Merrie overtijd nog geen uier *merrieveulen geboren* pag 62

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patty1985

Merrie overtijd nog geen uier *merrieveulen geboren* pag 62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 02:15

Hallo allemaal! Mijn merrie is nu een paar dagen overtijd maar heeft nog geen uier . Het veulen beweegt steeds minder en de banden van de merrie zijn helemaal slap kijkt super veel naar haar buik stond net kreunend in de plashouding met staart omhoog dat zijn allemaal tekens maar ik snap die uier niet.heeft iemand hier ervaring mee groetjes
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 24-03-10 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: update in titel gezet

PureSylk

Re: Merrie overtijd nog geen uier :$

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:19

De ene merrie krijgt sneller uier dan de ander, vooral maidens kunnen hier erg laat mee zijn. Heeft ze nog helemaal geen uier of wel een beetje? Kan je haar wel 'melken'?

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 02:25

Nou zij heeft al 1 veulen gehad en net wat je zegt als ik aan de speen trek wat mijn dierenarts ook zei dan voel ik een beetje kleverig spul

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:27

Wat zei je dierenarts er verder over dan? Ik denk dat die het zowieso beter kan beoordelen dan wij..
Was ze bij het vorige veulen ook zo laat?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:33

Sommige merries gaan de uier pas echt vullen als het veulen er al is. Daar duurt het iets langer bij om vol te lopen.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 02:35

Nou de dierenarts snapt er ook niets van hij zegt komt vanzelf wel. Maar ik ben bang dat ze dalijk geen melk geeft

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:37

Ik heb persoonlijk het vertrouwen er wel in dat het goed zal komen hoor, al helemaal als ze vorige keer ook geen problemen had met melk geven.
En anders; er zijn tegenwoordig zoveel alternatieven, natuurlijk is moedermelk het beste, maar je hoeft niet bang te zijn dat je veulentje het hierdoor niet zal redden ofzo ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:50

nog nooit meegemaakt.
maar de natuur regelt het vaak wel.
zo niet zijn er tegenwordig genoeg anderen alternatieven.
zal in iedergeval voor je duimen.
laat je onsweten hoe het afloopt?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 03:06

Sommige merries schieten pas vol als het veulen er is, maak je dus niet druk daarover. Ik heb er zelf ook 1 gehad die precies dat deed, toen het kind er 1 keer was melk genoeg ;) Andersom ken ik ook, een merrie die al een maand voor de datum al de uier vol heeft. Zelfs zo erg dat er al melk uitkwam voordat het veulen op de wereld stond.

Zoals al gezegt de natuur regelt het wel. Sterkte met waken ;)
(heb ik jaren gedaan en ik hoef gelukkig niet meer. Ik ga dus zo mijn bedje opzoeken :D }> :+ )

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:02

Ik zou me hier ook niet al te druk om maken. Dit komt wel goed. Zorg alleen dat je een adres achter de hand hebt waar je biest kunt gaan halen op alle mogelijke tijden. Dat is sowieso wel aan te raden.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:18

Niet druk om maken, het kan binnen een paar uur vol zijn. Maar ja wachten duurt lang. Trouwens een merrie kan ook rustig 3 weken over dragen, en heeft dan nu nog alle tijd. Bedenk dat de zwangerschap op het laatst best wel zwaar is, het tekenen wat ze nu laat zien kan duidelijk maken dat ze het zwaar heeft, maar niet perse al snel zal bevallen. Succes met wachten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:45

Zoals al voor mij gezegd; niet te druk om maken.

Mijn merrie kreeg vorig jaar haar eerste veulen, rond de uitgerekende datum had ze ook echt nog niets. Uiteindelijk kreeg ze een paar dagen voor de geboorte een wat vollere uier maar echt veel is het niet geworden, ook niet toen het veulen ouder werd.

