drachtige merrie zonder eetlust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zarah05

drachtige merrie zonder eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 15:53

Mijn merrie is eind van deze maand uitgeteld. Ze moet dus nog een week of drie. Ze knabbelt nog wel een beetje op haar hooi en graast wat in de wei (voorzover daar nog wat staat), maar haar krachtvoer laat ze al een paar dagen staan. Een paar worteltjes gaan er nog wel in, maar ook al niet meer van harte. Weten jullie hoe dit zou kunnen komen en zou het kwaad kunnen??

fjordnina

Re: drachtige merrie zonder eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:32

Zolang ze geen verhoging heeft, intresse heeft in haar omgeving en helder uit haar ogen kijkt is er niets aan de hand.

3 tot 4 weken voor de geboorte begint het veulen met proefdraaien zodat de bevalling straks makkelijker verloopt. Het veulen is daardoor meerdere malen per dag erg actief. Dit is niet altijd even prettig voor de merrie. Daarnaast kan het ook zijn (of een combinatie) dat het veulen zoveel plaats inneemt dat de maag wat minder voedsel aankan en daardoor ook de eetlust afneemt.

Laat je het krachtvoer constant staan of haal je het na verloop van tijd weg?

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 08:14

Ik haal het na een tijdje weg, het wordt er niet smakelijker op... Ik geef haar zoveel wortels en goed hooi als ze wil en blijf het steeds proberen met een beetje krachtvoer. Bedankt voor je reactie, ik wordt een beetje onzeker nu de geboorte zo dichtbij komt! Kan het ook iets met het einde van de dracht te maken hebben dat ze heel gevoelig op haar voeten is? In de wei en op stal merk ik niets, maar op het harde loopt ze op eieren.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:21

Maak je geen zorgen, mijn merrie is rons die periode ook gestopt met eten. En het trok voro de geboorte weer wat aan. Ze kunnen zich ook gewoon vol voelen. Ze nam ook steeds kleine hapjes. Zelfs na de geboorte heeft ze 4 dagen niet of nauwelijks gegeten muv appels en wortels. Nu het veulen 10 dagen is eet ze weer als nooit tevoren.

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:26

Bovenstaand lijkt mij het meest logische... Maar ik had het vorige week ook bij een negen maanden drachtige merrie... Ze was verder wel normaal iets down, maar liet ook de brok en lucerne staan. Hooi iets wat knabbelen, gras idem dito! Ik vertrouwde het ook niet helemaal, dus hup naar de DA, bleek alles goed te zijn, maar had ze toch wormen, wat eigenlijk niet mogelijk was! Spuit erin en nu is ze weer normaal, en eet goed... Misschien is dit ook een idee, check het ontwormen!
Succes ermee

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:28

Doordat het veulen op de darmen kan drukken heeft de merrie minder de neiging om te eten en zal zich waarschijnlijk voldoende kunnen voeden met het hooi en de wortels. Blijf gewoon steeds een kleine hoeveelheid aanbieden en haal de bak tijdig leeg ivm hygiene.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 20:58

Okee, bedankt voor jullie reacties. Ben nu toch wel iets gerustgesteld. Is het veilig om zo op het eind van de dracht nog een keer te ontwormen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:12

Beetje afhankelijk van het middel. Als je toch nog een keer wilt ontwormen maak dan even gebruik van een mestonderzoek. Zo kun je (indien nodig) veel gerichter ontwormen.

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:03

Helemaal eens met fjordnina... Maar zoals ik eerder al zei, zal het veulen waarschijnlijk de grootste "boosdoener" zijn! Mocht je nog wel willen ontwormen, check dan even hoelang het geleden is.... En daarna de mest controleren! Soms zie je voor het ontwormen geen wormen in de mest, maar zitten die er wel degelijk, bijv in de darmen, (larven van bloedwormen) Die komen er dan af met het ontwormen! Maar ga niet ontwormen als je dat voor een paar weken terug al hebt gedaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:53

Op zich niets om je druk om te maken, zolang ze verder 'helder' is. Zoals hierboven gezegd is wordt het veulen erg actief in deze tijd en ze kan ook last krijgen van voorween, dat samen is echt geen pretje hoor, dat kan ervoor zorgen dat ze minder eet, wat sloom en duf wordt of juist wat kribbig.
Houd in de gaten of ze geen koorts krijgt en probeer in te schatten hoeveel ze eet aan hooi en gras, krijgt ze echt heel weinig binnen dan zou ik wel even langs de DA gaan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:40

Persoonlijk zou ik mij wel ongerust maken als mijn merries niet meer eten. Ik zeg dan ook altijd: als ze niet meer eten dan gaan ze dood. Het zijn echte vreetmachines tot vlak voor de bevalling staan ze nog te eten.
Maar als jouw paard verder 'goed' lijkt dan zal het vast komen omdat het veulen veel ruimte inneemt.

