Zelf veulen fokken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

Zelf veulen fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 11:55

hoi allemaal

bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Ik begin een beetje te twijfelen, waarom ?
Nou ik heb een merrie en ik wil haar graag volgend jaar laten dekken.
Het is de bedoeling dat het veulen voor mezelf word en dat ik met het veulen ooit ( als het veulen/paard daar aan toe is)
een wedstrijdje te kunnen rijden.
De merrie die ik nu heb is wat moeilijker qua rijden dus daarom doe ik geen wedstrijden met haar (nog)
ik heb het vermoeden dat dit paard al wat mee heeft gemaakt en kan nog al soms raar, 'gespannen in lijf'reageren ( hier word overigens al aan gewerkt met van alles ) Qua karakter begint ze liever te worden en het vertrouwen win ik ook steeds weer wat meer terug. Toch blijft wel een vurig paard.

Maar omdat ik haar aantal jaar heb wil ik toch graag een veulen van haar, ik heb me al bedacht welke risico kunnen lopen.
Het lijkt me gewoon leuk om gewoon een veulen van mijn eigen merrie te hebben. (kan zij straks met pensioen als ik met veulen ga beginnen)
Maar toch zijn er mensen die tegen mij zeggen dat ik het niet moet doen, want markt ligt op zen kont. Maar ik wil veulen puur en alleen maar voor mezelf! ( dat ik overigens ook zeg maar op een of andere manier niet doordringt) En dan zeggen ze ook nog een paard met zo n karakter! ( maar dat is denk ik gewoon zo gekomen omdat ze verschillende eigenaren die haar niet altijd netjes (denk) behandeld hebben) E n het kost teveel geld etc etc.
Maar ik wil het zo graag en begin nu gewoon te twijfelen ..... wie weet raad of tips of aanraders

paard is trouwens een henzo x mi amor
Laatst bijgewerkt door petraaken op 08-09-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:03

als je de mogelijkheden hebt om het veulen 3 jaar lang ergens in een groep op te laten groeien, zou ik zeggen dat je ervoor moet gaan!
metname in duitsland zijn er genoeg leuke paarden Met een vriendelijk karakter,

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:08

Eerst en vooral, hoe oud is je paard? Als het een ouder paard is en ze heeft nooit een veulen gehad zou ik het niet doen omdat er grotere kans is dat er iets mis gaat. Heeft ze wel al een veulen gehad of is ze nog jong dan zou ik het zeker doen :) mits je een plek hebt waar het veulen in groep kan staan. Je zegt dat je een veulen wilt waar je wedstrijden mee kan rijden, wat wil je dan? Dressuur, springen, eventing, western...? Wil je dat je veulen papieren heeft, een raspaard of een kruising... Dit zijn allemaal dingen waar je rekening moet houden ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:11

Hoe oud is je merrie, is ze gezond op bv beenwerk,allemaal dingen die je op een rijdje moet zetten. Kijk een veulen is zo gefokt maar een veulen die gezond is en waar je later veel plezier van hebt is al moeilijker. Je kan nu zeggen ik fok voor mezelf maar misschien is het straks helemaal niet het paard wat je zoekt. Daarom moet je ook een beetje rekening houden met de marktwaarde.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:14

Als je het veulen zelf wil houden, waarom niet? Ervan uitgaande dat er een veulen "naar jouw wens" uitkomt en je hem dus niet alsnog hoeft te verkopen.
De eigenschappen die je mist bij je merrie die zoek je dan juist bij een hengst om op die manier de eventuele "minpunten" aan je merrie te compenseren.
Leeftijd en gezondheid vind ik ook wel een rol spelen overigens ivm eventuele complicaties en /of erfelijke gebreken.
Als je verder alle voorzieningen hebt, of kan bieden, zoals opfok, waarom niet dan?
Leuk juist!

LOBKE_ALASKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:40

Ik heb helemaal hetzelfde met mijn paardje. Alleen is bij haar haar herkomst onbekend, dat maakt t nog een stapje moeilijker. Maak maar eens een goede keuze, maar hoe? Ik zou willen dat ik t je kon vertellen. Suc6 met je zoektocht

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:44

Advies: Niet doen. Koop een jong paard met een goed karakter en aanleg, laat hem keuren zodat je al zeker weet dat 100 % gezond is.
Zo bespaar je jezelf heel veel ellende en heel veel geld. Oh ja en je veulen een enkeltje Italie.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:46

Dat is toch hartstikke leuk, zelf je opvolger van je merrie fokken?
Als deze merrie een wat gecompliceerd karakter heeft, denk dan eens aan een KWPN-Gelderse hengst als Elegant; gouden karakter, fijne gebruikspaarden, zeer veelzijdig inzetbaar. Of Rubus B, nog mooi zwart ook, echt een schat van een hengst.
bij Schilder in Kampen staan nog twee Ahoy-zonen ter dekking, Zendgraaf en Olaf (beiden IHW). Ook al zo bomproof en vertrouwd, en een betaalbaar dekgeld.

