Natuurlijk spenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Natuurlijk spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:43

Ik las in de Horsimo iets over natuurlijk spenen van veulens. Voor de mensen die niet weten wat dit is:
Bij natuurlijk spenen wordt het veulen niet weggehaald bij de merrie, maar speent het veulen zichzelf als het ware af na een aantal maanden.
Voor het toekomstige veulen van mijn pony zou dit ideaal zijn, maar werkt het ook?
Wie heeft er ervaring mee? Hoe ging het bij jullie? En als het werkte, hoe oud was jullie veulen toen hij gespeend was?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:27

judithjuhh schreef:
Bij natuurlijk spenen wordt het veulen niet weggehaald bij de merrie, maar speent het veulen zichzelf als het ware af na een aantal maanden.
Voor het toekomstige veulen van mijn pony zou dit ideaal zijn, maar werkt het ook?

Het zou maar mottig zijn, mocht een veulen blijvend gezoogd worden door diens moeder, dus het zal wel werken... Alleen ben ik er niet van overtuigd dat de "natuurlijke" manier de meest zachthandige is.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:39

Ik heb mijn veulen natuurlijk gespeend. Het ging gewoon vanzelf.
Eerst mocht hij steeds minder vaak drinken bij zijn moeder, totdat hij helemaal niks meer mocht drinken. Hij mocht toen wel bij haar in de buurt komen. Ook dat werd steeds minder. En mijn veulen interreseerde het ook steeds minder. UIteindelijk hing hij niet meer aan zijn moeder en heb ik ze uitelkaar gehaald.
Mijn veulen vond het helemaal prima en heeft geen enkele keer gehinnikt omdat hij niet bij zijn moeder stond. Mijn merrie heeft nog wel een aantal keer gehinnikt, maar hier reageerde mijn veulen niet eens op ( terwijl ze mekaar wel konden horen).
Hij was ongeveer 7-8 maand oud.

Ik vind het dus een ideale manier. De natuur regelt het zelf allemaal wel.

JudithO

Re: Natuurlijk spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:37

De meningen zijn verdeeld, merk ik. Ik wacht gewoon af hoe het loopt met merrie en veulen, eerst moet het veulen maar eens geboren worden.

Nog meer ervaringen?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:45

als de merrie goed gevoed en gezond is dan kan het wel,soms kan het niet omdat het veulen de merrie als het ware leeg trekt.
en houd je gen paard over.
aan allebij de kanten zitten voor en nadelen.
ik zou zeggen kijk naar je paard en het veulen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:55

F-AM --> KS

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:57

Natuurlijk spenen werkt alleen effectief als de merrie weer drachtig is, de merrie laat het veulen (jaarling) niet meer drinken als het nieuwe veulen geboren is. Ik ken 2 gevallen waarbij de merrie en het veulen bij elkaar gebleven zijn en dus niet gespeend zijn, merrie was niet opnieuw gedekt, en in beide gevallen was het veulen op 4-jarige leeftijd nog aan het drinken bij de moeder. Veulens waren ook erg afhankelijk, konden ook niet alleen zijn. Bovendien ook beiden last van hoefbevangenheid op 3-jarige leeftijd door de melk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:58

Oke, het lijkt erop dat ik ze toch maar uit elkaar ga halen :)

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:01

amazone77 schreef:
als de merrie goed gevoed en gezond is dan kan het wel,soms kan het niet omdat het veulen de merrie als het ware leeg trekt.
en houd je gen paard over.
aan allebij de kanten zitten voor en nadelen.
ik zou zeggen kijk naar je paard en het veulen.

Klopt. Vorig jaar hadden we ook een merrie die maar zogen bleef en dit ook prima vond. Toen we dus met 7-8 maand de veulens weg hebben gehaald was mijn veulen eigenlijk al helemaal zelfstandig en dronk zeker al anderhalve maand niet meer bij zijn moeder, terwijl het andere veulen alleen nog maar bij zijn moeder dronk. Deze merrie was ook een heel stuk beschermender dan mijn merrie. Dit veulen mocht bij wijze van geen stap zonder zijn moeder zetten en was compleet afhankelijk. Toen we dus een veulenweitje ( met 3 veulens ) en wat andere pony's hadden gemaakt, zag je ook dat mijn veulen zich helemaal thuis voelde vanaf dag 1 en dat het andere veulen echt niet wist wat hij beginnen moest zonder zijn moeder.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:04

