Na hoelang weer rijden na dracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Na hoelang weer rijden na dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:19

Hallo!

Ik vraag me af wanneer je weer rustig kan gaan rijden, beetje stappen en draven in de bak, met een merrie die een veulen heeft gekregen :)
het is niet haar eerste veulen, weet niet of dat uitmaakt.

ponyparadijs

Re: Na hoelang weer rijden na dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:22

Mijn merrie is 22 maart bevallen en 27 maart zaten we er weer voor het eerst op. Mijn merrie gaat dan ook wel weer binnen kort op wedstrijd.
Heb haar ook niet op rust gezet tijdens de dracht!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:28

Hmm deze staat al 2.5 maand op rust nu.. word niet intensief gereden...

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:31

Mijn paard laat ik altijd minimaal 2 weken met rust. Daarna pak ik het heel rustig weer op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:34

En hoe doen jullie dat met het veulen?
erbij in? op stal?
ik rij vaka maar 15/20 minuutjes.. de merrie kennende zal ze gek worden als het veulen er niet bij loopt...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:36

We hebben de eerste keer het veulen erbij gehad. We vast overigens. Inmiddels blijft het veulen op stal. Wij rijden ook nog niet zo vreselijk lang hoor.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:37

Veulen gewoon in stal. Natuurlijk wel in een stal waar het veulen zich nergens aan kanverwonden. Daar wennen ze vanzelf aan. En de merrie ook. Al wil ze wel na het rijden dan ook weer zo snel mogelijk naar het veulen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:37

vast?? tijdens het rijden of iemand anders hem vast?
veulen is nu net 3 dagen jong...

Hmmm ik ga eens overleggen met de boer hoe en wat :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:41

Ik hou het veulen vast aan een halster met touwtje. Bij mijn andere merrie lieten we het veulen altijd los in het begin. Maar deze merrie is zo beschermend dat ze het te druk met haar veulen heeft om fijn aan het werk te gaan.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:45

Let op dat je niet te vroeg gaat beginnen....mijn merrie pakte ik na zes weken rustig op en die heeft er toch een soort bekkeninstabiliteit aan over gehouden toen. Fysio ed gehad, nu vijf jaar later gaat t weer prima met haar! Helaas heb ik besloten om niet meer met haat te fokken vanwege al deze problemen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:47

Oh ik werk neit echt met dr, robbel wat rond ;)
beetje balkjes lopen.

dit is een zeer goede fokmerrie, dus ga ervanuit dat ze er neits aan overhoud...

Ik ga morgen of overmorgen wel even overleggen met de boer

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:49

tessacheyenne schreef:
Let op dat je niet te vroeg gaat beginnen....mijn merrie pakte ik na zes weken rustig op en die heeft er toch een soort bekkeninstabiliteit aan over gehouden toen. Fysio ed gehad, nu vijf jaar later gaat t weer prima met haar! Helaas heb ik besloten om niet meer met haat te fokken vanwege al deze problemen.

Is natuurlijk per paard verschillend. Ik doe al jaren na ong. 2 weken rijden. En dan 1 a 2 keer in de week in het begin. En de merrie is elk jaar drachtig en ze heeft nog nooit ergens last van gehad.
Je moet natuurlijk goed kijken of je paard er ''klaar' voor is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:42

Ik zat er vorig jaar na 2 weken al weer op. Bremmel vond het helemaal geweldig en was blij even van haar vervelende aanhangsel verlost te zijn. Babs (veulen) liet ik op stal staan, ze was continu aan het hinniken maar Bremmel keek niet op of om.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:56

Ik denk dat het er ook aan ligt of je tijdens de dracht al ver van te voren de merrie op rust hebt gezet!
Mijn merrie had ik toevallig een week voor de bevalling op rust gezet. Dit omdat ze niet helemaal lekker meer liep!
Als je merrie al 4-5 maanden op rust staat moet je het echt heel rustig opbouwen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:13

Verplaatst van BEH naar KS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:16

Vorig jaar zat ik er naar 3 weken weer op , ze heeft gisteren weer veulen gehad dus ik denk dat ik over een week of 3 er weer op ga :j bouwen het uiteraard rustig op want ze staat nu 2 ½ maand stil

