Baarmoeder gedraait. Met spoed naar kliniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloei

Baarmoeder gedraait. Met spoed naar kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 13:44

Pffff... Gister was me toch een dag!
Ik zal het proberen om het even gestructureerd op te schrijven.

Ik kwam gisteren rond half vijf terug uit school, mijn moeder vertelde mij dat de dierenarts er was. Ze dachten dat het niet goed ging met Larony en haar veulen (nu rond 8 maanden dracht). Ik ren dus naar buiten waar mijn vader staat met de dierenarts en larony.
Ik zelf was de hele dag weg geweest, maar mijn vader had gisteren gezien dat ze nogal lusteloos was. Ze drentelde in de wei. Begon te rollen en at niet meer. Dit was voor mijn vader een teken dat de DA moest komen.
Hij heeft geluisterd, gevoeld (opgevoeld), getemperatuurd etc. en uiteindelijk de diagnose gesteld dat haar baarmoeder was gedraaid. Haar banden waren dus gekruist. De enige optie was om naar de kliniek te gaan. Daar zou ze geopereerd moeten worden.

Nu hebben wij zelf geen trailer, dus mijn vader was al aan het bellen. DA heeft met paard gelopen. Ik heb me snel omgekleed. Trailer opgehaald en paard ingeladen en naar Emmeloord gereden. Daar aangekomen werden we netjes verwelkomd en werd Larony gewogen. Daarna werd ze in een noodstal gezet. Daar werd ze direct aan het infuus gezet. Haar buik werd geschoren. Ze werd compleet ingepakt en ook wij werden ingepakt (jas aan en hoedje op). Larony had alleen hele erge krampen waardoor ze begon te trappen en bijna over de boxrand heen kwam. Toen hebben ze haar maar helemaal versuft. Ze is verder plaatselijk verdooft. De Chirurg begon met een snede in haar flank en met zijn handen zou hij de baarmoeder draaien zodat het weer goed kwam te liggen.
Het is niet niks om daar je eigen merrie te zien staan! Ik had zo'n medelijden met haar..

Wij moesten helaas tijdens de operatie naar huis omdat wij visite kregen die niet afgebeld konden worden. We hebben nog geprobeerd ze te bereiken, maar dit lukte niet. De mensen van de kliniek waren echter erg zorgzaam en ik heb larony met een gerust hart achter gelaten. Wel vond ik het natuurlijk heel erg dat ik er niet voor haar kon zijn op dat moment.
We kregen rond half tien een telefoontje van de kliniek dat de operatie helemaal goed gelukt is. De baarmoeder is gedraaid en het veulen leeft nog! Larony maakt het ook helemaal goed. Nu blijft ze er nog een paar dagen om te kijken of de wond mooi geneest. Laten we hopen dat ze geen buikvliesontsteking erover heen krijgt.
Zouden jullie willen duimen voor Larony?

Het was een hele hectische dag en ik ben me echt te pletter geschrokken! Ik wil wel de mensen van de kliniek van Emmeloord bedanken. Geweldig team daar! Ze leggen alles goed uit wat ze doen en al mijn vragen werden beantwoord.
Er zijn ongeveer twintig van deze gevallen in het jaar en in Emmeloord krijgen ze er ongeveer vijf per jaar. Gelukkig was het wel een operatie die goed uitgevoerd kon worden.
Maandag mogen we haar weer ophalen en ik zal dan wat foto's van haar maken voor de belangstellenden.

anneM_Ajax

Re: Baarmoeder gedraait. Met spoed naar kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:46

Jeetje dat was spannend zeg!
Gelukkig dat de operatie goed gegaan is. En nu duimen dat ze geen ontsteking erbij krijgt.

amarinsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:47

Jeetje wat heftig, gelukkig is het goed afgelopen :)
Fijn dat je haar maandag weer mee mag nemen, als alles goed gaat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:48

Ow wat goed zeg! Wat ben ik blij voor je dat ze het beiden overleefd hebben. Wat een dag moet dat geweest zijn zeg!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:48

:oo Oef!!!! Dat is schrikken!

Ik duim voor je(en merrie en veulen natuurlijk).

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:06

Iris82 schreef:
Ow wat goed zeg! Wat ben ik blij voor je dat ze het beiden overleefd hebben. Wat een dag moet dat geweest zijn zeg!

