Nog 1,5 maand maar nu al harspuntjes *update* 28-2 verworpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Nog 1,5 maand maar nu al harspuntjes *update* 28-2 verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:24

Brenda is op 15 april uitgerekend (5-7-9 mei 2009 gedekt). Ze heeft bij ons al eerder 3 keer een veulen gehad zonder problemen. Twee keer daarvan was ze 11 en 12 dagen te vroeg toen wij nog gewoon 11 maanden later telden (dus nu zou dat 7 april zijn geweest). De 3e keer (2 jaar geleden) was ze wat later dan gepland.

Nu echter moet ze nog 1,5 maand en zien we nu al vocht uit de uier komen! Zaterdag zag Kim (verzorgt de buurvrouw van Brenda) al iets maar daarna was het weg. Gister waren de uiers weer toegenomen in grootte en vandaag zag ik uit beide tepels "vocht" komen. Het lijkt echt al op harspuntjes. Beetje wit/bruinig nog een beetje doorzichtig maar links zat een groter puntje en dan was het al minder doorzichtig.
Brenda zelf is gewoon heel rustig, alles op dr gemakje, maar is ook niet vies van een drafje als ik naast haar ren. Haar banden zijn de laatste tijd ook slapper geworden. Een mooie drilpudding is het maar volgens mij kan het nog wel losser. Ook dr staart kan al wat verder omhoog.
Brenda vind het ook totaal niet erg als ik aan haar uiers zit. Heb zo'n puntje gepakt en bekeken en foto gemaakt. Die staan nu op mijn telefoon en krijg ze er niet vanaf. Wanneer dit lukt zal ik het plaatsen. Zondag zal ik met een echte camera foto's maken.
In juli is Brenda gescant bij de dierenarts. Ze is toen drachtig gescand maar hij kon geen 100% zekerheid geven dat het een eenling dracht was. Brenda wordt normaal niet heel erg dik tijdens de dracht. Nu heeft ze ook een mooi buikje maar is niet overdreven dik.

Nu is dus een beetje mijn vraag of ze bijvoorbeeld binnen nu en een week een veulen kan krijgen of dat ze net zo goed zo nog 1,5 maand kan blijven staan. We houden haar goed in de gaten maar het is zo best spannend! Ik dacht namelijk dat wanneer ze beginnen met harspuntjes dat het dan niet meer lang kan duren. Maar dan is het nog wel heel erg vroeg! Ik ben dus een beetje opzoek naar mensen bij wie dit ook is gebeurd en hoelang het bij jullie toen nog duurde en wat jullie denken dat het kan zijn. Ik zal zo snel mogelijk foto's erbij plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-03-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:49

Radje moet nog 4 weken en heeft sinds anderhalve week bruine harspuntjes. Het is haar eerste veulen dus ik heb eigenlijk geen idee.
Dus ik lees even mee in je topic.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:57

Ik tel altijd 11 maanden; dan zou ze 5 april uitgeteld zijn. 4 weken te vroeg (zou dan 5 maart zijn) kan een veulen overleven (liefst niet meer dan 3 weken te vroeg volgens onze DA).
Wat ook kan is dat door het proefdraaien de uier even voller is geworden. Goed opletten of de uier wel of niet terugloopt. 's Morgens zit de uier voller en 's avonds (mits ze beweging krijgen) is de uier minder vol; zolang dat zo is, is er nog niet veel aan de hand bij onze merrries. Zo gauw de uier vol blijft en zelfs nog voller wordt, wordt het serieus bij onze merries en bevallen ze binnen een dag. Bij ons (gelukkig!) altijd voorafgegaan door kegelen of zelfs de melk uit de uier spuiten. Ik heb echter één merrie gehad die een week voor de bevalling al helemaal vieze benen had van de melk die er uit liep bij iedere stap. En na een week serieus waken :O pas beviel van een gezond veulen. Het langste wat hier een merrie over gedragen heeft is 4 weken. Wel heb ik meegemaakt dat een merrie 3 weken voor de datum de banden al los had en uiteindelijk 3 weken over ging! We hebben nu maar één merrie drachtig, maar die hebben we nog geen jaar, dus dat is weer opnieuw spannend hoe die het gaat doen! Ik hoop we nu eens meemaken dat een merrie op tijd bevalt. :D
Succes! Ik houd dit topic in de gaten.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 19:47

Het is gelukt om de foto's van van mijn telefoon te halen. Ze kwaliteit is niet denderend maar goed het idee is zichtbaar.

Afbeelding
Afbeelding

En het paard zelf :D Mooi buikje maar echt niet heel dik:
Afbeelding

Voor meer foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=V8MRTV7S

Fleury

Re: Nog 1,5 maand maar nu al vocht/harspuntjes uit uier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:57

Vandaag nogsteeds puntjes op de uier en de staart kon bijna op de rug gelegd worden. Ze is vandaag 293 dagen drachtig.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:38

