Vandaag geboren, en nu al in het gips...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Vandaag geboren, en nu al in het gips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 22:34

Nou, ik zal het hele verhaal eens vertellen,

Een aantal weken terug zijn hier 2 oudere, drachtige merries gekomen. Om hier te bevallen onder toezicht. Merrie nummer 1 is een dikke. Welke toen ze bij ons kwam al dikke uiers had. Dit duurde niet lang! Dachten we!
Een week later werden de banden slapper, en uiers steeds dikker! Dit vroeg erom om voor huis te lopen, zodat we er altijd zicht op hadden.
Singel om, en een aantal keer per nacht toch voor de zekerheid kijken. Maar telkens geen veulen. Na een week er op passen kreeg ineens dat andere paard hele dikke uiers! Doppen er op, en banden slap. Paard dinsdagavond toch maar voor huis gehaald, en biks gegeven. Na 2 happen ging ze liggen en paar minuten later lag daar een merrieveulen. Wat moeite met opstaan, maar verder super gezond. En het andere paard had nog geen veulen!
Gisteren had dit paard ook doppen op de uiers. Dus wij er vannacht vaak uit, nog geen veulen. Tot vanmiddag rond half 1. Wij zouden even weg tot we het paard zagen liggen. Nadat we wat dichterbij kwamen zagen we inderdaad dat er vocht uit kwam, en dat ze al opgezet was. Eigenaar gebeld, is gekomen en na dikke 20 minuten nog geen veulen. Eerst maar eens een kennis opbellen die er ook veel verstand van had. Paard is even opgevoeld, en ze dachten dat het veulen in stuitligging lag! En het water was troebel. Dus gelijk dierenarts gebeld, welke met spoed is gekomen. Na wat opvoelen lag het veulen inderdaad in stuitligging. Maar leefde nog wel. Het enige wat we konden doen is zo snel mogelijk er uit trekken. Gelukkig kwam het er uit en leefde het nog! Paard is gaan likken, navelstreng ontsmet. Op het eerste gezicht leken de beentjes wat vreemd. Maar de dierenarts zei dat het wel goed zou komen. Een prachtig helder fries hengstveulentje. Toen hij ging staan leek het wel heel vreemd. Net of de kogel heel slap was. En hij aan het skieen was. Dierenarts is nog snel even langs gekomen om stiekem te kijken, en vond dit ook wel erg overdreven. Nog even aangekeken en gewacht tot de nageboorte er af viel. Maar ook die wilde er niet af! Dus dierenarts weer gebeld. En deze kwam gelijk een spuit brengen waarna ook de nageboorte er af viel. Dierenarts kreeg spoedoproep dus eerst daar maar weer heen. Later kwam hij weer om de voorbeentjes in te binden met verband. Het was stevig, maar toen hij ging staan stond hij weer het zelfde. De enige mogelijheid was om het in te gipsen. Na dat gedaan te hebben vond meneer het maar erg vreemd om te staan. En sloeg steeds met zijn beentjes. Hij moest helemaal weer wennen om opnieuw te lopen!
Hij kan nog niet uit zichzelf opstaan, maar als hij staat is hij super helder, en drinkt goed. We helpen hem nog wel een aantal keer. Maar tot nu toe gaat het super.

Wat denken jullie? Zal dit over gaan?

Afbeelding
Afbeelding

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:36

Wat apart!
Het ziet er wel eng uit op die foto. :P
Veel succes!
En gefeliciteerd. :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:39

jeetje, heftig hoor zo die beentjes.
Gelijk al in het gips, arme vent.
Wist de DA zo hoe hij het moest gipsen enzo?

Zammie

Kan weer helemaal goed komen hoor. Pezen/spieren zijn gewoon nog te lang (waarschijnlijk door verkeerde ligging in de baarmoeder) en op den duur zullen de botten dit wel weer inhalen. Goed dat er meteen een DA het spul in de gips heeft gezet. Vaak doen men hier laconiek over en denkt dat het vanzelf wel goed komt, maar zo gaat het herstel een heel stuk sneller...

Jessy90

bij ons op de manege staat een fries met een veulen dat ook in het gips stond, wat ik er van heb begrepen is dat de banden niet sterk genoeg waren of te opgerekt..maar bij haar is het maar een voorbeentje..maar haar lichaam is schever als dit veulen! ze staat nu zonder gips en ze kan alles zelf..maar ze is niet zo actief als haar halfzusje..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:43

Meestal komt het helemaal goed hoor, niets om je zorgen over te maken!
Jonge veulentjes groeien erg snel en hun beentjes passen zich ook erg snel aan. Op bokt zijn er meerdere topics geweest van jonge veulentjes met scheve beentjes, dat is tot nu toe eigenlijk elke keer weer bijgetrokken :j

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:46

Lijkt me dat het gewoon goed komt! Waarschijnlijk sterkt het door het gips ook wel aan en krijgt het gewoon weer de goede houding. Kan me niet voorstellen dat dit niet over gaat!!

