Drachtig of schijndrachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

Drachtig of schijndrachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 13:59

Nou de titel zegt het al in sept. 2008 heb ik een dravermerrie gekocht.
Een al wat oudere merrie,nu 18 jaar oud,die 10 jaar op de manege gelopen had daarna is ze bij de oude eigenaresse terechtgekomen waaran ik haar gekocht heb.
Nu is ze altijd al en heel gevoelig paardje geweest met wel een hele regelmatige cyclus ook in de winter.
Afglopen januari heb ik haar verhuist van mijn stal aan huis,relatie over ;) ,naar een kleinschalige pensionstalling.
Ze staat nu met 2 ruinen en wat merries overdag in het land al snel daarop werd ze hengstig niks aan de hand dus wel een iets dikke uier maar dat heeft ze altijd aan 1 kant als ze henstig.
Dat is nu zon 3 weken terug.
Vorige week is het me opgevallen dat ze nog hengstig was ik dacht dat het met de groepsverandering te maken had,een ruin erbij.
Nu had ze maandag 2 dikke uiers en na een half uur werken waren ze nog niet geslonken.
Ik heb het voorelegd aan de pensionhouder en deze heeft de Da gebeld.
Mijn vermoedens dat ze drachtig is worden steeds groter aangezien de uiers nu nog opgezet zijn aanbeide kanten.
Echter heel dik is ze niet.
Kwa karakter is ze wel veranderd de laatste weken ze is chaggo en dat is ze nooit....
Daarnaast was ze gewoon hengstig maar dat zegt voor mij niks heb wel vaker meegemaakt dat een merrie gewoon hengstig was tijdens haar dracht.
Uiteindelijk komt vanmiddag de dierenarts om haar op te voelen ik kan niet tegen die onzekerheid maar als ze niet drachtig is dan is ze dus waarschijnlijk schijndrachtig is er hier iemand die er hier ervaring mee heeft ?
Ik heb contact gehad met de oude eigenaar en deze zegt dat ze met 1 ruin heeft gestaan die haar schijnbaar wel een keer gedekt heeft dus ja daar kom ik ook niet echt uit.
Het punt is ook dat ik eigenlijk helemaal niet op een veulen zitte wachten klinkt banketstaaf maar ik moet het allemaal zelf betalen en sja de kosten van een veulen dragen is niet nisk en dus zal het als ze zwanger is verkocht moeten worden wat ik al helemaal niks vind.. ;(

Zodra ik meer weet vanmiddag meld ik het natuurlijk. ;) ..

Gr Gemma

marrlinde

Re: Drachtig of schijndrachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:00

ff laten scannen dor DA adn weet je t ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:05

luna1 schreef:
Ik heb contact gehad met de oude eigenaar en deze zegt dat ze met 1 ruin heeft gestaan die haar schijnbaar wel een keer gedekt heeft dus ja daar kom ik ook niet echt uit.

hoe wou je je dat voorstellen, met een ruin die haar gedekt heeft..?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:10

Nou ik weet niet hoor maar maar ik maak het zelf hier op stal mee dat ze gedekt word door een ruin ;) .
Het kan natuurlijk zijn dat die ruin net gecastreerd was dat weet ik dus niet en de dierenarts komt vanmiddag opvolene staat er ook in,....
Mijn vraag is of er mensen hier te maken hebben gehad met een schijndrachtige merrie dat is mijn vraag niet hoe een ruin een merie kan dekken.
Als een ruin wat langer hengt is gebleven kunnen ze nog wel het instinkt hebben om erop te klimmen ;)

Gr Gemma

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:12

ja maar dan is ze niet gedekt... dan is ze eerder gewoon beklommen of bereden of whatever, maar gedekt kan nooit door een ruin.. ;)

als ze alleen "gedekt" is door een ruin hoe je de DA niet eens te laten komen want dat kan toch niet _O-

heeft ze wel eens met hengst gestan dan? :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:19

Tja, even afwachten wat de DA zegt, er kan altijd een 'ongelukje' zijn gebeurd.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:21

ja dat wel maar door een ruin lijkt me lastig :))

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:23

marrlinde schreef:
ja maar dan is ze niet gedekt... dan is ze eerder gewoon beklommen of bereden of whatever, maar gedekt kan nooit door een ruin.. ;)

als ze alleen "gedekt" is door een ruin hoe je de DA niet eens te laten komen want dat kan toch niet _O-

heeft ze wel eens met hengst gestan dan? :)

MIsschine lees je niet goed ofzo er staat dat die ruin misschien wel gewoon net gecasteerd was datis dus niet duidelijk misschien is het wel een klophengst dat weet ik dus niet en als ik wist of ze bij een hengst had gestaan dan had ik dat wel neergezet ;) ....
Maar als ze niet drachtig is ze dus waarschijnlijk schijndracht daar moeten we igg iets aan kunnen doen omdat ze giga opgezette uiers heeft en dat belemmert haar in haar bewegingen omdat het zeer doet miss heeft ze wel een uierontsteking dat kan alleen de dierenarts uitwijzen ;) ...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:25

okee. beetje vaag verhaal van jou..

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:30

marrlinde schreef:
okee. beetje vaag verhaal van jou..

