ons veulen overleden maar hebben nu een pleegveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkie

ons veulen overleden maar hebben nu een pleegveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 22:17

Na 11 maanden wachtten kwam dan eindelijk de bevalling in zicht..... de merrie was al twee weken over tijd en begon eindelijk te kegelen. Iedereen gespannen en onrustig want het veulen kon elk moment komen. Al een maand een camera in de stal hangen om haar 's nachts in de gaten te houden, om de twee uur uit bed om te kijken of er al iets kwam. Nee steeds niets. Totdat mijn vader gisterochtend ging kijken en daar lag het veulen.... achterkant goed zichtbaar maar de voorkant nog in het vlies. Hij kijken en vlies erom weg halen..... Het veulen was al overleden....
Iedereen diep geschokt en verdrietig, het was een prachtig groot veulen, zwart merrietje met een blesje en een wit voetje. Veulen erbij weggehaald en de merrie op stal laten staan.

's Middags de moederloze veulen centrale gebeld en ja ze hadden een match.... bleek dat die mensen al een pleegmoeder hadden gevonden. Oke, jammer maar dan maar afwachten of er nog een match is. Vandaag werden we dan toch nog gebeld.... Een klein fries hengstveulentje zonder moeder. Die moeder had de ingewanden eruit gegooid na de bevalling en is overleden. De eigenaren vonden het veulen 's ochtends, helemaal koud en verzwakt (geboren in het weiland). Nadat ze de merrie hadden gemolken, veulen laten drinken en in een deken hadden gewikkeld belden ze ons. Ja kom maar hoor met je veulen was het antwoord.

Daar kwam het veulen, in de trailer, te zwak om te staan en te lopen. Dus veulen in de stal getild en ingesmeerd met de nageboorte van ons veulen. Toen in de stal bij onze merrie gelegd die er gelijk naar toe kwam. Ja het veulen mocht wel bij haar in de stal liggen. De eigenaren hadden nog biest meegenomen wat we later hebben gegeven. Het veulen was zo zwak dat het niet kon staan dus we hebben het telkens overeind geholpen zodat het kon drinken. Om de twee uur de merrie gemolken en dat aan het veulen gegeven. Nu kan het veulen redelijk zelfstandig staan, het overeind komen lukt nog niet maar dat komt nog wel hopelijk.

Nu hopen op volledige acceptatie van de merrie en dat het veulen zelfstandig kan staan en drinken. Deze eerste nacht er nog om de paar uur uit om het veulen overeind te helpen en te laten drinken uit de fles en daarna hopelijk bij de merrie..........

"Edit; Ik ben hier nieuw, weet niet of het hier goed staat.."
Laatst bijgewerkt door Nienkie op 14-05-09 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

guccio

Re: ons veulen overleden maar hebben nu een pleegveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:19

Jeetje wat heftig, ik hoop dat het veulen sterk genoeg word om zelfstandig van zn pleegmama te genieten :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:19

wat erg van jullie eigen veulen..! Ik hoop dat het met dit kleintje goed gaat zou ook wel leuk zijn voor jullie merrie en het kleintje wat een normaal leventje krijgt op deze manier :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:21

Ontzettend jammer Nienke! Hopen dat het veulen snel geaccepteerd wordt door Shadow! Ik duim voor jullie!

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:22

oohh,,, wat erg allemaal. Hopelijk lujkt het om dit veulen iig te redden...
Succes!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:23

Ik duim voor jullie en het veulentje +:)+

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:28

Wat sneu voor jullie eigen veulen :(:)
Ik duim dat het andere veulen door je merrie geaccepteerd wordt!

Chen

wat heftig zeg... lijkt me echt vreselijk om dat mee te maken. Ik hoor helaas steeds vaker dat deze dingen gebeuren, afschuwelijk! Heel veel sterkte en ik hoop dat de moeder het veulen accepteerd, ik duim voor ze.
Laatst bijgewerkt door Chen op 14-05-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Ik hoop dat alles goed gaat tussen pleegmoeder en kind.
Sterkte!

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 22:39

dankjewel allemaal voor het duimen.....
ik hou jullie op de hoogte!
het gaat steeds beter dus we gaan er vanuit dat dat ook zo blijft!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:00

Heey Nienke,
Hoe gaat het met het veulen en zijn pleegmoeder?
Accepteren ze elkaar al?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:10

Kan het al zelf gaan staan en laat pleegmoeder het al drinken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:18

En hoe gaat het :)?
heb je ook een foto binnekort?

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:19

hoe gaat het nu?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:31

daar ben ik ook benieuwd naar!

veel sterkte met het verlies van je eigen veulentje..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:51

Hè bah, wat jammer nu van het veulen.
Maar wel fijn dat je toch nog een ander veulen kan helpen, hopelijk gaat het snel beter :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:56

Ik ben ook benieuwd hoe het met jullie logeetje gaat. Goed werk hoor dat je na zo'n ervaring dit aan durft...

