Kegelen: welke kleur is wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FamkeW

Kegelen: welke kleur is wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:52

Hoi!
Mijn eerste veulentje is op komst: mijn merrie is 8 maart uitgerekend, maar staat nu al op springen! Vorige week zondag zaten er doorzichtige druppeltjes aan haar uiers, sinds afgelopen zondag (een week later dus) zijn die druppeltjes wittig en kun je er makkelijk een wittig straaltje uit krijgen. De uiers staan superstrak, maar glimmen nog niet.

Is het wittige nu al biest? Of moet het dan echt geelwit zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:21

Sommige merries lekken een week biest voor ze een veulen krijgen. Andere kegelen niet eens en krijgen toch een veulen.
Melk is wel donkerder dan wat er eerst uitkomt, meer wit. Maar je moet niet op het uier afgaan, dat is te verschillend.

En er niet aankomen!

Met andere woorden: succes met geduld hebben :Y)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:23

[***] schreef:
Sommige merries lekken een week biest voor ze een veulen krijgen. Andere kegelen niet eens en krijgen toch een veulen.
Melk is wel donkerder dan wat er eerst uitkomt, meer wit. Maar je moet niet op het uier afgaan, dat is te verschillend.

En er niet aankomen!

Met andere woorden: succes met geduld hebben :Y)

Ben ik het volledig mee eens :D , aan de 'banden' naast de staart kun je het ook aardig voelen.........

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:26

Kegelen kan inderdaad al een week van tevoren (verschilt allemaal nogal per merrie). Het is beter te kijken naar haar bilplaten en de vulva. Als de billen (bovenop de kroep) helemaal slap zijn (vaak trillen ze vlak voor de bevalling) en als de vulva verslapt en wat gaat uitpuilen, dan komt het binnen een paar uur (of onmiddellijk!). De spenen hoeven nog niet eens helemaal vol en strak te staan (en te glimmen), dat kan allemaal tijdens de bevalling nog gebeuren. Het is nogal verschillend per paard! Hetzelfde geldt voor de biest, deze kan tijdens de bevalling nog ondoorzichtiger/geliger etc. worden.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 24-02-09 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:26

Die banden zijn bij de ene merrie 3 weken slap, en bij de andere maar een dag. Gewoon stressen is het.

En trouwens, de vraag van de ts: hars is geel en doorzichtig, het eerste kegelen is vaak melkachtig en biest is echt witte melk.

hoogendroog

Re: Kegelen: welke kleur is wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:32

[***]: zo'n merrie hebben wij ook op stal staan. Die heeft haar veulen wel 2 weken "vastgehouden"... bleek dat ze gruwelijk veel last had van haar headshaking. Ze heeft echt gewacht tot ze wat beter was. Maar inmiddels kennen wij onze pappenheimers wel. De ene veulent alleen als je erbij bent, bovenstaande doet het liever als jij net even naar binnen loopt, maar ze doen het wel allemaal het liefst in het donker!

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:33

het witige is vaak al biest woord als eerst aan gemaakt

mijn merrie is ook al een week aan het kegelen en
de banden strak melk er uit maar dat is in een eens over ik snap er nis van het uirer is slaper als eerst wie weet hoe dat zit
het ook de eerst keer voor de merrie ?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:35

Eigenlijk komt het hierop neer: ken je merrie!

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:39

Thanks!! Wat gaat dit snel!!
Vanavond weer even checken! Tot nu toe nog geen slappe banden voor zover ik kan beoordelen...

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:42

capraibex70 : dat is zo maar
het is voor mijn merrie de eerst keer dus ja dan woord het lastig
mij andere weet ik gelijk hoe laat het is

FamkeW:
sukses met jou merrie

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:51

Gewoon goed kijken en zorgen voor een ruime stal waarin ze niet vast kan komen te liggen (onze handige merrie ging met d'r kont voor de deur liggen, we kwamen net op tijd, anders was het veulentje gestikt). Heb je camera bewaking? Als het moment eenmaal daar is gaat het allemaal zo rap en is het binnen een kwartierje meestal gepiept.
Meestal zie je al dat de merrie onrustig wordt en gaat draaien, vaak zweten ze ook. Maar ik lees dat je het allemaal al hebt meegemaakt. Komt vast goed! Succes!

