Wat mag ik wel en wat niet met veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Wat mag ik wel en wat niet met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:48

Hai,

Op 25 maart is mijn verzorgpaard bevallen van een merrieveulen. We zijn nu bijna een maand verder.
Het veulen is erg sociaal en nieuwsgierig, houd van aandacht en dan vooral het kriebelen vind ze erg lekker.

Zijn er dingen die ik absoluut nog niet met het veulen mag doen en dingen die ik juist wel met het veulen kan doen?
Wat ze vooral lekker vind is om gekriebeld te worden, hier maar ik gebruik van om haar op zoveel mogelijk plekken te kriebelen zodat ze eraan gewend raakt of inziet dat het niet eng is om overal aangeraakt te worden.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met het onschuldig vragen van een voetje? En het leren meelopen aan de hand? Laatst had ik namelijk een situatie waarin het veulen even mee moest lopen zodat de eigenaar en ik een wond konden behandelen. Echter stribbelde het veulen erg tegen, dit is natuurlijk onprettig en is zij niet gewend omdat ze achter mama aanloopt.

Mogen zij nu al af en toe gescheiden van elkaar worden (dat ze elkaar niet zien), dus opbouwend en beginnend met bijvoorbeeld 5 minuten? Of is dat pas van latere zorg?

Het is voor mij iets waar ik nog even aan moet wennen, mijn eigen veulen kreeg ik zo'n 13 jaar geleden, hij was toen 3 maanden en te vroeg bij zijn moeder weg gehaald.

Ik hoor graag!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:53

Mijn merrie heeft ook een veulen van 3 april..houd ook erg van knuffelen en dat deed dan ook iedereen met dr..ze worden hier echt stront verwend van, die van mij wou wel op je schoot klimmen..daarom loopt moeder en dochter nu lekker op het land met een andere merrie en veulen..

Persoonlijk zou ik verder nog niet veel doen met een veulen..lekker laten opgroeien (het liefst met andere veulens)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:55

Nou, volgens mij zijn de dingen die jij noemt gewoon dingen die voor een veulen wel prettig zijn om te kennen zeg maar! Hoe vroeger ze dit kennen hoe makkelijker.

je kunt ze ook inderdaad best even op stal laten en een rondje wandelen met mama en dit langzaam uitbouwen. Vorig jaar ging mijn merrie zo rond deze tijd ook weer langzaam aan het werk, en deden we dat ook zo.

Wat je niet moet doen is volgens mij er teveel mee trutten ("tikkertje" spelen, beentjes op je schouder laten leggen, aan je kleren laten sabbelen, weet ik wat), van die dingen die je niet wil dat ze doen als ze 600 kilo wegen en voorzien zijn van volledig volgroeid gebit ;-) , maar de basisomgangsvormen zijn altijd wel prettig.

Edit: nou ja, om te voorkomen dat je zo'n ding krijgt als Jeanine dus :D , maar voetje geven en meelopen is wel verrekte handig, toch? En dat ze niet zo schieterig zijn als je een halster om wil doen e.d.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:56

Scheiden kun je nu rustig mee beginnen hoor, steeds wat langer opbouwen.
Heb gister mijn merrie (16-4 veulen) er even bij weggehaald zodat moeders wat makkelijker word, maar 5 min van de week nog een paar x en volgend weekend gaat mams weer aan het werk.

Voetje geven leer ik ze eigenlijk gelijk, elke dag even optillen, zodat ze het kennen en braaf worden, halster krijgen ze hier ook gelijk om. En ze leren ook gelijk mee lopen aan het touw (1ste 2 weken lopen ze los aan touw achter mams aan, daarna moeten ze bij mij blijven aangezien we de weg over moeten) Gewoon zo veel mogelijk mee doen eigenlijk dat ze braaf en makkelijk worden, kunnen ze met afspenen lekker paardje zijn.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:58

onze veulens gaan de eerste weken snachts naar binnen, +- 8 uur binnen , en de rest van de dag buiten met de andere veulens.
Wanneer ze een maand of 3 zijn gaan ze voor drie maanden naar een grote wei met alle merries met veulens..

dan zijn ze 6 maand en komen ze weer terug op stal en staan ze snachts binnen en krijgen ze halster om :)

hengsten, shetveulens blijven daarna 24-7 buiten en de merrieveulens komen eerst nog binnen :)

dus vanaf de leeftijd van 8 maanden komen de merries in de hand en vanaf de leeftijd van +- 2 de hengsten :)

Verder moet je vooral doen wat je zelf het beste lijkt :) !!

