Hallo, ik weet niet of dit hier hoort maar kon geen betere plek vinden.
Even wat informatie over de merrie: Reonix is een merrie van 5 jaar oud die dit jaar haar 2e veulen zou krijgen. Ze moest nog 1.5 week dragen en was vorig jaar 10 dagen te vroeg.
Maandagmorgen kreeg ik een smsje van de eigenaresse van mijn werk dat ze 1 van onze merries na de kliniek in Wolvega heeft moeten brengen omdat de merrie hele erge koliek had. Op de kliniek is een echo van de buik gemaakt en daaruit bleek dat ze een grote verstopping had. Er is geprobeerd met paraffine en medicijnen de verstopping weg te krijgen maar dit lukte niet. Dinsdagmorgen kregen wij een telefoontje dat ze wouden gaan opereren, dus zijn we in de auto gesprongen en naar Wolvega gereden. Daar aan gekomen waren ze net begonnen, ongeveer 5 min later werden we opgehaald en werd ons verteld dat er een slag in de dikke darm zat en dat tijdens het terug draaien er een gaatje in de darm is gekomen. Dit betekende dus dat de merrie het niet ging halen, ons is toen gevraagd of wij het veulen een kans wouden geven ( veulen had overlevingskans van 0 tot 5 procent) wij hebben er toen voor gekozen om het veulen de kans te geven. Eenmaal uit de buik van de merrie is het veulen drooggewreven en even later in een verkleinde box gelegd met veel stro, dekens en een warmte lamp (ik laat wat dingen weg die niet zo heel veel toevoegen).
Ze hebben de hele avond en nacht het veulen melk gegeven en het heeft ook plasma gehad. Vanmorgen werden we gebeld dat het veulen nog steeds leefde en uit zichzelf was gaan staan. Intussen hadden wij een telefoontje gekregen van de veulencentrale dat er iemand uit Nijverdal een merrie had waar vanochtend om 7 uur een veulen vlak na de geboorte was overleden. Dus wij hebben deze merrie opgehaald uit Nijverdal en naar Wolvega gebracht (hebben ook de nageboorte en het dode veulen meegenomen want de merrie had nog lang geen afscheid genomen)
Eenmaal op de kliniek hebben de assistentes ons veulen in gesmeerd met de nageboorte en hebben wij de merrie en het dode veulen van de trailer gehaald, het dode veulen is meegereden in een kruiwagen tot aan de stal en omdat de merrie nogal onder de indruk was van de nieuwe omgeving konden wij daar gebruik van maken door het dode veulen achter een muurtje te laten staan en de merrie in de box bij het veulen te zetten(het veulen stond nog in een afgezet stukje van deze box) De merrie begon aan ons veulen te ruiken en na ongeveer 20 min had ze het veulen geaccepteerd, wij hebben toen het veulen laten drinken bij de merrie en dit ging super. De merrie is super beschermend over het veulen ze wil wel dwars door de tralies als er een ander paard langs loopt.
Nu is het dus afwachten hoe het verder gaat. Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje begrijpen en dat jullie willen helpen hopen dat de kleine Ionix het overleefd
Kimberley
Anoniem
Geplaatst: 03-03-10 23:19
wat super dat het zo kan met het veulen en die merrie! wel sterkte met het verlies van de merrie..
ship
Geplaatst: 03-03-10 23:20
och wat erg veel sterkte met het verlies van de merrie wel mooi dat de pleegmoeder het veulen accepteert ik hoop voor je dat dit zo blijft.
nog maals heel veel sterkt..
sandra1986
Geplaatst: 03-03-10 23:20
jeetje... ga duimen voor het veulentje
heel veel sterkte
misz_irene
Geplaatst: 03-03-10 23:21
Zo wat een verhaal zeg, gelukkig was er een pleegmoeder voor het veulen en heeft ie de eerste 24 uur al overleeft. Hopelijk blijft ie zo sterk! Sterkte met het verlies van je merrie,
Kimberley_
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-10 23:21
Het is inderdaad super! Het is ook wel heel erg dubbel we voelen ons echt heel erg naar onder het verlies van de merrie en zijn ook wel weer blij dat het veulen het zo goed doet.
xamberr
ik ga mee duimen voor dit kleine veulentje !
ik vindt het super dat je hem/haar een kans hebt gegeven !
uniekhorse
Och jeetje wat een verhaal zeg.. Heel veel succes met het veulen, erg sneu dat de merrie is overleden, sterkte.. Ben benieuwd naar de volgende updates.