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:14

Ik begin ook na 2 tot 3weken weer met rijden opbouwen, met losstappen loopt het veulen er lekker bij rond dan vraag ik toch ook niets van de merrie maar zodra ik klaar ben voor een drafje dan gaat het veulen naar stal of word even vast gehouden als ik ga uitstappen gaat het veulen weer los. Ik heb geen problemen met dat er andere mensen in de baan rijden want die zijn er toch niet dus dat scheelt wel een hoop.
Verder hebben we een hengstveulen gehad dat zodra ik wilde gaan draven met de merrie hij lekker in de hoek van de baan ging liggen en als ik weer ging stappen ging hij weer rennen was wel makkelijk maar zodra ik tussendoor een stukje stapwerk wilde doen ging hij rennen toen hebben we besloten hem in de stal te laten en dat ging dan ook goed.
Bij de merrie die we nu hebben kan ik het veulen niet in de stal laten omdat ze er overheen kan heb geen bovendeur op de stal dus die merrie heeft nu gewoon 5maanden vrij gehad ach ook niet zo erg kan ze er straks lekker tegen aan als het veulen er vanaf is straks.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:04

ponyparadijs schreef:
Ik denk dat het er ook aan ligt of je tijdens de dracht al ver van te voren de merrie op rust hebt gezet!

Dit is idd belangrijk. Ik heb Bremmel de laatste week voor het veulenen rust gegeven. Daarvoor was het vooral stapwerk en een klein beetje draf, galop vond ze na 10 maanden dracht niet meer fijn. Ik reed toen ook regelmatig zonder zadel omdat ze aansingelen ook niet meer zo fijn vond.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:07

Gewoon kijken naar je merrie, hoe ze lichamelijk ook is.

Wij hebben 1 merrie staan die blijft minimaal nog 3 a 4 weken op rust.(Die is echt tijd nodig om de boel binnenin weer even op orde te krijgen) Wel halen we haar een paar x bij het veulen weg.

Bij de andere begin ik rond 1 a 2 week weer.

Maar zoals ik zei, gewoon kijken naar je merrie en rustig opbouwen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:09

Wij hebben de laatste 2 maanden alleen maar zonder zadel gereden. Ze vondt het aansingelen geen probleem hoor, maar het zadel lag niet goed meer.
Tot de laatste week gewoon 2 a 3 x per week gereden. Verder nog wat longe werke gedaan. En moet zeggen dat ze na bijna 2 weken het weer heerlijk vond om aan het werk te gaan!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:10

Nou moet ik er ook bij zeggen dat mijn merrie een turbo bevalling heeft gehad!! Binnen 10 minuten lag het veulen er uit.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:11

Idd kijk naar je merrie, toen ik mijn fries nog verzorgde had ze ook een veulen gehad en deed ze al een half jaar niks, 3 maand voor de bevalling en 3 maand na de bevalling (ik kwam pas na 2 maand na de bevalling in beeld)

Bij haar laatste veulen ben ik na 3 a 4 weken begonnen met oppakken. Veulen op stal gelaten, wanneer de andere paarden ook op stal stonden.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:14

Hmm de merrie die ik rijd, begint het nu toch echt zwaarder te krijgen. Ze moet nog tot eind april, maar nu begin je het echt aan haar te merken. Ik doe alleen nog maar stapritjes buiten, met af en toe een stukje draf, dan is ze ook heel opgewekt en ze vind het wel leuk. Een maand geleden hebben we zelfs nog wedstrijd gereden. Maar ik weet ook niet zo goed wanneer ik er weer op moet gaan, ik wil het niet te vroeg doen, maar van stilstaan wordt ze ook niet blij..

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:15

Ik ben na een paar dagen na de geboorte de merrie van het veulen een paar minuutjes gaan scheiden 2x gelongeerd en na een week ( 8 dagen) ben ik er 15/20 minuutjes mee gaan rijden dit gaat nu goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:26

Ik begin weer als het veulen gespeend is, en dat is met een half jaar. Tot die tijd lekker moederen op het land. Ik vind dat je van een merrie niet kunt verwachten dat ze beide doet, en als je voor een veulen kiest, neem dan ook de verantwoording en laat ze met rust. Rijden met veulen aan de voet put het veulen meer uit dan nodig is omdat hij in het begin toch bij zijn moeder wil blijven. Wedstrijden willen rijden met veulen aan de voet (en mee op de trailer) vind ik zeer egoistisch, en het veulen thuislaten en alleen weg gaan zou ik ook niet doen: stel je voor dat je in de file komt of een lekke band krijgt?