Edit: als ze net geboren zijn wordt er wel meteen geaait, gepoetst en beentjes opgetilt.. kriebelen af en toe maar wel op de plaats zetten als ze te knuffelig worden :) !

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:02

Marchador schreef:
Hai,
Mogen zij nu al af en toe gescheiden van elkaar worden (dat ze elkaar niet zien), dus opbouwend en beginnend met bijvoorbeeld 5 minuten? Of is dat pas van latere zorg?

Het is voor mij iets waar ik nog even aan moet wennen, mijn eigen veulen kreeg ik zo'n 13 jaar geleden, hij was toen 3 maanden en te vroeg bij zijn moeder weg gehaald.

Ik hoor graag!

Ik zal beginnen met iets positiefs, ik vind het goed dat je advies vraagt via bokt. Wat ik jammer vind om te lezen is wat je dit hierboven voorlegt. Ik vind het nog al tegenstrijdig; je zegt dat jouw paard met 3 maanden bij haar moeder is weggehaald en je dit te vroeg vind. Maar je vraagt ook of jouw veulen nu al gescheiden mag worden terwijl die nog geen eens 1 maand is..

Misschien dat je het anders bedoelt?

Hilde_q

Re: Wat mag ik wel en wat niet met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:03

ze bedoeld of het veulen gescheiden mag worden zodat het spenen straks makkelijker gaat ;)

dus dat ze straks gewoon een kwartier - half uur (?) kan rijden zonder dat het veulen '' flipt'' :)

ze heeft het nog niet over afspenen hoor :)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:16

oeps... ik heb niets gezegd :x

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:27

Mijn merrie is bevallen op 22 maart van een prachtig fries veulen. Hij loopt 's ochtends aan een halstertje mee naar de wei. Echter hij loopt 's avonds los mee terug, want we kunnen hem in de wei nog niet krijgen. Hij blijft bescherming zoeken bij z'n moeder.

De merrie wordt sinds 2 weken weer bereden. Begonnen met 5 minuten longeren en nu zijn ze soms al bijna een uur uit elkaar. Ik moet er wel bijzeggen dat het veulen er superbest uitziet en ook al gras en hooi eet. Hij kan het dus goed hebben dat moeders even weg is. De merrie vindt het ook heerlijk om weer bezig te zijn en heeft er totaal geen moeite mee om van het veulen weg te gaan. Het veulen vindt het wat moeilijker, maar blijft rustig op stal. Hij hinnikt regelmatig even, maar verder gaat het eigenlijk heel goed. In de tijd dat ze met moeder aan het rijden zijn, borstelen wij het veulen even en kroelen wat met hem. Dat vindt hij heerlijk en zonder moeder erbij is hij heel sociaal naar mensen toe. Voetjes geven doet hij een beetje. Meer hoeft hij van ons nog niet te kunnen. Eind mei willen we met hem naar de keuring, dus dan is het wel handig als hij meeloopt aan een halster.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:48

Bedankt voor jullie reacties.

Melissa, wat Hilde zegt bedoel ik inderdaad ;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:58

Misschien kun je als je erbij bent in de wei een plastic zeil neerleggen (met stenen aan de zijkant, anders waait het om) zo dwing je je paard tot niks, maar doe je toch al beetje aan schriktraining ;)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:01

Voetje geven en meelopen zou ik zo snel mogelijk aanleren (op een rustige manier uiteraard).
Ik heb een paar maanden geleden een jaarling gekocht die nog nooit een halster had aan gehad (en dus ook nog nooit meegelopen), en nog nooit voetje had moeten geven. Ik kan je verzekeren, daar heb je een hele portie geduld voor nodig :)
Als je er vroeg bij bent gaat het allemaal toch net dat ietsje gemakkelijker.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:17

Iedereen doet het op zijn manier.

Bij mij kregen de merries en veulens altijd tenminste 6 weken verlof. Veulen wordt dan al wat zelfstandiger (zie je ook in de wei) en dan ging ik de merrie weer longeren of rijden. Ik zorgde er altijd wel voor dat er andere paarden naast stonden. Ook het halstermak maken is mooi om zo jong mogelijk te doen. De 1e paar weken loopt het veulen nog braaf met de merrie mee maar daarna gaan ze meer zelf onderzoeken. Als je met een lobbes van 6 of 8 weken pas begint, dan zijn ze als zoveel sterker. Voetjes optillen heb ik aan de hoefsmid overgelaten. Wel strijk ik over de benen. Ik heb dit bij het veulen van vorig jaar voor het eerst zo gedaan en dat is me uitstekend bevallen. Als je zelf net zo handig bent als de hoefsmid dan kun je het gerust doen, maar ik ben een stuk minder handig dus vandaar.
Een borsteltje als je de merrie borsteld is gewoon mooi om ze tam te maken, maar zorg er wel voor dat je ze niet verwend. Als ik met de merrie bezig ben dan moet ik het veulen kunnen vertrouwen. Die moet gewoon van me afblijven en ook op afstand blijven.

