DILEMMA! Laten dekken of niet? Erg last van hengstigheid..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

DILEMMA! Laten dekken of niet? Erg last van hengstigheid..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:26

Ik heb een probleem..

Vorig jaar heb ik een merrie gekocht, drachtig. Heel fijn paard, op de trailer, op stal voorbeeldig.
Echter na het veulenen werd ze natuurlijk weer hengstig, in het begin geen probleem maar naarmate het veulen ouder werd begon ze er last van te krijgen. Slaan tegen de muren, de trailer afbeken (stukken rubber van de klep) dit alles lijdt tot het verwonden van haarzelf. Piephak, wonden op haar heupen (van het hangen in de trailer en tegen muur), tot het kreupel worden.

In de winter was het minder (welgeteld 3 maanden), nu was ze weer hengstig. Had wedstrijd en ze brak weer de trailer af. Gevolg: wonden en kreupel (oh ja me trailer is nu ook rijp voor de sloop).

Dus nu:
Drachtig zetten?? Hoe lang kan ik rijden? (weet wel per paard verschillend) Wedstrijden??
Of leeg laten??

Heb haar laten nakijken, geen cysten, ontstekingen of andere lichaamlijke problemen. Veearts zegt drachtig zetten (regumate is ook een oplossing maar duur) omdat het een interessante merrie betreft.

Dus wat zouden jullie doen?

Anoniem

Re: DILEMMA! Laten dekken of niet? Erg last van hengstigheid..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:59

Veearts zegt dekken, omdat hij daar meer aan verdiend. Regumate is goedkoper dan een veulen fokken!

Als jij je merrie voor het rijden hebt, zie ik niet in waarom je haar zou dekken. Er zijn andere oplossingen zoals supplementen, operatie, knikker, regumate.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:03

Om haar nou te laten dekken omdat ze daar dan handzamer van wordt...
Wil je weleens nog een veulen.Ik zou persoonlijk een andere oplossing zoeken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:06

Hoe oud is de merrie?
Toen mijn merrie jong was kon ik ook zeer weinig met haar bereiken als ze hengstig was. En madam is trouw elke 4 weken hengstig zowel zomer als winter. Ik kon al een week van te voren voorspellen wanneer ze hengstig werd! Dierenarts of hoefsmid hoefde ik echt niet te laten komen als ze hengstig was. Nu is ze 15 en gaat het steeds beter. De laatste jaren is ze steeds makkelijker ten tijde van. Ik kan normaal met haar omgaan en ze kan nu ook gewoon door de hoefsmid gedaan worden.
Kijk eens bij de paardendrogist. Daar hebben ze diverse middelen voor merries die erg veel last hebben van de hengstigheid. Heeft bij mijn merrie goed geholpen!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:13

meggiemeg schreef:
Hoe oud is de merrie?
Toen mijn merrie jong was kon ik ook zeer weinig met haar bereiken als ze hengstig was. En madam is trouw elke 4 weken hengstig zowel zomer als winter. Ik kon al een week van te voren voorspellen wanneer ze hengstig werd! Dierenarts of hoefsmid hoefde ik echt niet te laten komen als ze hengstig was. Nu is ze 15 en gaat het steeds beter. De laatste jaren is ze steeds makkelijker ten tijde van. Ik kan normaal met haar omgaan en ze kan nu ook gewoon door de hoefsmid gedaan worden.
Kijk eens bij de paardendrogist. Daar hebben ze diverse middelen voor merries die erg veel last hebben van de hengstigheid. Heeft bij mijn merrie goed geholpen!

Ik heb ook zo'n merrie merrie :D Die van mij schopt dan wel niet de hele boel kort en klein, maar langs een ruin lopen ging niet als ze hengstig was... :o :+ Zomer en winter gaat dit door. Bij mij werd er ook geroepen: zet er maar een knappe hengst op }:0

Ik gebruik nu ongeveer een jaar Moodymare van de paardendrogist. Dit zijn gewoon kruiden, niets chemisch. Voor mij niet anders meer, dit helpt voor mijn merrie écht heel erg goed. Ze is nog wel gewoon hengstig, maar het haalt het extreme gedrag wel echt weg. Ze is een stuk beter hanteerbaar gedurende de hengstigheid.

