hoe reageerde jou merrie op haar eerste veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janjaffa

hoe reageerde jou merrie op haar eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:16

hoi iedereen, ik hoop dat het hier goed staat, zo niet hoor ik het wel ;)
zoals het onderwerp al luidt, hoe reageerde jou merrie op haar eerste veulen.
post hier jou ervaring.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:19

Mijn (jonge) merrie reageerde als een goede moeder..hinnikte heel zachtjes en begon haar dochter meteen droog te likken :) Heel speciaal om te zien :j

BlackSXLoVeR

Re: hoe reageerde jou merrie op haar eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:02

ze beschermde haar veulen heel goed niemand mocht bij haar in de buurt komen. Ze was er echt trots op!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:43

wij hebben een merrie gehad die haar veulen alle hoeken van de stal heeft laten zien, is ook niet meer goedgekomen, hebben daarna ook nooit meer met haar gefokt... veulentje is met de fles grootgebracht ( merrie stond wel toe dat we haar melkte gelukkig)

merrie had een hele zware bevalling, en nam volgens mij dat haar veulen erg kwalijk

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:40

Hele goede moeder, volgens beider fokker. Ze vindt veulentjes nogsteeds helemaal geweldig!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:42

Dit past beter bij Kraamstal.
Zodoende een verplaatsing van OPG-->KS.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:43

Ook mijn merrie was meteen een zorgzame moeder. Het was heel gaaf om te zien hoe het instinct meteen de overhand nam, ook bij het veulen. Ze had de melkbar snel gevonden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:46

Mijn ene merrie keek alsof ze water zag branden toen er een veulen achter haar geluidjes lag te maken. Ze snapte er niets van. Pas toen ze door had wat er aan de hand was ging het prima, ze is alleen wat beschermend richting mensen geweest. Ze is nogal eens fel op alles wat kleiner is dan zij (honden, jonge pony's, katten), maar dat gaat bij haar eigen veulens super.

Andere merries vanaf de 1e minuut zorgzaam (bij het eerste veulen, maar ook bij latere veulens).

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:03

Mijn merrie was bij haar eerste veulen blij toen ze geboren werd en likte haar schoon/ droog maar toen ze moest gaan drinken liet ze dit niet toe (waarschijnlijk te veel druk op de uier waarbij dit pijnlijk was), na een paar keer meegeholpen te hebben hebben we toch maar besloten een praam op te zetten dit werkte en na dat het veulen 2 keer gedronken had, was de praam niet meer nodig en ging het verder super. Dit jaar heeft ze haar 2 de veulen nu geen enkel probleem gehad.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:16

Mijn merrie had heel veel moeite met haar eerste veulen. Ze liet het niet drinken. Maar wij mochte ook niet bij haar veulen komen ze beschermde het heel heftig. Ze was niet gemeen naar het veulen maar ze liet haar gewoon echt niet drinken. Met de dierenarts hebben we toen de merrie verdoofd en met een lasso uit de stal getrokken (klinkt cru maar ze vermoorde de dierenarts bijna en de stalhouder had ook al angstige minuten in de stal beleeft. Die is uiteindelijk over de bovenrand de stal er naast in geklommen. Heeft er 2 gebroken ribben aan over gehouden en de dierenarts een flinke kneuzing op zijn arm.) De eerste 2 weken heeft ze behoorlijk onder de verdovingsmiddelen gestaan zodat we haar om de 2 uur konden vangen om de kleine bij haar te laten drinken. Als we een voorbeen optilden kon de kleine wel drinken. Na 2 weken werd ze makkelijker en mocht het veulen wel drinken. Ze bleef verschrikkelijk beschermend en niemand kon in de buurt komen. Toen we niet meer het veulen hoefden te helpen met drinken hebben we haar dan ook op de weide gegooit en totdat het veulen 6 maanden was met rust gelaten.
Deze merrie heeft ook een zware bevalling gehad en heeft waarschijnlijk erg veel last van haar uiers gehad. Daarna heeft ze nog vele veulens gehad en er zijn nooit meer problemen geweest. Ze is wel altijd direct met veulen op de weide gezet en met rust gelaten.
Haar eerste veulen krijgt volgend voorjaar zelf een veulen. Om deze problemen te voorkomen melk ik haar in de dagen voor de geboorte een klein beetje. Zodat ze merkt dat daardoor de spanning op het uier minder wordt en dat dat ene prettig gevoel geeft. Ik melk er natuurlijk niet zoveel uit dat er biest verloren gaat (al blijft de merrie tot 72 uur na de geboorte biest aanmaken) maar alleen om de spanning eraf te halen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:19

Mijn merrie reageerde super. Was 10 toen ze haar eerste veulen kreeg, en zo vreselijk lief en voorzichtig. Ook ik mocht er alles mee van dr.
Het eerste keer drinken was even lastig omdat ze met het veulen mee bleef draaien, maar na wat hulp had ze door dat ze moest blijven staan.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:23

Mijn merrie was ook een hele goede moeder. Ze was toen 3 jaar. En mijn andere merrie volgens mij ook wel. En zij heeft 3/4 veulens gehad toen ze jonger dan 12 was. (Heb haar gekregen toen ze 12 was en bij mij heeft ze geen veulens gehad). En zij vindt veulens helemaal geweldig :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:57

Mijn merrie wist echt niet wat haar overkwam! Ze heeft het veulen niet droog gelikt, ze ging wel kijken en snuffelen maar ze wist het gewoon even niet meer volgens mij. Het drinken liet ze wel gelijk toe (ik had haar wel vast) maar vond ze duidelijk niet prettig.