Eigenlijk is het niet moeilijk, je moet je beseffen of je het ook nog grappig vind als ze 600kg wegen en wat vandaag mag dat mag morgen ook. Kortom consequent zijn.

Succes

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:28

ik begin meteen met een halster om doen, laat ze 2 dagen volledig met rust en dan begin ik... het is veeeel fijner als je ze het vanaf het begin meteen aanleerd, vooral bij wat brutalere veulens, en zie ze dan maar eens te vangen als ze een paar maanden oud zijn.. ook begin ik dan meteen met overal te aaien.

na een week ong begin ik in stal met voetjes optillen.
verder; schriktraining vind ik erge onzin bij een veulen maar ja het kan aan mij liggen ;) gewoon de basis dingen, dat ze makkelijk naar de hoefsmid kunnen en makkelijk aan een halster kunnen lopen en verder gewoon even 3 jaar jong laten zijn!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:40

Ik wil ook altijd dat een veulen vast voetjes kan oppakken en meelopen kent. Zijn dingen die gewoon heel wat makkelijker gaan met een veulen dan als ze wat ouder zijn.

Nu precies zo'n situatie op stal. Er staat een 2jarige die nooit niks geleerd heeft als veulen. Die is enorm lomp, loopt niet mee, geeft geen voetjes of trapt en er staat een jaarling, dat is het veulen van de fries die ik rijd van vorig jaar. Die kan alles al, tilt zelfs dr voetjes uit zichzelf omhoog, loopt mee aan een touwtje het erf over etc etc. Ze krijgt overigens gewoon de kans om paard te zijn, staat 24/7 in de kudde, maar als ik eens tijd over heb haal ik haar eruit en ga ik er mee 'spelen'. Alles wat ik doe, doe ik als een spelletje, dus dat ze het leuk vind en het niet vervelend of wat dan ook is. In principe gewoon al van de geboorte. Na een week of wat halstertje om, en beginnen met mama meelopen aan een touwtje, dus de een met het veulen achter mama en de ander met de merrie. Dat steeds verder uitbouwen naar veulen loopt mee voorop en later ook zonder mama.

Bij ons gaan de veulens in principe op stal tijdens het rijden, omdat ze daar veiliger staan als in de wei (door de draad etc) als ze ouder zijn blijven ze gewoon in de wei.
Ik vind het echter leuk om met veulen te rijden, de eerste weken/maanden na de bevalling rij ik toch niet serieus, en is het meer een stukje stappen, draven, en that's it. Prachtig om te zien hoe dat veulen dan lekker gaat spelen en rond mama gaat rennen :D Af en toe beetje opletten met rijden, maar gaat ook prima.

Zoals het hier staat lijkt het trouwens alsof ik 24/7 bezig met met prullen aan dat veulen, dat is niet hoor. Zolang het veulen met de merrie meekomt en nog niet in de wei kan blijven gebeurd er wat meer mee, poetsen, meelopen etc. Maar verder staan ze lekker allemaal op de wei en als ik tijd heb pluk ik ze een keer eruit.
Scheelt veel hoor, wandelen met een paard dat weet dat ie naast je moet blijven en gewoon braaf meeloopt, of een paard dat continu vol in de staak gaat of tegen je omhoog loopt :=

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:41

Ik zou inderdaad gewoon beginnen met wat kleine dingen voetjes op tillen en halstertje om aan touwtje mee lopen enz.
Ik heb een paard uit een kudde gehad van 9jaar dat nog nooit echt in handen geweest was beuten het enten en kappen na. Maar dat werd in kudde verband gedaan dus in een vang sleuf en hop hop hop zo snel mogelijk alles doen zodat er zo min mogelijk stress bij kwam, zo werd dat dus gedaan op dat landgoed en is in dat land dus heel normaal. Toen ze bij mijn kwam heb ik haar dus alles moeten leren en geloof me ze was wild en dat is er niet makkelijk uit te krijgen. Dus als je de mogelijkheid hebt om het nu te doen raad ik het sterk aan. Wat ze geleerd hebben vergeten ze niet zo snel.
Succes maar hou het wel spelenderwijs dan blijft het ook leuk voor het veulen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:16

