Hoe training merrie oppakken na bevalling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

Hoe training merrie oppakken na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:19

Mijn merrie is begin april uitgerekend. Daarna wil ik haar weer gaan rijden. Hoe pak ik dit aan? Vanaf wanneer kan ik haar weer rijden.
Ik heb geen bak bij de stallen, maar deze ligt om 15 a 20 min stappen. Hoe doe je dat met het veulen. Kan die mee? En vanaf wanneer kan het alleen achterblijven en voor hoe lang?
Kortom allemaal vragen als je merrie voor het eerst een veulen krijgt :D

fjordnina

Re: Hoe training merrie oppakken na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:36

2 x 20 minuten stappen met een veulen erbij vindt ik wel vrij heftig.

Ik zou beginnen met het scheiden via een hek, gewoon als er gepoetst wordt o.i.d. Daarna de merrie wat verder weg gaan poetsen, daarna weer wat uit het zicht. Vervolgens kun je de tijd opvoeren. van 5 minuten uit zicht naar 10 en zo verder.

Al met al zul je hier zeker een maand of 2 druk mee zijn voordat je dit volledig opgebouwd hebt.

Ik vraag me trouwens wel af waarom je per se wilt rijden? Kan de merrie niet gewoon haar veulen opvoeden en na het afspenen weer met het rijden beginnen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:39

Het verschilt per veulen en merrie. Mijn merrie heb ik vorig jaar lekker laten staan tot na het spenen, daar was niks mee te beginnen als je het veulen achter wilde laten.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 08:02

Ik wil haar niet per se rijden, maar als het kan het liefst weer zo snel mogelijk. Gaat het niet dan mag ze lekker blijven staan.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:42

Ik ben met mijn merrie na een paar weekjes weer voorzichtig wat gaan doen, en heb het veulen mee laten lopen in de bak - kan helaas alleen als je de bak voor jezelf hebt, anders worden andere gebruikers niet blij :D
Veulen mee langs de weg kan wel, maar zou ik pas doen wanneer het veulen volledig halstermak is en zich goed laat meeleiden - ga ervanuit dat je de eerste keren langer dan je standaard 15-20 minuten onderweg bent ;)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:18

Vorig jaar heb ik de merrie vanaf dag 2 elke keer even bij het veulen weggehaald. Gewoon even een paar keer op en neer op het terrein, veulen bleef dan gewoon in de stal. Na een week ben ik weer gaan longeren (ze moest naar de keuring) ook dan bleef het veulen in stal. Na een maand ben ik gaan rijden maar als ik de keuring niet had gehad (ze moest ook naar de centrale keuring) had ik vanaf 2 weken na het veulenen al gaan rijden. Merrie was superbraaf gelukkig! Ik liet altijd het veulen in stal. Dat leren ze maar.

Ik ben na anderhalve maand ook weer op les gegaan. Het veulen bleef dan of in het land bij de andere veulens en merries of hij bleef in zijn box. Ik was dan zo twee tot drie uur weg.

Veulen en merrie wisten niet beter, geen gebrul en geheister gewoon braaf. Veulen had er niets onder te lijden, is een mooi groot veulen heeft geen achterstand.

Nu kan het zijn dat jouw merrie dit niet kan maar ik had de mazzel dat het bij die van mij wel ging! En op een gegeven moment weten ze toch wel wat er gaat gebeuren. En het scheelt met het spenen, ze zijn al gewend van elkaar af te moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:25

Je merrie eerst eens een week of 6 rust geven om lichamelijk weer bij te komen. Voordeel, vanaf die leeftijd wordt het veulen al wat zelfstandiger en gaat het afwennen om te rijden makkelijker. Ik doe het ook opbouwen met eerst poetsen met het hek ertussen, of longeren in de wei ernaast.
Ik laat een veulen nooít alleen achter. Ik heb altijd een andere merrie, veulen of shet in de wei om op te passen.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:30

Ik ben het met Uletje eens. Vanaf het begin telkens de merrie eventjes van stal, en die tijd steeds ietsje uitbreiden. Het veulen heeft dan snel door dat moeders toch wel weer terug komt. Na verloop van tijd kun je dan rustig een uurtje weg met de merrie. Maar ik zou het veulen inderdaad niet helemaal alleen laten staan. Toch minstens met een paard in de stal ernaast.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:48

We hebben 3 paarden op stal, dus dat is geen probleem. Veulen helemaal alleen achter laten was ik ook echt niet van plan :n
Antwoord van Redneck en Uletje geven mij weer een beetje hoop. Als het gaat wil ik mijn merrie toch weer op gaan pakken met rijden. En merrie en veulen snel leren dat even apart zijn geen drama is.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:52

henla_tent schreef:
En merrie en veulen snel leren dat even apart zijn geen drama is.

