Veulen gechipt resultaat 5 hechtingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kitbits

Veulen gechipt resultaat 5 hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 07:30

Goedemorgen bokkers,

Ik weet niet of dit in het goede topic staat maar er moet mij iets van het hart.

Gisteren belde de veulenchipper of hij kon komen om te chippen. Dit was vrij onverwachts maar het lag op de route. Het kwam eigenlijk nog wel goed uit want ik was toch bij de paarden en heb ingestemd.

De merrie met veulen op stal gezet en even later kwam de chipper. Het veulen is niet erg schuw maar kan niet erg veel verdragen. Vorig jaar was het chippen een fluitje van een cent. Het veulen schudde even met het hoofd toen de chip erin zat en dat was alles. Daaraan terug denkend verwachtte ik eigenlijk ook niet zoveel problemen. Het veulen van vorig jaar was toen wel wat ouder, bijna 3 maanden.

Dit veulen is nu 7 weken. Het begon al met het haren trekken. Dit vond ze niet zo leuk. Ze liet het even wel toe, maar daarna flipte ze even helemaal. Maar goed haar daarna weer gekalmeerd. De chipper zei nog, dit wordt een lastige. Maar ze stond even later weer heel braaf tussen ons in met haar kont in de hoek van de stal. Het scheren en ontsmetten ging ook heel goed, ik hoefde haar maar amper tegen te houden. De chipper zei dat hij wel een poging wilde wagen. Ik hoefde haar niet helemaal in de houdgreep te houden. Immers ze kon alleen naar voren springen en daar hield hij rekening mee. Maar toen de chip erin ging, ging het bliksem snel. In plaats dat ze naar voren sprong klapte ze dubbel en stond gelijk omgedraaid tegen de muur.

Goed ik dacht nog als de chip er maar in zit. En dat zat hij wel. Alleen bij het deppen van het wondje ondekte we tot onze grote schrik dat er een snee in zat van zo'n 4 cm. Het bloedde wel maar leek goed tegen elkaar te zitten. Echter toen ze haar hoofdje bewoog keek ik in een gapend gat. Daarop het ik meteen de dierenarts gebeld. Helaas moesten we nog even wachten, ze was nog met een patient bezig. De chipper moest verder, bood wel zijn excuses aan. Hij zou mij de volgende dag terug bellen.

De dierenarts arriveerde na een uur. Ze schrok wel, ze zei dat ze dacht dat het wel mee zou vallen toen ik belde en vroeg om te hechten na het chippen.
Er waren 2 verdovingen en 5 hechtingen nodig. Ook onderhuids weefsel is gehecht. Na behandeling van de wond met antibiotica en een spuit in haar bil, kon ze eindelijk bijkomen.

Ik baal hier stevig van. >;) Het veulen is in principe verkocht, ik had er dus belang bij dat de papieren zo snel mogelijk in huis zijn. Maar als ik dit geweten had, had ik toch nog even gewacht en om extra assistentie gevraagd. Ik hoop dat haar vertrouwen dat we opgebouwd hebben niet al te erg geschaad is en dan de wond snel geneest. Van mij mogen ze met beters komen dan dat chippen! :(

Hebben er meer bokkers slechte ervaringen met het chippen van veulens?

DendroFleur

Re: Veulen gechipt resultaat 5 hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:34

Niet zozeer met het chippen maar wel 1x met de chippers. Die kwamen met zijn 2-en de stal in. Eentje pakte gelijk bij het veulen een oor vast en de staart en trok deze naar elkaar toe. Daar werden we niet vroliijk van en het veulen flipte ook.
Tegenwoordig mag een vriend van ons chippen en die staat gewoon te kletsen en ontsmet ondertussen. Voor het veulen er erg in heeft is het leed al geleden en zit de chip er in.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:35

kitbits wat rot voor je joh, je verwacht iemand met verstand en dan gebeurd er dit.

