Het veulen eruit trekken bij geboorte zonder complicaties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Het veulen eruit trekken bij geboorte zonder complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:25

Gisteren heeft het paard van een vriendin van me eindelijk haar tinkerveulentje gekregen! Helemaal geweldig natuurlijk, maar bij de vraag hoe het verliep vertelde ze dat ze met z'n tweetjes als idioten aan het veulen hebben getrokken omdat ze dachten dat de merrie het alleen niet zou redden :oo

Ik schrok hier behoorlijk van, omdat ik altijd geleerd heb dat je eigenlijk alleen mag "trekken" als er complicaties zijn en je niet op de DA kunt wachten en dat dit ook alleen mag wanneer er bij de merrie weer een wee inzet.

Ik wil er altijd bij zijn, maar ik kijk gewoon toe als het goed gaat en doe verder niks. Immers mag de geboorte ook 30 minuten duren (sommige mensen denken na 10 minuten al dat de merrie niet zelfstandig van het veulen afkomt). Bij trekken zoals zij dit hebben gedaan zou ik als de dood zijn voor o.a. inwendige bloedingen bij de merrie...!

Hoe zien jullie dit? Wat doen jullie bij de geboorte! Graag de wijsheid van de fokkers hier gevraagd! :D

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:59

moeilijk om daar wat van te vertellen ik was er niet bij.
maar het ligt eraan hoe het paard perst en of er beweging in zit, of dat de voeten en benen groot en dik zijn.
ik blijf het moeilijk vinden of je nu wel of niet moet helpen.
maar voordat je begint te trekken altijd kijken (voelen) of er ruimte genoeg is.
als dat er niet is niet trekken.
als het veulen vast komt te zitten beschadigd de merrie en dat betekend vaak het einde van de merrie.
wij hebben hier nu 19 bevallingen gehad en de mooiste vind ik waar je fijn met je handen op je rug bij staat te kijken

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:11

hobbyboerin schreef:
als het veulen vast komt te zitten beschadigd de merrie en dat betekend vaak het einde van de merrie.

Bedankt voor de reactie! Wat bedoel je precies met het bovenstaande zinnetje? Dat het veulen alleen vast komt te zitten of door het trekken?

ze omschreef het het als idioot eraan trekken...En aangezien het niet de mensen zijn die extreem veel verstand van paarden hebben vraag ik me af of het wel op de juiste manier is gebeurd (dus bij het inzetten van een wee en richting spronggewricht van de merrie).

Maar ik geef je gelijk, de mooiste geboortes zijn die waar je slechts al toeschouwer mag dienen ;)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:15

Wij hebben dit jaar bij 2 van de 3 merrie's moeten helpen (Nummer 3 deed alles stiekem haha).
Nummer 1 krijgt altijd joekels van veulens, die is even hulp nodig bij de schouders en verder doet altijd alles zelf!

Nummer 2 heb ik ook mee geholpen, 1 beentje lag niet goed, merrie had het ontzettend zwaar. Heb beentje goed gelegd, toen kwam t neusje en toen zat de boel weer vast, dus voorzichtig bij de wee mee getrokken (ze lag ook nog eens 40 cm van de staldeur af..), wij proberen zo weinig mogelijk mee te helpen, maar denk dat als je je paard goed genoeg kent of die het fijn zou vinden om wat hulp te krijgen. Is ook een stukje inzicht.

Zelf eruit trekken..dan moet het wel een heel ernstig geval zijn gok ik.. (red bag bijv), en dan kan het ook prima zonder complicaties..Maar helaas gebeurt er vaak genoeg wat

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:18

Joto schreef:
Wij hebben dit jaar bij 2 van de 3 merrie's moeten helpen (Nummer 3 deed alles stiekem haha).
Nummer 1 krijgt altijd joekels van veulens, die is even hulp nodig bij de schouders en verder doet altijd alles zelf!

Nummer 2 heb ik ook mee geholpen, 1 beentje lag niet goed, merrie had het ontzettend zwaar. Heb beentje goed gelegd, toen kwam t neusje en toen zat de boel weer vast, dus voorzichtig bij de wee mee getrokken (ze lag ook nog eens 40 cm van de staldeur af..), wij proberen zo weinig mogelijk mee te helpen, maar denk dat als je je paard goed genoeg kent of die het fijn zou vinden om wat hulp te krijgen. Is ook een stukje inzicht.

