Gelijk dekken na bevalling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glitter_

Gelijk dekken na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 11:21

Hee,

Ik heb een vraagje.
Mijn merrie is 28-07-09 uitgerekend. Best laat dus.
Maar ik wil wel graag haar dit jaar weer laten dekken.
Kan dat?

En welke hengst zouden jullie voor haar kiezen?

Haar bloedlijn is:
NATURA
KWPN 95. preferent
merrie 1995 donkerbruin 1.72m

2007: KWPN fokwaarde dressuur 144 43% (1520e pl)

Cocktail x Rex Magna xx x Wickenburgh

[url]
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=213849[/url]

ze heeft 2 veulens gehad van Sunny-Boy
& 1 van Inspekteur, Union (Z2)
& de laatste van Obelisk.
Op dit moment is ze drachtig van Spielberg.

Hoor het graag!

Ik wil graag een donker (Donkerbruin-Zwart) veulen, dressuur gefokt.

En groot.

Groetjes

FriesWytske

Re: Gelijk dekken na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:27

Ik zou gewoon dit jaar overslaan. En dan volgend jaar in april of mei weer te beginnen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:28

ja ik zou ook gewoon wachten tot het volgende voorjaar. Geef de merrie wat rust zou ik zeggen :')

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:33

Mijn vp paardjes worden elk jaar gedekt. Veulen eruit dan worden ze geloof ik weer hengstig na 3 weken en dan dekt ie ze weer. Dus het zou wel kunnen maar dat is ieder zijn keuze. Je kan je merrie ook even rust geven.
Ze is inderdaad laat maar het wordt dan wel weer een maand eerder volgend jaar als ze weer een veulen krijgt. Als de dekking natuurlijk de eerste keer gelijk lukt.
Over welke hengst je moet gebruiken laat ik me niet over uit want daar heb ik geen verstand van :D

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 11:35

De merrie krijgt eerder jaar een veulen. En is verder in goede conditie.
Komt veel buiten en kan het goed aan.

Ik overleg het ook nog met de DA.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:37

Ik heb dit jaar hetzelfde dillema. En dan bij een oudere merrie waarbij als ik een jaar oversla, haar zelfs misschien niet meer drachtig krijg.. Als alles goed gaat met de bevalling en de nageboorte komt er goed vanaf, zou je gewoon op de veulenhengstigheid kunnen dekken (zo`n 6 dagen na de bevalling, maar dat weet je DA wel)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 11:41

Ja, Daar zat ik ook over na te denken. Omdat ik het anders ook niet red meer voor 1 september. Dan is het voor de meeste hengstenhouders ook echt afgelopen met dekken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:56

Ik zou een jaartje overslaan, geef haar een paar maanden rust en dek volgend voorjaar weer :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:01

Zou even wachten wanneer het veulen geboren wordt...
Zou proberen in de veulenhengstigheid kort na het veulenen (dacht zelf altijd ongeveer na 10 dagen), lukt dat niet, dan zou ik een jaar wachten. Als het veulen later is dan de uitgerekende datum zou ik ook een jaar wachten.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:09

@ kamsel, Ja dat lijkt me wel een goed plan.

Nu nog over de hengste echt goed na denken.
Ga ook even dek advies bij KWPN vragen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:11

Dekken in de veulenhengstigheid heeft voor jou als voordeel dat het veulen volgend jaar een maandje eerder komt.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:16

Ja, en dat is dan weer in mij voordeel.

Vorig jaar veulen in Februari en nu in Juli.
haha.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:22

gem schreef:
Dekken in de veulenhengstigheid heeft voor jou als voordeel dat het veulen volgend jaar een maandje eerder komt.

Probleem bij mijn (oudere) merrie is dat ze vaak aan de nageboorte blijft staan, en dan mag je niet dekken op de veulenhengstigheid. Vorig jaar is hij er wel vanaf gekomen (dikke spuit van de DA) maar werd ze alsnog niet drachtig op de veulenhengstigheid..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:29

Ik zou wachten tot volgend jaar. Als de merrie op 28 juli uitgeteld is kun je misschien nog net 1x in de veulenhengstigheid dekken. Pakt de merrie dat niet op dan gooi je ook het dekgeld vaak al weg.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:37