Dat veulentje komt er misschien ook wel een keer, maar wel wanneer het ons goed uitkomt, niet om de hengstigheid de baas te worden.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:15

Mijn vorige merrie had ook heel erg last van hengstigheid, haar hebben we 2x laten dekken en daarna via een homeopaat een middeltje tegen hengstigheid gekregen en dat was echt super spul ze werd dan wel hengstig maar had geen problemen meer als ik er op ging zitten en kon haar gewoon poetsen enz zonder dat ik bang hoefde te wezen voor rond vliegende benen en voorbij vliegende ijzers. Ik had haar gekocht om de sport in te gaan en dat gaat niet natuurlijk als je elk jaar een veulen uit je merrie moet halen om haar gewoon te kunnen rijden.

Een vriendin van mij heeft het ook gehad met haar merrie en die is behandeld via accupuntuur (weet niet hoe je het schrijft sorry) en dat heeft ook heel goed geholpen.
Succes misschien heb je er wat aan.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:16

@[***]: Veearts verdiend toch niet veel aan dekken? Als ik elke keer regumate bij hem ga halen wel! De merrie is waardevol (goed papier + stam) om mee te dekken. hij zegt dat je dan beter wat meer kunt uitgeven en daar een goed veulen aan over te houden.
Operatie en knikkers ben ik geen voorstander van.

Wat kost een jaar regumate bij elkaar trouwens??

@ Traber: Ja ik zou graag nog eens een veulen willen fokken dit omdat het een waardevolle merrie is maar ik wilde eerst met haar de sport in (sportpredikaat)

In hoeverre gaat dit samen? Sport en Fok??

@ meggiemeg: De merrie is nu 6 (uit 2003) Heb al wat geprobeerd, Bronscure en dat van de pavo. Ook staat ze op de magnesium, helpt wel iets maar tijdens de hengstigheid niet. En om nou te wachten tot ze 15 is!! Dat duurt nog heeeeeeel lang!!!

@Sprintje: Moodymare heb ik nog niet geprobeerd.. Ga ik eens opzoeken. De merrie is in de omgang heel lief enzo maar ze hangt tegen de muren en ook midden in het land als de anderen ver uit de buurt zijn staat ze te piepen en te doen echt wel zielig om te zien.

@ Kappiegirl: Wat is dat voor middel?? ZOu het kunnen zijn dat op het moment dat de merrie nog eens gedekt wordt dat de hormoonhuishouding dan weer normaal wordt? Of kan dt niet? Hoe is het met jullie merrie na de tweede dracht gegaan?

Kan het zijn dat na nog een dracht de merrie haar hormonen "normaal" worden??

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:20

als jij graag nog een veulen wil, nou dan laat je haar toch dekken? als het financieel enzo ook mogelijk is, en je bent -voorlopig- vand e problemen af, dan zou ik dat denk ik ook wel doen...

en je kan best nog wel een tijd rijden hoor, je hoort wel eens van mensen die gewoon de dag voor de bevalling nog rijden.. dat lijkt me nou ook weer niet goed maar blijkbaar lukt het bij sommige paarden toch.. ;)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:25

Het punt is Marrlinde dat ik graag later nog eens een veulen van haar wil. Mijn doel was/is nu dat ze de sport in moet voor het sportpredikaat.

Financieel is het geen probleem, ruimte ook niet en er zijn mensen die (me vorig jaar al) zeiden dat ze graag een veulen van haar willen. Dit waren haar fokker en van Norel.

Het gaat ook niet op een beetje rijden. Ze moet dan toch naar de Z toe. Lukt dat dan nog?? Merrie is trouwens wel goed te rijden als het veulen er is. Dit heb ik vorig jaar ook gedaan (had haar hoogdrachtig gekocht) maar van te voren niet gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:27

Naar de Z toe zal geen probleem zijn, denk ik, mits het een merrie is die het aankan. Je zou haar kunnen uitbesteden aan iemand die meteen Z mag starten.
Wat voor predikaten heeft ze al?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:31

Dat is ook het doel, de merrie moet de sport in voor het sportpredikaat.
De merrie is nu PROK voorlopig Keur.