Bij ons kwam ook zo'n klojo.. Hij vroeg per mail of ie mocht komen, ik heb de mail niet eens gehad omdat hij mn naam verkeerd had gespelt. a fijn hij kwam en wilde de aftekingen niet opschrijven want t was voor hem een vies been.. Helmaal niet ze heeft 4 benen met wit maar goed.. Gedwongen om om te schrijven, zo gezegt zo gedaan. Toen chippen, nog aangegeven dat het echt een dametje is maar nee die kon die wel aan. resultaat. Ze sprong boven op hem (terecht) en laten konden wij dr niet meer scheren omdat hij zo hard in dr oortje had gekrepen. En bedankt maar weer! Volgend jaar geef ik het KWPN aan dat deze man niet meer hoeft t komen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:38

je mag toch normaal ook pas chippen al je veulen 3 maand is.
dat doen we hier meestal soms iets eerder of later.
maar wel vervelend dat het zo moest gebeuren.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:42

Om deze ellende te voorkomen heb ik godzijdank m'n paarden dmv dna laten registreren..:=
Wat ontzettend vervelend voor je paardebeestje..
Ik hoop dat ie niet al te veel ( qua schuwheid..) aan over houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:35

Ik vind het heel jong om te chippen. Ik laat ze niet eerder doen dan dat ze 4 maanden zijn, dus vanaf september.
Ik vind het ook nogal een barbaars gebeuren, zou het eigenlijk liever niet doen maarja.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:42

Wij zetten altijd een kruisje op het KWPN veulen-aangifte-papier: "chippen door veearts". Ook zo laat mogelijk, op het moment dat ze bijna bij de moeder weggaan. en dan nog met enorme tegenzin, heb er de voordelen nog steeds niet van gezien. :(

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:56

Nog nooit problemen gezien met het chippen, maar alle veulens waar ik bij was zijn ook gechipt door een veearts, die gingen allemaal heel rustig te werk en ook de veulens die weinig in de hand waren geweest lieten het allemaal goed toe.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:05

chippen??
eingelijk alleen door een da (ben niet zo van die 1 dag's cursusen van de chipper's )

maar goed bij onze honden heeft dat voor problemen gezorgd
honden allemaal netjes ge chipt geen schade oid
maar de raad van beheer wil ze geen stambomen geven omdat ze niet door een chipper zijn ge chipt en de serie nummers niet overeen komen met die van hun

gevolg pup's is alles goed mee gegaan maar ze hebben geen van allen papieren

nu weet ik niet of het ook zo kan zijn in de paarden wereld maar houd daar wel rekening mee

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:08

Al mijn paarden zijn door chippers gedaan en niet door DA denk dat de TS net pech heeft.

Zelf een zeer moeilijk paard heeft zich vrij makkelijk laten chippen.

Wel ontzettend schrikken. Ons hengstje maakte jaren gelden ook een verschrikkelijk luchtsprong met chippen. Maar die hield er niks aan over

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:16

:wow: Hoe kan je door een chipnaald een snee van 5cm creeren?
Sterkte met je veulentje.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:17

Ik heb ook hele negatieve ervaringen met chippers. Vorig jaar ging het niet goed met Boots. Hij moest uiteindelijk drie keer prikken voor het lukte en Boots heeft twee weken een dikke nek gehad en een ernstige bloeding..Hij deed ontzettend onhandig en prikte eerst en wachtte toen tot Boots op zou houden met springen voor hij de chip erin drukte. Ja dat laat zon puppie niet toe natuurlijk..Gevolg: ernstige bloeding. Ik wilde de diernarts erbij hebben zegt die man: ach niets aan de hand, gewoon nog eens proberen. Bloed spoot eruit. Ik dus de dierenarts op laten roepen en die heeft een kwartier dicht moeten drukken en antibiotica gespoten. Idioot..

Mijn dierenarts doet het tegelijkertijd en dan gaat het ook altijd goed...Ik doe niets meer met chippers, het is goed..

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:58

Voor we alle chippers de schuld geven. Ik ben niet tegen de chipper. Ik heb er dus een goede ervaring bij gehad en nu dus een slechte. Wat ik hem en eigenlijk ook mijzelf kwalijk neem, is dat we de risico's verkeerd hebben ingeschat.