Wij waren ook erg bang dat het veulen al overleden was. Gelukkig vertelden ze ons dat dit niet het geval hoefde te zijn. En het leeft nu gelukkig nog steeds! :D
Ik vroeg nog wel aan de dierenarts wat er zou gebeuren als we niets deden. Dan zou merrie en veulen allebei overlijden. Dat vond ik best heftig om te horen.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:08

Jeetje, wat een verhaal..

Geef je merrie een dikke knuffel, dat zal ze wel nodig zijn..
Hoe gaat het nu met haar?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:09

Hoe gebeurt zoiets? Is dat gewoon een kwestie van pech hebben? Had er nog nooit van gehoord.
Hopelijk geneest alles snel en mag ze rap weer naar huis. Ik geloof dat je vader wel een ontbijt op bed heeft verdiend ;)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:10

Zo dat is schrikken :oo
Goed dat je vader zo snel de DA heeft gebeld! :j
Ik duim voor jullie.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:13

Ik ben mijn vader ook heel erg dankbaar! :D Wij hebben samen de paarden, wat betekent dat hij voert en aangezien hij overdag thuis is, houdt hij ze ook in de gaten.

Hoe zoiets gebeurd? Tja... Veulens draaien sowieso veel en een draaiing van de baarmoeder van 90 graden (tot volgens mij 180) was normaal. Deze baarmoeder is echter verder gedraait. Het is gewoon puur pech en niet te voorkomen. Vaak gebeurt het rond de achtste maand.

Het gaat nu gelukkig goed met larony :) Natuurlijk wel een beetje versuft, maar dat hoort erbij. Als er complicaties waren zouden ze bellen. Helaas kan ik er vandaag niet langs omdat ik moet werken, maar ik ben wel verzekerd van erg goede zorg daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:14

Konden ze de baarmoeder niet terug rollen?

Ik weet dat ze dat bij koeien kunnen namelijk.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:21

Nee dat kon helaas niet. Mijn vader is ook boer geweest en die zei ook direct; 'Je kan hem toch terug rollen?'
Maar helaas kan dat niet met paarden. Vraag me niet waarom, want ik snap het ook niet goed ;)

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:23

jeetje dat is schrikken zeg. nou heel veel sterkte met het wachten tot je meisje terug is.

En nu gaan wachten op je veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:27

Een paard isook heel anders gebouwt natuurlijk. Bij een koe, ligt de baarmoeder helemaal bovenin achteraan. En die duwt alle organen weg als het ware.
Hoe dat bij een paard precies zit, ik zou het niet weten.

Wel fijn dathet zo afgelopen is! Ik duim voor je paardje!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:31

Oei, wat een verhaal.. Ik duim natuurlijk ook mee! Ik hoop dat alles goed komt.

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:39

Dat is wel even schrikken zeg!
Ik duim met je mee! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:47

Wat verschrikkelijk zeg. Gelukkig waren jullie er op tijd bij en hebben jullie direct actie ondernomen. Fijn om te horen dat er een operatie voor zoiets bestaat en dat deze goed gelukt is. Veel beterschap voor de merrie en haar veulen. En jullie veel sterkte na deze schrik!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:21

wat een geluk dat jullie er op tijd bij waren en dat alles nu goed gaat!! Ik duim uiteraard ook mee voor verdere gezondheid!!!

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:24

Wat goed dat ze het hebben kunnen herstellen en dat de merrie en het veulen het goed doen pfff.
Wat kunnen ze toch meemaken en overleven knap hoor van die dierenartsen in Emmeloord.
Heel veel sterkte de komende tijd en ik hoop over een aantal maanden op een gezond veulen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:26

Poeh jeetje....heftig zeg!
Ik duim voor Larony en het veulen..... :(:)

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:41

Ik duim ook voor moeder en veulen!!
Dat was schrikken zeg...
Gelukkig snel goed gehandeld!!

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:42

veel sterkte en hopelijk komt het veulen binnenkort gezond ter wereld!

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:46

Bedankt allemaal voor de lieve reacties :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:47

En hoe gaat het nu?

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:51

We kunnen morgenochtend bellen en dan zal ik meer weten. Zolang wij geen berichtje krijgen gaat alles prima met haar en staat ze te revalideren van de operatie. Doordat ik vandaag de hele dag moest werken kon ik helaas niet langs komen. Je snapt natuurlijk dat ik de dagen tot maandag aftel, want dan kan ik weer bij haar :)