten je denken dat het nog wel even duurt.

Alhoewel de wei schoner is vind ik de stal veiliger. Dan kunnen ze de volgende dag bij daglicht in de wei.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:35

je moet inderdaad wel zorgen voor een veilige weide.
veulens die net geboren hebben trekken naar schrikdraad toe, ze snappen het nog niet en lopen er telkens tegen aan of gaan er zelfs door heen, dan heb je stress want merrie staat nog aan de andere kant.
bij mij doe ik ze als ik het aan zie komen in de schapenweide, met gaas afgezet maar zoals ik al zei, wel er bij blijven, je wil geen ongelukken.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:37

Lente77 schreef:
Ik zou geen goed gevoel hebben bij een kleine ruimte buiten, zeker niet met schrikdraad. Stel dat die kleine daar vlakbij geboren wordt en pogingen doet om te gaan staan dan moet je er toch niet aan denken dat ze in het stroomdraad komt?

Als je de stal van tevoren goed schoonmaakt en met schoon stro dik opstrooit zou ik meer rust hebben omdat ze meestal nèt bevallen als jij even weg bent of ze laten je denken dat het nog wel even duurt.

Alhoewel de wei schoner is vind ik de stal veiliger. Dan kunnen ze de volgende dag bij daglicht in de wei.

:j zou ik toch ook doen hoor!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 16:20

Bedankt voor alle reactie's! ;)
Er zit geen sloot dicht bij de wei en op dit moment staat er weinig stroom op het lint. Wij hebben van dat witte lint om de wei, dus geen prikkeldraad. Maar heb je binnen dan niet de kans dat de merrie het veulen dood drukt tegen de muur?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:25

renske_13 schreef:
Bedankt voor alle reactie's! ;)
Er zit geen sloot dicht bij de wei en op dit moment staat er weinig stroom op het lint. Wij hebben van dat witte lint om de wei, dus geen prikkeldraad. Maar heb je binnen dan niet de kans dat de merrie het veulen dood drukt tegen de muur?
Hoe groot is je D-pony?
Mijn pony (NRPS 1.45) heeft ook 2x veulentje gekregen in box van 3x3 zonder problemen.
Ik zou niet in de wei laten gebeuren als het in/onder/door de stroomdraad gaat ook al staat er weinig stroom op wil je ook niet meemaken.
Hebben wij een keer gehad met de eerste keer naar buiten doen dat hij tegen de stroomdraad aan kwam kermen dat hij deed :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:28

Is je Shet gecontroleerd op luizen? Dat kan ook jeuk veroorzaken. En shetten hebben daar wel snel last van.

Wat betreft de huisvesting, dat hangt ook af van het karakter van je pony en wat ze gewoon is.
Als ze altijd buiten staat, zou ik haar buiten laten staan. De weide is wel wat klein (10 bij 10) maar als je zorgt voor een duidelijke paardvriendelijke afscheiding, lijkt me dat geen probleem. De draden kunnen beter wat dikker zijn, dan is het niet zo scherp. Stroom zou ik niet doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:36

renske_13 schreef:
Vergeten te zeggen: Voor op stal hebben wij niet de beschikking tot een camera of birth alarm etc.

misschien toch eens overwegen, het is wel heel belangrijk, dat je bij de bevalling bent!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:44

http://www.bokt.nl/wiki/Geboorte

Voor evt. aanvullende informatie maar even een link gekopieerd uit de Wiki.

Als het 'snachts niet te koud is, zou ik opteren voor een buitenbevalling; 10 x 10 m is groot genoeg!
Mijn veulens uit een D-pony zijn ook allebei in de wei geboren. Een stuk afzetten is prima, maar een veulen weet niets van stroomdraadjes en linten, dus kukelt er, in zijn dronken gewaggel, gemakkelijk doorheen. (Dat heb ik zelf meegemaakt, maar was er snel bij omdat ik zelf in een tentje in de wei sliep :D ). Bij goed weer zou je er evt. strobalen omheen kunnen leggen, voor de eerste stuntelige pogingen :P
Om de wei heen had ik overigens een Heras hekwerk staan, dus op de openbare weg geraken kon gelukkig niet.
Verder zou ik je een birth-alarm adviseren en misschien kun je zelfs evt. een camera installeren, zodat je 'snachts vanuit je bed kunt controleren wat er gebeurt als het alarm afgaat.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:05

fokfanaat schreef:
renske_13 schreef:

misschien toch eens overwegen, het is wel heel belangrijk, dat je bij de bevalling bent!

Dat is niet altijd waar, onze merrie vertikt het om te bevallen met mensen erbij.
Wij hebben ook geen birth alarm, wij hebben wel een beveiligingscamera hangen, aangesloten op een tv binnen zodat we niet altijd fysiek hoeven te gaan kijken.

Edit: wij hebben ook niet de tijd om 24 uur per dag binnen 5 min. van stal te blijven.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:10

Bedankt allemaal..
Maar nu twijfel ik nog steeds :+
Even de voor een nadelen neer zetten:
Binnen in de stal,
Voordelen: -Geen lint of draad waar het veulen doorheen kan.
-Warm en droog.
Nadelen: -Minder toezicht.
-Kleine stal, ongeveer 3 bij 3 meter.
Buiten in de wei,
Voordelen: -Betere hygiëne?
-Meer ruimte.
-Beter toezicht.
Nadelen: -Kans op een onverwachte regenbui.
-Lint waar misschien het veulen doorheen gaat.

dus.. Wat zou ik doen?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:13

Welke keuze zou een paard zelf maken als zij kon kiezen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:14

Als je de mogelijkheid hebt is buiten het allerbeste! Daar hebben ze de ruimte. Zorg er wel voor dat de merrie 3 weken van te oren in het weiland staat waar je wilt dat ze gaat veulenen. Overigens is mijn merrie destijds op de mesthoop bevallen en niks geen infecties of wat dan ook.
Edit: zou gewoon de merries samen op de wei gooien, ik vind 10x10 wel erg klein.
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 20-03-10 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt