Nu nog dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Nu nog dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:59

Ik heb dé hengst gevonden voor mijn merrie en twijfel of ik haar nu nog laat dekken of volgend jaar, wie heeft hier onderbouwd advies over, waarom wel en waarom niet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:08

Ik zou alleen nu nog dekken als ik al 'bezig' was en het nog niet gelukt was. Niet nu beginnen iig.

Je hebt sowieso een laat veulen, dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar die 'achterstand' behoudt het paard zeker de eerste 4 jaar van zijn leven.

Hij is laat wat betreft voedzaamheid van het gras, moet bij moeder blijven t/m nov/dec. Is laat in de opfok, is jong t.o. leeftijdsgenoten, achterstand lichamelijk maar ook geestelijk. Leeftijdsgenoten zijn al paar weken/maanden zonder mams en dan komt er zo'n jong broekie. Je kan er later mee beginnen met inrijden, dus voor wat betreft keuringen (stb., pavo of wat er voor jouw ras te doen is aan jpp) als je daar aan mee wil doen heb je gewoon een paard met een achterstand.

Die hoeft niet direct onder de noemer nadelen te vallen.. maar je hebt er wel rekening mee te houden.

Je hebt in principe maar één keer. Ga je al die kosten aan een da uitgeven voor slechts één keer. Wat als het niet lukt? De meeste da's werken met een pakket voor een bepaalde prijs, sperma kun je van de meeste hengsten gewoon het hele seizoen door bestellen en dan ben je als het niet lukt alleen maar 200 euro kwijt (ong.) (ligt aan wat de hh aanbiedt natuurlijk)

Ik zou tot volgend jaar wachten. Dé hengst is er volgend jaar ook nog wel ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:12

Waarom niet is mijn vraag dan?? Wat is ertegen om een veulen te krijgen in juni. Want dat is waar je nu vanuit kunt gaan, mits ze bij de eerste keer opneemt.

Is imo echt niet een laat veulen. De paarden in het wild krijgen ook niet in januari, februari veulens maar rond deze tijd en soms zelfs nog wel later in het jaar.
Ik heb al 2 paarden gefokt/gehad die beide geboren zijn in augustus. De ene is nu 23 en nog steeds in mijn bezit, de ander is nu 4 en van een Bokker. Geen van tweeen heeft er ook maar ergens last van gehad dat ze zo laat waren. Eigenlijk nog beter ze werden pas in feb maart afgespeent. Ze kregen dus meer tijd bij mams. En op het tijdstip van afspenen heb je niet nog een hele winter voor je. Ze konden gelijk het frisse voorjaarsgras in, ipv op stal te moeten.

Het nadeel is wel dat je na alle waarschijnlijkheid zit aan een einde dekseizoen. Mocht je merrie niet makkelijk opnemen zou ik dan wel wachten tot volgend jaar. aangezien je nu nog maar een X aantal keer kan laten dekken dan. Bij de warmbloeden is het vaak einde dekseizoen in september, bij de Quarters is dat nog eerder :Z (wat ik niet helemaal snap maar goed das een andere discussie ;) ).
Maar als je merrie goed en vlot opneemt wat spreekt er dan tegen? Ik heb dus niets tegen wat latere veulens. Voor mij is het gewoon een modeplaatje zo vroeg te laten dekken omdat men ze wil showen op de keuring. En dan ben je wel in het voordeel met een vroeg veulen ;)

Dus maak voor jezelf uit wat wil je ermee, wil je het veulen als veulenzijde showen dan zou ik voor vroeg gaan. Wil je gewoon een goed paard voor de toekomst en het dan pas showen (of mss wel helemaal niet showen ;) :+ ) zou ik er gewoon voor gaan. Mits je merrie mee wil spelen :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 14:14

Bedankt voor je reactie,

Pavo cup ed. is niet van toepassing, waar ik mee de meeste zorgen om maak is een merrie die hartje zomer volgend jaar drachtig is, lijkt mij niet prettig en een veulen die mss wel vrij jong in t rotweer staat.

Plus inderdaad dat er maar een kans is...

Of ze makkelijk drachtig is weet ik niet, voordat ze van mij was heeft ze 1x een veulentje gehad (ongelukje, ze was ontsnapt naar de hengst toe)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:15

Rina ik denk eerder dat je uit kan gaan van eind juni of zelfs begin juli als ts nú nog gaat dekken (je zal toch ook nog de hengstigheid af moeten wachten). Wat mij betreft is daar niks tegen (sterker nog ik heb er één van 8 juli - gedekt 31 juli), maar er bewust voor kiezen zou ík niet doen. En dat heeft meer te maken met het korte dekseizoen dan met het tijdstip van geboorte (maar eerder genoemde punten zijn wel gewoon dingen waar je rekening mee moet houden). Ideale tijdstip is april/mei. Lekker al naar buiten, gras is perfect, weer is (soms) prima en ze lopen redelijk in pas met leeftijdsgenoten :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-07-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Re: Nu nog dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:17

Je kan de merrie ook laten dekken en de embryo in laten vriezen. Haal je er in het voorjaar weer uit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 14:19

Elaine schreef:
Je kan de merrie ook laten dekken en de embryo in laten vriezen. Haal je er in het voorjaar weer uit.

Wat is daar het voordeel van dan? Was niet van plan om zoveel geld aan een veulentje uit te gaan geven ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:19

Het lijkt mij dan gewoon een stuk goedkoper om te wachten tot voorjaar...?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:20

Tja het was maar een voorstel :+ Als je nu persé die hengst erop wilde zetten zeg maar.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:23

Ik ga met Sammie mee hierin. Ik heb zelf ook een inmiddels 2 jarige die op 3 juli geboren is (merrie
was 9 juni uitgerekend) maar idd dingen zoals een keuring ben je te laat voor, opfok is jouw veulentje
dan echt erg laat mee, de meeste komen voor de winter aan die van jou dan in de winter. Ze moeten
tot eind van het jaar bij de moeder lopen, dus een langere periode op stal (of in ons geval in een baggerweiland
als we ze buiten hadden willen laten). Ook merk ik dat mijn paardje later is met ontwikkelen, waar de andere
paarden nu al ruim in de 1.60 zijn zit zij er net tegenaan of nog net onder, natuurlijk komt dit uiteindelijk wel
weer goed, maar nee als ik de keuze had zou ik wachten tot volgend jaar en lekker op tijd beginnen met dekken
zodat je veulen in april/mei geboren wordt.

Zelf heb ik ook ooit een veulen in maart gehad, dat vond ik zelf dan weer iets aan de vroege kant, maar zo'n
veulen is wel flink op krachten voor het de winter in gaat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:26

Naast wat Sammie al genoemd heeft rekening houden met je opfokmogelijkheden. Moet hij in de opfok in een koppel worden ingeschaard dan zal het bij sommige opfokbedrijven niet eens meer kunnen met een laat veulen. Als het veulen toch aan huis blijft staan is het al een veel minder groot probleem. Bij ons is ook weleens een veulen in februari geboren. Wij hebben op stal het geluk een overdekte longeercirkel te hebben waarin ze los kunnen. Opzich met een veulen van juni/juli, pas in oktober krijg je echt de kans op slecht weer toch? En dan is hij alweer drie maanden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:35

Ik besloot destijds ook pas laat dat ik mijn merrie wilde laten dekken.
Uiteindelijk is ze eind juli een week naar de hengstenhouder geweest.
Begin aug. kwam ze weer thuis en we hadden geluk ze was gelijk drachtig en hoefden ons dus niet af te vragen hoelang we door zouden proberen.
Daarnaast wilde ik Feinbrand als hengst en hij zou dat zelfde najaar naar Amerika vertrekken, dus dat is ook mede een reden geweest om het zo laat nog te doen.

Ulf werd 26 juni geboren bijna 3 weken te vroeg.

Hij kon na een paar dagen al hele dagen mee de wei in, dit kon omdat het wat later in de tijd was en de temp. gemiddeld al prima was.