Nee ik denk dat je het gewoon niet goed gelezen hebt want wat ik net in mijn 3 de reactie zet staat eignlijk ook in mijn 2 de..... ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:07

En is de DA al geweest?
Die ruin kan idd klophengst zijn, of net gecastreerd....

Als ze schijndrachtig is ben ik benieuwd of je nog tips hebt gekregen van de DA?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:12

Ik ben inderdaad benieuwd of je merrie nu drachtig is of niet...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:48

Nou ikook nog steeds helaas want de Da kreeg er een spoedgeval tussendoor.
Het word dus of misschien morgen en anders volgende week hopelijk....

Gr Gemma

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:58

Marrlinde mijn oude pony was toen we hem kochten een ruin maar toen hij mijn merrie had gedekt en dus zij na 9 maanden dus ook echt een buik kreeg en dus ook echt na 11 maanden een heel mooi veulentje heeft gehad weet ik wel zeker dat een ruin kan dekken. DNA is na gegaan en onze ruin was dus een klophengst en kon dus wel degelijk dekken... Helaas voor hem mocht hij ook nooit meer bij de merrie's lopen want hij was dus ook 1 van de weinige klophengsten die dus ook niet nog een keer kon worden geholpen. Daarna heeft hij nog een keer mijn merrie gedekt maar dat was dus wel gepland dacht misschien dat het kunstje nog een keer werkte of dat het toeval was. En het was geen toeval hij had dus toen hij ()ruin was wel degelijk gedekt.
Dus het zou zomaar kunnen hoor.

vriendin van mij heeft wel eens een schijndrachtige merrie gehad maar ik zou niet zo goed weten hoe dat goed is gekomen. Ik kan haar wel een mail sturen maar bellen doe ik niet hoor... Ze woont tegenwoordig in Bonaire dus is wat duur om haar te bellen...
Ik mail haar wel even.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:06

Mijn merrie is schijndrachtig geweest,daarna was ze hormonaal helemaal door de war.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:39

maar als de ballen er af zijn, waar komen dan de zaadjes vandaan :Y) een ruin is een ruin, de heeft zn balletjes niet meer, dus kunnen er toch ook never zaadjes komen? :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:07

Een klophengst heeft een bal die terug schoten is naar binnen (als ik het goed heb is al heel lang geleden) en daar komen dus gewoon zaadjes vrij.

En een net gecastareerde ruin heeft nog zaadjes in zijn zaadleider zitten die tijdens het castaren niet gespoelt word of kan worden dus kan hij nog 1 of 2 keer dekken na het castareren maar wel binnen een bepaald aantal dagen maar ook dit weet ik niet helemaal zeker ga morgen meteen effe googlen om het op te zoeken.

En een ruin die al langer ruin is kan altijd nog dekken er zal geen veulen van komen maar kan wel alles wat een hengst ook zou kunnen alleen zijn de meeste ruinen daar niet meer van bewust of hebben niet meer de paar-drang dus zullen niet zo gauw nog een merrie betreden.

Het kan dus wel degelijk

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:11

ik dacht dat zie die bal dan alsnog operatief verwijderden?

t zal wel.. :o

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:15

Nou ja als je dat laat doen kunnen ze kijken of ze die er nog uit kunnen halen, bij mijn pony kon dat dus niet omdat het te riscant was maar soms kan dat dus wel.
Er zat ook wel een voordeel aan hij had de body van een echte hengst en het temprament ook dus hij was altijd heel allert en stoer maar wel te rijden gelukkig. Met zijn papier konden we ook de veulens in een hulpstamboek krijgen en hadden ze nog een aardig papier en hele mooie veulens/pony's geworden. Maar dat vind ik van een Trakener al snel...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:17

is jou paardje trakehner dan?

en nouja, dan heb ik een ander idee bij klophenst :))

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:20

marrlinde schreef:
ik dacht dat zie die bal dan alsnog operatief verwijderden?

t zal wel.. :o

Een gecastreerde ruin kan na zijn castratie nog wel een paar maanden vruchtbaar zijn. Omdat er dus nog zaad blijft zitten. Totdat dat eruit is of is afgestorven is de ruin nog vruchtbaar.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:29

mijn oude pony was een echte rusische trakener van de rusische tophengst Eol hij was voor dekhengst te klein gebleven dus is ()geruint en naar nederland gekomen, hij was 1.58m en echt heel stoer maar met kettingkje was hij goed te hanteren voor ons als toen nog ponyruitertje toen we er achter kwamen dat hij klophengst was gingen ook de kwartjes op de plaats vallen natuurlijk dat verklaarde dus wel zijn gedrag.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 02:17

Over het algemeen wordt gezegd dat een ruin die net gecastreerd is nog 2 a 3 maanden vruchtbaar is.

Bij een klophengst kan het ook nog idd zo maar wezen dat de verkoper een ruin aanbied wetende dat het een klophengst is. En de koper dus van niets weet....

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:28

ik ben erg benieuwd of ze nou drachtig is of niet! zou zo maar kunnen...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:31

Ik ben ook heel nieuwschierig en ook als ze schijndrachtig zou zijn hoe je dan moet handelen enz.