Zelf eruit trekken..dan moet het wel een heel ernstig geval zijn gok ik.. (red bag bijv), en dan kan het ook prima zonder complicaties..Maar helaas gebeurt er vaak genoeg wat

Oke, misschien kun je de reactie boven je lezen en daarop reageren? Ik heb namelijk echt het idee dat het niet nodig was geweest en zij met twee man voor gek en onwijs aan het veulen hebben lopen sjorren!

Zoals jij het omschrijft zou ik het ook gedaan hebben in dergelijke situaties, maar ik vrees dat dit hier niet gebeurd is....

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:23

een handje meehelpen kan geen kwaad zolang t goed gebeurt

maar als t vast zit moet je wel echt heeeel erg hard trekken!
soms met 2 of 3 volwassen

kappiegirl

Re: Het veulen eruit trekken bij geboorte zonder complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:54

Ik kan niet oordelen wat er gebeurt is in de stal tijdens de bevalling, en ik zou ook niet weten of het hun eerste veulen is en of ze zelf het inzicht zouden hebben gehad dat er helemaal geen schot in de zaak zat. Ik denk niet dat je met een bevalling van je paard gewoon maar als een gek aan een veulen gaat sjorren er zal vast een rede voor geweest zijn.
Zou het kunnen dat ze het gewoon een beetje globaal heeft verteld? Ja dan kan het weleens zijn dat je iets vergeet in je antociasme. Als er met de merrie niets aan de hand is dan is toch alles goed gegaan? Of heeft de merrie complicaties gekregen?

Ik heb zelf namelijk in mijn eentje het veulen er echt uit moeten sjorren omdat het muur en muur vast zat en het veulen met de tong naar buiten al helemaal blauw aan het worden was en de merrie helemaal niet meer perste die had het op gegeven. als ik niet was gaan trekken zoals de dierenarts had gezegt had ik geen paard en geen veulen meer gehad. Dus ik denk dat er altijd wel een rede zal zijn om te handelen zoals er gehandeld is.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:56

Ik heb het idee dat er tegenwoordig inderdaad érg snel ingegrepen wordt ... zie af en toe tenenkrommende bevallingsfoto's waarvan ik denk : "Nou ... dat had die merrie volgens mij ook wel alleen af gekund" ... Valt me op dat vooral merries die bij "oude boertjes" ;-) in pension staan, behoorlijk snel "verlost" worden van hun veulen .... Die zijn dat waarschijnlijk gewend van hun koeien, maar denken er blijkbaar niet bij na dat een paardenbevalling toch iets anders in z'n werk gaat dan een koeienbevalling ...

Inderdaad, als er écht iets fout dreigt te gaan grijp ik ook in, natuurlijk. Maar wat TS ook zegt, geef het de tijd, vaak kan de merrie het prima zelf, hoor !

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:57

kappiegirl schreef:
Ik kan niet oordelen wat er gebeurt is in de stal tijdens de bevalling, en ik zou ook niet weten of het hun eerste veulen is en of ze zelf het inzicht zouden hebben gehad dat er helemaal geen schot in de zaak zat. Ik denk niet dat je met een bevalling van je paard gewoon maar als een gek aan een veulen gaat sjorren er zal vast een rede voor geweest zijn.
Zou het kunnen dat ze het gewoon een beetje globaal heeft verteld? Ja dan kan het weleens zijn dat je iets vergeet in je antociasme. Als er met de merrie niets aan de hand is dan is toch alles goed gegaan? Of heeft de merrie complicaties gekregen?

Ik heb zelf namelijk in mijn eentje het veulen er echt uit moeten sjorren omdat het muur en muur vast zat en het veulen met de tong naar buiten al helemaal blauw aan het worden was en de merrie helemaal niet meer perste die had het op gegeven. als ik niet was gaan trekken zoals de dierenarts had gezegt had ik geen paard en geen veulen meer gehad. Dus ik denk dat er altijd wel een rede zal zijn om te handelen zoals er gehandeld is.