Marleen74

Re: vraagje iedereen die wat weet graag reacties :D:D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:53

Ik heb gedaan waar jij nu twijfelt.
+ geen goedgekeurde dekhengst,maar mijn merrie is A register kwpn.En wat heb ik toch een geweldig mooi,lief hengstveulen.Speciaal voor mij......negens geen spijt van!

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:56

Dat heb ik ook gedaan. Ik had een best wel pittige merrie die behoorlijk gek kon zijn op wedstrijd... Ik heb haar toen laten dekken en er is niks zo gaaf om je eigen veulen te fokken.
Ik snap de reactie wel van de meeste mensen om te adviseren om het niet te doen maar, hoe is je paard dan in z'n karakter? (mag ook via pb hoor)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:57

ik denk dat ik een andere mening heb dan de bovenstaande bokkers. Ik zie het probleem niet helemaal. We hebben het er niet over dat jij grootschaals wil gaan fokken. Je wil gewoon graag een kopie van wat je al hebt, maar dan een beetje rustiger. We hebben het hier niet over je hengstenkeuze. We hebben het gewoon over iemand die graag 1x een veulentje zou willen fokken met haar paard. Mijn mening is dat je wel even heel goed moet gaan uitzoeken hoe, wat en waar. Hoeveel geld het je gaat kosten, waar je je paarden gaat houden en wat verwacht je precies van de hele situatie.
Staat je paard in een weide met schuilstal, staat ze in een manegebox of bij je thuis in de achtertuin?
Wie gaat er voor de kosten opdraaien? Mocht het verkeerd gaan, wie kan je bijstaan? Mocht het goed gaan, wie kan je bijstaan? Wil je je merrie laten scannen op systen voordat je haar gaat laten dekken? Ga je een hengstigheid opwekken?
Wil je op papieren fokken, of karakter of uiterlijk? Hoeveel wil je uiterlijk uitgeven aan de dekkingskosten?
Ik kan nog uren doorgaan met vragen stellen.
Wat ik bedoel is... heb je heel erg goed nagedacht wat het allemaal met zich meebrengt of ben je blijven steken op een leif wollig veulentje dat tevreden en probleemloos bij moeders in de weide staat te knabbelen?

Is je beeld realistisch? Zo ja, waarom niet? Er zijn genoeg mensen die het doen en misschien nog wel om de verkeerde redenen. Als jij het doet omdat je graag een eigen creatie wil van je paardje, dan waarom niet? Maar houdt er wel rekening mee dat het vaak goedkoper is om een 3 jarige te kopen dan er eentje zelf te fokken ( manege, voer, dierenarts, etc kosten meegerekend).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:57

Ik heb om precies dezelfde redenen met nagenoeg dezefde achtergrond (moeilijker merrie, 'verknoeid' voor wedstrijdsport) een veulen bij mijn merrie gefokt en heb daar nooit een moment spijt van gehad. Ze is súper gelukt en was precies wat ik wilde fokken (wel goed gezocht naar goede hengst die goed bij m'n merrie paste én aanvulde waar zij te kort kwam) en ik heb super resultaten met haar gehaald. Ik bedoel.. als je een Nederlands Kampioen fokt mag je niet klagen lijkt me ;)
Ik heb haar door omstandigheden vorig jaar verkocht, maar ik kan het - als het financieel haalbaar is voor je - alleen maar aanraden. Ik had geen geld om een showmerrie te kopen, dus heb ik er zelf een gefokt (dat dat ook iets minder goed uit kan pakken snap je neem ik aan zelf ook wel, je kunt ook net iets fokken wat je niet wilde. En dan moet je je vantevoren wel even goed bedenken wat je in dat geval met het veulen gaat doen en of het bijv. een 'verkoopbare' combinatie is die je gemaakt hebt).

Jes

Re: Zelf veulen fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:39

Waarom niet.
Aangezien je merrie papier heeft (neem ik tenminste aan doordat je de afstamming weet) zou ik persoonlijk wel voor een GGK hengst gaan. Mocht het veulen dan toch niet zijn wat je verwacht is het door papier over het algemeen makkelijker verkoopbaar.
Voorlopig heb je nog de tijd om een geschikte hengst te zoeken aangezien het dekseizoen net gesloten is, maar zo kun je een wel overwogen hengsten keuze maken.
Als je het moeilijk vind een hengst te vinden kan je altijd van het voorjaar op de verschillende hengsten shows gaan kijken.