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:06

Er is een camera en ze heeft een birth-alarm om...

roks: heb wel eens gelezen dat het veyulen soms ergens op drukt en dat dit voor de merrie resulteert in gezwollen uiers, als het veulen weer anders gaat liggen neemt de uier weer af...

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:08

het is mijn eerste veulen...en ik heb mijn merrie dus nog nooit in deze situatie meegemaakt, maar gelukkig is er om mij heen (en hier) genoeg kennis en ervaring!!

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:32

Wat een spanning allemaal he!!!

Ik zit ook vol spanning te wachten op me veulentje (ze was 14feb. uitgerekend) :))

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:44

mijn verzorgpaard is pas 17 april uitgerekend, sinds gister komt er melk uit haar uier! we zitten nu vol spanning af te wachten, wat er komt.. het kan zijn dat er een tweeling in zit, zonder dat we dat bij het scannen gezien hebben.. in ieder geval wat er ook in zit, ik hoop echt zooo dat het nog in ieder geval een maand blijft zitten! zijn er nog meer mensen met zoiets?

het is haar eerste veulen.. en we hadden ons er zo op verheugd!! vorig jaar hadden we van een andere merrie ook al een dood veulen, ik wil dit niet nog een keer!! duimen jullie mee voor mij?? :\

allemaal succes met jullie merries en veulens!!

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:12

nou, de wittige druppeltjes zijn nu veranderd in grote dicht-witte druppels! haar benen zijn 1 grote kledderbende! en ze leek me wat minder heftig op wat hooi!!

iersas, nog steeds niks??

walzer, hou haar temperatuur goed in de gaten!

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:52

okej, ik zal et zeggen tegen de eigenaresse!
helaas moet ik morgen weer naar mn stageplek.. ik kan er dus niet bij blijven, maar als er maar iets gebeurt kom ik gelijk terug!

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:15

FamkeW schreef:
nou, de wittige druppeltjes zijn nu veranderd in grote dicht-witte druppels! haar benen zijn 1 grote kledderbende! en ze leek me wat minder heftig op wat hooi!!

iersas, nog steeds niks??

walzer, hou haar temperatuur goed in de gaten!

hou haar maar goed in de gaten vanaf nu. mijn merrie begon ook s'avonds te bevallen nadat s'morgens haar benen eronder zaten :D

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:44

Nee ik heb nog niks! Succes daar!

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:46

Nog een klein vraagje: als de merrie lang echt melk druppelt, moet ik dat dan zien op te vangen? Is de biest anders niet op als het lang duurt voor het veulen er is?

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:07

Hoi Walzer,

Onze merrie is op 8 april uitgerekend (340 dagen) en geeft nu ook al 2 dagen melk. Ik heb als advies gekregen dat ze veel moet bewegen en wat moet minderen in het voer en verder hopen dat het inderdaad nog een 3 weken blijft zitten.
We'll keep our fingers crossed!

Succes!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:15

Mijn merrie had deze uijer een dag ervoor toen het veulen kwam.
Merrie gaf geen melk helemaal niks, pas nadat veulen er was.
Afbeelding
Mijn merrie is over gegaan in feb van sportbrok naar merriebrok en staat op 2 kilo per dag.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 10:54

Gisteren spoot de melk er s'avonds uit! En om kwart voor 6 vanacht is het veulen geboren! Binnen een kwartier was het gedaan! Heb het net gemist :-( maar dat geeft allemaal niet nu ik haar zo mooi zie staan!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:31

FamkeW schreef:
Gisteren spoot de melk er s'avonds uit! En om kwart voor 6 vanacht is het veulen geboren! Binnen een kwartier was het gedaan! Heb het net gemist :-( maar dat geeft allemaal niet nu ik haar zo mooi zie staan!

Hartstikke gefeliciteerd! Foto's!!! Maar als ik het goed begrijp had het toch rond de 8e maart moeten komen..... Dan is het veulen veel te vroeg! Hoe heb je de datum 8 maart eigenlijk berekend?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:58

veel te vroeg?!?! nou t is vandaag 1 maart, mijn veulen vorrig jaar is ook een week tevroeg geboren geeft niks hoor!!!

Maar heeeel erg gefeliciteerd en geniet ervan!:D