Ze is s'avonds bevallen, de volgende ochtend mocht geen mens meer in de buurt van het veulen komen, zelfs ik niet! Toen ik die avond het licht in de stal uit deed raakte ze ook helemaal in paniek, ze zag haar kind even niet meer! :D Gelukkig was dat de dag daarna over en mocht gewoon iedereen de kleine aaien.

Ik vind haar een goede mama, er waren alleen wat opstartprobleempjes.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:03

Mijn merrie was 4 jaar toen ze haar eerste veulentje kreeg. Ging niet zo soepel. Het was vrijdag avond en ik wou toch voor alle zekerheid nog eventje gaan kijken op stal. Toen ik daar aankwam kreeg ik de schrik van mijn leven. mijn merrie lag voor dood in de stal met de voetjes van het veulen eruit. Eerst het veulen eruit getrokken vlies van het koppie af en wat water op het koppie. jah het veulen gaf reactie. de merrie heeft zeker nog een kwartier uitgeput stil gelegen. Toen ze een beetje bij kwam en het veulen zag keek ze als '' wat is dat nou :? . het veulen mocht niet direct drinken we zijn van ongeveer 10 uur tot kwart voor 3 bezig geweest en toen lukte het eindelijk.

Alles is verder super gegaan :D

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:49

Mijn merrie reageerde ook super op haar kleine meisje vorig jaar. Ze was heel zorgzaam en andere paarden mochten eigenlijk niet eens kijken haha. Stel je voor ze kijken het mooie er vanaf. Het veulen dronk aan het linker uier meteen goed, daardoor bleef er te veel spanning op het rechteruier wat heel gevoelig was. Daardoor tilde ze steeds haar achterbeen op en kon de kleine niet meer drinken. Nadat ik zelf een paar keer de druk ervan af gemolken had ging het prima. Het bleef wel een paar dagen gevoeliger.

Wel heb ik altijd al aan het uier van de merrie gezeten. Zelf al voor de dracht zodat ze dat wel kent en ik er gewoon aan mocht komen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:14

onze merrie wist niet goed wat ze aan moest met de weeën, ze panikeerde wat en ging liggen rollen, liet zich vallen, stond weer recht, rende door de stal,...

uiteindelijk hebben we haar toch enigszins rustig gekregen zodat ze toch even de tijd nam om te persen
gelukkig was het veulen er heel vlot uit
vervolgens is ze een tijdje blijven liggen uitrusten, blij dat ze van die persweeën af was :+

toen het veulen begon te spartelen en geluidjes begon te maken, was ze eerst heel erg verbaasd
het is verder altijd een sociale merrie, dus ze was wel geïnteresseerd in het veulen
ze heeft hem toen een beetje afgelikt maar kreeg toen weer last van naweeën
ze tikte hem toen voortdurend aan met haar voorhoeven, op het hardhandige af

we hebben hem toen in de benen geholpen, echter was de moeder opnieuw extreem onrustig op dat moment, ze wist niet goed wat ze met de pijn aan moest en draaide door stal heen en weer, wilde zich neerleggen, maaide het veulen omver enz
we hebben ons toen samen met een veulen in een hoekje van de stal gezet zodat zijn vrije baan had
want ze knalde hem omver en ging er toen op staan en kappen
ze was verder niet in het veulen geïnteresseerd toen wij hem afzijdig hielden

ik zag toen dat ze telkens probeerde te gaan liggen, afgewisseld met op zoek gaan naar wat hooi tussen het stro, dus ben ik wat voer gaan halen, want als ze zo bleef ronddraaien en lopen kreeg het veulen natuurlijk geen kans om te drinken
hebben haar een halster opgezet en haar aan het touw vastgehouden terwijl ze in haar voerbak stond te eten, mijn moeder heeft het veulen naar de uier geleid

vanaf het moment dat hij gedronken had, kwam haar moedergevoel echt op, vanaf dan was het echt haar kind en hebben we er geen enkel moment nog problemen mee gehad!