Lichaamlijk kan ze het wel aan, geen lichaamlijke belemmeringen ofzo. Alleen nog kracht mist ze. En ze moet bevestigd worden in de oefeningen. Ga haar wellicht in training zetten.

Maar Suleilitha je denk dat het naar het Z rijden geen probleem is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:33

Onder een prof niet, nee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:37

Wilde graag haar leeftijd weten.
Met 6 was die van mij ook enorm heftig!
Alleen al kijken naar de buik was genoeg zeg maar....
Ik zou eens kijken bij de paardendrogist, ze hebben daar verschillende andere middelen dan die jij hebt gebruikt. Wellicht dat er 1 bij zit die wel wat voor je merrie kan doen en dan kan jij haar voorbereiden voor de sport! Het zal voor je merrie dan ook prettiger zijn als ze er minder last van heeft!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:48

Uletje het is al meer ongeveer nee jaar of 8 geleden maar ik ga mijn best doen om er achter te komen en dan geef ik het meteen door.
Als ik stopte met dat middel was het gedrag wel weer terug maar na het 2de veulen was ze wel haar wilde haren echt een beetje kwijt en was ze beter te pas. Maar dat kan per paard natuurlijk weer verschillen. Verder heeft ze bij ons ook de trailer helemaal afgebroken in een stukje van 10km. Toen was voor mij ook de maat vol. Ik ga mijn best doen om te kijken of ik er nog achter kan komen wat dat was en waar je het kan krijgen enz.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:34

@ suleilitha: Die Profs kunnen gelukkig meestal een heel stukje sturen. Maar als ze later dat is zou ik graag haar ook nog willen starten. Maar eerst maar haar predikaat halen.
Tot hoe ver in de dracht kunnen ze de oefeningen aan denk je?? Lengtebuiging enzo lijkt me op een gegeven moment een probleem.

@Meggiemeg: ik ga eens kijken en het een en ander in huis halen. En ja het is dan zeker prettiger voor haar, voor mij en de trailer!!

@ Kappiegirl: Heel erg bedankt. Misschien dat als ik haar laat dekken dat het na dit veulen beter is. Heeft hier verder nog iemand ervaring mee??
Heb je na het afbreken van de trailer de merrie verkocht?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:43

Bij mijn merrie werd het niet minder na 2 veulens.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:05

oh dat is nou jammer..... had gehoopt dat dat misschien zou helpen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:34

Wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor jou merrie ook geldt. Het 2e veulen ging er bij mijn merrie al vanaf toen ze 4 was en die van jou is 6..

unoxpup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:41

hou er aub wel rekening mee dat bepaalde pilletjes en poedertjes van de paardendrogist tegen de hengstigheid duivelsklauw bevatten en dit is een stof wat niet gebruikt mag worden in de wedstrijdsport, staat op de dopinglijst.
het staat er trouwens wel bij vermeld hoor.

succes!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:54

Uletje: een bus Regumate (Pig) kost ons 80 euro. Je opmerking dat een veearts niets verdiend aan dekken.... da's toch echt (helaas) wel zo. Je wil niet weten hoe vaak wij de veearts in het seizoen op de dam hebben: opvoelen om te kijken hoe ver ze in de hengstigheid is (en dat is meestal te vroeg, dus de kosten gaan lopen), dan wordt er geïnsemineerd (door de hengstehouder), vaak moet er dan de volgende dag gekeken worden of het eitje weg is, mogelijk spoelen, en dan komt de volgende cyclus en dan maar hopen dat ze niet hengst, want dan gaat het hele circus weer van voren af aan beginnen...met alle kosten van dien. Dan moet ze vervolgens gescand worden zo rond de 17/18e dag (als ze drachtig is) en op de 6 weken weer (voor de eventuele gustverklaring mogelijk nog een keer)... je wil niet weten wat wij verleden jaar met 4 merries kwijt waren aan de da.... Goedkoper is het om een all in abonnement te nemen bij de hengstehouder of DA voor de begeleiding. Hier moet je dan wel de eventuele medicamenten betalen, maar de handelingen (opvoelen/scannen etc) zijn dan "gratis".... En als je dat allemaal netjes betaald hebt, komt het KWPN met haar rekeningen.... en dan denken mensen nog dat fokken zoveel oplevert.... Fokken doe je voor de liefhebberij, want rijk, dat worden er maar weinigen van...
En dan te bedenken dat we op dit moment 3 van 4 merries gust blijken hebben (en er waren er toch echt 3 drachtig)....