Ja hoor, dat gaat altijd prima. Meteen vanaf dag twee mee beginnen en langzaam opbouwen. Wij begonnen altijd met: stal uit, rondje door de bak en terug. Dus niet meteen 10 minuten. Echt rustig aan doen en natuurlijk kijken hoe het veulen reageert. Sommige breken de tent af en anderen hebben zoiets van: 'hoezo, is ze weg dan?' 8-)

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:43

Het veulen optijd leren om gescheiden te zijn van de moeder vind ik een goed idee.
Maar vanaf dag 2 beginnen vind ik erg vroeg. Ik ben van mening dat je de moeder en het veulen de eerste week met rust moet laten. Ze moeten aan elkaar wennen en een band opbouwen.
Het veulen heeft in zijn eerste week van zijn leven al te maken met zoveel indrukken en nieuwe dingen.
De wereld,de stal de wei en meestal andere paarden.Ik zou ze de eerste week met rust laten.
Daarna beginnen met de merrie poetsen uit de stal en het veulen in de stal. ik zorg dat ze elkaar kunnen zien in het begin. Gaat dat een paar dagen goed,dan de moeder in de stal en het veulen poetsen.
Daarna kan je beginnen met 5 minuten scheiden en weer terug en dit opbouwen.
Ik begin echt pas na een maand met rijden. Daarna gaat het snel,na 8 weken ga ik al lessen. (drie uur weg in totaal). Het is natuurlijk bij elk paard verschillend maar zo doen wij het al jaren en hebben nog nooit problemen gehad met het afspenen.
Je moet gewoon kijken wat bij jou merrie het beste werkt,maar laat ze ook in het begin gewoon lekker aan elkaar wennen.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:00

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. Mijn merrie is ook drachtig van haar eerste veulen, uitgerekend begin april. En ik woon ook op anderhalve km van de dichtsbijzijnde manege. Ik kan thuis wel longeren, maar niet echt rijden. Ik heb een mailtje gestuurd naar PAVO. Daar raadden ze aan, vanaf 3 weken te beginnen met longeren. Eerst 10 minuten, daarna 15 ... "Wanneer de merrie 20 min. kan werken aan de longe in de 3 basisgangen mag men het rijden hervatten ook met de nodige progressie.
Wanneer men met de merrie gaat werken is het aan te raden het veulen in een veilig afgesloten box te zetten. Op de wei zal hij in paniek raken en veel kans maken om zich te verwonden of door de draad te gaan. Merrie en veulen scheiden moet ook heel geleidelijk gebeuren zodat het veulen de indruk krijgt dat zijn moeder steeds terugkomt. "
Veel succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:27

Alleen in een box opsluiten geeft geen paniek?
Mijn veulens staan hartstikke rustig in de wei tussen de andere paarden. Ze komen niet eens snel aan als ik terug kom van rijden..
Ik vind dat alleen opsluiten in een box een traumatisch gebeuren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:30

Wij sluiten ze ook altijd op in de box. Niks mis mee. Wij beginnen direct de 2de dag al met moeders even er bij weg te halen. Dit is meestal maar 5 minuten. En dit elke dag een beetje langer. Na 10 dagen stappen we er meestal weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:33

Na 10 dagen?! Enig idee wat er met het lichaam van een merrie gebeurd rond een bevalling?

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:42

Denk dat alleen in een box niet zoveel kwaad kan. Zolang het een veilige box is. Nu, die van mij zal niet alleen moeten staan, want mijn vriend zijn pony is uitgerekend voor de zelfde periode. En dan staan ze bij elkaar in één grote stal (6 x 3 m)

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:58

Worden jullie in het begin niet overlopen door jullie merrie?
Die merrie van mij pikte het vorig jaar in het begin niet, als ik bijv. alvast naar buiten liep en het veulen bleef achter in de stal. De merrie raakte hele maal gestrest en liep overal door/overheen.

Hoe lossen jullie dat op? Blijven jullie dan ook doorgaan??

( Later ging het overigens wel beter, ik kon het veulen dat in de box zetten tegenover de poetsplaats.
of ik poetste de merrie in het land, en zadelde haar voor het land op, zodat ik daarna kon rijden, het landje waar het veulen stond lag rechtstreeks naast de bak, in het begin was het dan wel ff racen maar later stond ze mooi te kijken.)

