spannend!! maar zit wel met 101 vragen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

spannend!! maar zit wel met 101 vragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:23

Morgen worden allebei onze merrie's gescand op drachtigheid heel erg spannend natuurlijk.
Maar zit met een aantal vragen te worstelen.
Heb dit nog nooit gezien of mee gemaakt dus dit is voor mij nieuw.
hier een aantal vragen waar ik mee zit hoop dat bokt me kan helpen.
Hoe moet ik mezelf voorbereiden ?
Hoe kan ik de pony's erop voorbereiden ze zijn beide heel erg bang en schrikachtig is nooit zo geweest maar sinds een tijdje is dat zo.
Kan ik dit alleen aan met de veearts of moet ik zorgen voor een tweede iemand ?
Kan dit gewoon in de wei ?
Moeten de winterdekens af of kan ik ze gewoon oplaten? Ze zijn namelijk bang voor de winterdekens op en af halen.
kortom een heleboel vragen en mischien heb ik ze nog wel niet allemaal gesteld maar deze komen nu al eerste in me op
Vertel mij hoe het in zijn werk gaat en als je antwoord op mijn vragen weet vertel ze wil ik ze graag horen.

ikke20

Re: spannend!! maar zit wel met 101 vragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:29

meestal hebben ze er een opvoelbox voor. is dit niet het geval zal de dierenarts om iets ander vragen zoals een baal stro om dit achter het paard neer te zetten. doen ze dit niet en paard haald uit vinden ze dit niet leuk door de baal wordt de klap gedempt. de plek kan je het beste met de dierenarts overleggen waar hij het het makkelijkste vind.

winterdeken kan je stukje terug leggen of er toch even af halen. er moet sowieso 1 iemand merrie vasthouden en vaak ook 1 iemand de staart. zodat dierenarts zich kan concentreren op het scannen.

de pony's erop voorbereiden het is makkelijk als je gewoon de staart op kan tillen

en jezelf voorbereiden blijf rustig niet gek gaan doen enz.
zorg wel voor stroom. echo werkt meestal op stroom.

dit was tenminste meestal zo als ik met de da merries ging scannen

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:31

Je paarden zijn bang van dekens op en af doen, dit juist meer gaan doen zodat ze daaraan wennen en het niet eng meer vinden.
Vaak kunnen ze het ook op de weide, maar denk dat het fijner is als je ze gewoon op stal hebt.
Houd snoepjes bij de hand zodat je ze een beetje kunt verwennen tussen het scannen.
Je kunt dit makkelijk met zn 2en af hoor, 1tje houd het paard vast en da gaat scannen.

Succes en hopelijk drachtig ;)

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:34

ikke20
Over stroom hebben ze niks gezegd dus zal zometeen even bellen of dat noodzakelijk is bij het scannen of dat het ook zo kan. En wat is precies een opvoelbox.
Gebeurt het scannen dan niet via de buik net zoals bij ons of gewoon via de vagina van de merrie. Heb zoals je ziet er nog niet heel veel kaas van gegeten op dat gebied en wil me goed voorbereid hebben als de veearts komt.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:37

een opvoelbox is een box dat paarden je niet kunnen raken als ze trappen, wij hebben hier geen opvoelboxen en doen het gewoon zo, als het paard het gewoon toelaat tenminste.

Je hebt scanapparaten die van buiten de buik kunnen scannen, maar dat zal hier niet het geval zijn, wss gewoon een inwendig onderzoek. ;)

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:41

Ja ik weet niet hoe de pony's zijn we hebben ze pas sinds dit jaar en de fokker heeft ze naar mijn weten in nog nooit gescand.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:42

ja gewoon uitproberen dus ;)
Zelf rustig blijven hoor, dat is wel belangrijk anders voelt je pony de spanning van jou.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:43

Ja ik weet het maar vind het namelijk zelf ook spannend dus probeer me zoveel mogelijk te concentreren en rustig te blijven zodat alles goed verloopt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:53

Mijn merrie heb ik 3 keer laten scannen op drachtigheid. Ze gaan met een lange hanschoen met glijmiddel via de anus naar binnen om de mest eruit te halen. Dan vervolgens met het apparaatje(een klein eitje aan een snoertje) naar binnen(anaal ook) en dan zie je op de monitor of er wat in zit of niet, hetgene wat je ziet ligt eraan hoe oud het is natuurlijk. De eerste 2 keren zag ik bijna niets, alleen een rond dingetje :P. De 3e keer was met 7 maanden en toen heb ik wat ribben en een koppie gezien maar paste allemaal niet op het schermpje. Het eerste stukje in de anus vond ze niet zo vervelend maar hoe verder hij dr in ging hoe vervelender ze het vond. Ze stond bij de DA in een opvoelbox, een hele kleine stal dat ze geen kant op kan met schot aan de achterkant zodat de DA beschermd wordt tegen eventuele trappen.

Mijn shetmerrie heeft een miskraam gehad met 3 maanden, het veulentje kwam er niet goed af dus toen heeft de DA het met de hand via het geboortekanaal dr uit gehaald, omdat ze zo klein was en ze in een hele grote stal stond hebben we alle hoeken gezien, probeerde haar zo goed mogelijk vast te houden maar het voelt natuurlijk vervelend en een paard is een vluchtdier, dus DA moest er de hele tijd achteraan met haar arm nog in de pony.