Neonlight schreef:
Natuurlijk spenen werkt alleen effectief als de merrie weer drachtig is, de merrie laat het veulen (jaarling) niet meer drinken als het nieuwe veulen geboren is. Ik ken 2 gevallen waarbij de merrie en het veulen bij elkaar gebleven zijn en dus niet gespeend zijn, merrie was niet opnieuw gedekt, en in beide gevallen was het veulen op 4-jarige leeftijd nog aan het drinken bij de moeder. Veulens waren ook erg afhankelijk, konden ook niet alleen zijn. Bovendien ook beiden last van hoefbevangenheid op 3-jarige leeftijd door de melk.

Mijn veulen mocht gewoon steeds minder drinken toen het zo'n 5 maand oud was. Mijn merrie had geen zin meer in dat polonaise aan dr lijf ( denk ik ) Ik heb daar niks geen invloed op gehad. Ik denk dat je \situatie ter plekke moet gaan bekijken.
Ik zag het gewoon gebeuren dat mijn merrie het zelf deed, en dan doet de natuur mooi zijn werk. Maar als ik zou zien dat ze door blijft zogen of dat het veulen superafhankelijk is, dan zou ik het weghalen.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:44

Ik heb mijn veulen ook natuurlijk gespeend. Mijn merrie is wel weer drachtig en ik heb haar daarom wat meer gevoerd, maar het is mij prima bevallen. Geen stress bij moeder en kind en een heel zelfstandig veulen, wat je braaf alleen mee kan nemen voor een wandelingetje. Moeder geeft geen kik en ook zij is makkelijk alleen mee te nemen. Het veulen was ongeveer een maand of 8. Het ging zo geleidelijk aan, dat ik het niet eens precies weet.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:34

mijn veulen is nu 9 maanden oud en ben net begonnen met geleidelijk afspenen. overdag lopen ze nog bij elkaar maar s'nachts gaan ze apart. dit gaat super zonder gebrul en drama! over een paar weken gaan ze ook overdag apart.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 15:18

Ik lees een aantal positieve ervaringen, en een aantal negatieve. Ik bekijk gewoon hoe de situatie is tussen merrie en veulen, en zal daaruit mijn beslissing nemen. Bedankt voor jullie reacties! Natuurlijk mag je nog meer reageren, vind ik wel leuk om te lezen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:26

Euh natuurlijk afspenen??????
Sorry hoor maar geloof niet dat dat bestaan.
Het verschillende wilde merries gezien die naast een jong veulen ook nog een jaarling te zogen hadden.

Nu speen ik dus heel erg laat af.
Momenteel loopt mijn veulen van vorig jaar juni nog gewoon bij zijn moeder, merrie was drachtig (heeft een maand geleden het veulen verloren).
Als ik deze twee niet een deze dagen uit elkaar haal, zoogt de jaarling volgend jaar nog bij haar.

Ik doe het niet geleidelijk, trek de merrie als ze hengstig is de kudde uit en breng haar naar stal (daar is de hengst ook).
Dan dekken en na de hengstigheid komt de merrie weer in de kudde.
In de tussen tijd is de merrie droog komen te staan en de jaarling afgespeent.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:17

[quote="Zahlina"]Euh natuurlijk afspenen??????
Het verschillende wilde merries gezien die naast een jong veulen ook nog een jaarling te zogen hadden.

Mijn veulen dronk toch al zeker anderhalve maand niet meer bij zijn moeder, uier was ook helemaal leeg. ( zonder dat ik me er mee bemoeit heb)Ze liepen zelfs niet meer bij elkaar in de buurt. Met 7-8 maand heeft hij pas een eigen stal gekregen, tot die tijd liep hij er gewoon bij en mocht hij echt niet meer drinken. Dus natuurlijk spenen bestaat toch echt wel.

Er bestaat zeker ook een kans dat het niet gebeurd. Als het andere veulen er niet van af zou zijn gehaald, dan zou ze zeker volgend jaar nog bij moeder drinken.

Het is dus denk ik heel erg afhankelijk van hoe de merrie er mee omgaat en wat ze wel en niet toestaat.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:55

schorppie schreef:
Zahlina schreef:
Euh natuurlijk afspenen??????

