Dekken of een jaartje overslaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moerland

Dekken of een jaartje overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:33

Ik hoor allemaal verontrustende berichten over de paardenhandel. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de crisis. Iemand die 60 paarden wilde verkopen en erbij elkaar 10.000 euro voor kreeg. Iemand anders die nog met z'n veulens van verleden jaar zit, en ze niet weggegeven krijgt. Maar ook de handel in verder gereden paarden is moeilijker, omdat de export naar bijvoorbeeld Amerika volledig op z'n gat ligt. Aan de andere kant is er een groep (hengstenhouders) die blijft roepen, dat als je maar kwaliteit hebt, je je veulens altijd kan verkopen.

Hoe gaan jullie hier als fokker mee om? Toch maar je merries dekken en hopen op betere tijden? Of een jaartje overslaan, het dekgeld en alle kosten die erbij komen uitsparen, en afwachten hoe volgend jaar de vlag erbij hangt?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:49

Natuurlijk praten de hengstenhouders voor zichzelf. Dat is hun brood!!
Volgens mij zijn goede paarden ook wel altijd te verkopen, maar krijgen ze er dan ook voor wat ze gewend waren?? Of zijn de prijzen in deze tijd nu ook minder? Het dekgeld wordt in ieder geval niet minder, dus ik denk dat er wel klappen gaan vallen dit jaar.
En als iedereen een stapje terug moet doen is het fokken van een veulentje toch 1 van de eerste overbodige dingen waar je op kunt bezuinigen lijkt mij.
Aan de andere kant kun je denken dat de crisis ook wel weer voorbij gaat en dan het je over een paar jaar een opvolger voor je merrie of een verkoopbaar sportpaard. Als er dan weinig verkoopbare paarden zijn heb je misschien wel een gewild iets.
Het is en blijft een grote gok!!!
Zelf laten we de merrie denk ik niet dekken dit jaar omdat ze in januari een ernstig ongeluk in de stal heeft gehad. Ze is daar eigenlijk nu pas weer goed van hersteld. Over 4 weken is ze uitgeteld dus staat haar nog een zware klus te wachten.
Zal de DA tezijnertijd wel vragen of het verantwoord is om haar opnieuw te laten dekken dit jaar of haar lekker te laten genieten van haar veulen en weer goed aansterken voor volgend jaar.
Dat is in deze crisistijd misschien wel een geluk bij een ongeluk.

badtothebone

Re: Dekken of een jaartje overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:12

Goede paarden zijn idd altijd te verkopen.
Als je paarden niet verkocht krijgt, moet je je misschien achter de oren krabben of je wel zulk goed fokmateriaal hebt.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:17

badtothebone schreef:
Als je paarden niet verkocht krijgt, moet je je misschien achter de oren krabben of je wel zulk goed fokmateriaal hebt.

Dit is niet helemaal waar, ken een aantal leuke paarden die voor behoorlijk weinig geld te koop staan en die ze aan de straatstenen nog niet kwijtraken.
De handel is gewoon ontzettend slecht op het moment, tuurlijk zijn er uitzonderingen ...
De echt goede paarden worden ook vast wel verkocht, maar denk niet voor de prijs die de eigenaar bijv. 2jaar gelee ervoor gekregen had!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:20

badtothebone schreef:

Eerlijk gezegd ben ik het niet helemaal met je eens, de paardenhandel ligt echt op zijn achterste ook met de duurdere sportpaarden.
Meschien ook wel logisch ivm de kredietcrisis.

TS Zeg ik dat zo goed ik vind het heel verstandig dat je er zo over na denkt echt advies kan ik je verder niet geven want niemand weet wanneer en of de handel weer aantrekt.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:22

We houden hier de veulens sowieso aan totdat ze drie zijn, en ik ga er eigenlijk vanuit dat over drie jaar de paardenhandel wel weer hersteld is, dus wij fokken lekker door ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:58

60 verkopen en er slechts 10.000 euro voor het hele swikkie krijgen. Are you sure? Das 166 euro per paard. Waren dat shetlandveulens ofzo?

Of 10.000 euro per paard?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:03

Ik merk bij mij in de omgeving dat mensen hun paarden al verkopen. Vaak gaat dat gepaard met veel verdriet, maar ze kunnen simpelweg die vaak hoge stalkosten niet meer betalen.