Ik zou haar wel goed in de gaten houden want je weet natuurlijk nooit wanneer het veulen komt, misschien schiet haar uier tijdens de bevalling pas vol!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:15

Heb 2 merries gehad die rond dezelfde tijd waren uitgerekend. 1 zag je echt dat ze dragend was, dikke buik dikke uier. De ander (maiden) die was zo slank dat de dierenarts twijfelde of er wel wat inzat. Die had ook geen uier of niks. Toen het veulen er eenmaal was ging ze ook pas melk maken ;). Komt dus in principe wel goed. Je kunt altijd voor de zekerheid een pavo melk kit in huis halen, dan weet je zeker dat je iets hebt mocht het toch niet op gang komen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:17

Mijn (jonge) merrie kreeg pas uier toen de bevalling begon :j En toen het veulen er eenmaal was had ze echt een mega uier hoor! Komt wel goed!

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:46

Geen zorgen maken de natuur regelt het. Mijn merrie had hetzelde als jou paard, haar uier schoot net voor de bevalling pas vol en begon ook net te kegelen dit gebeurde nog geen half uur van te voren ze was ook onrustig (liggen staan liggen staan enz.) De bevalling is zo spoedig gegaan in 10 minuten (van het zien van de blaas tot het veulen eruit was).Ze had daarna ook een goed gevulde uier. Dit ging ook haar 1ste veulen zo.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:16

Ik werdt er gisteren nacht uitgepiept en ik kwam bij haar en toen lag ze, toen ze me zag stond ze op en ging in de plashouding staan.
Op een gegeven moment ging het veulen zo ongelovelijk hard bewegen zoiets had ik nog nooit gezien de merrie kon gewoon niet stil staan zo bewoog t.
Vervolgens was het rustig en ik ging kijken haar hele banden zijn slap haar vulva is ongelovelijk dik en ze ligt nu heel veel.
Ze kijkt ook erg naar haar buik enzo. Iemand enig idee hoelang t nog zou kunnen duren?????

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:20

Nou... als ik dit zo lees... dan duur het niet lang meer, zal het vanacht wel komen als ze rust heeft. Door het veulenen kan het uier in 1x volschieten, dus daar hoef je je nog geen zorgen over te maken. Desnoods kan de DA wat inspuiten waardoor de melkaanmaak op gang komt.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:25

Ja ik weet ook de exacte dekdatum niet meer :S maar weet wel dat t eind januari beging februari moet zijn.
Ik hoop dat t echt niet lang meer duurt want je kan haar bijna rollen haha en ze heeft er last van het moet maar snel komen :P.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:27

Zolang het veulen nog beweegt duurt het nog wel even :D ;) Een veulen wat nog beweegt in de baarmoeder ligt nog niet voor de baarmoederhals. En zodra ze daar liggen kunnen ze bijna niet meer bewegen. Het is dus nog niet "ingedaald" zoals ze in mensentermen zeggen.
Het kan zijn dat het veulen tegen de blaas van de merrie aandrukte en dat ze daarom zo stond. Maar het kan ook zijn dat ze door het bewegen van het veulen een hele lichte koliek had. Dat wil ook nog wel eens gebeuren.

Kijk maar eens op volgende link, dat is een Fetus Timeline die weergeeft hoe het veulen groeit in de baarmoeder.
http://www.eagleridge-twh.com/fetus1.htm

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:26

Nja zoals eerder al gezegd, t hoeft niet perse dat de uier zich al vult voor de bevalling.
Ben heel erg benieuwd of t veulentje er al is.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:22

is dat soms haar eerste bevalling? mijn merrie was bij eerste bevalling 2 weken overtijd. en uierontwikkeling begon pas op 2 dagen voor geboorte veulen

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 15:47

Het is er nog niet ik voel t veulen ook helemaal niet meer zoals ik haar zie is ze er volgens mij klaar voor.
Aan haar vulva zit een beetje wit en is erg dik.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:50

ik ben erg benieuwd :o

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:55

enn.. is er al wat? het klinkt alsof het nooit lang meer kon duren:)

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 02:07

Spannende momenten nu !!! Ik probeer jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden . Vanaf kwart over 11 tot nu wordt ik er exact om de 3 kwartier uit gepiept ze pompt steeds sneller dus afwachten.