Mijn veulen dronk toch al zeker anderhalve maand niet meer bij zijn moeder, uier was ook helemaal leeg. ( zonder dat ik me er mee bemoeit heb)Ze liepen zelfs niet meer bij elkaar in de buurt. Met 7-8 maand heeft hij pas een eigen stal gekregen, tot die tijd liep hij er gewoon bij en mocht hij echt niet meer drinken. Dus natuurlijk spenen bestaat toch echt wel.

Er bestaat zeker ook een kans dat het niet gebeurd. Als het andere veulen er niet van af zou zijn gehaald, dan zou ze zeker volgend jaar nog bij moeder drinken.

Het is dus denk ik heel erg afhankelijk van hoe de merrie er mee omgaat en wat ze wel en niet toestaat.

maar jou merrie was niet opnieuw drachtig schorppie? want dan lijkt het me meer "logisch" dat ze het niet meer toestaat. mijn veulen bijv. dringt zichzelf ahw gewoon op bij haar moeder, ook al krijgt ze regelmatig een beet in dr kont :D veulen blijft net zol lang proberen tot ze haar zinnetje krijgt. dus over een paar weken gaat ze ook overdag van mams af, lijkt me sterk dat het in mijn geval "vanzelf" gaat ;)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:00

Mijn jonge merrie heeft tot haar twee jaar bij haar moeder gedronken en dan hebben we ze toch maar gespeend ;)
Nooit of te nimmer problemen gehad, vanaf het veulen zes maanden was, ging ik gewoon naar de clubtrainingen en op wedstrijd, Balte (het veulen) bleef thuis bij de anderen. Noch moeder, noch veulen maakten zich daar druk over.
Balte is nu acht jaar en heel evenwichtig en makkelijk van karakter. Ze staat trouwens nog altijd bij haar moeder en verwacht over enkele maanden haar eigen eerste veulen.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:45

Mijn merrie is wel opnieuw drachtig. Maar ik denk dat het niet zo veel uitgemaakt had. Ze was net zo'n beetje 3 maand drachtig toen hij steeds minder mocht. Mijn veulen was ook erg makkelijk en drong zich niet zo erg op ( soms wel natuurlijk). Bedoel het meer in de zin van het toch proberen zijn zin te krijgen.
Dit andere veulen drong zich echt op en kreeg ook haar zin. Die merrie was ook weer drachtig en stond het dus wel toe.

Bovendien was mijn merrie strenger dan de andere merrie en liet het veulen veel vrijer.

Ik ken van vroeger nog iemand die had een merrie die het veulen ook geleidelijk aan afstootte en niet drachtig was. Die is ook natuurlijk gespeend.

Ik ben van mening dat natuurlijk spenen wel mogelijk is, maar dat het heel erg merrie ( en situatie) afhankelijk is. Het werkt bij ons ook niet met alle merries, maar met de mijne toevallig wel en ben daar erg blij mee want het voorkomt een bende stress en geschreeuw naar mekaar.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:52

Wij hebben denk ik wel een erg extreem geval gehad waar ik vroeger reed.
Merrie kreeg ineens een veulen, was waarschijnlijk drachtig gekocht.
Maar het veulen is nooit gespeend.
Met als gevolg dat toen hij inmiddels 3,5 was, je hem na het rijden in de wei zette bij zijn moeder en hij nog even ging bijtanken bij de melkbar van mams.
Dit is wel een erg extreem geval natuurlijk, maar geeft wel aan dat het niet altijd werkt.
We hebben bijvoorbeeld ook een pony gehad die haar veulen al na 3 maanden niet meer liet drinken en hem toen dus 'natuurlijk' afspeende.
Het hangt dus heel erg af van hoe makkelijk de moeder is tov het veulen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:56

Ik heb 1x een merrie gezien die tot ze 4 was bij haar moeder had gelopen. Die mensen dachten ook natuurlijk te spenen door haar bij de groep te laten, maar waren vergeten dat de moeder daarvoor wel weer drachtig moest zijn.

