Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
judithjuhh schreef:Bij natuurlijk spenen wordt het veulen niet weggehaald bij de merrie, maar speent het veulen zichzelf als het ware af na een aantal maanden.
Voor het toekomstige veulen van mijn pony zou dit ideaal zijn, maar werkt het ook?
amazone77 schreef:als de merrie goed gevoed en gezond is dan kan het wel,soms kan het niet omdat het veulen de merrie als het ware leeg trekt.
en houd je gen paard over.
aan allebij de kanten zitten voor en nadelen.
ik zou zeggen kijk naar je paard en het veulen.
Neonlight schreef:Natuurlijk spenen werkt alleen effectief als de merrie weer drachtig is, de merrie laat het veulen (jaarling) niet meer drinken als het nieuwe veulen geboren is. Ik ken 2 gevallen waarbij de merrie en het veulen bij elkaar gebleven zijn en dus niet gespeend zijn, merrie was niet opnieuw gedekt, en in beide gevallen was het veulen op 4-jarige leeftijd nog aan het drinken bij de moeder. Veulens waren ook erg afhankelijk, konden ook niet alleen zijn. Bovendien ook beiden last van hoefbevangenheid op 3-jarige leeftijd door de melk.
schorppie schreef:Zahlina schreef:Euh natuurlijk afspenen??????
Sorry hoor maar geloof niet dat dat bestaan.
Het verschillende wilde merries gezien die naast een jong veulen ook nog een jaarling te zogen hadden.
Mijn veulen dronk toch al zeker anderhalve maand niet meer bij zijn moeder, uier was ook helemaal leeg. ( zonder dat ik me er mee bemoeit heb)Ze liepen zelfs niet meer bij elkaar in de buurt. Met 7-8 maand heeft hij pas een eigen stal gekregen, tot die tijd liep hij er gewoon bij en mocht hij echt niet meer drinken. Dus natuurlijk spenen bestaat toch echt wel.
Er bestaat zeker ook een kans dat het niet gebeurd. Als het andere veulen er niet van af zou zijn gehaald, dan zou ze zeker volgend jaar nog bij moeder drinken.
Het is dus denk ik heel erg afhankelijk van hoe de merrie er mee omgaat en wat ze wel en niet toestaat.
veulen blijft net zol lang proberen tot ze haar zinnetje krijgt. dus over een paar weken gaat ze ook overdag van mams af, lijkt me sterk dat het in mijn geval "vanzelf" gaat
Balte schreef:Maar het hoeft dus niet zo te zijn he Vjestagirl. Zoals ik hierboven al schreef, heeft mijn merrie tot haar 2 jaar bij haar moeder gedronken. Toen hebben we ze drie weken in een andere groep gezet, konden elkaar nog wel zien, en daarna zijn ze weer bij elkaar gezet.
Ik heb nog nooit problemen gehad, noch voor het spenen noch na het spenen. Paarden zijn ook al voor langere periodes uit elkaar geweest, zo is de jonge merrie een keertje 6 weken op een trainingsstal geweest en een keertje vier weken enzovoort. Waarbij ze dus niet alleen van haar moeder weg was, maar ook van de hele groep hier. Ik kan mijn groep hier ook naar believen van samenstelling veranderen.
Zo kan ik zonder problemen Balte + een ander groepslid in de zomer enkele maanden op een totaal andere weide zetten dan haar moeder en de rest van de groep. Ik denk dat het veel van het karakter van de paarden zelf afhangt.