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:00

Ik heb er geen ervaring mee en ik snap dat je nog eens een veulen wilt fokken. Maar hoe weet je dat als je nu een veulen fokt, ze daarna minder heftig is in haar hengstigheid? Dan zal je haar elk jaar moeten laten dekken mocht het niet verminderen en dat lijkt me ook geen oplossing. Kun je dan niet beter eerst proberen of er andere middelen zijn die helpen om de hengstigheid iets te verminderen?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:06

@ Unoxpup: Dank je wel! Daar ga ik zeker op letten!!

@capraibex70: Hoe lang doe je met 1 zo'n bus??
En ik weet dat een veulen geld kost, heb er dit jaar ook weer 1 drachtig. Ik sta op een stal waar de dierenarts regelmatig komt, we hebben elk jaar minstens 5 merries drachtig. Wij hebben een afspraak met haar gemaakt. Dus dat zijn de kosten niet. (gelukkig!!)
En dat je er niet rijk van word dat weet ik ook.. (ook helaas..) Maar als ik een klap geld kwijt ben aan regumate dan kan ik net zo goed er een veulen in stoppen (klinkt cru en alsof het heel makkelijk is) maar de merrie heeft goede papieren dus het is ook niet zomaar vermeerderen.

@ CHL: Nou het is proberen en hopen dat het beter is nadat het tweede veulen eraf is! Ik ben gewoon op zoek naar een oplossing. En als dit haar helpt en het is een blijvende oplossing dan doe ik het graag! En mocht helemaal niets meer helpen dan laat ik haar elk jaar weer terug dekken en moet ik op zoek naar een ander 'rijpaard'

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:11

unoxpup schreef:
hou er aub wel rekening mee dat bepaalde pilletjes en poedertjes van de paardendrogist tegen de hengstigheid duivelsklauw bevatten en dit is een stof wat niet gebruikt mag worden in de wedstrijdsport, staat op de dopinglijst.
het staat er trouwens wel bij vermeld hoor.

succes!

Voor zoveer ik weet zit dat duivelsklauw niet in die Moodymare die voor mijn merrie goed werkt. maar wel goed om erop te letten natuurlijk. (ga het wel even nakijken voor de zekerheid :Y) )

Sommige producten hebben uiteraard ook een hoog "baat het niet schaadt het niet" gehalte. Persoonlijk ben ik nooit zo van de poedertjes en de kruiden, en was ik dus behoorlijk sceptisch. Maar voor ik met mijn merrie aan regumate of dekking wilde gaan heb ik eerst de minder heftige producten uit geprobeert, en gelukkig voor haar dus met succes.

Kan me ook voorstellen dat topic starter het leuker vind de merrie zelf naar dat Z nivo te rijden. En ook een dracht kan meer impact hebben dan verwacht. Een vriendin van mij heeft nu enorme moeite haar paardje weer terug te krijgen in de Z ring na de geboorte van het veulen vorig jaar. Dus ook een dracht kan behoorlijke vertraging geven aan je sportambities.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:14

Wij hebben nu 3 bussen "verbruikt", merrie was erg laat drachtig en we zijn langer doorgegaan met de Regumate.
Als jij zo'n goede merrie hebt, dan zou ik haar laten insemineren en vervolgens door een prof. ruiter (ik twijfel niet aan je kwaliteiten) het sportpredikaat laten halen. Deze hebben het meestal sneller voor elkaar. Dan heb je volgend jaar èn je veulen en heeft je merrie het sportpredikaat. Wij laten onze merries ook door een prof. ruiter rijden (we rijden ze zelf wel aan, maar uitbrengen kunnen anderen beter dan wij), en dat bevalt ons zeer goed.
Wij hebben overigens springpaarden. Vraagje, een dressuurpaard moet toch Z2 zijn voor een sportpredikaat en geen Z?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:22

Ik zie trouwens een -denk ik- bekend gezicht in je profiel. Willem de hoefsmid: volgens mij deed hij ook altijd de paardjes van mijn zus in 't Harde/Oldebroek. Maar da's off topic, waarvoor excuses.