Als je denkt dat het triest is om een 8 maanden oud veulen naar zijn moeder te zien zoeken (voor die 2 uurtjes dat zo'n ding daaraan denkt als je hem in een nieuwe groep zet), kijk eens naar een 4 jarige, die je dus in een stal op moet sluiten, alles dicht moet binden enz, omdat ze gewoon uit pure paniek alles afbrak en daardoor niet bij de groep kon (ze zou zo dr weg op zijn gegaan). Ik heb zo veel medelijden met dat ding gehad.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:16

Maar het hoeft dus niet zo te zijn he Vjestagirl. Zoals ik hierboven al schreef, heeft mijn merrie tot haar 2 jaar bij haar moeder gedronken. Toen hebben we ze drie weken in een andere groep gezet, konden elkaar nog wel zien, en daarna zijn ze weer bij elkaar gezet.
Ik heb nog nooit problemen gehad, noch voor het spenen noch na het spenen. Paarden zijn ook al voor langere periodes uit elkaar geweest, zo is de jonge merrie een keertje 6 weken op een trainingsstal geweest en een keertje vier weken enzovoort. Waarbij ze dus niet alleen van haar moeder weg was, maar ook van de hele groep hier. Ik kan mijn groep hier ook naar believen van samenstelling veranderen.
Zo kan ik zonder problemen Balte + een ander groepslid in de zomer enkele maanden op een totaal andere weide zetten dan haar moeder en de rest van de groep. Ik denk dat het veel van het karakter van de paarden zelf afhangt.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:43

Balte schreef:
Maar het hoeft dus niet zo te zijn he Vjestagirl. Zoals ik hierboven al schreef, heeft mijn merrie tot haar 2 jaar bij haar moeder gedronken. Toen hebben we ze drie weken in een andere groep gezet, konden elkaar nog wel zien, en daarna zijn ze weer bij elkaar gezet.
Ik heb nog nooit problemen gehad, noch voor het spenen noch na het spenen. Paarden zijn ook al voor langere periodes uit elkaar geweest, zo is de jonge merrie een keertje 6 weken op een trainingsstal geweest en een keertje vier weken enzovoort. Waarbij ze dus niet alleen van haar moeder weg was, maar ook van de hele groep hier. Ik kan mijn groep hier ook naar believen van samenstelling veranderen.
Zo kan ik zonder problemen Balte + een ander groepslid in de zomer enkele maanden op een totaal andere weide zetten dan haar moeder en de rest van de groep. Ik denk dat het veel van het karakter van de paarden zelf afhangt.

Dat denk ik ook. Bij kunnen ook zonder problemen de groepsamenstelling veranderen. Gebeurt soms ook met enige regelmaat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:34

Ik heb nu ook nog een veulen bij een drachtige merrie lopen. Veulen is van mei 2008 en drinkt sinds een maand niet meer bij de moeder, omdat zij dat niet meer toelaat. Ze zijn niet meer van elkaar afhankelijk, kan er zo 1 weghalen.
Merrie heeft het veulen zelf afgespeend. Ik heb dit al vaker zo gedaan, maar inderdaad alleen als de merrie weer drachtig is.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:58

persoonlijk ben ik ook nog van mening dat het niet alleen om het melk drinken gaat, maar het veulen moet afstand nemen van zijn moeder. ken meerdere merries met veulens die nooit bij elkaar zijn weggehaald. de melkproductie hield wel op maar zelfs nu kan de ondertussen 6 jarige nog steeds erg slecht zonder haar moeder... de rest kan ze wel missen maar als zij of haar moeder uit de wei wordt gehaald dan gaat ze bijna door het lint

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:12

Ik bedacht gisteren dat ik hier nog een tweede voorbeeld van het tegengestelde heb rondlopen. Vorig jaar is er hier een muildiertje geboren, hij heeft altijd samen met zijn moeder bij twee andere pony's gelopen en loopt nu nog bij één van die twee anderen met zicht op nummer drie.
Van bij het begin heeft hij nooit aan zijn moeder gehangen, hij gaat daar enkel bij om te drinken. Op dit moment staat hij altijd bij Diana (de andere shetter) en zelfs zodanig dat de meeste bezoekers altijd denken dat zij zijn moeder is. Als Tosca (derde pony) erbij staat, dan staat hij of bij haar of bij Diana. Zelf als klein veulentje lag hij naast Tosca te slapen.
Vorig najaar was zijn moeder een keertje uit de weide gebroken en liep op het naburige perceel, hij riep daar zelfs nog geeneen op. De enige keer dat ik hem heb horen hinnikken was op Tosca, toen ik die uit zijn gezichtsveld haalde en op stal zette.
Hij wordt eind juni één jaar maar is ook nog niet gespeend ondertussen, denk dat ik daar in het zomerseizoen eens werk ga van maken in de zin dat ik hem een tijdje van zijn mams ga scheiden zodat de melkproductie stopt. Hij mag op dit moment ook zeker niet altijd drinken.