Als je het thuis laat doen heb je natuurlijk geen opvoelbox en dat is wel lastig want een pony is sterk en kan natuurlijk trappen. Lijkt me wel handig om op z'n minst 2 man bij je te hebben. Het is handig om de staart te bandageren zodat er geen haar mee naar binnen kan, meestal moet de staart aan de kant gehouden worden, bij de shet hadden we dr staart vastgebonden aan de hals. Dekens moeten zeker af of van achteren omgeslagen worden. Lijkt me handig om het in de stal te doen maar dat moet je maar met je DA overleggen wat hij/zij liever heeft. Ik weet niet of ze stroom nodig hebben of dat er een accu in dat ding zit, daar moet je ook maar even voor bellen.

Enige nuttige van scannen vind ik dat je kan zien of dat er niet per ongeluk 2 in zitten(dat gaat eigenlijk nooit goed) of als je ze nog een keer wilt laten dekken maar je zit nu ook flink buiten het seizoen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:01

@ corinepgek Dankjee voor je verhaal hier staan nuttige tips in ik zal zometeen ook eerst weer even terug bellen naar de da.
Ik laat ze scannen omdat ik niet zeker weet of ze drachtig zijn of niet en als dat wel zo is dan kunnen we daar rekening mee houden met het inrijden wat we van plan zijn en bij 1 ben ik al bezig. Heeft te maken met het hoge stress gehalte wat de pony's momenteel hebben als er iets nieuws gebeurd of dingen dingen gebreuren die ze niet kennen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:11

Ik heb nog even gegoogled op de namen die in je profiel staan en zag dat het Welsh Atjes zijn? Is wel ook erg belangrijk om dat aan de DA te melden omdat die natuurlijk een stuk minder toegankelijk zijn. Voor mijn shetje hebben ze gekeken wie de kleinste handen en dunste armen had om te besluiten wie ze zouden sturen...

Goed trouwens dat je het om die reden wil weten. Maar je kan met een drachtige merrie nog best veel doen, die van mij ben ik met 3/4 maanden nog 2 weken op vakantie geweest en heb 3 uur durende buitenritten gemaakt op vreemd terrein. Ga paar dagen in de week met de trailer naar de bak ook met stormachtig weer enzo. Tuurlijk moet je wel voorzichtig zijn en daarom is het goed om te weten inderdaad.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:14

ja klopt helemaal het zijn indd welsh atjes heb wel doorgegeven dat het pony's waren. kan het schelen als de een al paar keer meer drachtig is geweest en de ander niet ?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:21

Dat weet ik niet zeker, bij mensen scheelt het wel heb ik gehoord dus dan zal het bij pony's ook wel.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:27

Heb de afspraak naar vrydag verzet omdat ik voor morgen geen mannetje meer kon regelen en vind dat wel noodzakelijk vooral voor de veiligheid van mij de da en de pony's zelf.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:51

Wat kan je het beste gebruiken als je geen opvoelbox hebt of een baal stro ?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:47

Pony vastzetten tegen een wand. Daarmee voorkom je ook dat de pony gaat draaien. Je houd de pony bij het hoofd vast en laat hem gewoon langs een wand staan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:27

jelledaantje schreef:
Wat kan je het beste gebruiken als je geen opvoelbox hebt of een baal stro ?

baal hooi/ pak vlas/zaagsel

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:34

:-) spannend hoor om te weten of ze wel of niet drachtig zijn. Maar geloof me ... er is er maar 1 die je precies kan vertellen wat ze willen en waar je rekening mee moet houden en dat is je dierenarts. Als ze heel onrustig zijn dan zal hij/zij waarschijnlijk wel een praampje willen gebruiken en dan zou ik er toch wel voor zorgen dat je met z'n 3e bent. Dat je een boks hebt waarin je ze neer kunt zetten en dat je stroom bij de hand hebt.

Succes!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:15

Een beetje DA redt zich wel hoor, en heeft echt geen halve stal aan hulpjes nodig.
Toen mijn merrie gescand werd, gebeurde dat gewoon met zijn tweetjes in een gewone box, fijn in alle rust. DA is handig genoeg om zelf de staart opzij te houden en jijzelf blijft bij haar hoofd en stelt je merrie op haar gemak. Als de DA de merrie niet goed kent, zal hij misschien een kluistertouw om een achterbeen leggen om te voorkomen dat ze schopt.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 08:55

yeaah vandaag is het dan zover ze worden vanmiddag gescand dus ben benieuwd. Oeeee vind het zo spannend he als het allemaal maar goed gaat.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:26

Succes (en laat een fotootje maken, leuk voor het album :P ).
Zoveel heeft het verder niet om het lijf hoor. Bij mijn merrie was de DA vorig jaar binnen no time weer weg.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:36

jelledaantje schreef:
yeaah vandaag is het dan zover ze worden vanmiddag gescand dus ben benieuwd. Oeeee vind het zo spannend he als het allemaal maar goed gaat.

Succes! We horen het wel en als er een printer bij het apparaat zit ook idd even vragen of je een fotootje mag.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 11:55

Zal ik doen bedankt voor de tip ben echt benieuwd leef echt naar vanmiddag uit.
Ga ook even wat lekkers halen voor ze om ze wat bezig te houden. Een stel wortels houd ze wel bezig

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:26

Nog even in de spanning vanaf kwart over 2 kunnen ze bellen dat ze er over een half uurtje zijn.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:36

En en en?