Met de argumenten die Sammie aanvoert ga ik helemaal mee, Ulf is bijv. ook nog naar de keuring geweest, de late keuring, dit kon omdat hij voor 1 juli geboren was, maar op de keuring zelf was hij nog maar 6 weken oud en ja hij had duidelijk een achterstand op de grotere veulens.
Ik deed mee puur omdat ik het wel leuk vond om het eens mee te maken, ik hoopte dat we niet laatst zouden worden, we werden uiteindelijk één na laatst met een tweede premie.
Maar ik glom van trots, mijn kleine fladde die zo keurig en trots naast Mem zijn rondjes draafde :j .

Ik denk dat je je zelf moet afvragen wat wil ik, wil ik gewoon toch nog graag proberen een veulentje te vangen volgend jaar en maakt het je verder niet zoveel uit, dan is het prima, wel even goede afspraken maken met de hengstenhouder mbt kosten wanneer je paard niet drachtig zal blijken te worden dit jaar hoe dan volgend jaar verder te gaan.

Wil je je echt op de fokkerij storten, je veulen naar de keuring willen hebben etc. etc. dan zou ik zeggen wacht tot volgend voorjaar.

Succes
(Het is zo vreselijk leuk als je merrie drachtig is en als het veulen wordt geboren en opgroeit :) )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:40

Ik breng mijn pony morgen ook pas voor de eerste keer naar de hengst! Heb deze merrie begin deze week pas gekocht dus dat is de reden voor de late dekking...
Pony is wel een fokmerrie die makkelijk drachtig word trouwens dus daar ben ik niet echt bang voor...
Kwa weer voor het veulen dat is toch ieder jaar afwachten... Mijn eerste veulen komt begin april volgend jaar... Ideaal zou je zeggen, maar in sommige jaren word het pas later mooi weer en dien je daar ook rekening mee te houden... Voor hetzelfde gels is het in oktober nog stralend weer!

Ulfeino schreef:
Wil je je echt op de fokkerij storten, je veulen naar de keuring willen hebben etc. etc. dan zou ik zeggen wacht tot volgend voorjaar.

Waarom dan wachten? Als je je echt op de fok stort zou ik dus dit jaar nog dekken en volgend jaar bij de eerste hengstigheid weer dekken! Als het dan gelijk pakt dan heb je het jaar erop alweer een eerder veulen...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 14:44

Het is zeker niet de bedoeling om me op de fok te storten, het is dan wel een raszuivere merrie maar ik ga met een ander ras dekken (het veulen krijgt overigens wel papier).

Ik heb mede nav dit topic besloten te wachten tot volgend jaar.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:50

Ik heb mijn merrie ook gedekt op 11 juli, nu hoop ik dat ze ook meteen raak is want ik ben laat op het seizoen wil ik later cyclussen meelopen en dergelijke.
Maar dat wou ik met deze merrie eigenlijk ook al doen en ze was er niet klaar voor, nu zeker niet want ze heeft een zware blessure opgelopen dat volgens mij einde sport zal zijn.
Ik heb dus gedekt omdat ze een blessure heeft, anders was het ook veel vroeger geweest...

Ik weet maandag of ze drachtig is of niet!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:52

Charaz schreef:
Het is zeker niet de bedoeling om me op de fok te storten, het is dan wel een raszuivere merrie maar ik ga met een ander ras dekken (het veulen krijgt overigens wel papier).

Als je voor de leuk een keer een veulentje wil fokken dan is dat misschien ook leuker om te wachten tot volgend jaar. Kun je je rustig orienteren en langzaam naar het dekken enzo toewerken etc etc. Ik weet ook niet of jou merrie snel drachtig is, maar dat speelt natuurlijk ook wel mee!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:30

-> KS

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:10

ik zou idd wachten tot volgend jaar.
je hebt idd een nadeel bij laat dekken dat het veuln bv niet meer met keuringen mee kan doen,en je merrie als je die bv weer wil laten dekken dan ben je ook te laat.
mijn paard was ook een erg laat veulen schijnt hij is 13 juni jarig.
de ideaalste tijd om je merrie te dekken is rond april en mei

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:09

janne schreef:
de ideaalste tijd om je merrie te dekken is rond april en mei

Maar als je april al begint met dekken en het pakt meteen heb je dus in maart al een veulen... Dat vind ik ook niet ideaal.

janne schreef:
en je merrie als je die bv weer wil laten dekken dan ben je ook te laat.