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:02

wat hartstikke goed van jullie dat jullie dat pleegveulen helpen.
jammer van jullie eigen veulen.
wij hebben ook een te vroeg geboren veulen moeten helpen
en er werd ons geadviseerd om elk uur te laten drinken.
het veulen dronk elk uur een volle fles,en groeide echt heel snel.
dit veulen mopet ook aansterken,misschien hoef je het maar 24 uur te doen en heeft hij de kracht om zich zelf dan te redden.
heel veel succes

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:27

Sterkte met het verlies! Hoe gaat het nu??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:30

Hopelijk gaat het goed, zo te lezen wel, dat is erg hoopgevend, zeker omdat je de nageboorte nog over het veulen heen kan wrijven, gaat vast lukken.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 21:42

hallo allemaal,

ik zou jullie op de hoogte houden dus bij deze een verslag van afgelopen weekend.

In de nacht van donderdag op vrijdag zijn we er om de twee uur uit geweest om het veulen te laten drinken. Hij dronk steeds goed en werd sterker. We hebben druivensuiker in de melk gedaan om hem wat extra kracht te geven en dit hielp duidelijk. Toen we halverwege de nacht weer kwamen kijken stond hij al en dat was goed, hij had dus genoeg kracht om zelf overeind te komen.
Vrijdag ging het ook goed, de merrie accepteerde het veulen al iets meer, keek er ook meer naar en vond het melken ook prima. We probeerden telkens het veulen te laten drinken bij de moeder maar dit lukte niet echt. Hij stond te wankel op zijn benen om rustig te kunnen drinken. Ook vond de merrie dit niet fijn en begon ze wat onrustig te doen. Dus het melken blijven volhouden. Ondertussen hebben we de eigenaren van het veulen gebeld en de deadline op zondag gezet. Als het veulen dan nog niet zelf drink gaat hij terug naar de eigenaren. 's Avonds kwamen er natuurlijk allemaal mensen kijken waardoor de merrie onrustig werd. Omdat het veulen nu zelf kon staan en lopen werd de merrie nog onrustiger. Ze vond het allemaal erg spannend en wist niet goed wat ze er mee moest. Heel onrustig bleef ze om het veulen draaien en er tegen aan drukken. Uiteindelijk ging het veulen liggen en was de merrie weer rustig.
's Nachts zijn we er nog 2 keer uitgeweest om het veulen drinken te geven en deze was zo monter dat hij al de stal uitliep toen we de fles stonden te vullen. Hierdoor raakte de merrie in paniek, een goed teken, ze had het veulen volledig geaccepteerd.

Zaterdag leek het helemaal de goede kant op te gaan, de merrie likte het veulen en stimuleerde hem om te drinken. We hebben weinig drinken gegeven omdat hij steeds bij de uiers zat. Haar uier was ook aan de ene kant slapper dan de andere dus dachten we dat hij zelf had gedronken. Ook in de nacht zijn we er weinig uit geweest omdat hij wel onder de merrie stond.
Toen mijn vader ging kijken of hij echt dronk kwamen we erachter dat hij gewoon onder de merrie stond met zijn hoofd bij het uier en dat hij alleen de druppels van het uier likte. Hij dronk dus niet bij zijn moeder :O

Omdat hij nog steeds niet zelf bij onze merrie dronk hebben we in overleg met de eigenaren besloten dat hij terug ging. Vanochtend hebben ze dus "dikke Frits" weer opgehaald en blijven ze hem thuis drinken geven uit de fles.
Onze merrie was natuurlijk zwaar overstuur omdat ze haar veulen moest afstaan (de tweede in een week tijd).

Het deed ons ook erge pijn om het veulen terug te laten gaan maar je moet dan een keuze maken. Het veulen moest uit de fles blijven drinken en aangezien iedereen werkt of naar school gaat is dit geen doen. Wat ik nu hoop is dat het goed blijft gaan met onze Shadow en de kleine "dikke" Frits.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:44

Agosh, wat sneu dat het toch niet werkt .. ;(
Knuffel voor jullie merrie en het veulen, hopelijk komen ze er wel weer gewoon bovenop!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:23

Jammer, dat het niet helemaal is gelukt.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 02:23

Triest voor je merrie, maar voor jullie natuurlijk ook!

Maar ja, als je niet de mogelijkheid hebt om vaak genoeg melk te geven, zit er weinig anders op en het maakt natuurlijk ook uit dat het een veulen van een ander is.

Hopelijk redt Frits het!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 05:33

wat jammer dat het eerst met jullie eigen veulen is mis gegaan en later met het pleegveulen..

pas goed op je merrie!