Ik ben net terug gebeld en het stamboek gaat de rekening vergoeden. Dus een hele nette afhandeling verder. De chipper was ook heel erg betrokken bij het ongeluk en was zelf ook van mening dat de dierenarts gebeld moest worden.

Ik ben zeker niet gelijk anti-chippen. Maar heb wel bedenkingen tegen de methodes. Ik hoop dat er in de toekomst diervriendelijkere methodes voor identificatie van paarden komen. Daarnaast vraag ik mij af of er een minimum leeftijd is vastgesteld voor het chippen van veulens.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:59

Vanaf 6 weken mag een veulen gechipped worden.

Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met de chippers, altijd rustig, en ze hebben het zo gepiepd. Overigens heb ik betere ervaringen met chippers die een chip zetten dan met een DA die een chip zetten. Een chipper zet veel meer chips en is er vaak meer ervaren in.

Het is erg jammer dat dit is gebeurd en het veulen gehecht moest worden, maar dit is echt pech en niet iets wat vaak voorkomt.
Fijn dat het stamboek en de chipper het zo net afhandelen. :j

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:01

Barvrouwke schreef:
:wow: Hoe kan je door een chipnaald een snee van 5cm creeren?
Sterkte met je veulentje.

Zeker nooit een goede krab gehad van een kat. De naald gaat er best diep in. By de way er stond 4. Voor we het weten worden het er10! :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:11

Nou, hier wordt ook alleen maar gechipt door onze DA hoor. (IK dacht trouwens dat in België sowieso alleen gechipt mag worden door DA's) De plek wordt dan eerst plaatselijk verdoofd. Dan heb je die schrikreacties, zoals wegspringen enzo ook niet.
Mijn volwassen merrie was bijvoorbeeld altijd al een ramp om zelfs maar in te enten. Zodra die een naald zag, ging die op haar achterste benen en kappen met haar voorbenen, zelfs met een praam. Maar met chippen heeft ze geen kik gegeven. Ze keek een beetje raar wat ze aan haar hals aan het doen waren en dat was het.
Ik weet dat plaatselijk verdoven ook een nadeel kan zijn. Maar het lijkt me toch een stuk veiliger en beter voor het vertrouwen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:46

Wel goed geregeld in België Luckystory. Vraagje:Het plaatselijk verdoven, gaat dit dan niet met injecties?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:55

Heb zelf geen goede ervaring gehad met een chipper (mijn eerste veulen), dus laat ik het voortaan door mijn DA doen (dat zijn ondertussen 3 veulens geweest).
Persoonlijk heb ik daar meer vertrouwen in.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:02

Chippers, praat me er niet van....
Er was er eentje die het voor elkaar kreeg bij kleur "zwart" te noteren... en bij aftekeningen "aalstreep".
Ooit een zwarte met een aalstreep gezien?

Het beestje was wildkleur zwart, maar dat kon meneer de chipper niet helemaal aan geloof ik.
Toen hij het jaar daarop weer kwam keek hij naar de wildkleurige jaarling van het jaar daarvoor dus.... Waarop mn baas zei, "ja, dat is die zwarte met de aalstreep".

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 13:46

Hmm, als ik deze verhalen zo lees, ben ik eigenlijk wel geneigd om het chippen alleen nog maar door een DA te laten doen. Zij chippen ook regelmatig en hebben daarnaast toch ook veel meer ervaring met lastige paarden. Bovendien kan een dierenarts een verdoving zetten mocht je aanzien komen dat een paard of veulen volledig door het lint zal gaan.

Ik zelf 4 ervaringen met chippen:
- Volwassen merrie, geen centje pijn. Hoewel tijdens deze chipactie ook een pony was die zich meteen achterover liet vallen.
- Een veulen 3mnd, eerste keer mis doordat het veulen zich liet vallen. Daarna wel gelijk goed. Veulen was al helemaal halstermak maar het duurde wel weer een week voordat ik het halster er weer zonder problemen om had.
- Een veulen 3mnd, geen enkel probleem.
- En dan nu de laatste 7weken met dit drama.