Kimberley_
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-10 23:22
xamberr schreef:
ik ga mee duimen voor dit kleine veulentje !
ik vindt het super dat je hem/haar een kans hebt gegeven !
Ik wil er nog wel even bij zetten dat het niet mijn merrie is en ik niet de beslissing heb gemaakt ( had het als het wel mijn merrie was ook wel gedaan maar alle lof gaat na de eigenaren!)
bento1
Geplaatst: 03-03-10 23:23
jee heftig
heel veel suc6 en sterkte met je kleine zorgen kindje wat super dat de merrie haar zo goed heeft opgenomen.
duim voor je dat het goed blijft gaan!!
Whoops1
Geplaatst: 03-03-10 23:23
Sterkte met het verlies van je merrie! En ook veel sterkte nu met het veulen..
In ieder geval fijn dat er een pleegmoeder is gevonden & dat deze elkaar accepteren!
chocobroodje
Geplaatst: 03-03-10 23:25
Jeetje wat heb je veel meegemaakt in 48 uur tijd. Heel erg van je merrie, echt heel zonde. Het is wel enorm fijn dat je nu een pleegmoeder hebt, dat is voor moeders en het veulen beter! Heel veel sterkte de komende dagen, ik zal voor jullie duimen.
Pipi
Geplaatst: 03-03-10 23:27
Wat vreselijk dat jullie de merrie zijn kwijt geraakt Maar wat super dat jullie de kleine uk een kans hebben gegeven! Fijn dat er een pleegmama is voor de frummel. Ik zal meeduimen dat het goed blijft gaan.
heel veel sterkte met het verlies van je merrie. Ik hoop dat je kleintje het haalt.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 04-03-10 00:11
Gossie wat een verhaal. erg naar dat de merrie uiteindelijk overleden is, maar goed dat het veulen het wel heeft gehaald. Inderdaad heel dubbel. En wat een geweldige pleegmoeder. Dat moet je ook maar net treffen. We duimen hoor dat het veulen blijft leven en dat haar pleegmama zo voor haar blijft zorgen zoals ze nu al doet. En nog een compliment voor de eigenaren van de pleegmoeder dat ze zo hun merrie aan wildvreemden (neem ik aan?) meegeven om zo een ander veulen een kans tot overleven geven.
Jeetje wat een verhaal. horror. Blijf dit even volgen, en duimen dat alles goed blijft gaan. Succes.
Marnaat
Geplaatst: 04-03-10 00:29
Heel veel sterkte met het verlies van Reonix. Gelukkig ziet het er voor Ionix (leuke namen trouwens) hoopvol uit dankzij deze "vreemde" merrie. Hou je ons op de hoogte?
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden en hoop dat ik dat ook nog heel wat dagen mag doen
kick1972
Geplaatst: 04-03-10 09:25
ahh ik ben dit aan het lezen en de rillingen lopen over mijn rug. Wat vreselijk dat de merrie het niet overleeft heeft. Hoe speciaal is dit veulen dan he?? Als ionix dit overleeft dan is het een heel speciaal paard!! Wat ontzettend fijn en lief van de vreemde merrie dat het ionix geadopteerd heeft want zonder de merrie zouden de overlevingskansen nog kleiner zijn!
groetjes van kick
Marleen74
Geplaatst: 04-03-10 09:30
Wat lief dat die mensen jou veulen deze kans geven.Niet iedereen doet dat! Ik duim,bid en brand kaarsje voor de goede afloop. So far,so good
Jeetje wat een naar verhaal!! Maar ook weer fijn dat het veulen een kans krijgt!! Top hoor van de eiegnaren van de pleegmoeder... Heel veel sterkte met het verlies van jullie eigen merrie. Ik duim ook mee!!!
jee wat een verhaal zeg, ik duim voor jullie veulentje! wel verdrietig van de merrie natuurlijk, maar als het veulentje het haalt maakt dat het een beetje goed.