Iemand die zijn eerste paard nog moet aanschaffen zal als hij/zij verstandig is alle kosten die erbij komen afwegen. En dan besluiten het te doen of niet. In dit geval zal het heel vaak niet worden en maar even een jaartje of 2 wachten. Dus kunnen al die leuke jonge recreatiepaarden niet verkocht worden. En ondertussen staan er ook al zat oudere paarden te koop van mensen die het niet meer kunnen betalen.

Ja, naar mijn idee ligt de paardenmarkt op zijn gat. In ieder geval voor de recreatieruiter/amateur.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:19

mijn buurman verkoopt jaarling KWPN'ers met topafstamming voor 150 euro omdat hij ze niet kwijt kan raken. Dus het kan Natasja.

Ik zou NIET fokken. Er zullen denk ik erg veel paarden te overleiden komen omdat er gewoon te veel zijn in Nederland. Er is crisis en mensen raken hun baan kwijt; en het eerste wat ze weg doen is die golddigger op stal. Al die paarden kunnen nergens heen dus zullen uiteindelijk toch geslacht worden.

Er zijn genoeg hele goede paarden dus ik zou echt niet fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:53

Alexx schreef:
mijn buurman verkoopt jaarling KWPN'ers met topafstamming voor 150 euro omdat hij ze niet kwijt kan raken. Dus het kan Natasja.

:oo Nou dan heb ik niets gezegt.

Dan is het NU iig De tijd als je het geld wel kan missen en iets goeds wil opbouwen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:59

ja inderdaad, als je die zekerheid hebt moet je nu inslaan ja :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:48

Onze hoefsmid zei vorige week dat in de stal van Schockmule 350 veulens naar de slacht zijn gegaan. De goeien eerst geselecteerd en de rest opgeruimd. Als het werkelijk zo gaat wordt het inderdaad tijd dat we het wat rustiger aan gaan doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 02:02

-> KS

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:58

Ik heb dr niet zoveel problemen mee en al gegadigden voor m'n veulens..
Wel laat ik ze een jaar niet drachtig worden (de merries) maar dat heeft meer met de evenementen van volgend jaar te maken dan de crisis

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:01

flyfly schreef:
Onze hoefsmid zei vorige week dat in de stal van Schockmule 350 veulens naar de slacht zijn gegaan. De goeien eerst geselecteerd en de rest opgeruimd. Als het werkelijk zo gaat wordt het inderdaad tijd dat we het wat rustiger aan gaan doen.

Hoeveel veulens fokken zij dan per jaar???

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:56

Geen flauw idee maar ze kopen natuurlijk ook veel veulens van hun eigen hengsten terug.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:44

flyfly schreef:

Klinkt meer als een sensatie verhaal... Oke de markt is slecht, maar niet zo slecht dat je een goed veulen niet voor 1000 kunt verkopen. De slachtprijs is echt heel erg weinig, voordat ze daar heen gaan moet het wel heel droevig gesteld zijn met de markt. (helemaal omdat Schokemule toch wel de juiste connecties heeft) Dus ik geloof er geen snars van :=

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:47

Alexx schreef:
mijn buurman verkoopt jaarling KWPN'ers met topafstamming voor 150 euro omdat hij ze niet kwijt kan raken.

Mag ik het telefoonnummer van de goede man :D .

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:56

Diablo schreef:
Alexx schreef:
mijn buurman verkoopt jaarling KWPN'ers met topafstamming voor 150 euro omdat hij ze niet kwijt kan raken.

Mag ik het telefoonnummer van de goede man :D .

Ja inderdaad, een goed KWPN veulen voor 150 euro, daar is hier wel weiland genoeg voor.. :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:59

sarah_m schreef:
Alexx schreef:

Ja inderdaad, een goed KWPN veulen voor 150 euro, daar is hier wel weiland genoeg voor.. :+