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:05

Nog geen ervaring mee, maar mijn merrie hoeft straks niet te proberen over me heen te lopen. Hoop dat ze daarvoor toch goed genoeg opgevoed is 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:09

Ik let altijd op de conditie van de merrie, en neem zeker mee hoezwaar de bevalling is geweest. Afgelopen jaar reed ik de avond voor het veulen kwam nog buiten! 2 dagen erna zat er ik weer op, een minuut of 5á10. Het veulen stond gewoon rustig in de box. Af en toe hinneken, verder niets.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:00

Je kan het veulen toch beter even in de stal laten. Je kan het opbouwen paar keer 5 minuutjes, dan 10, dan 15 enz enz. Het zal toch moeten wennen om eventjes zonder moeder te staan, dat vergemakkelijkt het afspenen straks alleen maar ;)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:14

ik begin met 2 a 3 weken weer met opbouwen, eerste 2 dagen rustig stukje stappen aan de hand, daarna kort longeren en steeds iets langer, stap dr dan al snel weer op maar ook allemaal weer rustig aan
Het veulen blijft gewoon op stal in die tijd, genoeg paarden om zich heen om hem (of haar) rustig te houden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:40

Als je kiest om een veulen te fokken neem dan ook de onsequenties dat je niet kunt rijden. Er een veulen uittrekken en alsnog willen gaan trainen vind ik persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard. mijn merrie mag nu met veulen een half jaar op het land en ik ga pas weer aan het werk als het veulen gespeend is. In vorm blijven ze ook door de kilometers die ze op het land lopen daar hoef ik niet voor te rijden!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:15

Euhm pardon een klein beetje netter mag ook wel. Hoezo er een veulen uittrekken en alsnog willen trainen. Ik vraag gewoon naar ervaringen wanneer je weer kunt rijden als je merrie bevallen is, omdat het voor mij de eerste keer is dat mijn merrie drachtig is. Ik lees van een aantal mensen goede ervaringen en tips hoe zij het weer oppakken. Ik heb nergens gezegd wanneer ik mijn merrie weer op wil pakken, maar het liefst inderdaad zo snel mogelijk wanneer het kan. Daarbij ga ik dus kijken wat mijn merrie zelf aan zal geven. Gaat het niet mag ze een half jaar blijven staan. Kan het veulentje alleen blijven voor een tijdje en wil mijn merrie weer aan het werk zal ik haar weer gaan oppakken. Maar dit zal iig niet de eerste maand zijn dat ik ook maar iets met haar zal doen qua werk, ook omdat het haar eerste veulen is.
Jou reactie vind ik echt niet netjes als je niet eens weet wat ik van plan ben en hoe ik dat wil doen. Maar ervaringen vragen is toch niks mis mee.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:53

Inderdaad, jij kent je paard het best. En het is altijd goed om eens raad te vragen. Zo kun je nog iets bijleren. Daarvoor zijn die fora hier toch ? En uiteindelijk kies jij er de tips of adviezen uit die je het best vindt voor jouw paard (of pony). Veel succes !

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:00

Cassidy schreef:
Als je kiest om een veulen te fokken neem dan ook de onsequenties dat je niet kunt rijden. Er een veulen uittrekken en alsnog willen gaan trainen vind ik persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard. mijn merrie mag nu met veulen een half jaar op het land en ik ga pas weer aan het werk als het veulen gespeend is. In vorm blijven ze ook door de kilometers die ze op het land lopen daar hoef ik niet voor te rijden!

Dit vind ik echt onzin.
Een merrie kan gewoon na een korte tijd na het veulenen gewoon weer aan het werk! Des te beter voor de merrie om weer snel wat op conditie te zijn.
Ik heb nu een merrie die moet 22 april bevallen en longeer ik nog lekker 2 keer in de week houd ze conditie en kan ze lekker snel weer in vorm komen na de bevalling. Vaak vind een merrie het ook lekker even van hun veulen af te zijn en weer wat te doen als alleen voedende tiet te zijn.
En voor het veulen heel goed om te leren dat zijn mama af en toe weggaat.
Ik ga 2 weken na de bevalling weer wat longeren en na een week of 4 wil ik er weer op hoor niks mis mee.
Kijk gewoon ook naar je merrie hoe het gaat niet ieder paard is natuurlijk hetzelfde.