Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.

haha Mias schreef:De uiers zijn inderdaad erg gegroeid.
Maar de laatste keer toen ik keek waren da banden niet slap genoeg. Al zegt dat ook niets. Dat kan ook heel snel gaan.
Ik ben zo benieuwd wat er uit komt! Zal zaterdag even betalenhaha
Marijke schreef:Waarschijnlijk zoas hierboven wordt gezegd is het oedeem/vocht/zucht hoe je het wilt noemen. Helemaal omdat je zegt dat het hard is. Als je er met je vinger op drukt, blijft er dan een "kuiltje" zitten, dan is het oedeem zo check ik het meestal. Vaak als de merrie 's-nachts op stal staat is het in de ochtend dik en lopen ze de hele dag buiten dan lopen ze het wat weg dus is het minder. Als de uiers dik maar soepel (geen kuiltje na het drukken, je voelt en ziet dat verschil t.z.t. heel duidelijk) zijn en harssen dus niet gelig vocht maar echt plakkerige of harde druppels/korstjes of viezigheid aan de binnenkant van de benen dan wordt het tijd om te waken bij onze merries die eerder geveulend hebben zie ik het ook aan de spenen die gaan dan uitsteken en worden ook voller.
Maarre hoe dan ook spannend hoor als het bijna zover is!
Gr. Marijke
Jeroennn schreef:Maar een paard kan toch ook al 2 weken ervoor bevallen?
Volle uiers = (vaak) veulen
Wie weet..
dots83 schreef:een paard draagt ongeveer 11 maanden, - tot + een maand ongeveer zegt mijn da. Ik hou ze vanaf 4 weken voor de uitgerekende datum altijd extra in de gaten.
Maarre, die uiers waar gelig vocht uit komt, is ze niet aan het kegelen?

Jeroennn schreef:In het begin zal de uier enkel 's morgens gezwollen staan. Naarmate de merrie dichter bij de partus komt zal de uier de hele dag gezwollen blijven. Het eerste vocht dat men uit de uier kan melken zal waterig vocht zijn. Dit verandert dan geleidelijk van kleur. Het gaat van waterig naar geel doorzichtig, naar melk. Als er melk in de uier zit en de merrie begint te kegelen is de partus nabij.
(http://www.dapdetoren.be/Voortplanting%20Paard.htm)
Het zou wel kunnen
Succes alvast