Nu zijn we 8 maanden verder, en om een of andere reden steken twijfels de kop op. Ja ze is dik, maar dat kan evengoed van te veel voer/te weinig werk zijn, als van een groeiend veulen. Ik zie nog niks verandering in haar uier, maar na een beetje research ben ik erachter gekomen dat dat normaal is; dat je daar nog niks van hoort te zien.
Laat toch gewoon weer een echo nemen hoor ik jullie al roepen, en als het eenvoudig had gekunnen, had ik dat al lang gedaan. Het is echter mishandeling van mijn dierenarts, die heeft vorige keer al een paar rake trappen mogen verwerken. We zouden ook kunnen reizen naar een opvoelbox, maar gezien het stress-gehalte van transport doe ik dit mijn merrie liever niet aan; zelfs al is het maar 5 minuten, ze komt helemaal gestressed en bezweet uit de trailer, en de komende 2 uur kan je niks met haar aanvangen.
Nu vroeg ik me af of er een methode bestond om te checken of ze nog drachtig is, die niet inhoudt dat een ongelukkig persoon met zijn hand in haar komt hoeft te gaan (om vervolgens een trap te krijgen tot aan de andere kant van de weide...)
Mijn 2e vraag luidt als volgt:
Mijn merrie is gewend van 24/7 op de weide te staan, ze heeft een schuilstal, maar daar staat ze echt nooit in. Als ik haar hooi erin leg, sleurt ze het mee naar buiten, om het daar op te gaan eten.
Als ze straks (hopelijk) zal gaan bevallen, is het dan toch raadzaam om een laag stro in haar schuilstal te leggen?
Kan ik beter een stukje weide afspannen, of kan ik ze beter gewoon over de hele weide laten lopen?
hopelijk kunnen jullie me helpen