Er waren geen complicaties. Dit is hun tweede veulen trouwens. Ze gaven aan dat ze dachten dat het veulen vastzat, de DA is er echter niet bij geweest....

Nou ja, ik zie haar vandaag nog wel en zal het nog even allemaal preciezer navragen!

Al wel bedankt allemaal voor jullie meningen!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:58

zowie zo mag je alleen "trekken" als de merie een wee heeft en zelf ook perst. anders is de kans op complicaties zeer groot

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:58

Mijn staleigenaar heeft mijn merrie alleen op het eind geholpen met het kontje eruit trekken..De rest heeft ze zelf gedaan..ik ben ook van mening dat je de natuur zoveel mogelijk zijn eigen gang moet laten gaan :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:03

Hartelijk dank voor de meningen allemaal! Ik zal vandaag nog even nauwkeruiger vragen hoe het gelopen is en laten weten hoe en wat! ;)

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:10

De meeste merries zijn inderdaad goed in staat om zelfstandig hun veulen op de wereld te zetten. Het enige wat wij normaal gesproken doen is het veulen wat op spanning houden, waardoor het voor de merrie wat minder zwaar is. Zodra blijkt dat het veulen wat vast komt te zitten, meestal op de schouders, dan trekken we tijdens een wee voorzichtig mee. Puur en alleen om de merrie enigszins te ontlasten.

Vorig jaar heeft één van onze merries erg zwaar geveulend, het elleboogje van het tweede pootje bleef vast zitten achter het bekken en de merrie kon persen wat ze wilde, maar er zat geen schot in de zaak. Mijn man heeft toen als de bliksem het pootje erbij gepakt. De merrie deed inmiddels bijna niets meer en toen hebben we toch flink moeten trekken om het veulen eruit te krijgen, dit alles onder telefonische begeleiding van de da.

Het wel of niet helpen ligt volledig aan de situatie. Belangrijk is om te trekken tijdens een wee en om in de richting van de spronggewrichten te trekken. Bij complicaties is het van belang om de veulens er zo snel mogelijk uit te krijgen, het liefst onder (telefonische) begeleiding van de da.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:12

je kunt best helpen maar niet lukraak trekken natuurlijk!
op het moment van een perswee....beetje met beleid...

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:01

Adil18 schreef:
hobbyboerin schreef:

Bedankt voor de reactie! Wat bedoel je precies met het bovenstaande zinnetje? Dat het veulen alleen vast komt te zitten of door het trekken?

ik bedoelde dat als er (nog) te weinig ruimte is en je gaat trekken dat het veulen dan juist vast kan komen te zitten (z'n schouders of kontje kan dan niet verder.)
dan ben je dus veel te vroeg gaan helpen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:08

gelukkig heb ik ooit cursus veeverloskunde gestudeerd,weet nu wat ik moet doen als er en handje bij te pas moet komen.
hoewel ik van de stuitliggingen enz niet vrolijk werd, ben ik toch blij dat ik weet HOE en WANNEER je moet helpen.
was overigens groot gedeelte paarden hoor, maar heb ooit wel 3 geitjes uit een geit moeten verlossen,mooie ervaring.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:29

Ik heb ook al eens een veulen eruit moeten trekken omdat de merrie in schock geraakt is. Veulen liep al paars aan en als ik niet hadt ingegrepen hadden beide het niet overleeft. Hier is dus wel een DA bij geweest. Vindt ik ook erg belangrijk zeker bij complicaties. Merrie was van binnen behoorlijk gescheurd maar dat is wel weer goed gekomen en de keer erop heeft ze haar veulen zelf gebracht.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:30

Bij ons dit jaar heb ik het voor het eerst mee gemaakt eigenlijk dat er getrokken moest worden. Veearts deed dat en lukte niet alleen toen heeft de eigenaar mee geholpen. Merrie vond het niet fijn, was moe en ik moest merrie vasthouden. We hadden het allemaal zwaar... ik merrie overeind proberen houden en op de plek, veearts en eigenaar aan veulen trekken, en merrie natuurlijk had het allerzwaartst.
Veulen is uiteindelijk doodgegaan, maar ik had al verwacht dat die niet leefde. Het lag verkeerd.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:40