Succes en veel plezier :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:20

horsepower14 schreef:
als je de mogelijkheden hebt om het veulen 3 jaar lang ergens in een groep op te laten groeien, zou ik zeggen dat je ervoor moet gaan!
metname in duitsland zijn er genoeg leuke paarden Met een vriendelijk karakter,

Hoezo met name in Duitsland??? Onzin.De Nederlandse paarden staan bekend om hun goede karakter.

En wil je er een die echt een goed karakter geeft zou ik inderdaad, zoals Linky zegt, een Gelderse zoals Laurentz, Ahoy of Elegant gebruiken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:29

Suzanne F. schreef:
Advies: Niet doen. Koop een jong paard met een goed karakter en aanleg, laat hem keuren zodat je al zeker weet dat 100 % gezond is.
Zo bespaar je jezelf heel veel ellende en heel veel geld. Oh ja en je veulen een enkeltje Italie.

Vind dit wel erg kort door de bocht hoor. En het komt niet echt vriendelijk over.
Ik zie het probleem ook niet zo, zeker omdat je het veulen echt zelf wil houden. Wel even rekening houden met de leeftijd van je merrie inderdaad :j Verder goed nadenken over wat er verbeterd moet worden en goed over de hengstenkeuze nadeken.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 23:39

hoi

echt allemaal super bedankt voor jullie reacties ( word er al weer stuk vrolijker op :D:D)

Mijn paard is nu 15 ( is dat te laat om nog veulen bij te fokken?)
Verder is het een super gezond paard ( zover ik het kan zien en wat ik met haar al mee heb gemaakt)
Ik weet ook welke punten ik wil verbeteren. Sterke bewegingen, sterke rug. Rustiger karakter hoeft niet ( het is gewoon dat mijn merrie gewoon verpest is/was) Drukte komt ook doordat achter mijn paard 58% volbloed is.
En heb tot volgend jaar de tijd om te sparen voor ongevallen etc. Daarnaast heb ik me lieve vriendje nog die evt zou willen bij staan. Drukte komt ook doordat achter mijn paard 58% volbloed is.
Ik heb al wel wat onderzoek gedaan naar de kosten van veulen tot paard en ik heb nog een jaar de tijd om alles goed uitzoeken en na te pluizen. Ik ben druk bezig met boeken lezen over een veulen fokken. Dus ik dacht dat ik wel goed onderweg was.

Bezint eer gij begint heb ik wel eens gehoord ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:48

Ik heb dit ook gedaan, 16 jaar terug is mijn merrie geboren. Vind het fijn dat ik nog een kind van mijn allereerste pony heb(ingeslapen met 25 jaar)
Baska is zo lief als dr moeder, wel een stuk pittiger en iets groter wat ook de bedoeling was.
Heb wel zoiets van: wat er ook uitkomt, ik wil alles houden. Ik voel me tot het einde verantwoordelijk.
(Het is uiteraard wel duurder dan een paard kopen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:57

Om te beginnen: als je een kopie van je merrie wilt, beetje meer van dat, beetje minder van dat, zou ik niet fokken. Garanties heb je niet, en fokken blijft gokken. Wat betreft het geslacht, de kleur, de maat, of het gezond blijft, talentvol is, en of je er ueberhaupt na drie jaar goed oppassen ooit op zult kunnen rijden: dat weet je niet. Als je een veulen fokt, investeer je veel tijd en heel veel geld, en kunt na verloop van die tijd weleens met lege handen komen te staan.

Een veulen fokken en opfokken is duur. Voor het bedrag dat je kwijt bent met dekken, opfok, verzekeringen, opleiding, kun je hele leuke paarden krijgen. Ik zou adviseren om een jong paard te kopen, dat al ingereden is, waar je van kunt zeggen dat de gangen je aanstaan, dat de maat goed is, dat het character is wat bij je past, dan ben je een stuk goedkoper uit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:03

Ik zou het zelf niet doen.
Ik heb het zelf wel gedaan eerder.

Het fokken en opvoeden heeft mij ongeveer 4000 euro gekost.
En dat is enorm goedkoop als je bedenkt dat de meeste mensen iets meer betalen aan opfok.

het laatste jaartje wei heeft mijn paard een hele poos een dikke knie gehad.
Heb je dus 4 jaar gewacht op je paard... en wat nou als dat niet opgelost had kunnen worden?

Je moet rekenen op 5000 euro aan totale kosten.
En dan heb je dus 3 jaar risico op wei.
je hebt het risico dat je iets krijgt waar je niet voor zou gekozen hebben als het gewoon te koop stond.
(het kan bijvoorbeeld misvormd geboren worden?)

