Ik had eens n vraagje aan de bokkers met n veulentje/ jaarling in de opfok of dergelijke...
Afgelopen zomer kreeg ik van mn vriend een fjordenveulen.
Mijn warmbloed staat op een geweldige privestalling , maar wij verkozen er beiden resoluut voor om de Fjord nog niet op pension te plaatsen, omwille van de voor de hand liggende reden dat zo'n jong dier hier echt nog niet thuishoort. Echte opfok ging mij voorkeur ook niet meteen naar uit. Maar de fokkers waar we hem van kochten ,hadden voor hem nog n plekje vrij op hun weiland.
Hij staat 24/7 buiten op een mooie grote weide afgelegen in het groen. Er staat een merrieveulen ( tevens Fjord) bij hem, en dan 2 oudere pony's : een ruin en een merrie.
Ze hebben een schuilstalletje. Verder komt er dagelijks iemand ( hun fokker eigenlijk) hun meer dan voldoende ruwvoer geven + veulenkorrel + voederbieten.
Er ontbreekt hem echt niets... ontworming / hoefsmid / dierenarts/...is in orde, en dit volgen zijn fokkers ook zeer nauwgezet op. Echt super dus!
Tijdens de zomermaanden gingen we toch zeker 1 à 2 x per week naar hem toe: halstertje leren omdoen, voetjes geven, poetsen, kort wandelingetje aan de hand maken, en verder gewoon wat kroelen...
Maar nu het winter is ( en dus veel langer donker ), zijn de bezoekjes echt wat minder : er is geen verlichting aan de weide en om bij de weide te komen moet je echt n paar landweggetjes doen vol bulten , gaten , en niet te vergeten modder waar je je makkelijk in vastrijd. Hier heb ik nou écht de geschikte wagen niet voor
... Ik werk dan bovendien voltijds, dus na mn werk is het al steekdonker...Nou vroeg ik me af hoe de bokkers met veulentjes in de opfok dit doen : gaan jullie vaak op bezoek bij jullie kleintje?
Is dit echt een voordeel / of misschien wel een nadeel?
Ik ben benieuwd...