Maar, als het dekken niet pakt kun je gewoon op nieuw dekken.
Alleen bij een miskraam of dergelijke vervalt het.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:44

hoe snel was de merrie de vorige keren drachtig, pakte ze het toen ook in een keer op, hoe oud is ze en heb je er ook zware trainingen/ wedstrijden mee??
is ze in een keer drachtig, dan lijkt het me geen probleem afhankelijk van haar trainingen en leefdtijd.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:50

de merrie wordt niet bereden, heeft verder geen trainingen. Loopt dagelijks buiten. Is meestal in één keer drachtig.
ze is net 13.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:03

Hoi
Wij zaten vorig jaar met hetzelfe dilemma. Onze merrie was 5 juli uitgerekend, gelukkig kreeg ze haar veulen een week eerder. Wij hebben toen in overleg met de hengstenhouder gekeken of we haar in de veulenhegstigheid konden dekken, gelukkig was haar baarmoeder goed schoon en is ze gedekt. Vorig jaar was ze in één keer drachtig, terwijl we het jaar ervoor vier keer over hebben gedaan om haar drachtig te krijgen. Dit jaar verwachten wij het veulen 9 juni, dus idd een maand eerder.

Onze merrie is ook van 1995 (dus 14 ipv 13) en wordt verder ook niet gereden. Dit was voor ons ook de doorslag om toch te proberen haar drachtig te krijgen, daar hebben we haar immers voor, anders weet je zeker dat je een jaar geen veulen hebt.

Mijn advies is om met je hengstenhouder te overleggen, zij weten ook dat je een laat veulen hebt dus dat je gewoon niet veel kansen hebt om je merrie drachtig te krijgen. Wanneer je dit aangeeft kan je misschien de afspraak maken dat wanneer het dit jaar niet lukt je volgend jaar voor minder geld het nog een keer kan proberen.

Wat ook vaak gedaan wordt is de merrie een week na de veulenhengstigheid hengstig spuiten,zo krijgt de baarmoeder iets meer tijd om schoon te worden maar hoef je niet drie weken te wachten op de volgende hengstigheid.

Maar nogmaals overleg met de hengstenhouder, zij weten hier toch het meest van af.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:04

het lijkt mij verstandig dat je overlegt met de hengstenhouder, tot wanneer de laatste dekkingen zijn. verder lijkt mij zo te horen dat ze goed vruchtbaar is omdat ze goed reageert op 1 keer drachtig worden. de veulenhengstigheid is de meest vruchtigste hengstigheid heb ik me laten vertellen.
het lijkt mij mits het veulen op de datum zelf geboren wordt dat je netaan 2 pogingen hebt.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:13

Ja, in principe is het hengstig spuiten ook een idee.
Dat hebben we vorig bij een andere merrie ook gedaan.

Ik ga het overlegge met me DA.
Bedankt alvast.
Is er nog iemand die een idee voor een hensgt heeft?

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:15

Misschien een idee om een fokadvies voor je merrie bij het KWPN op te vragen. Als je KWPN lid bent is dit gratis!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:21

Ja, ben lid wilde dat ook ndoen, Maar de website doet het niet op mijn werk. :(

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:22

Ik vind het hengstig spuiten niet zo ideaal, heb ooit goeie vriend gehad die hierdoor 4x oprij tweeling had bij scan, dus poging om 1 af te knijpen, mislukt, opnieuw spuiten, etc...

Ik zou de natuur liever zijn gang laten gaan, en als dat nu net dit jaar niet meer wil lukken, dan sla je toch gewoon een jaartje over?

De markt voor veulens is toch niet je dat, en es een jaartje gust voor een merrie kan helemaal geen kwaad, integendeel!

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:23

ik ben voorstander van een jaartje rust in dit geval, mijn merrie is 12 keer drachtig geweest (10 levende veulens + 2 dood geboren/miskraam????) vanaf haar 2,5 tot haar 15 jaar. Ik heb mijn merrie pas gekocht op haar 15de, ze was dus nog niet van mij toen ze kweekmerrie was. Het was voor haar beter geweest om tussen de drachten wat rust te hebben.

Veulens stonden ook altijd tot zes maanden bij de moeder, kortom mijn merrie heeft nooit echt 'rust' gekend, was altijd aan het moederen, ook over de veulens van de andere merrie en nu heeft ze wel last van instabiliteit in haar bekken waardoor ze nu op rust staat.

Als je dan absoluut nog dit jaar wil proberen dan zou ik op het paard letten en de natuur zijn gang laten gaan, lukt het niet dan is het teken dat de merrie er toch niet klaar voor is. Hengstig spuiten enzo dat vind ik maar niks in dit geval.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:44

Als je een enigszins acceptabel advies wilt voor een hengst, moet je wel even melden wat de zwakke en sterke punten zijn van je merrie.