Ik zou nooit zomaar gaan trekken, heb het ook nog nooit gedaan bij een bevalling hier. Maar de meningen zijn nou eenmaal verdeeld, sommige mensen helpen altijd mee.
Ik weet niet of het fijn is voor de merrie, kan het nou eenmaal niet vragen. Kan me voorstellen dat het een opluchting is als er geholpen wordt, maar kan me ook voorstellen dat het juist dingen kapot maakt en de bevalling behoorlijk veel pijnlijker maakt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:19

Ik help altijd even.. Maak het vlies stuk, trek de pootjes gelijk en trek mee met een wee... En waarom ook niet? Tuurlijk zouden ze het zonder mijn hulp kunnen, maar dan duurt het 2x zo lang. Vind ik niet nodig. De merrie hoeft zichzelf van mij niet helemaal uit te putten met een bevalling die een half uur duurt, terwijl als ik even meehelp het er zo uit is.. Natuurlijk moet je alleen helpen tijdens een wee, en daartussen alleen vasthouden zodat het niet steeds terugschiet.

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:22

Misschien kan een veearts de merrie even na kijken??

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:31

Citaat:
omdat ik altijd geleerd heb dat je eigenlijk alleen mag "trekken" als er complicaties zijn

niet helemaal waar, soms trek je best helemaal niet, als het veulen echt in stuitligging ligt, of met 3 pootjes eerst komt.. Dan word het meestal keizersnede,tenzij de dierenarts het nog kan verdraaiien. Maar als je dan trekt, dan "trek" je je merrie eigenlijk "kapot".
Er zijn verschillende verkeerde liggingen van het veulen, en het hangt helemaal af van hoe het veulen ligt of je mag helpen of niet.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:18

Adil18 schreef:
Hartelijk dank voor de meningen allemaal! Ik zal vandaag nog even nauwkeruiger vragen hoe het gelopen is en laten weten hoe en wat! ;)

nu ben ook ik wel nieuwschierig hoe het uitgebreide verhaal van de eigenaar is nadat ze het veulen eruit hebben geholpen bij de bevalling.

Ook ik houd de beentjes vast tijdens de bevalling zodat ze niet steeds weer terug schieten de merrie in en maak ook het vlies stuk als dat niet vanzelf knapt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:15

Ik heb met de eigenaresse gepraat!

Zoals ik verwacht: Ongecontroleerd getrokken en daarbij niet gelet op weeën of het feit dat men richtig spronggewricht had moeten trekken. Ook de DA gaf aan dat ze te vroeg waren gekomen met hun hulp, ze hadden maar (een dikke) 10 minuten minuten gewacht..... :(:) Maar de DA heeft de merrie gecheckt en alles lijkt tot dusver in orde.

Het is inderdaad een knuppel van een hengst, ik denk dat dit ook erg imponerend is geweest voor de dames daar, want dit was de eerste keer dat ze zo'n joekel-veulen hadden. Ik ga er vanavond nog even langs en hoop een paar foto's te kunnen maken ;)

@ Milly: Inderdaad, niet fijn uitgedrukt van me, er zijn uiteraard complicaties waarbij ook dat niet kan...Ik dacht meer aan vastliggen. Maar in dit geval is het waarschijnlijk allemaal onnodig geweest. Ik blijf toch ook ondanks alles voorzichtig, wat jij ook zegt, je kunt de merrie inwendig kapot maken.

Afijn, ik heb met de eigenaresse en haar zus erover gesproken en de DA heeft eigenlijk nog bevestigd wat ik heb gezegd (nee, andersom, want hij zei het als eerste, haha) en bij het volgende veulen (wat ook deze week moet komen) zal het waarschijnlijk allemaal anders worden ;)

Hartelijk dank nogmaals voor de ervaringen en meningen!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:36

Oh ik heb helemaal rillingen door je verhaal.
Wil echt niemand aanvallen maar ik wordt er gewoon naar van als mensen zich niet goed voorbereiden op een bevalling. Dit zijn dingen die je moet weten en gewoon uit een boek over fokkerij kunt halen. Arme merrie.. maar gelukkig maar dat zowel zij en het veulen er niets aan hebben overgehouden!