de eerste dagen was ze nog wat onzeker over haar taak, wat drammerig ook, maar dat is mettertijd gaan liggen en eigenlijk is het echt een super goede moeder
ze is ook niet bemoederend of overbeschermend
ze was wel altijd al een gemakkelijk en sociaal paard, ze heeft zich nu eigenlijk ook ontpopt tot pleegmoeder van onze andere veulens (die mogen bij haar in stal, mogen samen met haar uit de voerbak eten, mogen aan haar uier komen, zich onder haar staart verschuilen tegen de lastige vliegen enz)

jaren geleden hadden we ook eens een maiden, die reageerde nog extremer op de weeën, die zou zichzelf verongelukt hebben op stal, die sprong op en liet zich van in de lucht tegen de wanden en de grond aanknallen, die was uiteindelijk bij de geboorte zó kapot, dat we het veulen zelf hebben moeten eruit halen en afdrogen en de eerste melk via fles geven
nadien is echter ook zij ene super mama geworden, de bevallingen erna verliepen vlekkeloos

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:35

Mijn merrie was 9 toen ze haar eerste veulen kreeg, ik ben bij de bevalling geweest.
Ik heb het veulen wel uit het vlies moeten halen want de merrie bleef heel erg lang liggen.
Toen hebben we het veulen wat dichter bij de moeder gelegd en is ze hem gaan schoonlikken. Verder hebben wij alleen maar gekeken en ze zelf hun eigen gang laten gaan. Bij het opstaan stimuleerde ze hem door hem steeds zachtjes in een beentje bijten wat hij anders moest leggen om te kunnen gaan staan. Heel erg bijzonder, dat instinct. Het drinken ging ook meteen goed.
Ze is een hele goede moeder geweest voor hem. Vanaf moment 1 eigenlijk. Opvoeding etc ook.!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:52

Mijn merrie liet het veulen in eerste instantie niet drinken, dat heeft nogal wat moeite gekost (heeft 1,5 wk geduurd)
Toch was ze verder wel meteen een goede moeder, heel beschermend ook.. een ander paard moest niet het lef hebben om naar haar kind te kíjken :D
Het drink-probleem was echt lastig, maar toen we bijna de hoop opgegeven hadden en ik me er bij neer moest leggen dat mijn veulen een flessenveulen zou blijven, mocht hij ineens drinken. God wat was ik toen blij, toen kon ik pas écht genieten van mijn veulen :)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:34

De mijne was helemaal trots wat ze geproduceerd had. :D

Ze hinnikte er zachtjes naar toen het er half uit was. Later naar alle andere paarden was ze zuur aan het kijken als ze alleen al probeerden te kijken.

melinda15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:23

Mijn merrie, vond het eerst even heel erg eng, toen het eruit was, wel even zachtjes hinniken,maar ze stond gauw op, maar duurde even voordat ze der ging drooglikken, vooralals het veulen wou gaan proberen op te staan schrok ze af en toe vreselijk ! Maar even later is het heel erg goed gegaan,goeide mama :P

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 02:06

Mijn merrie vond het wel heel appart allemaal maar was wel erg nieuwschierig.. Ze stonden allebei heel snel.. Ze likte haar maar een beetje en niet helemaal droog, en at meteen de moeder koek etc op.. Met het drinken had ze wel wat moeite, ze schopte haar absoluut niet weg, ze maakte echt ruimte dat ze kon drinken.. Alleen deed het haar een beetje pijn, maar dat was vrij snel over gelukkig. En nu, ze is echt een goede moeder, bij het begin mocht bijna geen paard bij haar komen, ze stonden in de kudde en later mochten alleen de 'lieve' paardjes bij het veulen komen. Nu mag ze bij iedereen komen, lokt ze zelf de trappen uit laat ze haar gaan, maar is het onterecht... Dan word ze zeker geholpen! Hele lieve eerste moeder!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:25

Norah was meteen helemaal haar kind. Ze was heel beschermend, maar wij mochten er wel bij. Echt een trotse mama.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:28

Mijn merrie was 2 toen ze haar eerste veulen kreeg (ongelukje), ze was toen nog niet van mij dus ik heb niet gezien hoe ze bij de bevalling reageerde. Wat ik wel weet is dat je kon zien dat ze gewoon echt nog te jong was om voor het veulen te zorgen. Ze was vaak een beetje te lief voor het veulen. Ze liet het veulen bij een andere merrie drinken en het veulen kon gewoon haar eigen gang gaan, best zielig eigenlijk want ze gaf wel om haar veulen maar ze wist gewoon niet wat ze er mee aan moest.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:45

nou vele verhalen hier :P
zijn der ook mensen die ervaring hebben hoe de merrie reageerde op de eerste dekking?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:33

Mijn merrie vond het geweldig (en nog). Toen ze haar zag liggen keek e met grote ogen en toen ik haar biij haar hoofd legde begon ze heel zacht te hinniken. Ze vergat haar droog te likken, na 5 minuten kijken stond ze op en begon toen toch. Drinken ging meteen bij de eerste poging. Ze heeft 2 dagen lopen gillen als het veulen haar aanraakte op haar hals, buik of hoofd. (schijnt normaal te zijn bij het eerste veulen), maar deed haar niks. Ik mocht d eerste dag niet echt bij haar komen, alleen met kordaat optreden.
Nog steeds doet ze het super. Ze laat haar va ong 2 weken zelf dingen onderzoeken en uitvinden en als het te gek wordt treed ze op.