Wel doen: voetjes geven, halster om, leren dat je overal (en dan echt overal) aan mag zitten, tot in mond, oren, anus, geslachtsdelen aan toe.
Wel doen: meelopen aan halster, leren wijken voor druk, ook veulen even opzij zetten.
Niet doen: verkeerd met halster en touw omgaan, paard leren dat hij sterker is dan jij, gewicht in de strijd laten gooien, accepteren dat hij tegen je opspringt, over je heenloopt.
En ik zou met een merrie met veulen aan de voet niet gaan rijden. En ook in het begin het veulen niet van de moeder vandaan halen. Er zijn mensen die roepen dat dit het spenen makkelijker maakt, maar in het begin lopen ze wel om moeders te roepen en dat kost meer energie dan eigenlijk nodig is. Erger nog, onderzoeken hebben uitgewezen dat door een scheiding van moeder en kind de melkproductie van moeders terugloopt. Een merrie met veulen aan de voet verdient het met rust gelaten te worden, en 100% van haar energie in het veulen te stoppen. Alles wat je meer van haar wilt (blijven rijden, wedstrijden enz) vind ik heel egoistisch.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:03

Cassidy; ik ben het met je eens vwb het rijden en later spenen.
Het veulen wat ik vorig jaar bij mn merrie had is niet eerder van de merrie gescheiden dan wanneer ze is afgespeend. Het spenen heb ik geleidelijk gedaan ('s nachts bij een ander veulen in de stal en overdag in de wei bij de merrie). Ik moet zeggen het beviel me uitstekend, veel minder stress bij moeder en kind.

Natuurlijk kun je de merie rijden terwijl ze een veulen heeft, maar ideaal is het eigenlijk niet

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:58

Ik ga ook met Cassidy mee..gun je merrie die tijd met haar veulen..

Mijn veulen heeft ook meteen een halstertje om gekregen en moest ook meteen leren mee lopen. Ze heeft inmiddels al op de trailer gestaan en dat vind ik genoeg voor zo'n jong ding! Nu is ze lekker veulen en loopt ze op de wei met haar moeder en een ander veulen (en moeder). Straks als ze gespeend is wordt er een keer om een voetje gevraagd..Ik denk dat een veulen ook al wel heel veel mee krijgt van de moeder hoor..ik poetste mijn merrie gewoon op stal en dat vond het veulen ontzettend interessant dus kreeg ze ook af en toe een borstel over de rug..straks moet mijn merrie weer naar de smid en ook daar zal het veulen gewoon bij zijn :j Mijn eigen merrie was 2.5 toen ik dr kocht, kende ook niks, kon dus ook geen normale voetjes geven (ze was wel bij de smid geweest uiteraard) maar ik heb dit nooit ervaren als een probleem..ze doet het nu allemaal ontzettend braaf en ik heb er een heerlijk paard aan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:49

Mijn veulen is afgelopen Zaterdag op leeftijd van 6 weken voor het eerst naar de smid geweest. Moeders moest gedaan worden en hij heeft er ook bij het veulen even een stukje afgehaald. Omdat ik al had geoefend verliep het voetjes geven heel soepel, alleen bij de achterbenen kreeg hij wat weerstand. Maar de smid was zeer tevreden. Zo kan hij namelijk ook zijn werk beter doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:13

En ook niet doen: vastzetten, risico dat ze gaan hangen is aanwezig - met kans op verschuivingen in de wervels.

Verder ben ik het niet helemaal eens met Cassidy, één van onze merries wordt eigenlijk pas weer een beetje normaal als je er weer op gaat zitten. Ik vind ook dat volop rijden niet verstandig is - maar er zijn ook merries met weinig 'moedergevoelens' en die moet je hun uitje gunnen ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:22

Ik vraag me dan af of je een merrie met weinig moedergevoelens ook moeder moet laten worden...

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:57

GIsteren is het veulen van nienke geboren *\o/*

heel nieuwsgierig en naar mij gericht, andere mensen zijn eng want dat vind moeders nu ook :=

gisteren meteen overal geaait en hij is in slaap gevallen op mijn schoot :o Fout nummer 1 van mezelf maar ik kon het niet laten :n

nienke wordt voorlopig niet gereden :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:15

Waarom is dat een fout? Ik zou willen dat mijn veulen zoveel vertrouwen in me heeft dat hij blijft liggen als ik aankom.
Enne, gefeliciteerd met het veulen, ik maak uit je bericht op dat het een hengstje is?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:11

Nee het is een merrie :D ! (zie onderschrift :P )

Omdat ik al een pb kreeg toen ik dit in een ander topic zette ; pas op je krijgt een verwend veulen..

Ik ebn ook zo blij, en ik zal maar eens flink moeten gaan sparen :) !