Waar niet op gereageerd wordt is het feit dat ze op de harde grond op eieren loopt. Kijk daar goed mee uit. Het hoeft niets te betekenen, maar bij mijn oudste merrie begon de hele ellende van hoefbevangenheid op die manier.
Voel even of de voeten warm zijn en of je hartslag voelt in de kootholte.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:21

Okee, bedankt allemaal. Ze eet gelukkig nog wel haar wortels en hooi gaat ook nog wel. Hoefbevangenheid ben ik ook een beetje bang voor. Ze staat niet "overstrekt", maar dit kan het begin zijn misschien. Ik zal het zeker controleren en ook mijn smid even bellen. Hopelijk valt het mee...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:36

Dat op eieren lopen heb ik overheen gelezen maar moet je idd wel mee oppassen.
'Overstrekt' staan zou ik niet op wachten, dan ben je al (veel) te laat.

Als ze niet duidelijk kreupelt maar wel korte stappen maakt van voor is dat wel een alarmsignaal.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:35

Dat is inderdaad het geval. Zou dat ook iets met de drachtigheid te maken kunnen hebben? Ze kan toch niet zomaar vanuit het niets ineens bevangen raken, er is verder niets veranderd qua voer enzo.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:11

Hoefbevangenheid is in veel gevallen een stofwisselingsaandoening. Het zou dus ook tijdens de dracht kunnen misgaan met de stofwisseling.
Bij mijn paard is waarschijnlijk de druppel geweest de winterwortels. Voor de rest kreeg ze erg weinig krachtvoer en hooi.
Mijn paard heeft nooit in de bewuste HB stand gestaan en ook niet overmatig veel gelegen. Ze liep wel wat in de paddock, maar wou liever niet de stenen op om in haar box te komen.
In eerste instantie dachten wij steeds dat ze te kort bekapt was.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:45

Klinkt precies zoals mijn merrie. Ik bel morgenochtend direct de DA! Heb net mijn smid al gebeld, maar hij dacht dat ze last heeft van het extra gewicht van het veulen, maar ik vertrouw het toch niet helemaal.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:43

Tja, het zou natuurlijk kunnen het extra gewicht, maar ik zou dat eerder verwachten op de achterbenen. En mijn merrie heeft bij mij 5 veulens gehad en nooit gevoelig gelopen door het extra gewicht.
Ik hoop voor je dat het toch gewoon aan het gewicht ligt of gevoelige zolen o.i.d. en geen hoefbevangenheid is.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 08:11

DA is gisteren geweest, ze heeft inderdaad het begin van HB, gelukkig zijn we er op tijd bij. Ze heeft een injectie gehad en vandaag kan ik iets van pasta ophalen, wat ik verder zelf kan geven. Ze mag niet teveel naar buiten/bewegen (?) en weinig hooi. Dat ze geen krachtvoer meer eet heeft hier waarschijnlijk niks mee te maken. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken, ik hoop dat ze er snel weer bovenop komt en dat ze een gezond veulentje krijgt!

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:52

Fijn dat je nu weet wat het is... Maar weinig bewegen snap ik niet helemaal. In ieder geval succes met de laatste lootjes

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:23

Gelukkig ben je er op tijd bij.
Ik hoop dat alles goed gaat met merrie en veulen.

Over het stappen: daar zijn de meningen erg over verdeeld. Boxrust daar is wat voor te zeggen, tenslotten zijn de laminae ontstoken en met elke keer bewegen is dat pijnlijk en dat bevordert het herstel niet.
Bewegen: door beweging krijg je betere doorbloeding wat het herstel goed doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:07

Ik zou een hoogdrachtige merrie zeker geen boxrust geven, dan eerder rustig stappen op een zachte ondergrond (weide of paddock) maar stilzetten is niet bevorderlijk voor haar conditie en die van het veulen.

En ja, de HB kan te maken hebben met de dracht, komt iig vaker voor bij hoogdrachtige merrie's. Heeft idd te maken met de stofwisseling.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 08:15

Een gezond merrieveulen van Oscar!! Emma is vannacht geboren en alles lijkt prima! Wat een prachtig wondertje. Hopelijk krijgt de merrie nu ook minder pijn aan haar voeten..

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:29

Wauw, gefeliciteerd, fijn dat alles goed gegaan is. En netjes op tijd, het einde van de maand heeft ze niet volgemaakt. Inderdaad hopen dat dit de merrie een beetje ontlast wat betreft haar voeten. Veel succes en geluk met dit kleine wondertje!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:04

Gefeliciteerd met het veulentje.
Hoe is het de afgelopen tijd met de hoefbevangenheid van de merrie gegaan?

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:58

He gefeliciteerd met je veulentje.... Nu maar hopen dat de merrie snel opknapt