En bij de DA kan ik zelf de grens van 3 maanden aanhouden!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:55

kitbits schreef:
Wel goed geregeld in België Luckystory. Vraagje:Het plaatselijk verdoven, gaat dit dan niet met injecties?

Ja, maar dat is met een heel fijn naaldje en niet zo diep. Daar heeft ze amper iets van gemerkt. De DA kriebelde even in haar manen terwijl ze dat deed en paard merkte er niets van. Het kon volgens mijn DA wel eventjes een beetje een prikkend gevoel geven voordat het begint te werken maar dat is pas na het injecteren. Dan is de DA al lang weer uit de buurt. En ze maken dan ook niet die associatie tussen de DA en dat gevoel. En van dat chippen zelf, merkte ze al helemaal niets meer natuurlijk.
Ik ben er echt van overtuigd dat het niet zo netjes was gelukt zonder verdoven. (Mijn DA trouwens ook niet. Want die noemt mijn paard 'een moordenaar' :+ )
En mijn paard heeft die DA ook graag, dat zal ook wel geholpen hebben. Ze is lief voor mijn paard en kent haar ondertussen ook goed. Tegenwoordig heeft zij haar zelfs zo ver dat ze bloed kan prikken terwijl ze gewoon los staat.
En 2 jaar geleden bij een andere DA moest er nog 8 keer geprikt worden voordat hij er in slaagde lang genoeg in haar buurt te blijven zodat hij een simpele inenting kon leeg drukken. :=
Ik kan mij dan ook heel goed indenken dat als zo'n wildvreemde chipper even je veulen te grazen komt nemen, dat dat later nog een hoop problemen kan opleveren.
Uiteindelijk is eigen DA toch meer vertrouwd? Mama-paard kent hem/haar en het veulen zal hem/haar toch ook al wel enkele keren gezien hebben.

T'is trouwens niet zo in België dat elke DA ook plaatselijk verdoofd. Mijn DA kiest daarvoor. Maar er zijn er ook die het zonder doen. ;)

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:58

De chippers die ik heb gezien zijn heel ervaren rustige meneertjes. Soms is het gewoon pech. Zo heb ik een beste wond gezien na het chippen door, jawel, een DA.. Je steekt toch een naald en een onnatuurlijk iets in een fijn nekje dus dat er een keer iets niet helemaal goed loopt is niet meer dan logisch.

TS succes met het herstel van t veulentje. Gelukkig hebben die kleintjes een groot herstellend vermogen en veerkracht.
Laatst bijgewerkt door Wulensa op 16-07-09 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:00

Wat een vreselijk verhaal zeg...sommige hebben zeker hun papiertje bij een bakje boter gehad?

Mijn jaarling is op de keuring gechipt

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:07

Ik heb eigenlijk nog nooit iets vervelends meegemaakt met chippen, tot vorig jaar mijn veulen moest.
Hij was al wat ouder, maandje of 3-4 volgens mij, hij was hand en halstertam, ze kwamen chippen maar deden dit zo ontzettend onverwachts en hard voor hem dat hij zich een ongeluk schrok. daarna konden er geen mannen meer bij hem in de buurt komen en als we zelf aan z'n zijkant kwamen werd hij bang, de DA heeft daarna met enten een hele hoop werk gehad, omdat hij niet toeliet dat die aan de zijkant kwam. De DA baalde er behoorlijk van en vond dat ie onnodig angstig was gemaakt door het chippen.
Nog steeds is mijn inmiddels jaarling voorzichtig naar vreemden toe en schrikkerig op de zijkant....

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 14:29

roosje84 schreef:
Wat een vreselijk verhaal zeg...sommige hebben zeker hun papiertje bij een bakje boter gehad?

Mijn jaarling is op de keuring gechipt

Is dit al een tijdje terug? Tegenwoordig mag je geen paard meer vervoeren zonder chip alleen nog een veulen. Dacht uit mijn hoofd dat de grens 7 maanden was.