Suzeltje

Wij hebben nu op stal ook een veulen die dat met zijn achterbenen had. Het was wel minder erg dan bij jullie veulen, en het is nu na 3 dagen al veel minder!
Hopelijk gaat het met deze ook goedkomen! :D

chivaldi

wat raar om te zien. hopen dat het goed komt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:47

Op de tweede foto lijkt het vanaf hier in ieder geval of achter al een stuk rechter staat..
Meestal trekt het idd bij, in ieder geval succes. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:08

op de fokkerij waar ik heb geholpen (friezen fokkerij) hebben we ook zoon veulentje gehad...deze is nu mooi op de beentjes (ondertussen dik jaar oud) en rent en speelt als alle anderen.hier is het dus wel goed gekomen!
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 08-07-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vandaag geboren, en nu al in het gips...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:18

Neem eens contact op met Pink_horizon, volgens mij heeft zij ook een veulen gehad die om deze reden in gips/verband heeft gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:22

Oei, dit is best heftig, niet een beetje week staan. Ik zou wat foto's sturen naar een gerespecteerde paardenkliniek die meer van dit soort veulens behandelen, als je een fatsoenlijke veearts hebt stuurt die je zelf al door. Het lijkt mij dat hier wel wat behandeling op zijn plaats is.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:28

dit komt meestal door een gekke stand in de baarmoeder waardoor de pezen en banden slap zijn rond het gewricht als je gipst of spalkt hebben de pezen en banden geen andere keuze dan weer kort en de gewenste stand aan de nemen.... gaat wat tijd overeen maar ik denk dat er zeker weten kans is om dit weer goed te krijgen

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:33

Ja dat is nog eens week staan..!
Maar ik heb ook al allerlei standen gezien, en gezien dat er heel veel goed komt. Ik zou er niet te bang voor zijn.
Wel oppassen met die gips, goed in de gaten houden dat ie er geen last van krijgt en dat het niet gaat stinken, dat kan op drukplekken wijzen en dat kan heel vervelend worden.

Ik vind ook dat ie op de laatste foto achter al een stuk beter staat, misschien is de gips ook maar heel even nodig...
Succes met m!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:01

Bedankt voor de reacties. Ja, dierenart heeft wel vaker gegipst. Eerst leek het wat raar, dierenarts gevoeld. Ja, het was wel wat slap, en kon ook goed naar voren buigen. Dus viel wel mee, maar hij ging echt helemaal plat staan. Toch maar da er bij!

Hij kan nu gelukkig ook uit zichzelf staan! Hij stond net zo op!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:08

komt vast wel goed, ze zijn nog jong en groeien nog heel hard.

gefeliciteerd iig! voor jou en de eigenaar ;)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:15

Die van mij stond ook,een beetje,week op de koten.Hij heeft een vitamine spuit gehad en voor de rest was het advies" naar buiten in de zon op een grote wei zodat hij kan bewegen".Hij staat nu al bijna helemaal goed.Links achter is nog niet perfect....maar iedereen zegt dat het goed komt.
Succes!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:58

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Heb er echt wat aan! Hebben jullie misschien ook foto's van voor, en na?
Hoop zo dat hij straks lekker door de wei dartelt!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:00

Ik heb helaas geen foto's van voor en na maar het gaat zeker goed komen. Veulen op de boerderij had dit ook.
Het ziet er alleen zo raar uit en natuurlijk maak je je daar veel zorgen om maar het komt echt goed.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:14

ik ga duimen dat het goed komt

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:58

ik duim ook mee

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:49

hai,

mijn veul stond de andere kant op, dus op zijn kogels en zijn hoefjes achteruit http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... eulens.htm

na een paar dagen gips was dat al een heel eind opgeknapt, nu heeft hij een soort plakschoentjes om hem in de goede houding te dwingen ( en staat verplicht op stal helaas )
het komt vast goed, al duurt het soms een poosje

Afbeelding

hier is hij 5 uur oud

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:54

Het ziet er eng uit want het is zo onnatuurlijk... Met goede behandeling komt het vast goed... Hou je ons op de hoogte??

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:11

Sassefras, heel erg bedankt voor het voorbeeld!
Hij kan nog niet normaal lopen, dus doet hij zoiets als de spaanse pas. Hoop dat ie met een aantal dagen wel weer gewoon kan lopen.

Ja tuurlijk hou ik jullie op de hoogte! Zal vandaag misschien wel even een loop-filmpje plaatsen.