Brenda is vanochtend bevallen van een prachtig hengstje, ik was erbij maar hij is helaas overleden.
Vanochtend was ik om kwart over 10 bij Brenda, deze keer extra vroeg. Niemand was er want de eigenaar was net om kwart voor 10 weg gegaan.
Brenda lag in haar stal maar keek me heel vrolijk aan maar stond niet op. Daarna wel maar ging weer gauw liggen met een kreun toen wist ik dat t fout was kon nog koliek zijn of anders de geboorte maar gelijk eigenaar en Kim opgebeld. Ben bij Brenda gaan zitten die dat volgens mij wel fijn vond en hoorde haar persen en kreunen. Gauw stro gaan halen om nog extra in de stal te leggen maar toen ik terug kwam was de bevalling al begonnen.
Er kwam een rode zak naar buiten dus ik wist eigenlijk al dat t foute boel was. Het was heel snel gebeurd, gauw gat gemaakt in die zak en veulentje het hoofd vrij gemaakt. Maar hij leefde al niet meer. Brenda hinnikte er nog tegen die besefte het nog niet echt en begon hem droog te likken.
De dierenarts is nog gekomen en heeft eea uitgelegd. Met Brenda is het goddank helemaal goed behalve wat neerslachtig. Ze heeft nog ongeveer 4 uur bij haar veulen gewaakt en toen hebben we hem weggehaald. Moeilijk moment was dat.
Heb nog best wat foto's gemaakt, het was zo'n prachtig veulentje. Ben er echt kapot van

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:39

Ohh vreselijk zeg!
Sterkte! :(:)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:40

Sterke met het verlies van je veulen, kon de dierenarts ook de reden geven dat het veulen zo vroeg geboren is?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:03

Ik weet nog niet precies wat waarvoor de rede was maar er zijn verschillende dingen gebeurd.

We kwamen erachter dat ze eerst een tweeling heeft gehad die al was gestorven bij een paar maanden denk ik. De DA vond een mini schedeltje en nog wat restjes maar dit is volgens hem niet de oorzaak.
De navelstreng zat best veel gedraait en waarschijnlijk heeft het veulen daardoor te weinig zuurstof gekregen.
Ook is het veulen geboren met een red bag delivery. De nageboorte zat nog om het veulen heen. Daardoor heeft het veulen ook te weinig zuurstof gekregen. Ik heb de rode zak open gemaakt en ben gelijk naar t hoofdje opzoek gegaan maar toen was er al geen teken van leven.

Maar waarom het veulen nu al is geboren weet ik nog niet. Ze stond nu een week met vocht uit de uiers dus kan niet dat dat begonnen is en het veulen toen dood was lijkt me.
Ik weet het ook niet maar en is nu teveel gebeurd en we hadden niet kunnen voorkomen dat hij overleden was.

Hij was echt zo mooi. Ben foto's aan het uploaden zal er een paar hier plaatsen. Ziet er niet vreemd uit hij was gewoon volmaakt.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:23

Sterkte!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:42

heel veel sterkte meid !!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:45

wat vreselijk sneu, heel veel sterkte!
ben benieuwd naar het veulen, vind het heel erg dat het zo heeft moeten gaan voor jullie, dit had je natuurlijk ook niet verwacht.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:49

jeetje, wat een nachtmerrie....
heel veel sterkte :(:)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:51

Jeetje wat naar, heel veel sterkte!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:51

Heel erg veel sterkte er mee!
Wordt het nog onderzocht waarom het veulen gestorven is?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:56

Fleur, wat naar zeg!!! Fijn voor Brenda dat je erbij was. Alles is wel goed met Brenda?
Dit is wel enorme pech, eigenlijk alles wat maar verkeerd kon gaan ging ook verkeerd. Jij hebt ook gedaan wat je kon doen om het veulen te redden, goed zeg dat je zo adequaat gehandeld hebt!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:02

Ooh! Wat erg!!
Heel veel sterkte!! :(:)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:05

Jemig, er was al wel heel veel tegenslag voordat dit veulentje zelfs de buitenwereld had gezien :\ Het heeft niet zo mogen zijn blijkbaar, maar wat goed dat je gelijk de vliezen om het hoofdje hebt weggehaald. Aan de begeleiding had 't niet gelegen. Veel sterkte!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:09

Hier wat foto's. Sommige zal ik in linkjes zetten maar ze zijn niet heel schokkend.

Nog in het vlies (maar al uit de rode zak). Brenda zit t veulen al schoon te likken.
http://lh5.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/S4qgV ... 010989.JPG

http://lh4.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/S4qgX ... 010992.JPG

Vlies open:
http://lh6.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/S4qgZ ... 010996.JPG

Hier word ik nog het meest verdrietig van:
Afbeelding

Dit is misschien wel beetje vies, de nageboorte ofwel de rode zak waar het veulen nog in zat tijdens de geboorte:
http://lh4.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/S4qgm ... 020020.JPG

Mooi veulentje ;(
Afbeelding

http://lh6.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/S4qgn ... 020023.JPG

;(
Afbeelding

Hij had een heel mooi nekje met al hele mooie maantjes:
http://lh4.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/S4qgw ... 020040.JPG

Pfff heb t er echt moeilijk mee.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:15

Wat erg voor je ;( Het is een prachtig veulen!
Sterkte!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:16

Och jeetje wat naar!!
Wat een plaatje was het!!
Heel veel sterkte met dit verlies!!

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:45

he fleur, hoe gaat t nu met je?
was Brenda al wat rustiger toen jullie terug kwamen?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:00

He jakkes wat naar.
Ik wilde je net gerust stellen toen ik die foto's van die uiers van je merrie zag. Had mijn merrie vorig jaar ook een maand lang. Maar helaas is het bij jou toch te vroeg geboren. Jammer het beestje is idd al helemaal af. Sterkte ermee.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:12

Fleury: heel veel sterkte :(:) . t was een knap ventje.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:14

Wat vreselijk meis. Wel fijn voor Brenda dat je erbij was. Sterkte!