Ik neem mijn eigen beestje even als voorbeeld... Beest is deze week gedekt... dus we houden voor het gemak 30 juli aan. Veulen verwacht ik ong. 30 juni. Na 8 dagen gaat ze opnieuw naar de dekhengst en word ze op de 10de dag gedekt. Dan zou ze rond 10 juli gedekt worden en komt het veulen het jaar erop rond 10 juni... Dat is alweer 20 dagen eerder he! ;) Als je een merrie hebt die makkelijk drachtig word word het vanzelf steeds vroeger in het jaar 8-)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:23

In 2007 had ik een januari veulen, dit jaar een juni veulen.

Het eerste veulen (uiteraard is januari extreem) heeft veel op stal gestaan en had op de keuring juist het nadeel dat hij al 6 maanden oud was (direct na de keuring afgespeend). Veulen heeft vooral op stal gestaan (en in de binnenbak), pas vanaf mei kon hij met zijn moeder echt lekker de wei op.

Dit veulen is op de wei geboren en heeft 1 hele nacht op stal overnacht ivm extreme regenval. Moeder kan het zogen perfect aan door het voedzame rijke gras op dit moment. Keuringen zijn er van ons stamboek t/m eind september, dus dat komt ook mooi uit, indien ik niet kies voor thuisopname.

Enige nadeel zou kunnen zijn dat de meeste opfokadressen vanaf het najaar starten en ik het veulen niet voor 6 maanden afspeen.

Toekomstige dekkingen zal ik ook pas vanaf juni laten plaatsvinden, voor mij geen vroeger veulen meer!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:43

En als je merrie niet drachtig wordt in de veulenhengstigheid of helemaal niet makkelijk drachtig is loop je een alsnog tegen een zeer kort seizoen aan.. April/mei beste tijd.. voor het veulen, voor de voeding, en voor opnieuw dekken :D

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:20

Elaine schreef:

Ik denk dan dat je een heleboel centjes lichter bent, en de kans dat het goed gaat moet je ook maar afwachten, want van een te snelle ontdooiing gaan ze ook dood om het maar eens even zo te zeggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:35

De keuze is gemaakt en er wordt een jaartje dus gewacht. In dit geval was de keuring geen probleem, omdat de keuring van het stamboek waar dit dier geregistreerd zou worden pas in september is. ;)
Zelf heb ik ook 1 keer een laat veulen gehad, merrie werd 24 augustus bij de laatste poging pas drachtig. Veulen is 17 juli geboren, en ik heb er verder geen hinder van gehad dat het zo'n laat veulen was. Ook het veulen heeft het altijd uitstekend gedaan. De tijd is nu geen probleem in mijn ogen, wel dat als de dekking niet direct pakt, want dan zit je meteen op het einde van het seizoen en heb je geen kans meer.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:26

Heb vandaag pas mijn merrie hopelijk drachtig opgehaald (2x insemineren), er zijn ook zat voordelen hoor van een laat veulentje... Kan in de wei geboren worden, merrie heeft voldoende melk ook door in het land te lopen. enz enz. Zoek er een pony veulentje (zijn niet zo duur) bij om mee op te groeien en je hebt er straks een prima beestje aan. Wij dekken altijd wat later en hebben nog nooit geen problemen gehad. Wel dekken wij maar om de twee jaar maar dan heb je dat probleem ook niet!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:08

Ik heb vorig jaar: mijn merrie eind augustus laten dekken en die kwam dus nu begin augustus. Ik vind dit opzich prima te doen. Alleen voor mij vond ik het jammer dat de keuringen nu eigenlijk al geweest zijn. En de veulens kunnen in eind juli/augustus eigenlijk altijd wel naar buiten omdat het meestal toch dan wel goed weer is!
Poehee zegt is ook een goed idee om er een ponyveulentje bij te zetten. Of iemand die ook een veulentje heeft ;)