Hier ook :D

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:20

Niemand weet hoelang de resessie nog aanhoudt. Het is nu eenmaal zo dat er teveel paarden zijn in nederland. Veel paarden dienen als grasmaaier of als recreatie-paard. Als mensen het krap krijgen bezuinigen ze nu eenmaal op deze "luxe artikelen".
Daarom fok ik dit jaar geen veulentje. Ik heb nu een hengstje die ik hopelijk voor een mooie prijs kwijt kan. Zo niet dan heb ik wel een stal over. Stel dat ik het eventuele veulen van volgend jaar ook niet kwijt kan. Dat dilemma wil ik niet.
Het is een leuke hobby maar ik wil er financieel geen geld achteraan gooien...
Bovendien vind ik het dekgeld van veel hengsten te hoog.
Kijk nu eens naar Ampere bijvoorbeeld. 1300 euro voor een onbewezen hengst. Spring daar maar weer eens uit in deze tijd.
Dan moet je een echte liefhebber vinden voor je veulen. En echte liefhebbers (met kapitaal) zijn er minder dan goedgefokte veulens ben ik bang

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:28

ik fok dit jaar wel een veulentje, merrie wordt morgen geinsemineerd. Ik probeer om hem te verkopen. Lukt het niet dan gaat hij naar de opfok en daar blijft hij dan tot hij een jaar of 3 is. Dan inrijden en verkopen.

Moerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:02

Wij denken er ongeveer op dezelfde manier over. Normaal dekken we zo'n vier merries per jaar, dit jaar maar één of twee. Zo weten we zeker dat we de capaciteit hebben om de veulen(s) die volgend jaar geboren worden, eventueel (als ze niet verkocht worden) zelf op te fokken en als driejarige netjes aan te rijden en er dan een leuk baasje voor te zoeken. Ik denk namelijk dat je als fokker ook een verantwoordelijkheid hebt omtrent de toekomst van je fokproducten. En als je zelf je veulens niet op kan fokken, wat voor toekomst bied je zo'n beestje dan in deze tijd? Als je logisch nadenkt, weet je dat de recessie de markt voor veulens en jonge paarden nog moeilijker maakt dan dat hij al is. Domweg al je merries volstoppen, en dan het jaar er na je veulens af moeten voeren via de handel of erger nog naar de slager, vind ik daarom geen optie.

Daarnaast speelt de financiele kant ook een rol. Ook in goede tijden ben je een knappe fokker als je uit de kosten kan komen. Fokken is namelijk gewoon een dure hobby. Mensen vragen wel eens fokadvies aan mij. En dan geef ik vaak als antwoord: je kunt je geld maar één keer uitgeven. Je kunt kiezen: een veulentje fokken....... of een veulen kopen en lekker drie weken op vakantie naar een warm land in een luxe hotel. Natuurlijk is dit een beetje extreem gesteld, maar zo zet je mensen wel aan het denken. Nu de veulenprijzen nog meer onder druk staat, gaat deze vergelijking trouwens wel op.

Nog even over het dekgeld. Dat is maar een onderdeel van de totale kosten. Ook veterinaire kosten, huisvesting en verzorging van je fokmerrie gedurende minimaal 11 maanden dracht en 5/6 maanden met veulen, afschrijving van je fokmerrie en gustrisico zijn kosten die je wel mee moet tellen, als je gaat berekenen wat de kostprijs van je veulen is. Omdat de meeste mensen niet van de fokkerij hoeven te leven, rekenen ze meestal naar zichzelf toe, zodat het allemaal toch nog wel meevalt (een vorm van cognitieve dissonatie). Ik heb er inmiddels trouwens wel een beetje moeite mee dat veel hengstenhouders net doen alsof er niets aan de hand is, en de dekgelden hoger zijn dan ooit. Het gaat mij niet eens om die paar honderd euro, maar om het principe-gevoel dat niet klopt.

Moerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:05

Vreemd trouwens dat dit topic naar Kraamstal verschoven is???? Dat hoort hier toch helemaal niet thuis??

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:26

Ik ben het helemaal met je eens Moerland!
Je moet je kop niet in het zand steken. En idd, het is ook je verantwoording dat je fokproduct een leuk leven tegemoet mag gaan. Deze situatie is eigenlijks niet veel anders dan ik het bedrijfsleven.
Bij ons in de buurt bleven sommige bedrijven gewoon hun investeringen doen de afgelopen jaren. Terwijl ze hadden kunnen weten wat de consequenties zouden zijn. Nu is het hangen en wurgen en klagen.
Eigenlijk is een kredietcrissis, hoe erg het ook is een gezonde zaak. Nu hoop ik niet dat ik mensen hiermee kwets maar zo is het wel een beetje.