Voor 5000 euro kan een mooie 4 of 5 jarige kopen die al lekker door gereden is en braaf is.
Dan kan je uitzoeken wat je wilt en loop je die risico's niet vooraf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:18

Met de laatste 2 post ben ik het wel eens.

Het is ontzettend leuk om een keer mee te maken. Maar wil je iets aan het veulen hebben moet het uitgangsmateriaal wel goed zijn.

Van mijn eerste merrie heb ik ook een veulen gefokt maar de merrie was eigenlijk net niet goed genoeg om mee te fokken.(weet ik nu)
Haar tekort komingen kwamen bij het veulen weer terug. In mindere mate als bij de moeder maar toch.. En met het karakter van, het overigens lieve dier, had ik eerlijk gezegt helemaal niets. Ik had dus een heel duur paard waar ik eigenlijk niet zo veel aan vond.
(dekgeld van Montecristo was toen niet misselijk)

Ik heb van dit avontuur wel veel geleerd. Maar goedkoop was het niet. Terwijl ik hem nog een jaar gratis in de opfok gehad heb...

Ik heb nu weer een merrie. En dat is wel een goede fokmerrie. Ze is voorlopig Keur, gezond en komt uit een hele goede moederlijn. Haar karakter is super.

Ik ga nu eerst met haar sporten met haar en als dat ook goed gaat ga ik haar laten dekken. Al of niet voor de verkoop.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:26

Ik ga er uiteraard van uit dat TS bedacht heeft of haar merrie geschikt is voor de fok. Echte fouten of dingen die je echt niet terug wilt zien in een veulen zouden haar idd minder/niet geschikt maken en in dat geval moet je je bedenken of het 'leuke' opweegt tegen de kosten wanneer het niet is wat je wilde.
Maar iedereen heeft het hier over 'het is veel duurder'... Ja, misschien... hoef niet. Ik heb mijn veulen nooit in de opfok gezet (ik ben tegenstander traditionele opfoksituaties en zal mijn veulen dat dus niet aan doen) en dan hoeft het niks duurder te zijn als gewoon een ander paard er bij hebben.
'Ja maar je kan er nog niet op rijden en betaalt eerst jaren geld voordag je er wat aan hebt' lees ik dan vaak als argument.
EN?? Zeg ik dan. Heb jij je paard alleen om te kunnen rijden? In dat geval zou ik zéker niet gaan fokken nee!
In mijn ogen is een paard toch echt meer dan alleen maar 'om op te rijden', ik rij al 8 jaar niet terwijl ik de grootste periode wel een paard gehad heb en nu weer heb. Je kunt genoeg doen met een veulentje in de vorm van opvoeden en dingen mee aan de hand doen en zelf fokken geeft een enorme meerwaarde aan de band die je hebt met je paard. Tegen de tijd dat je er wel op kunt ken je elkaar al zo door en door dat 'opstappen' een logische volgende stap is die - als je't goed hebt gedaan - met volledig vertrouwen en zonder problemen genomen kan worden.
En niet te vergeten, het is gewoon hartstikke LEUK, je eigen veulen opvoeden (mits voldoende kennis aanwezig is uiteraard).

Als geld je belangrijkste drijfveer is, dan idd niet aan beginnen, dan is iets kopen wat aan je wensen voldoet simpeler, sneller en goedkoper. Maar wil je meer dan alleen maar een 'middel' om je hobby paardrijden uit te oefenen, heb je de gelegenheid en de kennis (of hulp) om een veulen op te voeden tot een gezond en stabiel paard, dan zou ik zeggen, go for it en geniet er van. (maar houd in je achterhoofd dat het ook mis kan gaan en calculeer dat in).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:35

het is stukken goedkoper een paard te kopen, en dan kun je zelf kleur, maat, geslacht en karakter uitzoeken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:25

fokfanaat schreef:
het is stukken goedkoper een paard te kopen, en dan kun je zelf kleur, maat, geslacht en karakter uitzoeken.

En dat zegt iemand die als alias 'fokfanaat' heeft... :o?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:28

ja ik fok voor een hobby, maar ik weet dus precies wat het kost.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:36

En? Mag een ander dus niet voor de hobby fokken, ondanks dat dat meer kost. Want dat het soms (in mijn geval was ik - afgezien van het plezier wat ik had van het zelf fokken en opvoeden van mijn eigen veulen, toch ook écht goedkoper uit, ik had never nooit het kwaliteit paard kunnen kopen wat ik uiteindelijk gefokt heb, dat was ver boven mijn budget geweest) meer kost weet TS nu denk ik wel. Beetje hypocriet als je't mij vraagt.